Linjakartat

Vs: Helsingin raideliikennekaavio

Heikentääkö selkeys toiminnallisia edellytyksiä? Mitä ovat matkustajista irrallaan olevat toiminnalliset edellytykset?

Jos reittejä lähdetään ideasi mukaan muokkaamaan sen perusteella, että ne voidaan esittää selkeämmin kartalla, niin on erittäin todennäköistä että joukkoliikenteen tominnalliset edellytykset heikkenevät. Paikallinen joukkoliikenne on ennen kaikkea olemassa paikallisia ihmisiä varten (jonka voit havaita jo hinnoittelupolitiikastakin), joten se on suunniteltava näistä lähtökohdista. Suunnittelun onnistumisesta voidaan olla sitten mitä mieltä tahansa, mutta argumenttisi siitä että visualisoinnin vuoksi olisi syytä muuttaa linjojen reittejä on vähintäänkin huvittava. Jos visualisointi koetaan ongelmana, niin olisi ehkä syytä palkata kunnon graafikko hommiin, sen sijaan että liikennelaitoksen kahvihuoneessa itse väännettäisiin ruutupaperille linjastokarttoja. Linjojen muutosten tulee lähteä todellisista matkustustarpeista, eikä siitä miten ne helpoimmin saadaan selkeästi paperille.
 
Vs: Helsingin raideliikennekaavio

Vai voiko kukaan väittää että nykyinen kartta palvelisi ainakaan paremmin, kun siinä ei ole edes pysäkkejä merkitty eikä silmäyksellä pysty erottamaan mistä linja alkaa, mihin se päättyy ja mistä kulkee?

Tampereen tässä kartassa on pysäkit merkittynä.

---------- Viesti lisätty kello 18:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:42 ----------

Jos joku tietää muita hyviä metrokarttoihin liittyviä kirjoja, niin olen luonnollisesti kiinnostunut vinkeistä.

En valitettavasti ole itse tätä kirjaa nähnyt, mutta esittelyn perusteella se vaikuttaa hyvin kiinnostavalta: Berliinin U- ja S-Bahn-verkkojen historia vuodesta 1888 nykypäivään 36 linjakartan avulla. Nämä kartat kertonevat joukkoliikenteen historian ja kaupungin kehityksen lisäksi jopa poliittisesta historiasta. Jos varsinainen kiinnostus on map design, saksan kielikään ei liene este lukukokemukselle.

---------- Viesti lisätty kello 19:20 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:56 ----------

Pohjois-Ruotsin Luulajassa on mielestäni julkaistu aikatauluvihkossa varsin laadukas karttainformaatio. Tämän pdf-tiedoston sivulla 2 on keskustakartta ja sivulla 3 linjakaavio, jossa joka linjalla on oma väri ja reitit on ilmaistu kaaviomaisesti. Lisäksi (melkein) jokaisen linjan aikataulun vieressä on sen kartta pysäkkeineen ja eri suuntien yhdistelmäaikataulujen vieressä on yhdistelmäkartat. Tampereella on paljon enemmän linjoja, joten loppuisivatko värit kesken?

Wikipedian mukaan 10% miehistä ja 0,5% naisista kärsii värinäkökyvyn puutteesta. Yleensä se tarkoittaa punavihersokeutta. Mielestäni tämän voisi ottaa huomioon linjakartoissa ja -kaavioissa ja yleensäkin värikoodeissa. Käsitykseni mukaan asiaa auttaisi, jos käytettäisiin sopivia tummuuseroja - esimerkiksi tummanpunainen ja vaaleanvihreä samaan linjakaavioon. Sen sijaan EI tummanpunaista ja tummanvihreää samaan kaavioon. Ne voivat molemmat näyttää "ruskealta". Jos kaaviossa on vielä ruskea omana värinään, vielä pahempi.

Joihinkin rautatieammatteihin vaaditaan virheetön värinäkö, mutta mielestäni sitä ei voida vaatia kyytiin aikovilta.:smile:
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Helsingin raideliikennekaavio

Kartan ongelma: reitin varrelle on piirretty pysäkin kohdalle väkänen, mutta voinko olla varma, että kaikki pysäkin ohittavat linjat pysähtyvät väkäseen? Vastaus: en. Esimerkiksi Viinikan liittymän pysäkkiä ei ole jostain syystä mahdollista käyttää linjoilla 15, 30 ja 31, vaikka nämä linjat kulkevat pysäkin ohi kuten linjat 12, 26, 51-55 ja 71(B). Samoin Vuohensillan länteen johtavalla pysäkillä ei pysähdy linja 30, joten vaihtoyhteys Vuohenojalla 30:llä Hervannasta esim. Kalevankankaan tai Messukylän suuntaan ei toimi, vaikka kartalta voisi tulkita toisin. Sama koskee myös em. Viinikan liikennesekoittajaa, jos tulet Iidesrannan suunnasta ja tahdot vaihtaa etelän suunnan linjoihin (12, 15, 26, 31, 51-55 ja 71(B)), joudut käytännössä jatkamaan vielä kaksi pysäkinväliä linja-autoasemalle.

Wikipedian mukaan 10% miehistä ja 0,5% naisista kärsii värinäkökyvyn puutteesta. Yleensä se tarkoittaa punavihersokeutta. Mielestäni tämän voisi ottaa huomioon linjakartoissa ja -kaavioissa ja yleensäkin värikoodeissa.
Olen täysin vakuuttunut, että ainakin Tampereella tämä tullaan ottamaan huomioon, jos jonkinlainen värispagettilinjastokaavio laaditaan.
 
Vs: Helsingin raideliikennekaavio

Jos Tampereen bussiliikenne täyttä ne ehdot että bussipysäkkejä on kumpaankin kulkusuuntaan sama määrä eli ovat pareittain, ja bussien päälinjasta poikkeavia linjoja (A, B, jne) ei ole tai on vain muutama, niin varmasti voi esittää samalla tavalla kuin NYC:n metrokartta.

Stadissa tai edes Espoossa tai Vantaalla ei onnistuisi.

Epäilen että tuollainen kartta onnistuisi ainakin Espoossa, kun vähän viitsisi panostaa linjojen ryhmittelyyn esimerkiksi saman tunnusvärin alle. New Yorkin kartasta olin laskevinani 26 eri linjaa, Espoossa sisäisiä busslinjoja on muistaakseni neljäkymmentä ja seutulinjoja ehkä toinen mokoma. Saa korjata jos joku tietää paremmin. Vaikka siis puhtaasti linjatunnuksia laskemalla Espoossa oltaisiinkin aikamoisessa määrässä linjoja, saattaisi pääsuuntia järkevästi ryhmittelemällä hyvinkin päästä selkeään karttaan.
 
Vs: Helsingin raideliikennekaavio

New Yorkin kartasta olin laskevinani 26 eri linjaa, Espoossa sisäisiä busslinjoja on muistaakseni neljäkymmentä ja seutulinjoja ehkä toinen mokoma. Saa korjata jos joku tietää paremmin. Vaikka siis puhtaasti linjatunnuksia laskemalla Espoossa oltaisiinkin aikamoisessa määrässä linjoja, saattaisi pääsuuntia järkevästi ryhmittelemällä hyvinkin päästä selkeään karttaan.

Juuri tätä ajan takaa. Pienellä vaivannäöllä luulisi onnistuvan monessakin paikassa, mutta kun ei ole kenellekään tuntunut olennaiselta nähdä tuota vaivaa. Siitä huolimatta että selkeys olisi houkuttavampaa asiakkaiden kannalta.

Mitä linjavärien määrään tulee, niin olennaistahan on erottuvuus, ei se että jokaikinen linja on juuri omansävyisellään kukerruksella. Hyvin toisistaan erottuvia värejä pitäisi kuitenkin olla riittävä määrä, ja silloin kun sekaantumisvaaraa ei ole, samaakin väriä voidaan käyttää uudelleen toisessa paikassa. Esimerkiksi New Yorkissa on kolme shuttle-linjaa / sukkulalinjaa, joiden kaikkien tunnusväri on harmaa ja kirjain S. Silti ne eivät mene sekaisin kun ne liikennöivät eri osissa kaupunkia (yksi Manhattanilla Times Squaren ja Grand Centralin välillä, kaksi eri osissa Brooklyniä). Sen lisäksi linjan L tunnusväri näyttää myös olevan harmaa, mitä en yhtäkkiä ulkoa muistanutkaan.

---------- Viesti lisätty kello 17:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:06 ----------

Linjojen muutosten tulee lähteä todellisista matkustustarpeista, eikä siitä miten ne helpoimmin saadaan selkeästi paperille.

En edelleenkään ymmärrä miten asiakkaiden todellisia tarpeita palvelee paremmin järjestelmä, joka ei ole selkeä, kuin selkeä järjestelmä. Tietysti asioita voi tarkastella eri granulariteeteilla: esim. yhden korttelin tietyn ajanhetken täsmätarvetta tai sitten järjestelmänlaajuisia tarpeita kellonaikaan katsomatta. Täsmätarve hoidetaan helpoimmin pistemäisellä vuorolla, ja riittää että sen käyttäjät tietävät miten se kulkee. Silloin ei tarvita karttoja.

Järjestelmän osana toimivan linjan tärkeimpiä ominaisuuksia taas on selkeys, helppous, hahmotettavuus jne. Muutenhan sitä ei osata käyttää.

Minusta joukkoliikennettä tulee tarkastella ennenkaikkea järjestelmänä, ei kokoelmana irrallisia linjoja tai vuoroja.
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni on turhaa että kaikille pysäkeille on painettu se sama surkean epäselvä koko alueen bussilinjat kattava kartta.
Ei kyllä ole, minua on joskus harmittanut kun keskustassa pysäkiltä ei löytynytkään koko Helsingin karttaa. Oikeastaan joka pysäkillä pitäisi olla alueellinen (kantakaupunki/itä-helsinki jne) sekä koko HSL:n alueen jättikartta.

Muuten, onko mistään saatavilla Helsingin linjakarttaa sähköisessä muodossa?
 
Luin juuri kiinostavan artikkelin linjakarttojen vaikutuksesta matkustajien reittivalintoihin. Tutkimuksen mukaan Lontoossa jopa kokeneet käyttäjät preferoivat kartalla lyhyttä reittiä nopeimpaan reittiin nähden, tumpeloista nyt puhumattakaan. Tämä tuo graafiseen suunnitteluun tässä yhteydessä aivan uutta näkökulmaa. Selkeys, kauneus ja tyylikkyys / oikeat valinnat.

http://wagner.nyu.edu/faculty/publications/files/Mind_the_Map_Guo_Zhan_2010.pdf

Artikkeliin törmäsin tutustuttuani ehdotukseen Lontoon reittikartaksi, jossa on yhdistetty vanhan kartan eleganssia hiukan pitemmälle vietyyn asemien oikeaan sijoitteluun kartalle.

http://www.fastcodesign.com/1664662/the-london-tube-map-redesigned-for-a-multiscreen-world
 
Semmoinen olisi hieno systeemi reittioppaasen, että klikkaa matkan aloituspysäkkiä tai asemaa sekä lopetuspysäkkiä tai asemaa, järjestelmä etsii parhaimmat vaihtoehdot matka-aikoineen sekä tarvittaessa vaihtoineen. Helppoa tietenkin tämä olisi jos kaupunki olisi täynnä raitio- juna- ja metropysäkkejä, kuin kahlata bussipysäkkimäärää.
 
Semmoinen olisi hieno systeemi reittioppaasen, että klikkaa matkan aloituspysäkkiä tai asemaa sekä lopetuspysäkkiä tai asemaa, järjestelmä etsii parhaimmat vaihtoehdot matka-aikoineen sekä tarvittaessa vaihtoineen. Helppoa tietenkin tämä olisi jos kaupunki olisi täynnä raitio- juna- ja metropysäkkejä, kuin kahlata bussipysäkkimäärää.

Missaan nyt varmaan jotain oleellista tässä, mutta miten tämä eroaisi Reittioppaan nykyisestä toiminnasta?
 
Ongelma Firefoxin käytössä

Linjakartat ovat netissä usein pdf-tiedostona. Jos käytän Firefoxia ja yritän tarkastella pdf-karttaa, huomaan, että kuvakkeilla merkityt painikkeet (tallenna, tulosta, -, +, ym.) eivät toimi. Sen sijaan samalla rivillä valikkozoomi toimii, samoin kuin ylemmällä rivillä olevien valikoiden toiminnot. Vierityspalkki toimii naputtamalla, mutta ei yhtäjäksoisesti painamalla (tämä erityisen ärsyttävää). Jos käytän IE:ia, niin näitä ongelmia ei ole. Onkohan kyseessä Firefoxin "ominaisuus" vai onko tietokoneessani jokin vika?
 
[SUP]Voi hyvin olla joku ryppy Adoben ja Firefoxin välisessä parisuhteessa. ;)

Kokeile, miten Safari käyttäytyy sen kanssa, ainakin Macilla siinä on sisäänrakennettu PDF-moottori, joka toimii IMHO paremmin kuin Adoben oma poropietariroska.[/SUP]
 
Missaan nyt varmaan jotain oleellista tässä, mutta miten tämä eroaisi Reittioppaan nykyisestä toiminnasta?

Nykyisissä reittioppaissa ei ole klikattavia lähtöpysäkkejä, vaan lähtöpysäkki pitää joko valita valikosta 1-20 samannimisen pysäkin joukosta tai etsiä kartalta yritys ja huti -menetelmällä.
 
Nykyisissä reittioppaissa ei ole klikattavia lähtöpysäkkejä, vaan lähtöpysäkki pitää joko valita valikosta 1-20 samannimisen pysäkin joukosta tai etsiä kartalta yritys ja huti -menetelmällä.

Minä ainakin tökkäisen kartalta varsinaista lähtöpaikkaani tai määränpäätäni ja annan Reittioppaan pähkäillä mikä pysäkki on järkevin. En muista että olisin koskaan joutunut yrittämään ja erehtymään ainakaan jos olen tiennyt (suunnilleenkaan) minne olen menossa.
 
Minä ainakin tökkäisen kartalta varsinaista lähtöpaikkaani tai määränpäätäni ja annan Reittioppaan pähkäillä mikä pysäkki on järkevin. En muista että olisin koskaan joutunut yrittämään ja erehtymään ainakaan jos olen tiennyt (suunnilleenkaan) minne olen menossa.

Näinhän se yleensä toimii. Oikean lähtöpaikan klikkaaminen kartalta saattaa tosin sekin vaatia joissain paikoissa pikselintarkkaa klikkaussuoritusta.

Enemmän minua oikeastaan kiusaa se, että lähtöpaikan valitseminen näppäimistöllä on tehty niin vaikeaksi. Esimerkiksi Tampereen reittiopas ei osaa monien katujen osoitenumeroita ja useat pysäkit ovat samannimisiä. Tällainen meganörtti ei viitsisi turhaan tarttua hiireen. ;)
 
Näinhän se yleensä toimii. Oikean lähtöpaikan klikkaaminen kartalta saattaa tosin sekin vaatia joissain paikoissa pikselintarkkaa klikkaussuoritusta.

Täytyy myöntää, etten Repa Reittiopasta sen tarkemmin tunne, mutta nopean kokeilun perusteella hiirellä tökkiminen ei turhan vaikeaa ollut ja karttaa sai siinäkin tarpeen vaatiessa tarkemmaksi. HSL:n Reittioppaan kanssa en ole varmaan ikinä joutunut tilanteeseen, jossa pieni hutitökkäys olisi aiheuttanut paria minuuttia pidemmän muutoksen matka-aikaan. Näissäkin tapauksissa se kuitenkin kertoo lähtö- ja tuloajan pysäkeiltä ja lopun voin itse arvioida omaan kävelyvauhtiini sopivaksi (tai varata riittävästi aikaa).

Enemmän minua oikeastaan kiusaa se, että lähtöpaikan valitseminen näppäimistöllä on tehty niin vaikeaksi. Esimerkiksi Tampereen reittiopas ei osaa monien katujen osoitenumeroita ja useat pysäkit ovat samannimisiä. Tällainen meganörtti ei viitsisi turhaan tarttua hiireen. ;)

HSL:n (aiemmin YTV:n) Reittiopas oli myös aikoinaan aika huono osaamaan kaikkia osoitenumeroita (eikä se ihan kaikkia kai vieläkään tunne), mutta yleensä ne on lisätty parin päivän sisällä puutteesta huomauttamisesta. Oletko kokeillut tätä?
 
Takaisin
Ylös