Yötaksa

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,148
Yötaksaa ollaan korottamassa 3,60 euroon. Toisin sanoen jo kolmen hengen porukka pääsee taksilla aika pitkälle ydinkeskustasta samalla hinnalla kuin "juoppodösällä". Mikähän tässä on ideana?

Ymmärrän kyllä sen, että joukkoliikenteen päätarkoitus ei ole kuljettaa juhlijoita kotiin, ja kun tällaista lisäpalvelua tarjotaan, niin sitä ei ole syytä verovaroin subventoida toisin kuin asiointi- ja työmatkaliikennettä, vaan sen tulisi olla itsekannattavaa. Onkohan nykyinen yöliikenne sitten kannattamatonta? Toisaalta autot ajavat paluusuunnassa käytännössä tyhjinä, toisaalta taas lipputulot ovat autoa kohden huimat verrattuna päiväliikenteeseen, kun jokaikisen matkustajan on ostettava lippu, eivätkä kausiliput kelpaa.

On muuten mielenkiintoista huomata, että kun YTV aikanaan propagoi matkakortin puolesta, niin eräs argumentti oli, että voidaan tarjota joustavia lippuja mm. matka-aikojen mukaan ilman, että jokaista lipputyyppiä varten tarvitsee painaa omia pahvilippuja. Mutta kuinkas sitten kävikään? Kaupunkilaiset oppivat käyttämään näitä joustavia lipputyyppejä niin hyvin, että vyöhykelisälipusta on jo luovuttu, päivälipusta ollaan luopumassa ja yötaksan osaa ei enää voi maksaa kausilipulla.
 
339-DF sanoi:
Onkohan nykyinen yöliikenne sitten kannattamatonta?

Kokonaisuutena aamuyöliikenne on kannattavaa, vaikka jotkut yksittäiset lähdöt saattavatkin olla kannattamattomia. Yöliikenteen matkustajamäärät painottuvat kello neljään ja sitä ennen ja varsinkin selvästi sen jälkeen olevilla lähdöillä on hiljaista.

Yöliikenteen kustannuksissa on ehkä kaksi tekijää, joista voisi saada säästöjä:
  • [1] Kantakaupungin sisäisten kulkijoiden saaminen erillisiin kulkuvälineisiin Hakaniemen suunnalla. Monesti telibussi saattaa lähteä yöllä tuulilasia myöten täynnä Rautatientorilta, mutta Kurvin jälkeen kaikki mahtuvat jo istumaan. Telibussit ajavat sitten usean auton letkassa jopa 60 km pituisen lenkin takaisin Rautatientorille. Viikonloppuisin voisi ajaa läpi yön vaikkapa ratikkalinja Rautatientorilta Kallioon ja Kurviin, jossa yötaksa voisi olla vähän halvempi (rahastus pitäisi kuitenkin olla kuljettajarahastus, jos joka vaunuun ei haluta tarkastajia).

    [2] Liikennöintikustannukset voisivat olla halvemmat. Vaikka bussiliikenteen kilpailu on muuten veristä, niin yöliikenteessä hinnat ovat sellaiset, että yölinjoja ajaville firmoille jää vuoroista varmasti plussaa viivan alle.
 
339-DF sanoi:
Yötaksaa ollaan korottamassa 3,60 euroon.

Yötaksan voi maksaa myös matkakortin arvolla: nyk. 2,50 nousemassa 2,80 euroon. Pienemmällä hinnankorotuksella yritetään selvästi kehottaa tähän: ison humalaisen porukan rahastaminen on työlästä, varsinkin kun melkein kaikki tulevat yhdeltä pysäkiltä.

Vielä työläämpää oli aika jolloin matkakortin kausi kävi osamaksusta. (Kuljettaja tarkisti omalla laitteellaan että kausi voimassa + myi kertalipun). Matkakortti ei yksinkertaisesti sovellu tähän, ainakaan nykyisellä ohjelmalla ja jos halutaan että kaikki maksavat.

Muistettakoon että yömatka Hgin sisällä maksoi vanhan systeemin vallitessa kautta omaamattomalle 4 e, kauden kanssa 2 e. Uudessa systeemissä hinnaksi tuli kaikille 3 e, matkakortin arvolla maksettuna 2,50 e. Eli matkakortin omaavan korotus oli 50 senttiä, nyt tähän on tulossa 30 senttiä lisää.

Olut saa kyllä maksaa illan aikana melkein mitä vaan mutta annas kun pitää päästä bussilla kotiin 8)
 
Yötaksaa ollaan korottamassa 3,60 euroon. Toisin sanoen jo kolmen hengen porukka pääsee taksilla aika pitkälle ydinkeskustasta samalla hinnalla kuin "juoppodösällä".

Mitähän tällä pitkällä matkalla tarkoitetaan. Itse asun 6 kilometrin päässä Helsingin keskustasta, ja öisin taksimatka kotiin on lähennellyt 20:tä euroa.
 
Ainakin keskustasta Munkkaan taksi maksaa 11-12 euroa öisin. Tosin sitä en kyllä ajatellut, että jos kyydissä on tuo mainitsemani 3 hlöä, niin sitten ajetaan kakkostaksalla, joka taas tulee kalliimmaksi.

Yöratikkaa olen itsekin ajatellut ja samasta syystä kuin kuukanko, tosin Töölön suunnalle. Tilanne nimittäin oli ainakin pari vuotta sitten 01N:llä vastaavanlainen; keskustasta ajettiin kaksoislähtöjä, mutta Munkassa molemmat bussit ovat korkeintaan puolitäysiä. Ratikassa vaan on tämä rahatusongelma, ilmeisesti jo nyt yöliikenteessä linjoilla 3 ja 4 matkustetaan aika paljon maksamatta.
 
MCW sanoi:
Mitähän tällä pitkällä matkalla tarkoitetaan. Itse asun 6 kilometrin päässä Helsingin keskustasta, ja öisin taksimatka kotiin on lähennellyt 20:tä euroa.
Matkasi kuuluisi maksaa 6,60 (lähtömaksu) ja 1,10 / km elikkäs 13,20. Suhteellista on, kuinka lähellä tämä on 20 euroa. Mikäli madellaan alle 27 km/h tai ollaan paikallaan menee odotustaksa päälle, mikä tietysti kasvattaa hintaa hieman.
 
Onhan tuossa matkalla jonkun verran liikennevaloissa seisomista, vaikka yöllä osa valoista on pimeänä. Mummon markkojen aikaan 100 mk ei yleensä riittänyt.
 
MCW sanoi:
Onhan tuossa matkalla jonkun verran liikennevaloissa seisomista, vaikka yöllä osa valoista on pimeänä. Mummon markkojen aikaan 100 mk ei yleensä riittänyt.
No oliko kyydissä muita? Se korottaa myös taksaa.
 
Takaisin
Ylös