Linjakartat

Liittynyt
2 Tammikuu 2007
Viestit
3
Mikähän ihme siinä on, ettei helsinginseudun joukkoliikennekarttoja voida yhtenäistää yhtä kuvaaviksi kuin metrokarttoja. Raitiovaunu ja bussimatkoja tuntemattomalle seudulle helpottaisi suunnattomasti vaunujen seinään teipatut pysäkit listaava linjakartat ja nämä kokoava yhteänäinen kartta pysäkeille, tai jopa pysäkkikohtaisesti. Nythän esim. sinisiä linjoja vilisevä bussikartta on informatiivisuudessaan kohtalaisen surullinen näky.
 
http://users.tkk.fi/~tallen/linjat.pdf

Tämä tuotos, joka linkitettiin tuola toisessa threadissa on mielestäni loistava avaus. Tosin mielestäni se kaipaa minuuttimäärät asemien väliin kertomaan lukijalle mikä reitti minnekkin on nopein. Kantakaupungin bussilinjat se ehkä voisi niellä myös. Tärkeintä on yhtenäinen brändäys, ei se mikä laite teknisesti on kyseessä.

Idän liityntälinjat voisivat esimerkiksi olla yhtä loogisesti aseteltuna, mutta näkyvillä vain idässä kulloisenkin metroaseman alueella. Ja pohjoisessa juna-asemien alueliikenne. Mielestäni on turhaa että kaikille pysäkeille on painettu se sama surkean epäselvä koko alueen bussilinjat kattava kartta.
 
Vs: Helsingin raideliikennekaavio

Tähän mennessä on tullut oltua aika hiljaa, sillä oma tietotaso ei vielä vastaa innostuksen tasoa. Mutta joukkoliikenteessä yksi suurin intohimoni on juuri kaavio ja kartat.

Kiva nähdä enemmänkin kartoista ja linjakaavioista kiinnostuneita ihmisiä täällä. Metrokartoista minunkin mielenkiintoni lähti liikkeelle joskus 1988 käytyäni ensimmäisen kerran Lontoossa ja Pariisissa. Erityisesti Lontoon metrokartta oli todellinen herättäjä: graafinen klassikko, joka teki monimutkaisesta järjestelmästä välittömästi ymmärrettävän. Suurin osa ihmisistä ilmeisesti hahmottaakin Lontoon kaupunkina juuri metrokartan kautta, mistä tulee helposti yllätyksiä, kun paikat ovatkin jalkaisin katuja pitkin joko yllättävän lähellä toisiaan tai sitten yllättävän kaukana toisistaan.

Oletan, että metrokarttoja käsittelevä peruskirjallisuus on tuttua, mutta jos ei niin tässä muutama vinkki:


Jos joku tietää muita hyviä metrokarttoihin liittyviä kirjoja, niin olen luonnollisesti kiinnostunut vinkeistä.

Itse en ole karttoja juuri piirrellyt, mutta ymmärrän niiden ensiarvoisen tärkeän merkityksen joukkoliikenteen markkinoinnin ja käyttäjäkokemuksen kannalta. Yksi aihepiiri joka on vaivannut mieltäni on ilmiö jota voisi paremman puutteessa luonnehtia metrokartoiksi jotka kuvaavat muita joukkoliikennejärjestelmiä kuin metroja. Yleisesti tiedetään että esimerkiksi raitioteistä ja bussilinjastoista voidaan piirtää metrokarttamainen karttakaavio ja antaa ikäänkuin vaikutelma että kyseessä olisi metro. Tällainen oletettavasti helpottaa hahmottamaan linjaston kokonaisverkkona ja järjestelmänä, ja toivottavasti houkuttaa jonkin verran uusia matkustajia, vaikkei todellisudessa kyseessä olisikaan metro.

Kotikaupunkini Tampereen oloissa haluaisin tietää miten tästä päästäisiin tällaiseen. Olen järkeillyt, että periaatteessa nykyiset linjat voitaisiin piirtää tällaiseksi linjakartaksi suoraan, mutta siitä tulisi tarpeettoman monimutkainen. Parempaan lopputulokseen päästäisiin kun pysäkit nimettäisiin uusiksi niin että vastinpysäkit eri puolilla katua olisivat samannimisiä (yhdessä siis muodostaisivat "virtuaaliaseman"). Lisäksi linjoja kannattaisi yhdistää linjanipuiksi New Yorkin tapaan siten, että runko-osuudella olisi vain yksi viiva hirveän viivaviidakon sijaan. Ja jotta tuo yhdistäminen onnistuisi, täytyisi mieluiten joitakin keskustan tuntumassa tehtäviä yksittäisen linjan lenkkejä hieman oikoa, jotta päästään tilanteeseen jossa linjanipulla on yksi selkeä runko-osuus ja latvoilla selkeästi erilliset haarat. Ja lopuksi linjanumeroinnille pitäisi tehdä jotain (yhdistää linjanippukohtaisiin kirjaimiin, korvata kirjaimilla tms.).

Suunnitteilla olevaa ratikkaa varten pitäisi mielestäni tehdä vähän kehitystyötä tässä infografiikan ja karttojen puolessa, ja erityisen edukasta olisi jos saneeraus ulotettaisiin koskemaan myös bussikarttaa. Mielestäni tarvitsemme vain yhden selkeän joukkoliikennekartan, jonka pitäisi näyttää jokseenkin sellaiselta kuin tuo New Yorkin metrokartta (New York siksi kun siellä on nuo linjaniput käsitelty niin fiksusti -- Lontoon kartta on graafisempi ja kauniimpi, mutta tavallaan yksinkertaisempi, mallina kenties yliyksinkertaistus Tampereen bussiliikenteeseen verrattuna).

Olen ehdottanut tätä muutamaankin kertaan vuosien varrella ensin TKL:lle ja sittemmin mm. Tampereen kaupungin osallistumisfoorumien kautta, mutta vieläkään asialle ei ole tehty mitään. Kenties lopulta ratikan yhteydessä ja/tai nyt kun puuhataan alueellista joukkoliikenneviranomaista kaupunkiseudulle ja kaikenlaisia asioita selvitellään konsulttien voimin?

Harmi että omin voimin ei ole rahkeita lähteä piirtämään mallia. Nuo yllä mainitut linjojen normalisointitoimet ovat sellaisia ettei niitä kannata ryhtyä yksityisajatteluna simuloimaan, ja toisaalta tässä näitä miettiessä on kirkastunut, että kyse ei ole pelkästään siitä että saadaan aikaan kaunis lopputulos vaan ennen kaikkea taustalla pitää olla selkeä, laajennettavissa ja sovellettavissa oleva konsepti sekä prosessi ja tietojärjestelmä jolla tietoja hallitaan ja muutokset voidaan tehdä hallitusti ja joustavasti ilman että joka kerta täytyy lähteä pohtimaan perusasioita uusiksi tai piirtämään kaaviota alusta asti.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Helsingin raideliikennekaavio

Ja jotta tuo yhdistäminen onnistuisi, täytyisi mieluiten joitakin keskustan tuntumassa tehtäviä yksittäisen linjan lenkkejä hieman oikoa, jotta päästään tilanteeseen jossa linjanipulla on yksi selkeä runko-osuus ja latvoilla selkeästi erilliset haarat.

Kartan visuaalinen ilme ei mielestäni voi ohjata linjastosuunnittelua.
 
Vs: Helsingin raideliikennekaavio

Kartan visuaalinen ilme ei mielestäni voi ohjata linjastosuunnittelua.

Ei sinällään, mutta se on sidoksissa myös matkustajille ymmärrettävään ja helposti markkinoitavaan runkolinjastopakettiin. Sellainen linjasto, jota ei voi kartalla visualisoida helposti, ei ole hyvää joukkoliikennesuunnittelua, eikä sellaiselle tule matkustajia helposti. Raitioteiden runkolinjaston idea olisi nimenomaan se, että myös satunnainen matkustaja hahmottaa helposti, miten linjasto kulkee. Selkeys on yksi tärkeä syy metron suosioon.
 
Vs: Helsingin raideliikennekaavio

Selkeydellä on osansa myös ratikoiden suosiossa niiden hitaudesta riippumatta. Kiskot ovat hyvä kiintopiste, ja pitkät linjat takaavat pienen määrän yksittäisiä linjoja. Hitaudellakaan ei juuri ole väliä koska matkat ovat niin lyhyitä.

Karttaa piirtäessä voi ja tulee ottaa vapauksia. Silmukoita ei välttämättä tarvitse piirtää ollenkaan tavallisesta pääteasemasta erilaiseksi, eikä joka mutkaa tai katua tarvitse edes vihjata olevan olemassa. Tärkeintä on, että linjat kulkevat toisiinsa nähden järkevästi ja yhtenevästi tosimaailman kanssa.
 
Vs: Helsingin raideliikennekaavio

Kartan visuaalinen ilme ei mielestäni voi ohjata linjastosuunnittelua.

Provokatiivisesti kysyn: miksi ei?

Jos ajatellaan asiakaslähtöisesti, ja tavoitteena on selkeys ja houkuttavuus, niin mielestäni ilman muuta kartan selkeys ja linjaston selkeys ovat yksi ja sama asia, joita ei voi erottaa toisistaan.

Ei sinällään, mutta se on sidoksissa myös matkustajille ymmärrettävään ja helposti markkinoitavaan runkolinjastopakettiin. Sellainen linjasto, jota ei voi kartalla visualisoida helposti, ei ole hyvää joukkoliikennesuunnittelua, eikä sellaiselle tule matkustajia helposti. Raitioteiden runkolinjaston idea olisi nimenomaan se, että myös satunnainen matkustaja hahmottaa helposti, miten linjasto kulkee. Selkeys on yksi tärkeä syy metron suosioon.

Juuri näin. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että tämä ajattelu tulisi mahdollisuuksien mukaan ulottaa myös bussilinjastolle.

Karttaa piirtäessä voi ja tulee ottaa vapauksia. Silmukoita ei välttämättä tarvitse piirtää ollenkaan tavallisesta pääteasemasta erilaiseksi, eikä joka mutkaa tai katua tarvitse edes vihjata olevan olemassa. Tärkeintä on, että linjat kulkevat toisiinsa nähden järkevästi ja yhtenevästi tosimaailman kanssa.

Näinpä. Ei olekaan mitään järkeä piirtää silmukoita, lenkkejä tai erillisiä väyliä eri suuntiin silloin kun niiden varrella ei ole pysäkkejä. Niistä voidaan luopua jo piirtämisvaiheessa ilman sen kummempia muutoksia itse linjoihin. Harmi vaan että Tampereella on sellaisiakin kummallisia lenkkejä joissa yksi linja kulkee vähän eri reittiä vähän matkaa keskustassa, ja sen reitin varrella on pysäkkejäkin, jolloin niitä tuollaisia ei voi vain unohtaa, kun se olisi harhaanjohtavaa.

Nähdäkseni toimivan joukkoliikennekartan tehtävä on yhdistää pysäkit viivalla, jotta matkustajat tietävät millä linjalla / linjayhdistelmällä he pääsevät pysäkiltä A pysäkille B. Sen tehtävä ei ole olla ajo-ohje kuljettajalle. Nykyinen Tampereen bussikartta valitettavasti näyttää vain linjojen täsmällisen maantieteellisen kulun suhteessa katuihin, mutta pysäkkejä ei ole edes merkitty -- puhumattakaan että ne olisi nimetty.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Helsingin raideliikennekaavio

Sellainen linjasto, jota ei voi kartalla visualisoida helposti, ei ole hyvää joukkoliikennesuunnittelua, eikä sellaiselle tule matkustajia helposti.

En allekirjoita tätä. Luonnollisesti visualisointi on tärkeää, mutta lähtökohtana hyvälle joukkoliikennesuunnittelulle on kuitenkin toimiva linjasto. Visualisoimalla tämä on sitten vaan pyrittävä esittämään mahdollisimman selkeästi.

Provokatiivisesti kysyn: miksi ei?

Jos ajatellaan asiakaslähtöisesti, ja tavoitteena on selkeys ja houkuttavuus, niin mielestäni ilman muuta kartan selkeys ja linjaston selkeys ovat yksi ja sama asia, joita ei voi erottaa toisistaan.

Linjaston visuaaliseen selkeyteen ei tule pyrkiä heikentemällä sen toiminnallisia edellytyksiä.
 
Vs: Helsingin raideliikennekaavio

Linjaston visuaaliseen selkeyteen ei tule pyrkiä heikentemällä sen toiminnallisia edellytyksiä.

Heikentääkö selkeys toiminnallisia edellytyksiä? Mitä ovat matkustajista irrallaan olevat toiminnalliset edellytykset?
 
Vs: Helsingin raideliikennekaavio

Juuri näin. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että tämä ajattelu tulisi mahdollisuuksien mukaan ulottaa myös bussilinjastolle.

Ison kaupungin koko bussilinjastoa on hyvin vaikeaa ellei mahdotona esittää metrokartan tapaan kaavamaisesti. Eikä ole mielestäni tarkoituskaan. Bussikartan (jolla näytetään myös raitiotiet, metro- ja rautatieasemat) pitää olla sellainen jossa kadut ja pysäkitkin näkyvät. Jos alue on hyvin laaja pitää olla osasuurennoksia tiheistä kaupunginosista.

Vain ns bussimetrot eli "Bus Rapid Transit" -tyyppiset nopeat runkobussilinjat on järkevä esittää metrokartoissa. Tietyin varauksin voisi Helsingissä bussi-jokerikin näyttää metro- tai raideliikennekartalla.

Samoin jos kaupunki on pienehkö, ja bussilinjoja kaiken kaikkiaan vain muutama, ne voisi esittää kaaviomaisena karttana.

t. Rainer
 
Vs: Helsingin raideliikennekaavio

Ison kaupungin koko bussilinjastoa on hyvin vaikeaa ellei mahdotona esittää metrokartan tapaan kaavamaisesti.

Ensinnäkin, katsoitko sitä New Yorkin metrokarttaa? Sehän ei ole täysin kaavamainen, mutta ei myöskään täysin maantieteellinen. Siitä hahmottaa kohtuullisen hyvin -- varsinkin Manhattanilla -- missä asemat ovat. Tällainen muoto taipuu erilaisiin oloihin kenties helpommin kuin puhtaan abstrakti diagrammi. Ja toisaalta linjojen sumppuuntumista kartassa voidaan estää vääristämällä mittasuhteita siten, että yksityiskohdat näkyvät selkeästi, mutta maantieteellisten muotojen tunnistettavuus ei häiriinny.

Linkatussa versiossa ei ole katuja näkyvissä, mutta muistelisin nähneeni sellaisenkin version jossa on tärkeimmät kadut, taisi olla valkoisella vaaleaa taustaa vasten. Sekin voi tavallaan olla avuksi.

Tietenkin jos bussilinjoja on satoja, voi olla mahdotonta esittää niitä tällaisena karttana. Väittäisin kuitenkin, että Tampereen bussilinjasto -- vaikka onkin aika suuri -- on täysin mahdollisuuksien rajoissa tällä esitysmuodolla.

Vai voiko kukaan väittää että nykyinen kartta palvelisi ainakaan paremmin, kun siinä ei ole edes pysäkkejä merkitty eikä silmäyksellä pysty erottamaan mistä linja alkaa, mihin se päättyy ja mistä kulkee? Ainoa vaihtoehto on seurata sormella ja yrittää etsiä mihin päin haluttu linja kääntyy missäkin risteyksessä. Ja jos on menossa tiettyyn paikkaan jota ei tunne ennakolta, täytyy yrittää arvata missä kohdassa voisi olla pysäkki, jotta osaa jäädä oikeassa paikassa pois. Tai sitten pitää katsoa reittioppaasta, mutta silloinhan koko kartalla ei ole mitään virkaa muutenkaan.

Muuten: Saksassa näyttäisi olevan aika monimutkaisiakin linjakarttoja. Katselin jokin aika sitten Düsseldorfin karttaa: siitä on olemassa versio, jossa on sekä U-Bahn, S-Bahn että osa bussilinjoista. Se ei kylläkään enää ole helposti luettava, mutta on yksityiskohtainen ja tavallaan hyvä olemassa. Eli kyllä skemaattinen muotokin taipuu aika laajoihin linjastoihin.
 
Vs: Helsingin raideliikennekaavio

Tietenkin jos bussilinjoja on satoja, voi olla mahdotonta esittää niitä tällaisena karttana. Väittäisin kuitenkin, että Tampereen bussilinjasto -- vaikka onkin aika suuri -- on täysin mahdollisuuksien rajoissa tällä esitysmuodolla.
Jos Tampereen bussiliikenne täyttä ne ehdot että bussipysäkkejä on kumpaankin kulkusuuntaan sama määrä eli ovat pareittain, ja bussien päälinjasta poikkeavia linjoja (A, B, jne) ei ole tai on vain muutama, niin varmasti voi esittää samalla tavalla kuin NYC:n metrokartta.

Stadissa tai edes Espoossa tai Vantaalla ei onnistuisi.

Muuten: Saksassa näyttäisi olevan aika monimutkaisiakin linjakarttoja. Katselin jokin aika sitten Düsseldorfin karttaa: siitä on olemassa versio, jossa on sekä U-Bahn, S-Bahn että osa bussilinjoista. Se ei kylläkään enää ole helposti luettava, mutta on yksityiskohtainen ja tavallaan hyvä olemassa. Eli kyllä skemaattinen muotokin taipuu aika laajoihin linjastoihin.

Mun mielestäni tuo Düsseldorfin kartta ei vaikuta kovin selkeältä. Jos ihmiset ovat tottuneet siihen niin ymmärrän, mutta ulkopaikkakuntalaiselle joka tarvitse tieää vain mistä pääsee mistä mihin metrolla, aika mahdoton.

t. Rainer
 
Vs: Helsingin raideliikennekaavio

Jos Tampereen bussiliikenne täyttä ne ehdot että bussipysäkkejä on kumpaankin kulkusuuntaan sama määrä eli ovat pareittain, ja bussien päälinjasta poikkeavia linjoja (A, B, jne) ei ole tai on vain muutama, niin varmasti voi esittää samalla tavalla kuin NYC:n metrokartta.

No, eihän se täytä 100 %:sesti kuten jo sanoinkin, mutta nuo ehdot eivät olekaan absoluttisia vaan suhteellisia. Mitä paremmin ne täyttää, sitä selkeämpi linjakaavio. Mutta jos ei täytä jossain kohtaa, niin keinot löytyy esittää myös poikkeuksia. Kunhan niitä poikkeuksia ja kummallisuuksia ei ole liikaa.

Siksi pieni normalisointi olisi hyväksi, mutta väkivaltaa linjastolle ei kannata tehdä silloin kun jollakin yksityiskohdalla on oikeasti hyvin tärkeä merkitys. Tosin päätellen siitä miten linjojen päitä säännöllisesti aina rekombinoidaan uusiksi, uskoisin että jos joskus harkittaisiin selkeyttäkin kriteerinä niin se ei ainakaan nykytilaa huonontaisi.

Mun mielestäni tuo Düsseldorfin kartta ei vaikuta kovin selkeältä. Jos ihmiset ovat tottuneet siihen niin ymmärrän, mutta ulkopaikkakuntalaiselle joka tarvitse tieää vain mistä pääsee mistä mihin metrolla, aika mahdoton.

Eihän se kauhean selkeä olekaan yhdellä silmäyksellä, mutta jos oikeasti etsii siitä vastauksia kysymykseen millä linjalla/linjoilla pääsen pysäkiltä A pysäkille B, niin siihen se antaa yksiselitteisen vastauksen. Toisin kuin Tampereen linjakartta, joka ei anna vastausta ollenkaan vaan pelkkiä hämäriä mielikuvia, kun siinä ei ole edes pysäkkejä merkitty.
 
Takaisin
Ylös