SuLi: Hallituksen on lisättävä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta

Mikko Laaksonen

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
2,789
Alla Suomen Liikenneliiton kannanotto erityisesti kaupunkien liikenteen kehittämisestä hallituksen liikennepoliittisessa selonteossa.

Suomen Liikenneliitto SuLi ry 7.11.2007 sanoi:
Kannanotto
Hallituksen on lisättävä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta

Hallitus valmistelee parhaillaan liikennepoliittista selontekoa.
Henkilöliikenteen suorite ja siitä aiheutuvat kasvihuonekaasut,
ilmansaasteet, melu ja turvallisuusongelmat lisääntyvät etenkin suurilla
ja keskisuurilla kaupunkiseuduilla. Näillä seuduilla kävelyn, pyöräilyn
ja joukkoliikenteen osuuden merkittävään lisäämiseen on kaikki
edellytykset.

Suomen liikennepolitiikassa sanat ja teot eivät kohtaa. Valtion toiminta
on 1960-luvulta tähän asti yksipuolisesti pakottanut auton käyttöön.
Kaupunkiseutujen hajauttamista kiihdyttäviin tieinvestointeihin on saatu
helposti rahaa. Valtio ei ole investoinut paikalliseen
joukkoliikenteeseen lainkaan Pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Kävelyyn ja
pyöräilyyn valtio on panostanut vain tieverkon varressa. Valtion
rahoitus on ohjannut kuntia autoriippuvaisiin liikenne- ja
kaavoitusratkaisuihin.

Liikennepoliittista selontekoa varten annetuissa lausunnoissa kolme
vaatimusta on korostunut ylitse muiden: Ilmastonmuutosta on torjuttava.
Yhdyskuntarakenteen ja liikenteen vuorovaikutus on huomioitava. Kävelyn,
pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta on lisättävä

Ehdotamme, että hallitus toteuttaa näitä tavoitteita seuraavin keinoin.

Hallituksen tulee antaa selkeä ohjeistus siitä, että kuntien on
ohjattava maankäyttö kävely- pyöräily- ja joukkoliikennevyöhykkeille,
joilla kestävillä liikennemuodoilla pääsee asioille, kauppaan, töihin,
kouluun ja harrastuksiin. Suuret kauppakeskukset on ohjattava
kaupunkikeskustoihin ja aluekeskuksiin, joihin pääsee pyörällä tai
joukkoliikenteellä.

Hallituksen tulee perustaa kaupunkiseudulliset
joukkoliikenneviranomaiset, jotka suunnittelevat ja kilpailuttavat
liikenteen, päättävät lipunhinnan ja maksavat julkisen tuen. Kunnille
tulee säätää velvoite järjestää taajama-alueille koko- ja jokapäiväinen
joukkoliikenne. Seudullisten viranomaisten tulee voida kilpailuttaa
paikallisjunaliikenne. Ilman tällaisia uudistuksia kaupunkiseuduilla ei
ole työkaluja lisätä merkittävästi joukkoliikenteen tarjontaa ja käyttöä.

Suurilla ja keskisuurilla kaupunkiseuduilla kaupunkimaisille alueille
tulee toteuttaa kymmenen minuutin välein arkisin busseilla tai
raideliikenteellä liikennöitävä runkolinjasto, jonka matka-ajat
keskuksiin ovat kilpailukykyiset henkilöautoon nähden. Pääkaupunkiseudun
raideliikenneinvestoinneille tarvitaan valtion tukea. Turun ja Tampereen
seutujen paikallisjunaliikenteen ja pikaraitiotien toteuttamisesta ja
valtionrahoituksesta tulee tehdä periaatepäätös. Keskisuurille
kaupunkiseuduille tarvitaan valtion tukea linjastouudistuksiin sekä
kaista- ja valoetuuksiin. Joukkoliikenteessä on siirryttävä esteettömään
kalustoon ja toteutettava esteettömiä pysäkkejä.

Kaupunkiseutujen välisessä liikenteessä bussien ja junien tulee kulkea
suurimpien seutujen välillä tunnin välein ja muiden seutujen välillä
kahden tunnin välein.

Valtioneuvoston tulee tehdä periaatepäätös kävelyn ja pyöräilyn
edistämisestä liikennemuotoina. Suomalaiset ovat halukkaita kulkemaan
kävellen ja pyöräillen, koska se edistää terveyttä. Valtion tulisi tukea
kaupunkikeskustojen kävelyn, pyöräilyn ja esteettömyyden
edistämispaketteja. Valtion tulisi toteuttaa ripeästi tieverkon varren
puuttuvat kevyen liikenteen väylät sekä tieverkon ja rataverkon
yli/alikulut kaupunkialueilla.

Suomen liikenneliitto SuLi:n hallituksen valtuuttamina sen puolesta,

Elmeri Kollanus, puheenjohtaja
Mikko Laaksonen, hallituksen jäsen
 
Viimeksi muokattu:
Kannanotto on mielestäni hyvä. SuLi voisi tietenkin olla huolissaan myös vastikään tehdystä päätöksestä alentaa autoverotusta ja linja-autoliikennöitsijöiden tulevaisuuden vaarantamisesta dieselpottoaineen verotusta kiristämällä. Oma pelkoni on, että viimeksi mainituista syistä autoilu tulee kasvamaan lähitulevaisuudessa entistä räjähdysmäisemmin.
 
Kannanoton sisällöstä oli varsinaisesti päätetty jo ennen veroratkaisuja, jonka
vuoksi siinä ei otettu kantaa verotukseen.

Toisaalta kannanotossa keskityttiin enemmän niihin organisaatiouudistuksiin ja investointihankkeisiin, joilla kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta voitaisiin nostaa. Näin siksi, että tämä jää liian usein vero- ja hinnoittelukeskustelun alle.
 
SuLi voisi tietenkin olla huolissaan myös vastikään tehdystä päätöksestä alentaa autoverotusta ja linja-autoliikennöitsijöiden tulevaisuuden vaarantamisesta dieselpottoaineen verotusta kiristämällä. Oma pelkoni on, että viimeksi mainituista syistä autoilu tulee kasvamaan lähitulevaisuudessa entistä räjähdysmäisemmin.
En itse ymmärrä miksi autoveropäätös oli tehtävä niin, että autoveron kokonaistuotto laski ja päästöraja on kaukana EU:n tavoitteesta. Mutta jos tavoite on siirtää autoilun verotuksen painopistettä käytön eli polttoaineen verotukseen, siirtyminen ei voi tapahtua pelkästään siten, että odotetaan öljyn hinnan nousua. Sehän on tapahtunut itsestään jo vuosikausia, eikä kehitys ole ohjannut autoilua kuten olisi toivottavaa.

Linja-autoliikenteen reagointia pidän yliampuvana. Polttoaine ei ole ratkaiseva kustannus, ja niin ennen verouudistusta kuin sen jälkeenkin autoilu on edelleen ratkaisevasti kalliimpaa kuin joukkoliikenne. Kun autoilijat vertaavat aina vain bensaa ja bussin kertalippua, eihän silloin auton hankintahinta ole ratkaiseva kulkutavan valinnan päätökselle - jos valinta ylipäätään on mahdollinen.

Haluaisin myös kuulla, mitä linja-autoalan hyväksi sitten pitäisi tehdä, jos verotuksen siirtäminen käyttöön ei olekaan hyvä ajatus. Jos linja-autoilta poistetaan verotus, lipunhinnat eivät kuitenkaan laske halvemmiksi kuin bensa. Siten joukkoliikenteen käyttöön ei vaikuteta, mutta liikennöitisijäyritysten tulos voi siitä huolimatta parantua. Se ei ole joukkoliikennepoliittinen tavoite, vaan joukkoliikenteen käytön nostaminen.

Antero
 
En itse ymmärrä miksi autoveropäätös oli tehtävä niin, että autoveron kokonaistuotto laski ja päästöraja on kaukana EU:n tavoitteesta. Mutta jos tavoite on siirtää autoilun verotuksen painopistettä käytön eli polttoaineen verotukseen, siirtyminen ei voi tapahtua pelkästään siten, että odotetaan öljyn hinnan nousua. Sehän on tapahtunut itsestään jo vuosikausia, eikä kehitys ole ohjannut autoilua kuten olisi toivottavaa.


Jos likennettä halutaan ohjata autoista joukkoliikenteeseen pitää sekä auton käytön että omistamisen olla kallista.

Auton vuosittaisen käyttömaksun erittäin voimakas nostaminen olisi yksi tapa vähentää autoilua. Ikävä kyllä Keskustan vaatimuksesta käyttömaksu pysyy matalana. Esimerkiksi 100 euroa/kuukausi käyttömaksu keskimääräiselle autolle tekisi auton omistamisesta nykyistä vähemmän houkuttelevaa.
 
Minusta SuLi:n kannanottoja vaivaa aika usein fokuksen puute. Tässäkin kannanotossa mainitaan lukuisia eri keinoja kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen edistämiseen, mutta oikeastaan mitään niistä ei saada esiteltyä ollenkaan. Kannanotossa riittäisi aineksia vaikka kymmeneen erilliseen kannanottoon (valtion tierahoituksen vaikutus kaavoitukseen, suurten kauppakeskusten sijainti, kaupunkiseudulliset joukkoliikenneviranomaiset, jokapäiväisen joukkoliikenteen merkitys, paikallisjunaliikenteen kilpailutus, kaupunkiseutujen runkolinjastot, valtion tuki paikallisiin joukkoliikennehankkeisiin, esteettömyyden lisääminen, kaupunkiseutujen väliset joukkoliikenneyhteydet, kävelyn ja pyöräilyn edistäminen), joissa asioista voisi kertoa tarkemmin.
 
Minusta SuLi:n kannanottoja vaivaa aika usein fokuksen puute.

No, tässä tehtiin "kauppalistaa" hallituksen liikennepoliittiseen ohjelmaan.
Kärki on kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen lisääminen kaupungeissa. Keinoista on listattu ne, jotka ohjelmaan halutaan.

Fokusoidummin voidaan ottaa kantaa esimerkiksi sitten, kun henkilöliikennelainsäädännön uudistus on ajankohtainen.
 
Suomen Liikenneliiton...
Tietääkö kukaan kuka tätä yhdistystä nykyään hallinnoi, onko paljonkin jäseniä ja toimiiko se millälailla? Koetin etsiä netistä yhdistyksen kotisivuja, mutta ei löytynyt. Lieneekö yhdistys kuivahtanut puheenjohtaja Hanu Luukkaisen siirryttyä kokoomuksen kirjoille viime vuonna? Luukkaisen tuorein vaaliteema: "Kaupunkilaisjärkeä politiikkaan - Kokoomus".

Lieneekö Enemmistö näistä tällaisista kantaaottavista-yhdistyksistä uskottavampi tapaus kuin Suomen Liikenneliitto. Komealta kalskahtavampi nimi tosin jälkimmäisellä yhdistyksellä on ;)

Ja kuinkas ei täällä JLF:ssä ole muuten ketään enemmistöläistä äänessä, joka toisi esille sikäläisiä teemoja ja julkilausumia? Sehän näkyy kuitenkin oikeasti myös toimivan tässä yhteiskunnassa nykyajan tekniikoita hyödyntäen. Miksei SuLi:n nykyistä "vaisua" toimintaa voisi yhdistää Enemmistöön?
 
Ja kuinkas ei täällä JLF:ssä ole muuten ketään enemmistöläistä äänessä, joka toisi esille sikäläisiä teemoja ja julkilausumia? Sehän näkyy kuitenkin oikeasti myös toimivan tässä yhteiskunnassa nykyajan tekniikoita hyödyntäen.

Minusta on hiukan liioiteltua kutsua tuota lähinnä päänsärkyä aiheuttavaa nettisivuston irvikuvaa nykyajan tekniikoiden hyödyntämiseksi. Olen useammankin kerran surrut Enemmistö ry:n kyvyttömyyttä tuottaa itselleen verkkoon edustavaa julkisivua. Toisaalta järjestön toiminta tuntuu muutenkin olevan nykyisin aika olematonta.

Suomen Liikenneliitolla ei näytä menevän verkossa sen paremmin.
 
Tietääkö kukaan kuka tätä yhdistystä nykyään hallinnoi, onko paljonkin jäseniä ja toimiiko se millälailla?

Yhdistyksen hallituksen kokoonpano:

Pj Elmeri Kollanus
Varapj Antero Naskila

Muut jäsenet
Antero Alku
Liisa Ansala
Mikko Laaksonen
Pähkinä Katainen
Juhani Tenhunen
Anna-Maija Urhonen

Suomen Liikenneliitto on luonteeltaan kansalaisjärjestöverkosto.
Jäseniä ovat mm. seuraavat rekisteröidyt yhdistykset

Suomen Ylioppilaskuntien liitto (SYL)
Enemmistö
Maan Ystävät
Dodo
Meidän Turku
Luonto-Liiton Kaakkois-Suomen piiri
Ympäristö- ja kuluttajapoliittinen yhdistys
Kaakkois-Suomen vihreät
Pohjois-Kymenlaakson Vihreät
Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitto ry
Kevytkulkuneuvojen ystävät

Enemmistö ja SuLi ovat siis jo alun alkaen yhdistäneet voimansa.

Kolme kommenttia toimintaan liittyen:
- Yhdistyksen kotisivut http://www.suli.org/ on ollut jo pitkään tarkoitus päivittää mutta projekti ei ole edennyt.
- Yhdistyksen sääntöjä on viime vuosikokouksessa päätetty muuttaa siten, että yhdistykseen saa liittyä myös henkilöjäseneksi, tarkoituksena aktivoida toimintaa.
- Yhdistyksen toimintaa on syytä tehostaa. Tässä voinkin esittää mainospalan: jos kellään foorumilaisella on kontakteja jäsenyhdistyksiin, voi esittää kestävää liikennettä (esim. joukkoliikennettä, kävelyä tai pyöräilyä) koskevan tilaisuuden järjestämistä omassa kotikaupungissaan halutulla teemalla yhteistyössä SuLi:n kanssa.
 
Yhdistyksen hallituksen kokoonpano...

Kiitos Mikolle selkeästä tilannearviosta! Mukana näkyy olevan tunnettuja ja arvostettuja asiansatietäviä henkilöitä ja lukuisia järjestöjä. Toivotaan SuLille menestystä ja aktiivisuutta myös rutiinien (esim. netti) päivittämisessä!
 
Toisaalta järjestön toiminta tuntuu muutenkin olevan nykyisin aika olematonta.

Miksi näin on? 1970-luvullahan yhdistys halusi tuhota autot, vaikka silloin niitä oli vielä kovin vähän. Kun taas nykyään autojen tuhoamiselle olisi paljon enemmän syitä, mutta vastarinta tuntuu menettäneen terävimmän kärkensä. Juuri päinvastoin kuin luulisi.
 
Pitää vähän korjata jäsenlistaa, useampi Mikon sanoma järjestö on jäsenenä valtakunnalisesti kuten Luonto-Liitto yms. ei vain puheenjohtajan taustaryhmien osalta.

Näin puheenjohtajan uskallan sanoa, että Sulia vaivaa sama kuin muitakin "keskusjärjestöjä", ainoastaan hallitus tekee töitä. Ketään palkattuhan meillä ei nyt ole. Eli työt tehdään omien töiden lisänä.

Olemmekin pyrkineet asiantuntijatoimintaan, ja siinä olemme mielestämme pärjänneet hyvin. Tästä osoituksena hallitusohjelmaan vaikuttaminen. Asiantuntevuutta ryhmästä kyllä löytyy, kuten joku jo sanoikin, onhan meille tullut hallitukseen jäsenjärjestöjen edustajia Pyöräilykuntien verkostosta, Kynnyksestä sekä kuluttaja- ja asukasjärjestöistä osan vain mainitakseni. Lisänä tietty asiantuntijajäsenemme.

jos jotain toimintaa suunnittelee, kannattaa tietty olla meihin yhteydessä.
 
Takaisin
Ylös