Ennakkoon myytävä pahvinen ratikkalippu on poistumassa kokonaan eli ilmeisesti Almexit häviävät ratikoista sitten 2006.
Joukkoliikennelautakunnan esityslistassa 11.8 ollaan jälleen nostamassa lippujen hintoja, korotuksiin joudutaan koska Helsingin asukasmäärä ei kasva odotetusti ja bussiliikenteen kilpailuttamisen kustannukset kasvavat koska liikennöitsijät ovat nostaneet tarjouksien hintoja.
tässä muutama poiminta lippujen hinnoiksi 1.1.2006 alkaen:
kertalippu,aikuiset: 2,00€ > 2,40€
automaatista myytävä
kertalippu,aikuiset: 2,00€ > 2,20€
arvolippu,aikuiset: 1,70€ > 1,82€
raitiovaunulippu: 1,80€ > 2,00€
tekstiviestilippu: 1,90€ > 2,10€
Ennakkoon myytävä pahvinen ratikkalippu on poistumassa kokonaan eli ilmeisesti Almexit häviävät ratikoista sitten 2006.
Mielestäni Helsingin lippuhinnat ovat jo nyt liki sietämättömän korkeat ja luvatut perinteiset korotukset tuovat jo hävyttömyyden mukaan peliin! Kuinka kehdataan kiskoa moisia summia? Toki tiedän pienempien kaupunkien kertalippujen maksavan jo tuon verran, mutta eihän sekään ole oikein! Esimerkiksi Eestissä pääkaupunki saa olla kalliimpi, muitten kaupunkien täytyy olla edullisempia, elämiskustannusten muutenkin ollen pääkaupunkia alhaisempia. Meillä asiaa hoidetaan perse edellä, kuten niin useasti muutenkin. Ja ihmettelen yhä, kuinka EU-maa Kreikassa, jossa kuljettajien palkka ei paljoa jälkeen meikäläisestä jää, voidaan tarjota vaihdoton kertalippu 50 sentin hintaan? Siellä toki julkinen liikenne saa löpöä, hyvin yleinen käytäntö muuaallakin.
HKL ja YTV eivät laske ilmeisesti lainkaan, että loputkin satunnaiset käyttäjät karkoitetaan moisten korotusten myötä tyystin. Eiköhän vain kuukausilippujenkin hintoihin puututa? Lippuvalikoima on liian sekava ja kallis, vähemmän erilaisia ennakko yms. lippuja ja hinnat ehdottomasti mielummin 20% alemmas kuin ylemmäs! Jos liikenne on edullista, sitä myös käytetään!
Vauhtia vaunuun!
Kun Hesari tekee vertailuja, Helsinki on edullinen joukkoliikennekaupunki. No niinpä tietysti, kun vertailukohteina ovat Oslo ja Lontoo... Kertoo paljon Hesarin luotettavuudesta. Esim. Madridissa kertalippu maksaa alle 1,5 e ja 10 matkan lippu (joka ei edellytä mitään 8 euron hintaista panttimaksua, jota ei saa edes takaisin, jos muuttaa vaikkapa kaupungista pois) vähän päälle 5 euroa.
Mitä kalliimmat liput, sitä moraalisesti hyväsytympää on matkustaa pummilla. 2,40 on naurettava hinta. Harva tuolla kertalipulla matkustaa, mutta kuitenkin. En usko, että lautakunta ja valtuusto hyväksyvät moisia korotuksia.
Ja kuljettajarahastuksessa tuollainen summa on ikävä rahastettava. Siellä missä pärjää 2 euron kertamaksulla, on rahastaminen jokseenkin vielä sujuvaa. Toista se on sitten kun pitää vielä senttienkin kanssa pelata.Alunperin kirjoittanut 339-DF
Tämän aamun Metro-lehdessä niin vihreiden, kokoomuksen kuin sosiaalidemokraattienkin edustajat kertoivat, että Helsingissä tuntuu nyt olevan poliittista tahtoa nostaa HKL:n tariffitukea jotta hintojenkorotukset jäävät pienemmiksi. Tosin sosiaalidemokraattien ryhmänjohtaja sanoi, että hänen mielestään kertalippujen korotukset eivät ole niin kriittistä koska ne kohdistuvat lähinnä ulkopaikkakuntalaisiin, hänen mielestään suurennuslasin alle pitäisi laittaa korotukset jotka kohdistuvat eläkeläisiin ja työmatkalaisiin.
Kertalipun suuren hinnankorotuksen yhteydessä on kuitenkin muistettava, että nykyinen kahden euron kertamaksu on ollut käytössä jo vuoden 2002 alusta alkaen. Kukaan tuskin olisi valittanut, jos hintaa olisi nostettu 10 senttiä joka vuosi ja ensi vuoden alusta oltaisiin siis 2,40 euron hinnassa.
Eikös aikoinaan tätä niin kovin ihailtua kilpailutusta markkinoitu nimenomaan kustannusten alentamisen ja siten myös lippuhintojen kurissa pitämisen puolesta? Eipä ole onnistunut. Ja mikä puolustelu olisi korottaa hintoja tasaiseen tahtiin 10 sentin vuosivauhtiakaan? Mihin voi perustua tämä HKL&YTV:n yhteinen matematiikkajärjestelmä, joka saisi kyseiset laitokset itkemään rahan perään kurkut väärällään, vaikka kertalippu maksaisi heti huomisesta alkaen 10 euroa ja seutulippu 15? Kustannuksia säästetään koko ajan ja vuorotarjontaa ihan oikeasti on huononnettu, mutta silti löytyisi varmasti tehokkaitakin kohteita vielä: vuorojen tahdistus vihdoinkin niin etteivät samaa katua kulkevat linjat AINA aja peräkkäin, hallinnosta kaikenmaailman suunnittelijat ja sihteerit huits pois vaan, iltaliikenne voisi tääälläkin ehdotetun mallin mukaan hoitua jopa 01N linjojen turvin.
Vauhtia vaunuun!
Eikös aikoinaan tätä niin kovin ihailtua matkakorttiakin markkinoitu nimenomaan kustannusten alentamisenaSiinäkin kävi ihan toisin, niin kuin jo toiseen topikkiin kirjoitin. Hyvästi vyöhykelisälippu, hyvästi päivälippu, tervetuloa yötaksa...
Kun katsoo luetteloa, niin huomaa että HKL:llä on aikamoinen sekamelska lippujen suhteen. Ne pitäisi yhtenäistää.Alunperin kirjoittanut aki
Pitäisi olla niin että kaikkien hinta olisi esim 2€, ja jos ostaa kuljettajalta lipun, siihen ei sisältyisi vaihto-oikeutta, mutta jos sen on maksanut itsepalveluperiaattteella, eli matkakortilla, kännykällä tai ostanut sen automaatista, siihen sisältyisi tunnin vaihto-oikeus.
Jos vertaa Helsingin hintoja Tukholmaan, ovat hinnat vielä aika edulliset. Stokiksessa yhden vyöhykkeen kertalippu maksaa 30 Kr, eli n 2.70 €.
Mikä hyöty tuosta olisi? Mielestäni vaihto-oikeus kuuluu ilman muuta houkuttelevaan joukkoliikenteeseen. Matkustajalle jo vaihtaminen itsessään on suuri rangaistus siitä että liikennesuunnittelija ei ole sattunut suunnittelemaan juuri häntä palvelevaa suoraa linjaa, siitä ei tarvitse enää veloittaa lisämaksua.Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
Eikö ns raitiovaunulippu ole jo nyt ilman vaihto-oikeutta? Muistan että 70-80-luvulla parina vuonna kertalipusta otettiin vaihto-oikeus pois, vaikka se oli ollut siinä ennen. Se toki palautettiin jossain vaiheessa taas.Alunperin kirjoittanut kuukanko
Vaihto-oikeuden evääminen sillä perusteella että maksaa kuljettajalle, on ihan loogista, koska sillä tavalla saadaan matkustajat ohjattua ostamaan lippunsa ennakkoon jollain seuraavista välineistä: Kännykkä, automaatti tai matkakortti, ja matka-ajat nopeutuvat, kun kuljettajan ei tarvitse erikseen joka toista sisään nousiaa rahastaa.
Ratikkalippulla saa vaihtaa ("ainakin vielä") toiseen ratikkaanAlunperin kirjoittanut R.Silfverberg
Ei ole, siinä on tunnin vaihto-oikeus.Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
Minun mielestäni matkustajat pitää ohjata ostamaan lippunsa ennakkoon pitämällä kertalipun hinta korkeana eikä vaihto-oikeuden poistamisella. Lisäksi ennakkoon maksamisen mahdollisuuksia tulisi kehittää niin paljon, että kuljettajarahastuksesta voitaisiin luopua jollakin aikavälillä.Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
Jopas jaksat liioitella. Kilpailutuksen aloittamisen jälkeen lippujen hinnat pysyivät paikallaan vuosikaudet.Alunperin kirjoittanut 23Ají Anárjiri
Kilpailutuksesta otettiin kaikki hyöty irti vuorojen lisäämisenä, lippujen hintojen jäädyttämisenä ja yhteiskunnan tuen laskemisena kolmanneksittain. Jo silloin tiedettiin, että alkuvaiheen kilpailutushinnat olivat liian alhaalla. Nyt ne ovat palaamassa oikealle tasolleen, joka on toki edelleen selvästi alempi kuin ennen kilpailutusta. Liikennettä on siis karsittu ja lippujen hintoja nostettu, mutta sitä yhteiskunnan tuen kolmannesta ei kaupungeilla ole ollut varaa antaa takaisin.
Mitähän mahtavat tarkoittaa käsitteet inflaatio ja yleisen kustannustason nousu?Alunperin kirjoittanut 23Ají Anárjiri
Helsingissä tariffitukiprosentti oli pitkään 50 (tai oikeammin muutaman prosenttiyksikön suurempi YTV-korvausten kirjaustavan takia). Nykyisin tukiprosentti on jo lähempänä 45:ttä. Indeksikorotusta ei ensi vuodeksikaan ole tarjottu ja opiskelijalippujen lisäalennus korvataan vain osittain.
Toivottavasti valtuustosta löytyy halua korvata loput opiskelijalippujen lisäalennuksesta ja tehdä indeksikorotus, jolloin hintoja voitaisiin korottaa vähemmän.
Asiaan liittyen: http://www.helsinginsanomat.fi/tekst.../1101980566912