Esteettömyys

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,148
Juu, eipä munkaan henk. koht. mielipide noista vaunuista kovin positiivinen ole. Mieluummin matkustan hiljaisella ja tilavalla korkealla nivelellä. Mutta esteettömyys nyt vaan on joukkoliikenteen ristinä nykyään. Uskaltaisikohan sanoa että valitettavasti? ;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Helsinki haluaa purkaa Variotram-kaupan

Mutta esteettömyys nyt vaan on joukkoliikenteen ristinä nykyään. Uskaltaisikohan sanoa että valitettavasti? ;)

Kyllä uskaltaa! Esteettömyyden voi toteuttaa myös korkeilla laitureilla, jos se kerran on kaupunkien paikallisliikenteen olennaisin asia. Ruma se kyllä kaupunkikuvallisesti on. Esim. Manchesterissa ovat raitiovaunut esteettömiä ja useimmiten myös Yhdysvalloissa. Vaunukalusto on korkealattiaista ja siten teknisesti ongelmatonta. Homman nimi on siinä, että nostetaan sitä pysäkkilaituria vielä hieman lisää.

Omien kotimaisten havaintojeni mukaan olen harvoin, jos koskaan, nähnyt pyörätuolilla tultavan raitiovaunuun, metroon tai bussiin. Sm4-junaan näin toissa vuonna tulevan yhden kaverin Helsingissä. Ja kaatui moottoripyörätuoleineen vielä vaunussa ambulanssikuntoon sen laiturin ja matalalattiavaunun turmiollisen väliraon takia. Se tästä vouhotuksesta esteettömyydestä! Lastenvaunuja näkee kyllä useasti kuljetettavan, mutta homma toimisi myös vanhaan malliin turvallisesti nostaen. Pieni voimistelu on nuorille äideille myös suositeltavaa, sillä onhan kysymys myös "matkalipusta" eli vapaasta matkustusoikeudesta. Pitäähän sitä etujen vuoksi jotain tehdäkin.

Kansanterveyslaitos suosittelee taloissakin portaissa liikkumista ja välttää esteettömyysajattelun hissejä, eli korkeat vaunut ja pari askelmaa ovat siis valtionhallinnonkin mielestä terveydelle hyväksi. Tämä koskee myös vanhuksia. Kun noustaan askelma pari, se tekee vain hyvää kunnolle. Tärkeintä onkin se, että vaunun ovilla on hyvät otetangot.
 
Vs: Helsinki haluaa purkaa Variotram-kaupan

Kyllä uskaltaa! Esteettömyyden voi toteuttaa myös korkeilla laitureilla, jos se kerran on kaupunkien paikallisliikenteen olennaisin asia. Ruma se kyllä kaupunkikuvallisesti on. Esim. Manchesterissa ovat raitiovaunut esteettömiä ja useimmiten myös Yhdysvalloissa. Vaunukalusto on korkealattiaista ja siten teknisesti ongelmatonta. Homman nimi on siinä, että nostetaan sitä pysäkkilaituria vielä hieman lisää.
Tämä on ihan fakta. Näin pitäisi meillä tehdä jos mitään muuta ratkaisua ei ole saada matalalattiakalustoa joka pelittää.

Omien kotimaisten havaintojeni mukaan olen harvoin, jos koskaan, nähnyt pyörätuolilla tultavan raitiovaunuun, metroon tai bussiin. Sm4-junaan näin toissa vuonna tulevan yhden kaverin Helsingissä. Ja kaatui moottoripyörätuoleineen vielä vaunussa ambulanssikuntoon sen laiturin ja matalalattiavaunun turmiollisen väliraon takia. Se tästä vouhotuksesta esteettömyydestä! Lastenvaunuja näkee kyllä useasti kuljetettavan, mutta homma toimisi myös vanhaan malliin turvallisesti nostaen. Pieni voimistelu on nuorille äideille myös suositeltavaa, sillä onhan kysymys myös "matkalipusta" eli vapaasta matkustusoikeudesta. Pitäähän sitä etujen vuoksi jotain tehdäkin.
Tästä taas rohkenen olla eri mieltä. Korkeat portaat kulkuneuvoon ovat riesana kaikille matkustajille ja koko liikenteen sujuvuudelle, ei vain liikuntarajoitteisille, ja siksi niistä pitäisi päästä pikkuhiljaa eroon. Kiinteät portaat kunnon kohottajina jossain rakennuksessa ovat eri asia, mutta kulkuneuvojen portaat ovat talvisin yleensä vaarallisen liukkaat, ihmisillä on kiire ovista sisän ja tönitään, kulkuneuvo saattaa "rullata" pysähdyksen aikana, joten vaaratilanteita sattuu usein.

t. Rainer
 
Vs: Helsinki haluaa purkaa Variotram-kaupan

...jos mitään muuta ratkaisua ei ole saada matalalattiakalustoa joka pelittää.
Mutta Helsinkiinhän on jo tulossa "pelittävä" matalalattiaratkaisu mallina HKL 80. Ei kai esteettömyyden vaatimus voi tarkoittaa esim. raitiovaunujen tapauksessa 100% matalaa?
Tuo Manne-vaunujen "katoaminen". Tuli siitä vain mieleen, että mitenkä raitiovaunun kuljettaja valitsisi, jos saisi ihan itse valita millä vaunulla hoitaa työpäivänsä? Mikä olisikaan ykkösvaihtoehto? Manneko, tuskin?
 
Vs: Helsinki haluaa purkaa Variotram-kaupan

Mutta Helsinkiinhän on jo tulossa "pelittävä" matalalattiaratkaisu mallina HKL 80. Ei kai esteettömyyden vaatimus voi tarkoittaa esim. raitiovaunujen tapauksessa 100% matalaa?
Mielestäni pitäisi pyrkiä siihen että vähintään 70% vaunun lattia-alasta, ja kaikki ovet ovat samalla tasolla kuin laiturit. Välipalaratkaisut ovat mielestäni "asperiinia" ja ovat omiaan täydentämään esim ruuhka-aikaan sitä varsinaista matalalattiakalustoa.

t. Rainer
 
Vs: Helsinki haluaa purkaa Variotram-kaupan

Tämä on ihan fakta. Näin pitäisi meillä tehdä jos mitään muuta ratkaisua ei ole saada matalalattiakalustoa joka pelittää.
Ei vaan pidä mennä poliitikkohalpaan ja luulla, ettei ole matalalattaiaratkaisua. En tarkoita, että Rainer luulisi näin, vaan tätä henkeä näkyy julkisuudessa ja vähän muuallakin.

Maailmassa taitaa olla enimmäkseen onnistuneita matalalattiavaunuja. Combinotkin alkavat olla onnistuneita, kun on korjattu se, missä kuviteltiin päästävän vähällä. Tosin ehän korjaus sitä muuta, että vaunu toimii kuten 2-akselinen niin kauan kun se on sitä eikä telivaunu. Mutta kyllä niitä voi käyttää 2-akselisille tyypilliseen tapaan yhtä lailla kuin muitakin vaunuja.

Varion rakenteen perusvika on tiedossa ja se on korjattavissa. Se, ettei HKL-Bomba -välillä ole asiaan saatu ratkaisua ei tarkoita sitä, ettei asiaa voisi ratkaista.

Antero
 
Ei siinä nyt ole pelkistä pyörätuoleista kysymys. Lisäksi on lastenvaunujen lisäksi, huonojalkaisia vanhuksia tai muuten liikuntavajavaisia. Matalalattiaisuus ei ole aivan ehdoton asia, mutta on se tärkeää kuitenkin. Semminkin kun meillä väki vanhenee.
 
Anteeksi nyt vain arvon ystävät, kyllä tässä nyt halutaan kovalla touhulla mennä siitä mistä aita on matalin. Esteettömyys on keskeinen tekijä joukkoliikenteen vetovoiman ylläpitämisessä nykypäivänä eliniän pidentyessä ja läskin lisääntyessä.

Ehkä juuri ne askelmat ovat se syy, miksi ylipainoinen ja sydänvaivainen toimitusjohtaja ei käytä joukkoliikennettä.

On melkoinen taloudellinen ongelma kaupungeille, jos vanhuksille ja liikuntarajoitteisille joudutaan ylläpitämään mittavia palvelulinjastoja ja taksikyytejä, kun pääosa voitaisiin kuljettaa joukkoliikenteellä, jos se olisi esteetöntä.

Ei juuri naurata lapsiperheen jäsenenä, jos vaunuun ei saa vaunuja turvallisesti. Tulee ehkä ostettua auto niiden kivojen korkealattiaratikoiden takia.

Se, että esteettömyyttä ei haluta hoitaa kuntoon, on vain useita suomalaisia joukkoliikennetoimijoita vaivaava asennevamma.

Kansankuntoa edistää paljon kahta askelmaa enemmän se, että myös ne, jotka nyt kulkevat omalla autolla tai taksikyydillä esteidensä takia, saataisiin joukkoliikenteeseen.

Erinomaisesti toimivia ja erittäin esteettömiä joukkoliikennejärjestelmiä on Eurooppa pullollaan. Tulin juuri Skånesta, jossa on panostettu melkoisesti mm. esteettömiin bussipysäkkeihin. Freiburg, Strasbourg, Linz - siinä muutamia kaupunkeja, joissa on oikeasti panostettu esteettömään joukkoliikenteeseen.

On muuten suht terveenkin kannalta mukavampaa!
 
Tuli tätä kysymystä pohtiessa mieleen se että tarvitseeko ovilla lattian olla täysin samassa tasossa pysäkin kanssa, vai olisiko yksi matala (10-15 cm) askelma hyväksyttävä? Askelma voisi olla joko pysäkin ja vaunun lattian välillä tai vaunun sisällä (kuten puolimatalissa busseissa). Pyörätuolia ei juuri helpommin saa vaunuun sisälle, mutta lastenvaunujen kanssa lienee kertaluokkaa helpompaa... Entä vanhuksilla?
 
Tärkeintä onkin se, että vaunun ovilla on hyvät otetangot.
Ei otetankoja, kiitos. Muutamaan kertaan on tullut Nr-raitiovaunuun tai korkeaan bussiin noustua ison urheilukassin kanssa, ja oviaukon puolittavaa otetankoa ikävämpää asiaa on siinä vaikeaa keksiä - se toisen ovilehden kiinni jättävä matalalattiabussi yltää kyllä lähelle. Mielestäni se oviaukon jakava tanko lisää esteellisyyttä siinä missä portaatkin - vähemmän tosin.
 
Tuli tätä kysymystä pohtiessa mieleen se että tarvitseeko ovilla lattian olla täysin samassa tasossa pysäkin kanssa, vai olisiko yksi matala (10-15 cm) askelma hyväksyttävä?
Ihmisen ja lastenvaunujen kannalta noin 10 cm ero on vielä siedettävä. Se ei ole kiipeämistä, vaan askel. Ja se onnistuu myös lastenvaunujen kanssa ilman avustajia ja otteen muuttamista. Kysehän on suunnilleen samasta asiasta kuin jalkakäytävän koroke.

Mutta pyörätuolille tuo ero on liikaa. Käsikäyttöisten pyörätuolien etupyörät ovat pienimmillään noin 10 cm halkaisijaltaan. Jos kynnys on halkaisijan neljännestä korkeampi, ollaan jo vaikeuksissa. Sama periaate pätee oviaukon ja laiturin väliseen etäisyyteen.

Nykyään pystytään valmistamaan kalusto ja pysäkit niin, että oviaukon (tai kynnyslipan) ja laiturin väli on enintään 2-3 cm kaikkiin suuntiin. Jos vaunun rakenne ei salli kauttaaltaan näin matalaa lattiaa, oviaukon sisäpuolelta lattia voidaan viistää ja nousta 10-15 cm. Tällainen pieni luiska on aivan eri asia kuin porrastus, enkä näe oikeita syitä sille, miksi näin ei järjestettäisi.

Käytännön esteettömyys toimii vain näin, että oviaukko ja laituri ovat kohdallaan kun ovi on avattu. Kaikenlaiset taitettavat luiskat ovat aika pitkälle teoriaa. Kun niitä katselee esim. busseissa, näkee, ettei niitä kukaan käytä. Ne kuittaavat kyllä pykälät, mutta eivät esteettömyyden tarvetta.

Antero
 
Vs: Helsinki haluaa purkaa Variotram-kaupan

Omien kotimaisten havaintojeni mukaan olen harvoin, jos koskaan, nähnyt pyörätuolilla tultavan raitiovaunuun, metroon tai bussiin.

Raitiovaunuillamme ei voidakaan taata esteettömyyttä tietyille vuoroille. Viime viikolla Lontoossa täysin satunnaisotannalla Croydon Tramlinkin kyydissä oli yhden päivän aikana useampikin pyörätuolin käyttäjä. Koko järjestelmä on esteetön, joten sitä uskalletaan myös käyttää.

Esteettömyys on myös tärkeä osa joukkoliikenteen etuoikeuksien oikeutusta. Joukkoliikenne voidaan asettaa autoliikenteen edelle kaupungeissa koska joukkoliikenne on paitsi tehokasta myös liikennettä kaikille. Jos joukkoliikenteen käyttäjäryhmiä aletaan karsia, ei olla tässä suhteessa yksityisautoja parempia.
 
Vs: Uskottavaa esteettömyyttä

Raitiovaunuillamme ei voidakaan taata esteettömyyttä tietyille vuoroille. ... Koko järjestelmä on (Lontoossa) esteetön, joten sitä uskalletaan myös käyttää.
Olet muuten hyvin pitkälti oikeassa. Esim. Helsingin metrossa näkee varsin usein pyörätuolin käyttäjiä, samoin esim. kympin ratikassa näki silloin, kun Variot olivat linjan pääkalustoa. Kuitenkaan esim. juuri päättyneenä viikonloppuna en nähnyt kympillä (enkä nelosellakaan) Varion Variota. Onneksi uusi huolto- ja korjaussopimus lupaa Varioille kuitenkin 92 % käyttöasteen ja välipaloja aletaan asennella NrII:iin ja sitten tilataan vielä uusia vaunujakin... Tulevaisuudessa meno on esteettömämpää joka tapauksessa - viimein raitioteilläkin.
 
Minä olen varsin usein nähnyt bussiin tultavan pyörätuolilla. Johtuu ehkä siitä, että Käpylässä, jossa olen käytännössä koko elämäni asunut, on ollut ja on edelleen useita kuntoutuskeskuksia ja palvelutaloja, sekä niiden liikkuvaisia asukkeja. Itse olen esteettömyyden vankkumaton kannattaja.

Sain kuitenkin taas muistutuksen asian tärkeydestä kun jouduin siirtymään kulkemaan kahden kepin kera ja joka päivä töihin kenkaten tuli varsin selväksi, että korkeat raitiovaunut ja kepeissä kiinni olevat kädet... sanotaan näin, että ei siinä ole otetangoista mitään hyötyä. Onneksi toinen jalka toimi ja tasapainoa on tullut kehitettyä, niin en kaatunut liikkeellelähdöissä kertaakaan, vaikka ikinä en penkkiin ehtinyt. Matalalattiabusseissa oli mukavampaa, joskin käytävien kapeus tuli taas pantua merkille. En olisi ikinä uskonut olevani näin onnellinen nähdessäni Varion, kuin nyt keppien kanssa kuumana kesäpäivänä. Aivan luksusta kenkata suoraan sisään ja helposti istumaan miellyttävän viileään vaunuun ja vieläpä ykkösen linjalla! Harvinaista herkkua :)

Summa summarum: mataluus on pop ja sitä pitää jatkossakin korostaa. Terveenä on helppo unohtaa miten pienetkin muutokset omassa kyvyssä liikkua muuttuvat suuriksi esteiksi joukkoliikenteessä.
 
Takaisin
Ylös