Linjakartat

Mitenkähän kaikki lontoolaiset pärjäävätkään Lontoossa?

Ei ehkä puhuta aivan samasta asiasta. Maantieteellisesti moninkertaisesti laajemman alueen kattavan joukkoliikennejärjestelmän kuvaaminen realistisen karttapohjan mukaisesti lienee jonkin verran haastavampaa kuin Helsingin varsin vaatimattoman pienelle alueelle levinneen ratikkajärjestelmän, etenkin kun printille on yleensä kuitenkin tarjolla vain varsin rajoitettu tila. Siinä mielessä, ilman graafisen suunnittelijan pätevyyttäkin, voinee sanoa että edellinen diagrammi oli varsin epäonnistunut tekele, ainakin havainnollisuuden kannalta.
 
Piirtelin aikani kuluksi tuossa lopputalvesta yhdistelmäkarttaa Helsingin seudun raide- ja metroliikenteestä. Nyt kun sain viimein tunnukset tälle foorumille ajattelin jakaa sen siltä varalta, että se tarjoaisi täällä jotain keskustelun aihetta. Toivottavasti tämä viestiketju oli oikea valinta; ainakin viimeisillä sivuilla täällä näytti olevan keskustelua lähinnä Helsingin raitioliikenteestä..

Kartta sisältää arvauksia ja oletuksia uusista maksuvyöhykkeistä, uudesta metrolinjasta sekä uuden kehäradan sekä mahdollisesti rakennettavan pisararadan linjoista. Lisäksi otin vapauden erottaa Rautatieaseman sekä uuden pisararadan pääaseman (metroasema siihen liitettynä) omiksi asemikseen vaikka ne nykyisin ja nykyisissä suunnitelmissa taitavatkin kulkea yhteisellä Rautatieaseman nimellä. Epäilemättä täältä löytyy väkeä, joka osaa kertoa uusimmista tiedoista näihin uusiin linjoihin liittyen, antaa rakentavaa kritiikkiä ja muutenkin korjata karttaan liittyviä selviä virheitä.

Ja täällä itse kartta:
https://www.dropbox.com/s/f8fdk2jo3co0ujy/pisara_17.pdf
 

Visuaalisuudessa on hauska idea, joka on hyvin toteutettu, mutta funktionaalisuus kärsii tässä aika lailla. Päärautatieasema ei nyt hahmotu kunnolla omaksi kokonaisuudekseen, koska se näyttää yhdistävän Ilmalan ja Kaisaniemen. Eikä yhteys Rautatientorin asemalle näy mitenkään. Jotenkin linjojen kuitenkin pitäisi tulla "perille asti". Paikoitellen kartta myös on vähän kuin "pallomeri", ja pallot näyttävät muodostavan enemmän hilan tai verkon kuin että olisivat linjaan nähden "poikittain" eli että linjan suunta ja asemien suunta erottuisi paremmin.

Minkähän takia A-, N- ja K-linjat sukeltavat Pasilassa johonkin tuntemattomaan? Niihdenhän on tarkoitus yhdistyä yhdeksi. Lentokentän pikalinjaa tuskin myöskään koskaan toteutuu, koska Kehäradalla ei voi ohitella sen junia (jotka uskoisin saavan kirjaimen P tai sitten M/P eri suuntiin; toivottavasti kuitenkin vain P, jotta metrosekoilusta päästäisiin eroon). Y-juna ei muuten myöskään pysähdy Huopalahdessa. Lisäksi Valimoon on tullut kolme ylimääräistä pysähdystä, ilmeisesti vahingossa?

Mitä tuohon juttuun Pisaran keskusta-asemasta tulee, niin normaalisti raideliikennekartoissa se kuuluisi merkitä kolmeksi eri asemaksi, joilla on vaihtoyhteyspalkki välissä. Nimellä Rautatieasema se ei missään suunnitelmassa kyllä ole kulkenut, vaan nimellä "keskusta". Vaikea sanoa, mikä nimeksi lopulta tulee. Minä tekisin siitä osan Rautatientori-nimistä asemaa. (Ja metrollahan ei siis ole myöskään Helsinki-nimistä asemaa, vaan se on Rautatientori.)
 
Todella nätti, omasta mielestäni ehdottomasti paras tällä foorumilla esitetyistä. Ainahan näissä pientä säätöä on, mutta tuo Elmonkin mainitsema Pisaran Pasilan Kerava-Espoon mysteeri on oikeastaan ainoa asia josta nyt viitsin edes huomauttaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Piirtelin aikani kuluksi tuossa lopputalvesta yhdistelmäkarttaa Helsingin seudun raide- ja metroliikenteestä.
Muuten enimmäkseen jees, mutta Suomen rautatieverkolla ei ole eikä ole tulossakaan asemia nimeltä "Airport", "Central Railway Station" eikä Helsingin metrolle "Helsinki"-nimistä asemaa.
 
Lisää kaupunkia Helsinkiin -Facebook-ryhmässä keskustelimme myös linjakartoista (tai -kaavioista) hiljattain. Innostuin lopulta piirtämään uuden proton siitä, miten raideliikennettä voisi yhdistää näissä kaavioissa. Koin, että triviaalimpaa on piirtää metro ja lähijunat, mutta isompi haaste on, mahtuisivatko myös ratikat samalle kartalle. Mutta koska meillä on myös runkobussit tulossa, tein rajaksi AB-vyöhykkeen (arvion sen tulevaisuuden ulottuuvuksista) ja kokeilin, voisiko AB-alueen kaikki runkoyhteydet (no 1:n ratikka ei ole, mutta ei yhtä ratikkalinjaa voi jättää pois) kaavioida.



Helsingin ominaispiirteeksi valikoitui 30 asteen välein lukitut kulmat. Tämä lähti liikkeelle siitä ajatuksesta, että ratikkamatkustajat kuitenkin hahmottavat reittejä katujen perusteella, joten yhteys katujen muotoihin ja suuntiin ei saisi kokonaan kadota. Raskasraiteet taas menevät katujen ulkopuolilla, joten niiden suuntia ei hahmota eikä välitä niin. Ja Mannerheimintie on todella tärkeä Helsingin asemakaavassa ja se sattuu hyvinkin tarkalleen menevän suunnissa 330-150 Töölön tullilta Erottajalle. Siksi siis 30 astetta. Mäkelänkatu ja Teollisuuskatu tosin piti sitten poikkeuttaa 45 asteen ominaissuunnastaan, minkä takia myös Lautatarhankatu karkasi vähän ylemmäs kuin olisi luonnostaan. Elämä on valintoja. :)

Tämän kanssa on myös HSL:n kanssa keskustelu aloitettu siitä, että tarvetta integroidumpiin linjakaavioihin olisi. ABCD-alueen kaavio, jossa on vain raskasraiteet, on myös tekeillä.
 
Erittäin selkeä ja hyvännäköinen kartta! Tuollaisen näkisi mielellään pysäkeillä sekä juna- ja metroasemilla.

Samaa mieltä olen ehdottomasti. Ainoa asia joka itseäni jäi mietityttämään, on ruotsinkielisten nimien puuttuminen. Miltä kartta näyttäisi, jos ne olisi siihen lisätty? Vai tehtäisiinkö kenties erillinen kartta vain ruotsiksi?
 
Ainoa asia joka itseäni jäi mietityttämään, on ruotsinkielisten nimien puuttuminen. Miltä kartta näyttäisi, jos ne olisi siihen lisätty? Vai tehtäisiinkö kenties erillinen kartta vain ruotsiksi?

No näin olin ajatellut taittokarttaversion osalta, kun sillä saa filtteröityä 50 % turhista teksteistä pois (siis se toinen kieli on aina turha, olipa oma äidinkieli kumpi tahansa, paitsi jos haluaa opetella käännöksiä). Julisteversiossa toki pitäisi olla molemmat, mutta julisteen kokoa voisi ehkä vähän kasvattaa, jolloin molemmat mahtuvat. Tai sitten molempiin, mutta sitten pitäisi jo testata ensin printtien luettavuutta ja kätevyyttä. Ja siihen ei nyt ihan tässä viitsinyt lähteä.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:51 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:49 ----------

No väittäisin, että jos meillä on niin paljon tilaa, se kannattaa käyttää yhden kaksikielisen kaavion tekemiseen suurempana. Vaikka se toki ei ole ihan samanmuotoista tilaa (kaksi kaaviota vierekkäin ovat yksi iso kaavio vaakamuotoisena). Mutta minusta olisi kovin hämäävää, jos olisi kaksi erikielistä, mutta muuten samanlaista kaaviota. En osaa tarkalleen selittää miksi.

Huomaan olevani näköjään nyt eri mieltä tammikuisen itseni kanssa. ;)
 
Runkolinja Vuosaaresta Myyrmäkeen tulee olemaan 560 linjanumeroltaan.
 
Tuosta vaan tulee ilmeisesti väistämättä varsin sekava kun ratikat yhdistetään raskasraiteisiin. Oma näkemykseni on että Jokerin tuohon voi laittaa, mutta muut ratikat tulisi kyllä esittää jossain muussa yhteydessä.

Toinen seikka joka kiinnitti huomiota on junien asemaluettelo kartan ulkopuolisilta alueilta. Jos ne kaikki on ylipäätään tarkoituksenmukaista nimetä, niin ei tuo listauslogiikka ainakaan kovin helposti aukene sellaiselle henkilölle, joka ei etukäteen tiedä missä järjestyksessä asemat tulevat oikeasti vastaan.
 
Täydensin karttaani nyt sen puuttuvalla "isoveljellä" eli raskasraiteilla Keravalle ja Kirkkonummelle asti. Tähän karttaan ehdottomasti keskustaratikat eivät kuulu, mutta en itse kyllä näe estettä esittää niitä siinä tämän "yksityiskohta-zoomissa". Molempiin on nyt laitettu helsinkiläisen mielikuvan luomiseksi myös rantaviiva

https://www.dropbox.com/s/wzuf0newgjttu4o/HSL-linjakartat v0.2 2017 Elmo Allen kartta 1.png
https://www.dropbox.com/s/5oflsf3cqpapaul/HSL-linjakartat v0.2 2017 Elmo Allen kartta 2.png
 
Takaisin
Ylös