Vuonna 1965 Amsterdamissa päätettiin rakentaa metro, joka korvaa raitiotiet tarpeettomina. Päätös syntyi virheellisillä kustannuslaskelmilla ja metron rakentaminen loppui ensimmäiseen linjaan, kun valtio lopetti rahoituksen. Metron sijasta rakennettiin 1990-luvulla metron kanssa yhteensopiva pikaraitiotielinja ja kehämäinen kevytmetrolinja. Nyt on rakenteilla 1960-luvulla suunnitellun metrolinjaston viimeinen merkittävä puuttuva osa, mutta kukaan ei edes kuvittele, että metro voisi korvata tiheätä raitiotieverkostoa.
Amsterdamin metron rakentaminen päätettiin kyllä lopettaa linjoihin 53 ja 54 vuonna 1977. Mutta tuo päätös muutettiin nopeasti.
Vuonna 1990 avattiin Combi-kalustolla liikennöitävä metrolinja 51. Vuonna 1997 avattiin sitten linja 50. Tuo linja on ollut hyvin suosittu ja sen hyvä onnistuminen on lisännyt metron suosiota liikennevälineenä.
Nyt rakenteilla on sitten pääosin maanalainen metrolinja 52 "Noord -Zuid", joka valmistunee vuonna 2012.
Jatkosuunnitelmina on laajentaa metroa väleille Isolatoweg - Centraal Station, joka mahdollistaa rengaslinjan ja mahdollisesti välille Zuid - Schiphol.
Mutta todellakaan kukaan ei kuvittele, että metro voisi korvata raitiotielinjaston, mutta kyllä täydentää sitä.