Airecon aloittaa ilmasillan Lappeenrannan ja Helsingin välillä

Epa

Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Viestit
201
Lappeenrannan ja Helsingin välillä alkaa tilauslentoliikenne. Taksilentoyhtiö Airecon alkaa lentää kahdesti päivässä Helsinki-Vantaan liikelentoterminaaliin. Tilauslennot tapahtuvat Piper PA-42-1000 Cheyenne LS400:llä, jossa on seitsemän matkustajapaikkaa.

Aireconin toimitusjohtaja Ilkka Mäkinen korostaa, ettei kysymys ole säännöllisen reittiliikenteen aloittaisesta, vaan tilauslennoista. Tilauslentojen sarjan on tilannut Etelä-Karjalan Matkailu Oy. Lennoilta ovat varanneet kiintiöpaikkoja mm. UPM ja StoraEnso. Ensimmäinen tilauslento on lähtenyt Lappeenrannasta 7. syyskuuta.

Aikataulu: (arkisin, ei lauantaisin)

WLI901 LPP 06:00 HEL 06:40
WLI902 HEL 07:25 LPP 08:00
WLI903 LPP 14:30 HEL 15:15
WLI904 HEL 23:40 LPP 00:20

Tilauslentoja jatketaan, kunnes säännöllinen reittiliikenne Lappeenrannan ja Helsinki-Vantaan välillä käynnistyy uudelleen. Lappeenrannan reitistä ovat kiinnostuneita useat 34-paikkaisilla Saab 340 -potkuriturbiinikoneilla operoivat yhtiöt.

Aamulennolla WLI901 hintaan sisältyy Helsingissä taksikyyti, lennon saavuttua tilataksi lähtee liikelentoterminaalista ajaen terminaalin T2 ulkomaan lähtevien kautta Kauppatorille.

http://www.lennalomalle.com/content/view/149/1/
http://www.esaimaa.fi/page.php?page_id=4&news_id=200714009746
 
Viimeksi muokattu:
Tällainen liikennöintimalli saattaisi äkkiseltään ajatellen toimia säännöllisen matkustajaliikenteen perustana Lahden naapurissa Vesivehmaan kentällä tai Mikkelin lentoasemalla.
 
Reittilentojen jatkosta hiotaan toimintamallia
2.10. 15:48

Neuvottelut reittilentojen palauttamisesta Lappeenrannan ja Helsingin välille ovat tiivistymässä. Niitä käydään nyt neljän mahdollisen toimijan kanssa, kertovat Lappeenrannan lentoaseman päällikkö Petteri Lehti ja Lappeenrannan kaupunkiyhtiöiden toimitusjohtaja Tom Hultin.

Hultin on nimetty reittilentojen jatkoneuvotteluissa Etelä-Karjalan edusmieheksi, ja hän istui asian takia palaverissa viimeksi eilen Helsingissä.

- Toimintamalli on vasta kirkastumassa, Hultin kommentoi tuloksia.

PETTERI LEHDEN mukaan neuvotteluissa mukana olevilla yrityksillä on haussa ratkaisu useammankin pienen lentoaseman reittiliikenteen elvyttämiselle. Sen pitäisi olla taloudellisesti kannattava ja pysyvä, ainakin pitkäaikainen.

Syyskuussa Lappeenrannan lentoasemalla on kuitenkin kirjattu 800-900 matkustajaa. He ovat liikkuneet pääasiassa charter-lennoilla, lentotaksilla ja bisnesmatkaajien pikkujeteillä.
http://www.esaimaa.fi/Online/2007/1...atkosta+hiotaan+toimintamallia/200714140504/4
 
Tällainen liikennöintimalli saattaisi äkkiseltään ajatellen toimia säännöllisen matkustajaliikenteen perustana Lahden naapurissa Vesivehmaan kentällä tai Mikkelin lentoasemalla.

Ja jos koneet eivät tule aina täyteen, voitaisiin aloittaa FinnCommin tyyppinen nettikauppa, josta myytäisiin yksityisasiakkaille edullisia halpalentolippuja. FinnCommilla nettilipunmyynti muodostaa 10% lipunmyynnistä pääosan lipunmyynnistä tapahtuen Amadeus-järjestelmän kautta, jolloin lippu myydään samalla kertaa koko reitille jatkolennot mukaan lukien. Nettilipunmyynti tuo FinnCommin koneisiin lisämatkustajia ja samalla lisätuloja tavallisista vapaa-ajan matkalaisista päämatkustajavirran muodostuessa liikematkalaisista.
 
Takaisin
Ylös