Omien kokemusteni perusteella sanoisin, että pääkaupunkiseudulla asuville työpaikan sijainti Helsingin keskustassa ei ole ongelma, koska lähes kaikkialta pääkaupunkiseudulta on vähintäänkin järjelliset joukkoliikenneyhteydet Helsingin keskustaan. Ollessani töissä keskustassa paatuneetkin autoilijat tulivat joukkoliikenteellä töihin, vaikka työnantaja olisi tarjonnut ilmaisen parkkipaikan. Autolla tultiin kehyskunnista ja Luoteis-Espoon uusilta omakotialueilta, joilta ei ole joukkoliikennettä ollenkaan ruuhka-aikojen ulkopuolella.
Vastaa täysin minun näkemystäni ja kokemustani.
Edellinen työpaikkani oli Perkkaalla. Kyllä, toimiston vuokra on jonkun verran pienempi kuin keskustassa, olennaista lienee kuitenkin ollut mielikuva hyvistä liikenneyhteyksistä. Toimistokompleksi on kahden moottoritien risteyksessä, Kehä I ja Turunväylä, ja Kehältä on oma liittymä Perkkaalle. Leppävaarassa on juna-asema, ja busseja kulkee kumpaakin motaria. Äkkiseltään hienot liikenneyhteydet.
Todellisuudessa, Kehä I on juuri niin tukkoinen kuin mikään tie suomessa on, (keskustaan!) menevä Turunväylä vetää paljon paremmin. Sinne tosin pääsee jonottamalla kehän kautta. Juna-asemalle on kilometri. Turunväylää Helsinkiin päin kulkevat bussit pysähtyvät tietenkin kummallakin puolen motaria, eli yhteen suuntaan pääsee näppärästi. Ainoa järkevästi toimiva julkinen linja on bussi nro 205 Munkkiniemen kautta Kampista, se ajaa Perkkaan liittymän kautta Leppävaaraan jolloin pysäkit on lähempänä pikkuteillä.
Se mitä haen tuolla vuodatuksella takaa on se että ajatus siitä että jonnekin Vantaan tai Espoon perukoille pääsisi kätevämmin edes autolla on pelkkää puppua. Jos työntekijät ovat hajautunut suurin piirtein samalla tavalla kuin väestö keskimäärin pääkaupunkiseudulla, keskusta on aina ja millä tahansa kulkuneuvolla keskimäärin paras sijainti liikenteellisesti. Esimerkiksi nykyisessä työpaikassa, minä asun Kalliossa, huonekaveri Porvoossa, naapurit Pohjois-Helsingissä, Vantaalla ja Espoossa. Sijainti, jossa meidän viiden yhteenlaskettu työmatka-aika olisi mahdollisimman pieni olisi luultavasti Pasilassa.
Toki ajo- tai muu matka on lyhyt jos oma asunto on jossain lähellä kyseista peltotoimistokompleksia. Tämä tosin on realistista lähinnä ylemmälle johdolle, koska noissa tehtävissä ei ole tapana vaihtaa työpaikka yhtä usein kuin autoa, ja vaimokin saattaa olla käytännössä kotona. Nykyään normaali työntekijä kuitenkin vaihtaa työpaikkaa syystä tai toisesta parin vuoden välein, ja lisäksi hänellä on puoliso joka tekee samaa, eli asunto hankitaan sieltä mistä sen sattuu saamaan koska sen optimointi työpaikan suhteen ei ole käytännössä mahdollista.
Se kuinka paljon liikenneyhteyksistä on valmis maksamaan vuokran muodossa on jotain mitä johto pohtii. Luulen että tätä laskentaa kallistaa keskustan suuntaan kaksi tekijää. Toisaalta asutuksen hajautuminen ja asuinrakentamisen painopisteen oletettava siirtyminen pohjoiseen ja itään, joka seudun länsipainotteisuutta vähentäessään itseasiassa lisää keskustan houkuttelevuutta. Toisaalta rekrytointi on yhä vaikeampaa. Jos yritys sijoittuu Matinkylään, työmatka sinne on tuskallinen linjan Vihdintie-Herttoniemi linjan itäpuolelta, Pakkalaan taas ei pääse järkevästi oikein mistään muualta kuin Pakkalasta. Ihmiset menevät mielummin töihin semmoiseen työpaikkaan jonne pääsee hyvin.