Sivu 4 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 46-60/90

Viestiketju: Linjakartat

  1. #46
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Linjakartat

    Tähän liittyen tiedoksi mielenkiintoinen video, jossa selostetaan miten Dubliniin laadittiin diagrammaattinen bussilinjakartta. Opiksi ja iloksi! Ja tästä mallia Suomenkin kaupunkeihin?

  2. #47

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Linjakartat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Safka Näytä viesti
    Saman viivanpaksuusongelman olen huomannut, mutta en tällä kertaa vaikka miten tihrustaisin. Missähän vika, pdf-lukuohjelmassako? Painotuotteissa, joita on jo joissakin vaunuissa esillä, ongelmaa ei ole nähtävillä.
    Sitähän nimenomaan ei näe tihrustamalla, jos se tarkoittaa lähemmäs zoomaamista. Ongelma johtuu tarkentavasta antialiasoinnista, joka terävöittää viivat kokonaisiin pikseleihin, ja kun viivapaksuus on liukuluku, se välillä arpoo sen ylöspäin, välillä alaspäin. Se siten myös vaihtelee, missä osassa karttaa se näkyy, kun kuvaa katsotaan erikokoisilla näytöillä. Toki se, miten pdf renderöidään, vaihtelee ohjelmittain.

    Painotuotteissa se ei näy, koska painokoneiden tarkkuus on montakymmentä kertaa parempi. Periaatteessa ns. RIPit eli kuvan painopisteiksi muuttavat ohjelmat tekevät ihan samaa kokonaisiin pisteisiin pyöristystä, mutta pisteet ovat niin pieniä, että ohuimmatkin viivat käyttävät niin monta pistettä, ettei eroa voi nähdä.

    Ja samasta syystä tuo ongelma katoaa, kun kuvia zoomaa lähemmäksi. Kokonaispikselipyöristys on edelleen vain yhden pikselin verran, mutta viivojen leveys kymmeniä tai satoja pikseleitä, joten virhe on suhteellisesti pienempi.

    PDF:t näkyvät myös eri tavalla, jos nuo viivat eivät PostScript-kielellä ilmaistuna ole viivoja vaan alueita. "Varsinaiset viivat" piirretään todennäköisesti aina oikean paksuiseksi.

  3. #48
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Linjakartat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    ...
    -HSL:n lähijunareitti ja asemat ovat selkeästi merkityt, mutta HKL-lähijunasta näkyy vain M-merkit asemien kohdilla.
    HKL:n myös metroksi kutsuttu juna kulkee vain yhtä reittiä kartan alueella, joten on tietysti selvintä olla vetämättä sitä sotkuun ratikoiden kanssa. Valtiolta tilatut junavuorot ajavat kolmeen suuntaan ja hyvin erillään raitiovaunuverkostosta. Kartan alueella suoritettaviin matkoihin ei yleensä kannata siirtyä maan uumeniin, kun taas Pasilasta "Helsinkiin" pintajuna on hyödyllinen. Maan alaisten linjojen merkkaaminen pintaliikennekarttaan olisi muutenkin sekavaa.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Safka Näytä viesti
    Virhe taitaakin olla Oopperan risteyksessä, jossa 90 asteen kulmaa on yritetty, mistä seuraa kasin linjaviivan epäloogisuus rautatien alituksen kohdilla. Jos Oopperan risteyksen piirtäisi Nordenskiöldinkadun tapaan n. 15 asteen kulmassa suhteessa Manskuun, se voisi jopa näyttää linjaston olevan sujuva ja lopputulos voisi hivellä katsojan silmää...
    Kulmia voisi myös pyöristää, tuntuu sujuvammalta kuin jatkuvat 90 tai 45 asteen kulmat.

  4. #49
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    31.07.2012
    Viestejä
    267

    oletus Vs: Linjakartat

    Hmm, tämä on ihan ok tämä uusi, vaikka tietysti itse olisin saanut siitä paljon hienomman se entinen oli samalla sekä iso parannus että melkoinen hirvitys. Hyvä päivitys siis kaiken kaikkiaan tämä uusin. Vaikka onhan siinä hämääviä detaljeja, esim. Ylioppilastalon pysäkki - siitä ei ulkopaikkakuntalainen erota että se on kahdella eri kadulla melkein korttelin toisella puolella.

  5. #50
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    374

    oletus Vs: Linjakartat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    itse olisin saanut siitä paljon hienomman
    No ole jumantsukka hyvä ja tee parempi ja julkaise se lupaamillasi varjosivuilla vähän äkkiä! Ja ne, jotka ehtii lukea tämän viestin, ennen kuin ylläpito sensuroi joko Kantokosken kokonaan, minut tai tämän viestin, olkoot riemuissaan, koska näin hauskaa tuskin on luvassa vähään aikaan.

  6. #51
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Linjakartat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Vaikka onhan siinä hämääviä detaljeja, esim. Ylioppilastalon pysäkki - siitä ei ulkopaikkakuntalainen erota että se on kahdella eri kadulla melkein korttelin toisella puolella.
    Tuo pisti minullakin ensiksi silmään, unohdin vain mainita. Jompi kumpi voisi vaihtaa selvyyden vuoksi nimeä.

  7. #52
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Linjakartat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Safka Näytä viesti
    No ole jumantsukka hyvä ja tee parempi ja julkaise se lupaamillasi varjosivuilla vähän äkkiä! Ja ne, jotka ehtii lukea tämän viestin, ennen kuin ylläpito sensuroi joko Kantokosken kokonaan, minut tai tämän viestin, olkoot riemuissaan, koska näin hauskaa tuskin on luvassa vähään aikaan.
    Ei siinä kartassa ole muuta vikaa kuin että perustunneli ja ydintunneli puuttuu eikä se ole Hesarista pöllitty. Relax.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  8. #53

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Linjakartat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    HKL:n myös metroksi kutsuttu juna kulkee vain yhtä reittiä kartan alueella, joten on tietysti selvintä olla vetämättä sitä sotkuun ratikoiden kanssa.
    Oranssi M-merkkien kautta kulkeva linja, joka jatkaa kartan ulkopuolelle ja on merkittynä samanlaisella katkoviivalla kuin lähijuna ei mielestäni sekoita liikaa päitä. Ja jos sekottaisi, sitä - sekä lähijunan katkoviivaa - voi myös himmentää, niin että se jää vähän taka-alalle, jotta turistikin ymmärtää sen kuuluvan johonkin muuhun järjestelmään.

  9. #54
    sub
    sub ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.10.2010
    Viestejä
    279

    oletus Vs: Linjakartat

    Mielestänl vanha oli parempi. Näin pieni järjestelmä toimii hyvin karttapohjallakin. Plussana tässä uudessa virityksessä on toki pysäkkien nimet.

  10. #55
    Kaid avatar
    Liittynyt
    26.06.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    546

    oletus Vs: Linjakartat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sub Näytä viesti
    Mielestänl vanha oli parempi. Näin pieni järjestelmä toimii hyvin karttapohjallakin. Plussana tässä uudessa virityksessä on toki pysäkkien nimet.
    Karttapohjalla oleva versio ei ole mihinkään poistumassa, vaan tässä keskusteltu uusi diagrammi korvaa vanhan diagrammin eli tämän: http://aiheet.domnik.net/wp2/wp-cont...a-helsinki.gif

  11. #56

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Linjakartat

    Missä tuota diagrammia käytetään?

  12. #57

    Liittynyt
    17.05.2010
    Sijainti
    Otaniemi
    Viestejä
    164

    oletus Vs: Linjakartat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Missä tuota diagrammia käytetään?
    Edellisen olen nähnyt ainakin ratikan katonrajassa sekä telineessä napattavana HSL:n palvelupisteessä. Pysäkeillä säilynevät edelleen karttapohjalliset versiot, vaikka mikseipä tähänkin voisi lisätä ainakin ne "keskustan bussilinjat".

  13. #58

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Linjakartat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaid Näytä viesti
    Karttapohjalla oleva versio ei ole mihinkään poistumassa, vaan tässä keskusteltu uusi diagrammi korvaa vanhan diagrammin eli tämän: http://aiheet.domnik.net/wp2/wp-cont...a-helsinki.gif
    Tuo vanha on kyllä sen verran kaukana kartasta, että se haittaa jo hahmottamista. Uusi taas näyttää graafisesti jotensakin kotikutoiselta. Tulee mieleen, että onkohan hommassa ollut minkäänlaista graafista suunnittelijaa mukana? Esim. Tukholman karttojen ilmiasu on aika eri luokkaa.

    Miksipä muuten ruotsin- ja suomenkieliset kaaviot voisi olla erikseen? Luettavuus paranisi.

  14. #59

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Linjakartat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Miksipä muuten ruotsin- ja suomenkieliset kaaviot voisi olla erikseen? Luettavuus paranisi.
    No väittäisin, että jos meillä on niin paljon tilaa, se kannattaa käyttää yhden kaksikielisen kaavion tekemiseen suurempana. Vaikka se toki ei ole ihan samanmuotoista tilaa (kaksi kaaviota vierekkäin ovat yksi iso kaavio vaakamuotoisena). Mutta minusta olisi kovin hämäävää, jos olisi kaksi erikielistä, mutta muuten samanlaista kaaviota. En osaa tarkalleen selittää miksi.

  15. #60
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3551

    oletus Vs: Linjakartat

    Ihan hyvä että linjakartta uusittiin, se aiempi oli todella sekava kun siinä ei noudatettu karttapohjaa vaan linjat oli vedetty hyvin epäloogisesti. Nämä uudet kartat olisi kannattanut laittaa vaunuihin kuitenkin vasta ensi Elokuussa kun linjojen 3B/T tunnukset muuttuvat, nyt ne joudutaan vaihtamaan lyhyen ajan sisällä uudestaan, teettää vaan turhaa työtä.

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •