Sivu 2 / 7 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/101

Viestiketju: USA:n joukkoliikenne

  1. #16
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: USA:n joukkoliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Count Näytä viesti
    Mikäli käytettävät ajonopeudet olisivat sitä tasoa mitä TGV:llä on koetilanteessa ajettu, saattaisi juna ollakin vaihtoehto. Manner-USA on vaan niin iso paikka, että tuollainen "normaali" ~300km/h ajeleva suurnopeusjuna on liian hidas.
    Yritin tuossa selittää, että suurnopeusjunat voisivat korvata OSAN lentoliikenteestä. George Bush puhui joskus Irakin sodan alla, että Yhdysvaltain pitää vähentää öljyriippuvuuttaan. Suurnopeusjunat ydinsähköllä toimivina vähentäisivät tuota riippuvuutta.
    En väittänytkään, että ne sopisivat kaikille reiteille.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Count Näytä viesti
    Ja viimekädessä ongelmana ei taida olla junateknologia vaan se, että suurnopeusratoja ei ole eikä pitkiä runkoratojakaan ole sähköistetty?
    Sitähän varten infraa rakennetaan, että sitten on, kun työ on valmis.
    Eivät ne Bushin kaavailemat ydinvoimalatkaan niin helppoja rakennettavia ole.
    Viimeisin muokkaaja vko; 21.04.2008 kello 23:03. Syy: lainaus korjattu

  2. #17
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    822

    oletus Vs: USA:n joukkoliikenne

    Amtrak on kokeillut saksalaista ICE1 junaa. http://www.ice-fansite.com/galerie/c....php?cat_id=39

  3. #18
    TTC7666 avatar
    Liittynyt
    20.05.2008
    Sijainti
    Toronto, Kanada
    Viestejä
    2

    oletus Vs: USA:n joukkoliikenne

    Tässä on pari kuvaa uusista busseista liikenteessä Torontossa, Kanadassa:

    http://www.maj.com/gallery/imrandom/...3_img_2235.jpg
    Toronto Transit Commission (TTC) 2007-2008 ORION VII Next Generation HEV (Hybrid-bussi). 200 vastaanotettu, yli 600 tulossa!

    http://www.maj.com/gallery/imrandom/...6_img_1676.jpg
    Mississauga Transit 2008 NEW FLYER D60LFR (nivel-bussi)

    ---

    Jos haluatte tietää enemmän Kanadan ja Amerikan joukkoliikenteestä, kannattaa käydä tässä foorumissa:
    Canadian Public Transit Discussion Board.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 22.05.2008 kello 14:51. Syy: isot kuvat linkeiksi

  4. #19
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: USA:n joukkoliikenne

    Onko KA-konserni laajentanut Pohjois-Amerikkaan?

  5. #20
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: USA:n joukkoliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TTC7666 Näytä viesti
    Tässä on pari kuvaa uusista busseista liikenteessä Torontossa, Kanadassa:

    http://www.maj.com/gallery/imrandom/...3_img_2235.jpg
    Toronto Transit Commission (TTC) 2007-2008 ORION VII Next Generation HEV (Hybrid-bussi). 200 vastaanotettu, yli 600 tulossa!

    http://www.maj.com/gallery/imrandom/...6_img_1676.jpg
    Mississauga Transit 2008 NEW FLYER D60LFR (nivel-bussi)
    Upeita kuvia! Eteenkin tuollaisilla ORION VII Next Generation HEV-hybiridibusseilla olisi kiva päästä joskus ajamaan. Niiden tilauskanta TTC:lle Torontoon on toiseksi suurin New Yorkin MTA-Bus-yhtiön jälkeen.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Onko KA-konserni laajentanut Pohjois-Amerikkaan?
    Koko KA-konsernin ulkoasu bussien värityksineen sekä hieman "Greyhound"-tyypisine busseineen on apinoitu tuolta rapakon takaa. Aikaisemminhan ko. firmahan käytti jopa Detroit Dieselin 2-tahtikoneita pitkissä Kabus-katureissaan. Myös Gardner on ihan tuttu ääni "Valloissa" ja Kanadassa.
    Viimeisin muokkaaja vko; 22.05.2008 kello 20:51. Syy: lainaus korjattu
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  6. #21
    TTC7666 avatar
    Liittynyt
    20.05.2008
    Sijainti
    Toronto, Kanada
    Viestejä
    2

    oletus Vs: USA:n joukkoliikenne

    Olin todella yllättynyt kun näin että Veolia Transport (ennen Connex) liikennöi myös Toronton-alueella! KA-konserni ei ole laajentunut tänne ainakaan vielä... Greyhound:illa on monopoli kaukoliikenteessä melkein koko Pohjois-Amerikassa.

    Ehkä teitä kiinnostaa tämä. GO Transit Torontossa on vastaanottamassa 12 Brittiläistä Alexander-Dennis 2-kerrosbussia. Näyttävät aika hienolta! Nämä bussit liikennöi BRT-linjoilla Toronton esikaupungeissa.

    http://transithub.net/gotransit/go8005.jpg
    GO Transit Alexander-Dennis Enviro 500-nro. 8005 liikenteessä.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 24.05.2008 kello 09:29. Syy: iso kuva linkiksi

  7. #22

    Liittynyt
    27.07.2008
    Sijainti
    Högfors
    Viestejä
    30

    oletus Vs: USA:n joukkoliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Google Transit-palvelulla kokeilin joitakin kaupunkeja. Se ehdotti tunnin vuoroväliä monissa kaupungeissa, mutta isompien kaupunkien keskustoissa puolen tunnin vuoroväliä tarjottiin. Vaikea uskoa, että satojen tuhansien asukkaiden kaupungeissa olisi sentään tunnin vuoroväli keskustan sisäisessä liikenteessä. Myös vertailu joukkoliikenteen ja auton välillä Google Transitissa oli masentava, kun autot kulkivat moottoriteitä pitkin ja säteittäinen joukkoliikenne rinnakkaiskaduilla.
    Parin viime vuoden ajalta on Minneapolis St. Paulista ja Atlantasta. Minneapolisissa on suuren kauppakeskuksen ja lentokentän keskustaan yhdistävä pikaraitiotie. Rataa liikennöivät Bombardiern valmistavat nivelvaunut ajavat 10 minuutin välein. Lentokentän kahden terminaalin välillä vaunut liikennöivät myös öisin. Päivällä terminaalien välillä kulkee vaunu 5 minuutin välein, yöllä 10 minuutin välein. Radan varrella on asemia, joilla vaihtaa paikallisliikenteen busseihin. Vaihdot sisältävä lippu maksoi toissa vuonna 1,5 dollaria, eli on huomattavasti halvempi kuin esim. Helsingin lippu.

    Yksityiskohtana voi mainita, että ainakin tunneliasemia lähestyessään vaunut viheltävät kuin amerikkalaiset veturit, minkä jälkeen kuljettaa soittaa kelloa.

    Atlantan joukkoliikenteen rungon muodostaa metrolinjasta, joka pohjois-eteläsuuntainen linja palvelee myös lentokenttää. Busseja kulki myös esikaupunkialueilla, mutta vuoroväleistä ei ole tietoja. Metrojunat sen sijaan kulkivat päivällä 5-10 minuutin välein.
    Ismo L

    Im Beiwagen bitte ganz nach vorne durch gehen!

  8. #23
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: USA:n joukkoliikenne

    Sanomalehti Kaleva kirjoitti tänään, että "Raitiovaunut tekevät paluuta USA:n kaupunkeihin". Esimerkkinä on Newark. Julkaistussa valokuvassa näyttäisi käännettävän raitiovaunua kääntöpöydällä. Kerrotaan, että uudet amerikkalaiset raitiovaunut ajavat suuremmalla nopeudella ja pysäkit ovat harvemmassa kuin Euroopassa. Historiasta kerrotaan, että auto-, rengas- ja öljyteollisuus hankki 1936-1950 omistukseensa eri kaupunkien raitiovaunuyhtiöitä ja lopetti niiden toiminnan.

  9. #24

    Liittynyt
    27.10.2007
    Viestejä
    353

    oletus Vs: USA:n joukkoliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jouni Seilonen Näytä viesti
    Sanomalehti Kaleva kirjoitti tänään, että "Raitiovaunut tekevät paluuta USA:n kaupunkeihin".
    Myös Hämeen Sanomissa oli eilen sama artikkeli.

  10. #25

    Liittynyt
    11.05.2006
    Viestejä
    342

    oletus Vs: USA:n joukkoliikenne

    27.12. Phoenixissa aloitti pikaratikat liikennöinnin. Skyscrapercityssä löytyy aiheesta ketju. Lisää kuvia löytyy tuon ketjun aloitusviestin linkin takaa: http://www.flickr.com/photos/jamesbondsv/. Tässä esite systeemistä. Tuo esite löytyi täältä: http://www.valleymetro.org/.

    Rata on 20 mailia eli hieman yli 32 kilometriä pitkä ja matka-aika päästä päähän ilmoitetaan olevan 60 minuuttia, eli keskinopeus on vastaavasti 32 km/h. Asemia on 28. Vaihto-oikeudettoman (one boarding only) kertalipun hinta on 1,25 dollaria, päivälippu maksaa puolestaan 2,50 dollaria. Liput käyvät myös paikallisbusseissa. Eli jos tarvitsee vaihtaa tai aikoo matkustaa useamman matkan saman päivän aikana, kannattaa selvästi ottaa päivän voimassa oleva lippu, jonka voisi sanoa olevan suhteellisen edullinen.

    Liikennöintiajoista esitteessä sanotaan seuraavaa:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ride guide
    Weekdays: Hours. Trains begin the first full trip of the day at 4:40 a.m. at the end-of-the-line stations. The last full trip of the day begins at 11 p.m., arriving at the opposite end of the line at midnight. Frequency. Trains arrive every 10 minutes from 6 a.m. to 7 p.m.; all other hours, every 20 minutes.
    Weekends and holidays: Hours. Trains begin the first full trip of the day at 5 a.m. at the end-of-the-line stations. The last full trip of the day begins at 11 p.m., arriving at the opposite end of the line at midnight. Frequency. Trains arrive every 15 minutes between 6 a.m. and 7 p.m.; all other hours, every 20 minutes.
    Tämänhetkinen aikataulu, jossa tunnit ja minuutit on hassusti kirjoitettu yhteen ja sekunnit kerrottu kaksoispisteen jälkeen: http://www.valleymetro.org/images/up...dule_12-08.pdf

  11. #26

    Liittynyt
    01.01.2008
    Viestejä
    32

    oletus Vs: USA:n joukkoliikenne

    New Yorkissa matkustajamäärät kasvavat:

    http://secondavenuesagas.com/2009/02...-59-year-high/

    According to New York City Transit, subway ridership figures for 2008 hit 1.62 billion trips, the highest total since 1950 and an increase of 61.1 million trips — or 3.9 percent — over 2007.

    Overall, New York City Transit reported an overall total ridership figure of 2.37 billion last year. That figure includes all agency-operated bus trips as well as the subway total. Most of that growth came in the early months of 2008 when city job numbers were on the rise and tourism remained strong. Whether those trends continue into 2009 remains to be seen, but the job loss in the financial sector will stunt transit numbers this year.

    Meanwhile, the trains during the week remain packed to the gills. Average weekday ridership for the subway system sat at 5.2 million passengers in 2008, the highest total since 1951.
    huimia lukuja ja kuitenkin koko systeemi odottaa rahaa osavaltiolta jotta se voisi pelastua...

  12. #27

    Liittynyt
    01.01.2008
    Viestejä
    32

    oletus Vs: USA:n joukkoliikenne

    hieman erilainen tapa viettää taukoa, trumpettia soittaen

    Between his shifts, the lone bus driver in silhouette paced up and down the aisle, trumpet in hand, brass catching streetlight.

  13. #28

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: USA:n joukkoliikenne

    Amerikkalainen 'duoratikka' vuodelta 1941:

    http://railforthevalley.wordpress.co...at-interurban/

    "The Electroliners were cleverly designed to operate with the high platforms, sharp curves, and narrow clearances of the Chicago Loop and the Chicago ‘L’, to run at speeds of 80 miles per hour (130 km/h) or more on the North Shore’s main line, and to make their way up Milwaukee city streets to the North Shore Milwaukee Terminal in downtown Milwaukee."

    "Each door had steps and a trap door for boarding from street level, low-level and high-level platforms."

    Etäisesti tulee semmoinen olo, että eipä ole juuri uutta auringon alla...

    Sattumoisin näin taannoin videonpätkän, jossa Noam Chomsky esitelmöi New Yorkissa. Hän kommentoi amerikkalaisten julkisia ja sanoi tulleensa Bostonista Amtrakin ylpeydellä Acelalla. Chomsky (80 v.) sanoi, että kyllä se meni nopeammin kuin hänen ensimmäinen junamatkansa Bostoniin 50-luvun puolivälissä, matka-aika oli siitä lyhentynyt noin kuusi minuuttia.
    Viimeisin muokkaaja hmikko; 06.09.2009 kello 04:14.

  14. #29

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus Vs: USA:n joukkoliikenne

    Electrolinerista on täällä keskusteltu ennenkin. Muistaakseni olen linkittänyt tänne junavideon, jossa tuo pikaraitiovaunu vilahtaa.

    Electroliner tosiaan oli liikenteessä välillä Chicago-Milwaukee. Chicagosta matka alkoi metroradalta (eli ilmaradalta) ja jatkui Chicagon ulkopuolella kaksiraiteisella eritasoon rakennetulla radalla. Loppupäässä, Milwaukeessa, juna liikkui jo raitiotieverkolla. Suurin nopeus aikataulunmukaisessa liikenteessä oli vähintään 128 km/h.

    Chicago-Milwaukee (samoin kuin esim. Chicago-St.Paul/Minnapolis) oli erittäin kilpailtu reitti usean rinnakkaisen rautatien vuoksi. Electroliner oli ainoa sähköistettyä rautatietä kulkeva juna Chicagon ja Milwaukeen välillä ja tästä syystä taisi olla myös nopein. Matkustajia kuljettivat Chicagon ja Milwaukeen välillä ainakin myös Chicago & North Western ja Chicago, Milwaukee, St. Paul & Pacific ("Milwaukee Road"). Electroliner-junia ajoi yhtiö nimeltä Chicago North Shore & Milwaukee ("North Shore Line").

    Electrolinereita ei ole romutettu, vaan molemmat on museoitu.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  15. #30
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: USA:n joukkoliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    Electrolinerista on täällä keskusteltu ennenkin. Muistaakseni olen linkittänyt tänne junavideon, jossa tuo pikaraitiovaunu vilahtaa.
    Muistan tämän, ja video löytyy googlettamallakin helposti.

    En ehkä kuitenkaan nimittäisi tätä pikaraitiovaunuksi, vaikka sillä katuverkolla onkin ajettu. Ehkä tämä on pikemminkin duojuna kuin duoraitiovaunu. Sisustusratkaisun ja käyttötarkoituksen perusteella kun kysymys on ensisijaisesti junasta, joka on tehty niin, että sillä on voitu ajaa metroradoilla ja kadulla.

    Mutta senhän tämä osoittaa, että raideliikenteen joustavuuden edut on ymmärretty jo ennen Karlsruhea ja 1980-lukua, vaikka ne silloin uudelleen keksittiinkin. Itse asiassa koko USA:n interurban-järjestelmä on ollut varsin pitkälle sitä, minkä saksalaiset lanseerasivat Stadtbahnina puoli vuosisataa myöhemmin. Toisaalta, raitiotiet olivat Euroopassakin yleisesti esikaupunkeja ja maaseutumaisia alueita palvelevia 1900-luvun alkupuolella. Myös Helsingissä.

    Antero

Vastaavia viestiketjuja

  1. Yksityisautoilu vs. joukkoliikenne
    kirjoittanut R.Silfverberg foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 104
    Viimeisin viesti: 11.09.2017, 22:26
  2. Joukkoliikenne Tallinnassa
    kirjoittanut kemkim foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 97
    Viimeisin viesti: 05.09.2017, 08:45
  3. Kauppakeskukset ja joukkoliikenne
    kirjoittanut Vekku foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 273
    Viimeisin viesti: 01.05.2014, 14:15
  4. Kutsuohjattu joukkoliikenne
    kirjoittanut Resiina foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 29
    Viimeisin viesti: 06.07.2013, 19:14
  5. Asennemaailma ja joukkoliikenne
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 34
    Viimeisin viesti: 11.09.2006, 16:20

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •