Helsinki, Espoo ja Vantaa - uusi joukkoliikenneorganisaatio haussa

Bussi Hakunilasta 10min välein? Taitaa muisti pätkiä tai puhumme eri paikasta. ainakin 1980-luvulla tilanne oli toinen.
Varsin usealla Vantaan suunnan seutulinjalla on ollut vielä 1990 -luvulla ollut ruuhka-aikana tuo 10 min vuoroväli, monella linjalla jopa tiheämpikin. M -junien vuorovälin tihentämisen ja Tikkurila-Kerava -kaupunkiradan rakentamisen myötä monelta bussilinjalta on vähennetty vuoroja ruuhka-aikana. Koivukylän-Havukosken alueelle liikennöivät linjat 623 ja 732 ovat ainakin kokeneet vuorojen katoamista ruuhka-aikoina.
 
Haltia totesi kokouskuulumisissaan, että kaupunginjohtajat ovat päässeet joukkoliikenteestä yhteisymmärrykseen ja asia esiteltäisiin 18.1. Onko tästä lisätietoa?
 
Uusi organisaatio

Tänään OULUssa ilmestyvä sanomalehti Kaleva kertoo nettisivullaan, että Pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä alkaa hoitaa uusi organisaatio arviolta 2010. Uutinen on STT:n, joten samaa kerrotaan varmaan muuallakin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Rattivaunun linkkaama uutisteksti vaikuttaa lupaavalta aikaisemman ja lainsäädännön vastaisen osakeyhtiösuunnitelman jälkeen.

Tänään päivällä uutisoitiin myös, että kj. Pajunen oli sillä kannalla, että VR Oy:n lähijunaliikenne ja HKL:n metro pitäisi yhdistää, koska ovat melkein samat asiat. Tällaisista ajatuksista taitavat monet foorumilaisetkin olla mielissään.

Antero
 
Tänään päivällä uutisoitiin myös, että kj. Pajunen oli sillä kannalla, että VR Oy:n lähijunaliikenne ja HKL:n metro pitäisi yhdistää, koska ovat melkein samat asiat. Tällaisista ajatuksista taitavat monet foorumilaisetkin olla mielissään.
Mutta tuohan kuullostaa tosiaankin äärimmäisen hyvältä, jos kaupunginjohdossakin aletaan pohtia tätä asiaa viimeinkin vakavasti.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta tuohan kuullostaa tosiaankin äärimmäisen hyvältä, jos kaupunginjohdossakin aletaan pohtia tätä asiaa viimeinkin vakavasti.
Jep, hyvältä kuulostaa. Pajunenhan on aikaisemmin profiloitunut lähinnä henkilöautojen puolestapuhujana, mutta näköjään järkevät ajatukset joukkoliikenteestäkin kelpaavat.
 
Pajunen ei käsittääkseni sanonut mitään tällaista. Toimittaja kyseli, että voisiko VR hoitaa metroa, jos se kilpailutetaan. On naurettava ajatus luopua perinteisestä HKL:stä, uusliberalistit varmaan haluaisivat myydä senkin pois.
Antero puhui "lainvastaisuudesta". Ei mikään ole ollut lainvastaista, vaan vaatinut lainmuutosta. Usein putkahtaa esiin asioita työryhmissä yms, jotka vaativat lainmuutosta. Olennaisinta minulle stadilaisena on, että autokaupungit Vantaa ja Espoo eivät pääse koskemaan stadin infraan ja tekemään sille samaa, mitä omille busseilleen ja myymään niitä monikansallisille roistofirmoille. HKL jää Helsingille ja HelB. Tämä uusi "konttori" voi sitten tilata ratikka- ja metroliikenteen stadilaisilta, perinteisiltä organisaatioilta. Uudistus kuulostaa järkevältä, toivottavasti YTV:n kaunaiset parrat eivät pääse liian dominanteiksi uudessa organisaatiossa ja vähentämään stadilaisten liikennettä.
Askel oikeaan suuntaan, joka tavallaan yhdistää kaupunkeja, mutta luo vähemmän painetta niiden yhdistämiselle. Eli hyvät vaikutukset.
 
...ja myymään niitä monikansallisille roistofirmoille. HKL jää Helsingille ja HelB.
Helb on vain yksi bussilikenteen tuottaja muiden joukossa ja on aivan mahdollista, että se jossain vaiheessa voisi kadota kartaltakin. Kuten mikä tahansa muukuin bussifirma täällä. HKL:sta tulee raideliikenteen tuottaja jatkossa, mutta aivan hyvin niin ratikkaradalla tai tunneleissa voisi jatkossa ajaa vaikkapa Veolia Transport tai hongkongilainen MTR vuokrattuine kalustoineen.
Minulle on aivan sama kuka sitä liikennettä hoitaa, kunhan joukkoliikenteen suunnittelu- ja tilaajaorganisaatiossa on riittävän asiantuntevaa porukkaa laatimaan tällä liikenteelle puitteet ja valvomaan se toteutumista juuri niin.

Tänään ei ole niin, vaan bussiyhtiötkin ajavat, millä huvittaa ja miten huvittaa, kun ei ketään tunnu kiinnostavan. Esimerkiksi täysin matalalattiabusseilla tarjottua liikennettä ajetaan suunnitellusti korkealattiaisilla bussiella, joka päivä. Samaten tehdään ajosarjat ja autokierrot niin tiukiksi, ettei pysytä aikataulussa. Mutta sehän on säästöä tilaajalle jokatapauksessa kuitenkin, koska nämä tiukat autokierrot suunnitellut yhtiö on kuitenkin se firma, joka on sen edullisimmat tarjouksen antanut yhtiö ja siten myös voittanut ko. liikenteen. Ajetaan sen vain ajaa myöhässä jatkuvasti, kyllä ne matkustajat siihen tottuvat. Ja kun ko. myöhässä oleva vuoro vain ajetaan ennen linjan seuraavaa lähtö, on se vain myöhässä eikä tule merkityksi esim. ajamattomaksi.

Eli tarkkutta hommaan, hyvä uusi joukkoliikenneorganisaatio!
 
Näin voi tietysti käydä, olisi kovin sääli jos uusliberalistit pääsevät tähänkin kiinni. Kyllä kokoomuksesta varmaan löytyy sellaisiakin, jotka haluavat Veolian kuskin punaisessa likaisessa villapaidassa ajamaan täysteipattua ratiovaunua ja varmaan tälläkin foorumilla on sellaisia ihmisiä.
Minulle ei ole sama miltä väline näyttää ja kuka sen omistaa.

http://www.mvg-mobil.de/images/downloads/Bus_Ausstieg.jpg

Onneksi Münchenin kaupungin itsetunto kestää bussien pitämisen moderneina, yksivärisinä, siisteinä ja tiukasti MVG.n omistuksessa. On upea nähdä tuo Münchenin munkkivaakuna keulassa. Suomi-junttiahan tällaiset asiat eivät kiinnosta, jos Vantaan Liikenne Oy:n lunasturomu pörrää oranssina vaikkapa Helsingissä sisäisellä linjalla, niin mitäs väliä sillä on. Münchenissä, Tukholmassa ja Pariisissa on. Jopa Tampereella on, jossa Veolian on pakko ottaa TKL:n väritys.
 
Onneksi Münchenin kaupungin itsetunto kestää bussien pitämisen moderneina, yksivärisinä, siisteinä ja tiukasti MVG.n omistuksessa. On upea nähdä tuo Münchenin munkkivaakuna keulassa. Suomi-junttiahan tällaiset asiat eivät kiinnosta, jos Vantaan Liikenne Oy:n lunasturomu pörrää oranssina vaikkapa Helsingissä sisäisellä linjalla, niin mitäs väliä sillä on. Münchenissä, Tukholmassa ja Pariisissa on. Jopa Tampereella on, jossa Veolian on pakko ottaa TKL:n väritys.

Miksi et muuta sinne paljon rakastamaan Müncheniisi? Jos Veolian oranssit bussit olisivat lunastusromuja, eivät ne linjoilla ajelisi. Onneksi pääkaupunkiseudun itsetunto kestää eriväriset ja erimalliset bussit. On upea nähdä erivärisiä busseja joka puolella. München-junttiahan tällaiset asiat eivät kiinnosta. Jos Münchenin vaakunan omaava lunastusromu pörrää vaikkapa jollain linjalla, niin mitäs väliä sillä on.
 
Takaisin
Ylös