Metro-, juna- ja raitioliikenne ovat osa seudullista liikennejärjestelmää. Ei niitä voi ajatella erikseen bussiliikenteestä. Seudullinen organisointi on tullut ajankohtaiseksi sen vuoksi, että metroa ollaan jatkamassa toisen kunnan alueelle. Lain mukaan seudun kuntarajat ylittävästä liikenteestä vastaa YTV, joten jos sopimukseen ei päästä, HKL-metro ei liikennöi Espooseen.
Mikään laki ei kiellä ketä hyvänsä operoimasta metro- tai raitioliikennettä. Helsinki tosin omistaa sekä metro- että raitioradan, joten ilman omistajan eli Helsingin lupaa ei niillä muut voi ajaa.
Mutta jos sopimkseen ei päästä, ehkä tulevaisuudessa - jos metro Espooseen rakennetaan - Espoon junat ajavat Keilalahden asemalle. Siitä vaihdetaan YTV:n tilaamiin busseihin jotka vievät espoolaiset kaupunginrajan yli Koivusaaren asemalle. Onhan tässä se etu, että espoolaiset näkevät edelleen kauniit merimaisemat tarvitsematta ajaa autolla Hesaan.
Antero