Autoliiton Tampereen seudun osasto ry:n liikennepoliittinen ohjelma

Liittynyt
18 Elokuu 2006
Viestit
2,312
Tällainen löytyi netistä:
http://www.autoliitto.fi/liitto_ja_...udun_osasto/osaston_liikennepoliittinen_ohje/

Autoliiton Tampereen seudun osasto ry:n liikennepoliittinen ohjelma

Tilanne nyt ja tavoite tulevaisuudessa.

Pirkanmaa keskuspaikkanaan Tampere.
Pirkanmaalla olevista vesistöistä johtuen liikenne ympäristökunnista toisiin ohjautuu paljolti Tampereen keskusta-alueen läpi, kuten jo kaupungin sisäinenkin liikenne ahtautuu kapealle alueelle.
Teollisuus on siirtynyt pois keskustasta kaupungin laidoille syntyneille teollisuusalueille, tai ympäristökuntiin mikä on lisännyt liikennettä eri suuntiin läpi taajama-alueiden. Kuitenkaan liikenneväylät eivät ole kehittyneet samaan tahtiin, eikä joukkoliikennekään ole pystynyt vastaamaan kilpailuun mahdollisuutena, joustavuudessa sekä mukavuudessa verrattuna yksityisautoiluun.
Myöskin ns. hyötyliikenne ”puuroutuu” saavuttaessaan Tampereen alueen koska väylät läpikulkuliikenteelle eivät ole joustavat ja riittävän suuret.
Kaupungin keskustaliikenteestä kiistellään mitä pitäisi kieltää ja keneltä, kun pitäisi sen sijaan suunnitella joustavia ja yhteensopivia toimintamuotoja eri liikkumismuotojen kesken hyvin ja kaikkia palvelevien, toimivien ratkaisujen aikaansaamiseksi mm. mahdollistaa oman auton käyttäjän siirtyä joustavasti muihin kulkuvälineisiin osaan matkasta.

Yhteenveto

Autoliiton Tampereen seudun osasto esittää tässä liikennepoliittisessa ohjelmassa:

Läpiajoväylät.

Liikenteen sujuvuutta parannetaan ns. läpiajoväylillä mm. läntisellä ohikulkutiellä Lakalaivasta Pirkkalan kautta Vaasantielle Ylöjärvelle saattamalla se moottoritieksi. Jyväskylän ja Lahden suunnasta tulevan ja Vaasaanpäin suuntautuvan liikenteen väylien kapasiteetin lisäämistä välillä Alasenjärvi-Kekkosen/Paasikiventien –Rantatie mm.risteysjärjestelyillä ja ajokaistalisäyksillä tai mahdollisilla maanalaisilla tunnelijärjestelyillä.

Kaupunkialue.

Pirkanmaan ympäristökuntien kanssa joustavan yhteisliikenteen aikaansaaminen, jossa mukana mahdollinen raideliikennekin, mikä edellyttää mm. kulkuneuvosta toiseen siirtymiseksi joustavat ja toimivat yhteydet tarvittavine ko. tarkoitukseen varattavine pysäköintialueineen.
Kaupungin sisäisten liikennereittien sujuvuuta parannettava kaupunginosasta toiseen ”vetävinä” pääväylinä mm. Satakunnankatu, Kalevantie. Teiskontie, Sammonkatu jatkeineen, jne.
Asiointiliikenteelle keskustassa luotava mahdollisuudet joustavilla pysäköintimahdollisuuksilla lähellä asiointipaikkaa lisäämällä asuntokohtaisia ja julkisia P-tiloja rakennuksiin, alueille ja maanalaisiin tiloihin.
Maanalaisiin tiloihin ajomahdollisuus voisi olla jo keskustan laitamilta ja yhteys eri tiloista toisiin, jolloin se voisi toimia jopa liikenneväylänä vähentäen maanpäällistä keskustaliikennettä.

Autoliiton Tampereen seudun osasto ry:n johtokunta
autoliitto.tampere@nic.fi

Tähän liittyen Tamperelaisessa 11.8.2007 Autoliiton Tampereen osaston tiedottaja Matti Siitala esitti kolumnissaan bussikaistojen rajoittamista vain ruuhkatunteihin muun liikenteen sujuvoittamiseksi sekä viitaten Göteborgin esimerkkiin väitti ettei julkisen liikenteen käyttäjämäärä nouse vaikka matkat olisivat ilmaisia.

Siitala siis ei liene edes tietoinen siitä, että ilmaismatkat ovat huono keino lisätä matkustajamääriä ja toisaalta että Tampereen omat kokemukset viimeisen vuoden ajalta kertovat, että palveluun panostamalla matkustajamääriä voidaan nostaa jo pienten toimenpiteiden avulla.
 
Takaisin
Ylös