Linjakartat

Esimerkiksi Tampereen reittiopas ei osaa monien katujen osoitenumeroita ja useat pysäkit ovat samannimisiä.
Mitkä pysäkit ovat samannimisiä? Pysäkkiparit ja terminaalit kuuluvat asiaan, joten tarkoitatko sellaisia, joissa on katuosoite ja ainoastaan lopussa oleva osoitenumero muuttujana?
 
Täytyy myöntää, etten Repa Reittiopasta sen tarkemmin tunne, mutta nopean kokeilun perusteella hiirellä tökkiminen ei turhan vaikeaa ollut ja karttaa sai siinäkin tarpeen vaatiessa tarkemmaksi. HSL:n Reittioppaan kanssa en ole varmaan ikinä joutunut tilanteeseen, jossa pieni hutitökkäys olisi aiheuttanut paria minuuttia pidemmän muutoksen matka-aikaan. Näissäkin tapauksissa se kuitenkin kertoo lähtö- ja tuloajan pysäkeiltä ja lopun voin itse arvioida omaan kävelyvauhtiini sopivaksi (tai varata riittävästi aikaa).

HSL:n (aiemmin YTV:n) Reittiopas oli myös aikoinaan aika huono osaamaan kaikkia osoitenumeroita (eikä se ihan kaikkia kai vieläkään tunne), mutta yleensä ne on lisätty parin päivän sisällä puutteesta huomauttamisesta. Oletko kokeillut tätä?

Jolin pysäkkiaikatauluissa ja reittioppaassa on vaikka mitä virheitä datassa. Ilmoittelu ei tunnu auttavan asiaa, joten olen suosiolla luovuttanut. ;)

Mitkä pysäkit ovat samannimisiä? Pysäkkiparit ja terminaalit kuuluvat asiaan, joten tarkoitatko sellaisia, joissa on katuosoite ja ainoastaan lopussa oleva osoitenumero muuttujana?

Voisin vaikka väittää, että pysäkkiparit ja terminaalit eivät kuulu asiaan. Käyttäjälle ei ole mitään hyötyä siitä, että tämä pääsee arpomaan pysäkin monen samannimisen joukosta, varsinkaan kun arpaonni vaikuttaa hakutuloksiin. Pysäkit pitäisi joko eritellä selkeästi (Keskustori A, Keskustori B jne.) tai yhden pysäkkiparin tai terminaalin pitäisi näkyä yhtenä loogisena pysäkkinä.

Osoitenumeroiden mukaan nimettyjä pysäkkejä en varsinaisesti tarkoittanut, mutta meneehän niissä helposti sekaisin. Yhteenkuulumattomia samannimisiä pysäkkejä taas on ainakin nimillä Irjalankatu ja Ammattikoulu.
 
Jolin pysäkkiaikatauluissa ja reittioppaassa on vaikka mitä virheitä datassa. Ilmoittelu ei tunnu auttavan asiaa, joten olen suosiolla luovuttanut. ;)
Onhan siellä vaikka mitä kummallisuuksia, mutta jos viittaat Kämmenniemen pohjoispuolisten sivuhuomautusten näkymättömyyteen etelässä, niin se on feature, ei bugi. ;)


Voisin vaikka väittää, että pysäkkiparit ja terminaalit eivät kuulu asiaan. Käyttäjälle ei ole mitään hyötyä siitä, että tämä pääsee arpomaan pysäkin monen samannimisen joukosta, varsinkaan kun arpaonni vaikuttaa hakutuloksiin. Pysäkit pitäisi joko eritellä selkeästi (Keskustori A, Keskustori B jne.) tai yhden pysäkkiparin tai terminaalin pitäisi näkyä yhtenä loogisena pysäkkinä.

Osoitenumeroiden mukaan nimettyjä pysäkkejä en varsinaisesti tarkoittanut, mutta meneehän niissä helposti sekaisin. Yhteenkuulumattomia samannimisiä pysäkkejä taas on ainakin nimillä Irjalankatu ja Ammattikoulu.
Irjalankatu ja Ammattikoulu, juuri näitä kysyin. Näistä pitäisi mitä pikimmiten päästä eroon. Pahimmillaan saman linjan varrella on kaksi samannimistä pysäkkiä eri kohdassa linjaa, myös "Jäähalli" ja "Paloasema" taitavat olla duplikaatteja.

Mutta tuo boldaamani lause on juuri se, mitä itsekin hain takaa. Nyt kun työpaikkailmoitusten perusteella JOLI:in tulee uusi infojärjestelmä-joukkoliikenneinsinööri, niin hänen ensi töikseen olisi syytä delegoida juuri jokin tällainen uudistus, jossa pari/nippu tietyllä nimellä, mutta eri koodilla olevia pysäkkejä koottaisiin aina yhdeksi. Repassa nykytilanne ei haittaa, mutta Aikataulut-palvelussa ja Lissussa pitää aina muistaa, että "kaupunkiin päin = pariton", mikä sekään ei aina pidä paikkaansa, kun linjat eivät kulje enää kaikkialla samaa reittiä keskustaan kuin joskus noin 10 vuotta sitten, kun näitä pysäkkejä numeroitiin.

Pitää varmaan jossain vaiheessa demota omaa visiotani aikataulut-sivusta, mutta periaatteena siinä näkyisi rinnakkain/allekkain lähdöt ja myös Lissun reaaliaikatiedot jokaiselta pysäkkiparin/-ryppään pysäkkitolpalta.
 
Mitkä pysäkit ovat samannimisiä? Pysäkkiparit ja terminaalit kuuluvat asiaan, joten tarkoitatko sellaisia, joissa on katuosoite ja ainoastaan lopussa oleva osoitenumero muuttujana?

No ainakin linjan 6 reitin varrella on 2 pysäkkiparia nimellä Ammattikoulu, toinen Koivistontien varressa ja toinen Hepolamminkadulla. ;) Samoin Viinikankadun pysäkkipari käännyttäessä 12:lla Koivistontieltä kohti Lahdenperänkatua on pysäkkipari tällä Ammattikoulu-nimellä, vaikka välillä olisi risteäviä katujakin, joiden mukaan nimeämisen voisi tehdä. Varsinkin länsipuolen (kaupunkiin päin) olevan pysäkin nimivalinta on vähintäänkin kummallinen, koska ammattikoululle menijät/sieltä tulijat käyttävät edellistä, Koivistontien varressa olevaa pysäkkiä.

Irjalankatu-nimisiä pysäkkipareja löytyy myös kaksin kappalein, toinen Sammon valtatien puolella ja toinen Teiskontien puolella. Lisäksi 27:n reitiltä löytyy vielä yksittäinen Irjalankatu/Irjalankatu 29 -niminen pysäkkipari. Tämän kaksoisnimeämisen poistaminen onkin vähän ongelmallisempi, varsinkin, jos nimeämisessä on yritettävä välttää kaupallisia nimiä. Jos Alasniitynkadun ensimmäisen pysäkkiparin nimeäisi molemiin suuntiin Jankanraitiksi, niin Sammon vt:n pysäkkiparin voisi nimetä Alasniitynkatu-nimelle.

Sitten riittää puolestaan näitä kummallisesti nimettyjä pysäkkejä, kuten Teiskontien varressa oleva Hoitokoti. Nämä ainakin itse laittaisin nimelle Ritakatu, koska tämä on todennäköisesti se, mitä varsinkin paikkakunnalle muuttaneet opiskelijat etsivät. Kompromissina voisi länteenpäin menevän pysäkin nimetä Lääkärinkaduksi.

Aikataulupalvelussa on mm. 25:lla olemattomia pysäkkejä (Rantakaarila), mutta ei niistä sen enempää, palautetta on laitettu eteenpäin.
 
No ainakin linjan 6 reitin varrella on 2 pysäkkiparia nimellä Ammattikoulu, toinen Koivistontien varressa ja toinen Hepolamminkadulla. ;) Samoin Viinikankadun pysäkkipari käännyttäessä 12:lla Koivistontieltä kohti Lahdenperänkatua on pysäkkipari tällä Ammattikoulu-nimellä, vaikka välillä olisi risteäviä katujakin, joiden mukaan nimeämisen voisi tehdä. Varsinkin länsipuolen (kaupunkiin päin) olevan pysäkin nimivalinta on vähintäänkin kummallinen, koska ammattikoululle menijät/sieltä tulijat käyttävät edellistä, Koivistontien varressa olevaa pysäkkiä.

Irjalankatu-nimisiä pysäkkipareja löytyy myös kaksin kappalein, toinen Sammon valtatien puolella ja toinen Teiskontien puolella. Lisäksi 27:n reitiltä löytyy vielä yksittäinen Irjalankatu/Irjalankatu 29 -niminen pysäkkipari. Tämän kaksoisnimeämisen poistaminen onkin vähän ongelmallisempi, varsinkin, jos nimeämisessä on yritettävä välttää kaupallisia nimiä. Jos Alasniitynkadun ensimmäisen pysäkkiparin nimeäisi molemiin suuntiin Jankanraitiksi, niin Sammon vt:n pysäkkiparin voisi nimetä Alasniitynkatu-nimelle.
Näistä olikin jo puhetta. Viinikankadun "Ammattikoulu" olisi syytä nimetä Kaonpääksi viereisen Kaonpäänkadun mukaan, Koivistontien "Ammattikoulu" nimelle "Koikkarin amis". Vastaavasti Hervannan "Ammattikoulu" olkoon "Hervannan amis" tai "Teknillinen lukio".

"Irjalankaduista" Sammon valtatien Irjalankadun pitäisin ennallaan. Irjalankadun varren 5106 pitäisi olla "Irjalanaukio", ja pysäkkipari 5108 + 5109 pitäisi olla "Irjalan makasiini", koska tällä hetkellä 5106 ja 5108 ovat "Irjalankatuja" ja 5109 on "Irjalankatu 29". Teiskontien "Irjalankatu" ja "Teiskontie 61" olisi syytä nimetä "Alasjärvenrannaksi".

Sitten riittää puolestaan näitä kummallisesti nimettyjä pysäkkejä, kuten Teiskontien varressa oleva Hoitokoti. Nämä ainakin itse laittaisin nimelle Ritakatu, koska tämä on todennäköisesti se, mitä varsinkin paikkakunnalle muuttaneet opiskelijat etsivät. Kompromissina voisi länteenpäin menevän pysäkin nimetä Lääkärinkaduksi.
Olen sitä mieltä, että pysäkkiparin molempien tolppien on oltava samannimisiä. Näin pysäkit lakkaavat olemasta yksittäisiä tolppia, joilla on osoite vaan linjan noodeja, jotka voidaan esittää skemaattisessa kaaviossa. Nimeämisessä on oltava varovaisia, koska TAYSin alueen läpi tulee tulevaisuudessa kulkemaan bussilinja.
 
Näistä olikin jo puhetta. Viinikankadun "Ammattikoulu" olisi syytä nimetä Kaonpääksi viereisen Kaonpäänkadun mukaan, Koivistontien "Ammattikoulu" nimelle "Koikkarin amis". Vastaavasti Hervannan "Ammattikoulu" olkoon "Hervannan amis" tai "Teknillinen lukio"..

Joo, pahoitteluni asian jankkaamisesta, jotenkin onnistuin hyppäämään tuon viestin yli...

Samannimisistä pysäkeistä vielä voisin mainita Koilliskeskus-nimen. Aitolahdentien ja Mäentakusenkadun risteysremontin jälkeen tuonnimisiä pysäkkejä tuli olemaan kokonaisuudessaan 5 kpl: 1 pysäkkipari (5048+5124) risteyksen pohjoispuolelle linjojen 19 ja 28 käyttöön, toinen pysäkkipari Mäentakusenkadun ensimmäiseksi pysäkkipariksi (5128+5081), sekä yksi pysäkki Linnainmaan Prisman edustalla (5123), parinaan Aitolahdentie 43 (5125). Koska nämä ovat näin lähekkäin toisiaan, varsinaista ongelmaa ei ole, mutta linjoilla 37 ja 38 on tällä hetkellä 2 peräkkäistä pysäkkiä tuolla samalla nimellä, mikä ei tunnu kovin järkevältä; samoin mahdollisesti tulevaisuudessa linja, joka vedetään vanhan 19:n reittiä suoraa Aitolahdentietä Sammon valtatielle asti, saa myös nimikaiman pysäkkien suhteen.

Ongelmahan tuossa risteyksen ympäristössä on, että pysäkeille ei oikein löydy mitään mielekkäitä nimivaihtoehtoja, "kadunnimi xx" ei pysäkkien läheisen sijainnin takia ole kovinkaan mielekäs.

Jolilla lienee monta muutakin rautaa tulessa, mutta jonkinlaiseksi taustaprojektiksi voisi ottaa noiden pysäkkien nimistön läpikäymisen ja uudelleennimeämisen jollain aikavälillä. Tämän voisi tehdä osissa, kuten vaikka ensin Teiskontie poikkikatuineen, sitten Sammon valtatie, Messukylän-Kangasalantie, jne.

Uudessa pysäkkidatassa on myös käytetty jossain määrin omalaatuisia lyhenteitä. Aleksanterin kirkon pysäkki löytyy nimellä "Aleks. kirkko", joka aiheuttaa mm. sen, että aikataulupalvelun pysäkkihaku ei anna hakutuloksia laisinkaan haettaessa pysäkkiä Aleksanterin kirkon täyspitkällä nimellä. "Aleksanterin kko" olisi passelimpi vaihtoehto, jos kerran on pakko alkaa lyhentämään.
 
Samannimisistä pysäkeistä vielä voisin mainita Koilliskeskus-nimen. Aitolahdentien ja Mäentakusenkadun risteysremontin jälkeen tuonnimisiä pysäkkejä tuli olemaan kokonaisuudessaan 5 kpl: 1 pysäkkipari (5048+5124) risteyksen pohjoispuolelle linjojen 19 ja 28 käyttöön, toinen pysäkkipari Mäentakusenkadun ensimmäiseksi pysäkkipariksi (5128+5081), sekä yksi pysäkki Linnainmaan Prisman edustalla (5123), parinaan Aitolahdentie 43 (5125). Koska nämä ovat näin lähekkäin toisiaan, varsinaista ongelmaa ei ole, mutta linjoilla 37 ja 38 on tällä hetkellä 2 peräkkäistä pysäkkiä tuolla samalla nimellä, mikä ei tunnu kovin järkevältä; samoin mahdollisesti tulevaisuudessa linja, joka vedetään vanhan 19:n reittiä suoraa Aitolahdentietä Sammon valtatielle asti, saa myös nimikaiman pysäkkien suhteen. Ongelmahan tuossa risteyksen ympäristössä on, että pysäkeille ei oikein löydy mitään mielekkäitä nimivaihtoehtoja, "kadunnimi xx" ei pysäkkien läheisen sijainnin takia ole kovinkaan mielekäs.
Kyllä tähänkin on löydettävissä ratkaisu, jos vain halutaan.
Jolilla lienee monta muutakin rautaa tulessa, mutta jonkinlaiseksi taustaprojektiksi voisi ottaa noiden pysäkkien nimistön läpikäymisen ja uudelleennimeämisen jollain aikavälillä. Tämän voisi tehdä osissa, kuten vaikka ensin Teiskontie poikkikatuineen, sitten Sammon valtatie, Messukylän-Kangasalantie, jne.Uudessa pysäkkidatassa on myös käytetty jossain määrin omalaatuisia lyhenteitä. Aleksanterin kirkon pysäkki löytyy nimellä "Aleks. kirkko", joka aiheuttaa mm. sen, että aikataulupalvelun pysäkkihaku ei anna hakutuloksia laisinkaan haettaessa pysäkkiä Aleksanterin kirkon täyspitkällä nimellä. "Aleksanterin kko" olisi passelimpi vaihtoehto, jos kerran on pakko alkaa lyhentämään.
Tehty jo, mutta implementointiin ei ole rahaa. Sen takia on jouduttu noihin surkeisiin IJ2010:n myötä tulleisiin lyhennelmiin, mihin olen välillisesti syyllinen minäkin, vaikkeivät ole omaa käsialaani. Minulta pyydettiin pysäkkinimien lyhentäminen niiden pysäkkinimien osalta ollessani JOLIssa harjoittelussa, mutta tekemästäni nimistöuudistuslistasta poimimani nimet eivät kelvanneet (olisi jouduttu vaihtamaan jopa päreitä luonnossa!) ja päädyttiin nykyisenlaisiin nimiin.
 

Sepä on kerrassaan hienon näköinen useine yksityiskohtineen. Tapana on kuitenkin ollut etsiä epäkohtia muista kuin omista tuotoksista, niin luettelenpa muutaman silmääni sattuneen:
- Katajanokan sataman piktogrammi on melko kaukana terminaalilta
- Pasilan HSL-palvelupiste on myös väärässä paikassa
- kartan mukaan näyttäisi, että 1A ei aja lainkaan Kauppatorin kautta suunnassa Eiraan
- Kustaankatu-pysäkki on vain yhden suunnan pysäkki, joten se voitaisiin jotenkin merkitä muista pysäkeistä eriävällä tavalla, esim. nuolella [tai poistaa pysäkki kokonaan]
- vesistön puolesta Kalasataman metroasema mahtuisi myös kartalle ja on hölmöä, ettei sitä ole
- kun kartalla on muut juna-asemat nimetty, niin myös päärautatieaseman nimi Helsinki voisi olla
- kaaviossa on myös kaksi lauttasatamaa, mutta mihin niistä pääsee? Korkeasaareenko vai peräti Kruunuvuorenrantaan?
 
...
-HSL:n lähijunareitti ja asemat ovat selkeästi merkityt, mutta HKL-lähijunasta näkyy vain M-merkit asemien kohdilla.
 
- kaaviossa on myös kaksi lauttasatamaa, mutta mihin niistä pääsee? Korkeasaareenko vai peräti Kruunuvuorenrantaan?
Suomenlinnaan, joka on tällä hetkellä ainoa paikka, jonka lauttayhteydessä kelpaavat HSL:n liput. Voisi sen toki silti merkitä.

...
- karttamerkkejä ei ole selitetty mitenkään, vaikka osa ei ole lainkaan itsestäänselviä tavalliselle tallaajalle (katkoviivat, kolmosten linjanvaihtonuolet, erilaiset satamat... vai ovatko nämä käytännössä näkyvillä jossain?)
- linjaviivat ovat milloin missäkin kulmassa eivätkä aina tasaisin välimatkoin toisistaan rinnakkaisilla osuuksilla (erityisesti Ylioppilastalon kohta) – toimisiko 30 asteen monikerrat?
- tausta on yhtä lailla vähän sotkuisen oloinen – saisi olla luonnonmukainen tai sitten kaavion muuhun tyyliin sopiva
- linjaviivat risteilevät toistensa yli ja ali aivan miten sattuu varsinkin Mannerheimintien risteyksissä, näyttää sotkuiselta
- viivapaksuus vaihtelee oudosti etenkin kolmosen eteläpäässä (tosin tämä on yleinen ongelma PDF:issä)

Kaikesta huolimatta suuri parannus entiseen.
 
Just istuin nelosen ratikassa ja katselin sitä vanhaa reittikarttaa. Kyllä oli sekavan ja sotkuisen näköinen verrattuna tähän – todella iso parannus! Nopealla lukemisella en löytänyt tästä edes paino- ja kielivirheitä, mikä on mukava yllätys.

Vähän häiritsee, että alalaidan linjaluettelossa 6 ja 6T joutuvat eri palstoille.

Seuraavassa painoksessa voisi näiden osa-aikalinjojen kohdalla lukea selkeämmin Liikennöi ma-pe klo 6-18 / trafikeras må-fr kl. 6-18 eikä selityksiä siitä, milloin ne eivät liikennöi. Vie vähemmän tilaa. 4T on tietysti ongelma sinänsä. 6T:n kohdalla selitys ei edes pidä paikkaansa, sillä vain hyvin pientä osaa laivoista palvelee ysin ohella 6T.
 
- viivapaksuus vaihtelee oudosti etenkin kolmosen eteläpäässä (tosin tämä on yleinen ongelma PDF:issä)

Saman viivanpaksuusongelman olen huomannut, mutta en tällä kertaa vaikka miten tihrustaisin. Missähän vika, pdf-lukuohjelmassako? Painotuotteissa, joita on jo joissakin vaunuissa esillä, ongelmaa ei ole nähtävillä.


Seuraavassa painoksessa voisi näiden osa-aikalinjojen kohdalla lukea selkeämmin Liikennöi ma-pe klo 6-18 / trafikeras må-fr kl. 6-18 eikä selityksiä siitä, milloin ne eivät liikennöi. Vie vähemmän tilaa. 4T on tietysti ongelma sinänsä. 6T:n kohdalla selitys ei edes pidä paikkaansa, sillä vain hyvin pientä osaa laivoista palvelee ysin ohella 6T.

Paras olis mun mielestä "osa-aikalinja, ks. aikataulut" tai joku vastaava.
 
Todella mainio parannus tämä uusi linjakartta, ihailin sitä jo eilen illalla matkalla kotiin ratikassa.

Lisätään kritiikin listaan vielä se, että 1A:n numero eteläisen päättärin vieressä on huomattavasti isommalla fontilla kirjoitettu kuin muut.

- karttamerkkejä ei ole selitetty mitenkään, vaikka osa ei ole lainkaan itsestäänselviä tavalliselle tallaajalle (katkoviivat, kolmosten linjanvaihtonuolet, erilaiset satamat... vai ovatko nämä käytännössä näkyvillä jossain?)
- linjaviivat ovat milloin missäkin kulmassa eivätkä aina tasaisin välimatkoin toisistaan rinnakkaisilla osuuksilla (erityisesti Ylioppilastalon kohta) – toimisiko 30 asteen monikerrat?

Katkoviivat on selitetty - tosin ei täysin intuitiivisesti - linjojen reittikuvauksen yhteydessä. Itse olisin ehkä selkeyden vuoksi tehnyt perus-ykkösen tasaisella viivalla ja 1A:n katkoviivalla, vaikka kumpikaan ei liikennöi "kokoaikaisesti".

Linjaviivojen kulmissa olisi tosiaan vielä parantamisen varaa. Mannerheimintien piirtäminen suunnilleen todellisuutta vastaavassa kulmassa on varsin hyvä idea (samantapainen ratkaisuhan on tehty myös Barcelonassa: http://www.tourisminbarcelona.com/wp-content/uploads/Metro-map-of-Barcelona.jpg). Minusta olisi järkevää jos Mannerheimintien kanssa risteivät kadut olisi piirretty 90 asteen kulmassa Mannerheimintien linjaan nähden, muut sitten joko pysty- tai vaakasuoraan tai 45 asteen kulmassa. Nykyisellään on vähän hakusessa tämä, erityisesti Nordenskiöldinkadun erikoinen kulma muihin nähden pistää silmään.
 
Minusta olisi järkevää jos Mannerheimintien kanssa risteivät kadut olisi piirretty 90 asteen kulmassa Mannerheimintien linjaan nähden, muut sitten joko pysty- tai vaakasuoraan tai 45 asteen kulmassa. Nykyisellään on vähän hakusessa tämä, erityisesti Nordenskiöldinkadun erikoinen kulma muihin nähden pistää silmään.

Virhe taitaakin olla Oopperan risteyksessä, jossa 90 asteen kulmaa on yritetty, mistä seuraa kasin linjaviivan epäloogisuus rautatien alituksen kohdilla. Jos Oopperan risteyksen piirtäisi Nordenskiöldinkadun tapaan n. 15 asteen kulmassa suhteessa Manskuun, se voisi jopa näyttää linjaston olevan sujuva ja lopputulos voisi hivellä katsojan silmää...
 
Takaisin
Ylös