Helsingin seudun liikennekuntayhtymän perustaminen pääkaupunkiseudun neuvottelukunnassa
Jos asia on näin etenemässä, on saavutettu erittäin suuri siirtymä järjen suuntaan siitä, mitä eripuraisessa mietinnössä viime syksynä esitettiin vaatimuksiksi suuntaan ja toiseen.
Helsingillä on ollut toisaalta huoli ja toisaalta halu sitoa valta ja kaupungin alueella oleva ja omistama ratainfra tähän kuvioon. Nyt näyttää ymmärretyn, että kaupungin alueella olevat radat ja kadut ovat kaupungin omaisuutta, johon naapurikaupungit eivät puutu ja joiden määrällä ei toisaalta pääse sanelemaan toisen kaupungin asioita.
Organisaationhan on tarkoitus huolehtia samasta mistä YTV huolehtii nyt muualla kuin Helsingissä ja Helsingissäkin siltä osin, kun juna tai bussi ja tulevaisuudessa ratikka tai metro kulkevat Helsingin rajan yli. YTV:ssä se on tapahtunut asukasmäärän perusteella mutta niin, että kukaan eli käytännössä Helsinki ei voi saada yli 50 % osuutta, joka merkitsisi yksinvaltaa. Jos HSL:n puheenjohtaja on kuitenkin helsinkiläinen, Helsingin kanta voittaa silloin, kun se on yksin kaikkia muita vastaan.
HSL:n kanssa voi kuitenkin kohtalaisen nopeasti käydä niin, että Helsingin väkiluvulla ei saadakaan edes 50 %:n osuutta, joten silloin tämä erityistilanne poistuu ja siirrytään tavanomaiseen mies ja ääni -järjestelmään.
Antero
Helsingin seudun liikennekuntayhtymän perustaminen pääkaupunkiseudun neuvottelukunnassa
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 21.11.2008 kello 19:30. Syy: lisätty tekstiä
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän perussopimus:
http://www.hel.fi/static/public/hela...russopimus.doc
Nimiä paperissa ei vielä ole.
Helsingin kaupunginhallituksen hyväksymä HELSINGIN SEUDUN LIIKENNE -KUNTAYHTYMÄ:n tarkistettu perussopimus:
http://www.hel.fi/static/public/hela...aukset_060.doc