Näytetään tulokset 1-14/14

Viestiketju: SuLi: Hallituksen on lisättävä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta

  1. #1
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus SuLi: Hallituksen on lisättävä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta

    Alla Suomen Liikenneliiton kannanotto erityisesti kaupunkien liikenteen kehittämisestä hallituksen liikennepoliittisessa selonteossa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Suomen Liikenneliitto SuLi ry 7.11.2007

    Kannanotto
    Hallituksen on lisättävä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta

    Hallitus valmistelee parhaillaan liikennepoliittista selontekoa.
    Henkilöliikenteen suorite ja siitä aiheutuvat kasvihuonekaasut,
    ilmansaasteet, melu ja turvallisuusongelmat lisääntyvät etenkin suurilla
    ja keskisuurilla kaupunkiseuduilla. Näillä seuduilla kävelyn, pyöräilyn
    ja joukkoliikenteen osuuden merkittävään lisäämiseen on kaikki
    edellytykset.

    Suomen liikennepolitiikassa sanat ja teot eivät kohtaa. Valtion toiminta
    on 1960-luvulta tähän asti yksipuolisesti pakottanut auton käyttöön.
    Kaupunkiseutujen hajauttamista kiihdyttäviin tieinvestointeihin on saatu
    helposti rahaa. Valtio ei ole investoinut paikalliseen
    joukkoliikenteeseen lainkaan Pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Kävelyyn ja
    pyöräilyyn valtio on panostanut vain tieverkon varressa. Valtion
    rahoitus on ohjannut kuntia autoriippuvaisiin liikenne- ja
    kaavoitusratkaisuihin.

    Liikennepoliittista selontekoa varten annetuissa lausunnoissa kolme
    vaatimusta on korostunut ylitse muiden: Ilmastonmuutosta on torjuttava.
    Yhdyskuntarakenteen ja liikenteen vuorovaikutus on huomioitava. Kävelyn,
    pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta on lisättävä

    Ehdotamme, että hallitus toteuttaa näitä tavoitteita seuraavin keinoin.

    Hallituksen tulee antaa selkeä ohjeistus siitä, että kuntien on
    ohjattava maankäyttö kävely- pyöräily- ja joukkoliikennevyöhykkeille,
    joilla kestävillä liikennemuodoilla pääsee asioille, kauppaan, töihin,
    kouluun ja harrastuksiin. Suuret kauppakeskukset on ohjattava
    kaupunkikeskustoihin ja aluekeskuksiin, joihin pääsee pyörällä tai
    joukkoliikenteellä.

    Hallituksen tulee perustaa kaupunkiseudulliset
    joukkoliikenneviranomaiset, jotka suunnittelevat ja kilpailuttavat
    liikenteen, päättävät lipunhinnan ja maksavat julkisen tuen. Kunnille
    tulee säätää velvoite järjestää taajama-alueille koko- ja jokapäiväinen
    joukkoliikenne. Seudullisten viranomaisten tulee voida kilpailuttaa
    paikallisjunaliikenne. Ilman tällaisia uudistuksia kaupunkiseuduilla ei
    ole työkaluja lisätä merkittävästi joukkoliikenteen tarjontaa ja käyttöä.

    Suurilla ja keskisuurilla kaupunkiseuduilla kaupunkimaisille alueille
    tulee toteuttaa kymmenen minuutin välein arkisin busseilla tai
    raideliikenteellä liikennöitävä runkolinjasto, jonka matka-ajat
    keskuksiin ovat kilpailukykyiset henkilöautoon nähden. Pääkaupunkiseudun
    raideliikenneinvestoinneille tarvitaan valtion tukea. Turun ja Tampereen
    seutujen paikallisjunaliikenteen ja pikaraitiotien toteuttamisesta ja
    valtionrahoituksesta tulee tehdä periaatepäätös. Keskisuurille
    kaupunkiseuduille tarvitaan valtion tukea linjastouudistuksiin sekä
    kaista- ja valoetuuksiin. Joukkoliikenteessä on siirryttävä esteettömään
    kalustoon ja toteutettava esteettömiä pysäkkejä.

    Kaupunkiseutujen välisessä liikenteessä bussien ja junien tulee kulkea
    suurimpien seutujen välillä tunnin välein ja muiden seutujen välillä
    kahden tunnin välein.

    Valtioneuvoston tulee tehdä periaatepäätös kävelyn ja pyöräilyn
    edistämisestä liikennemuotoina. Suomalaiset ovat halukkaita kulkemaan
    kävellen ja pyöräillen, koska se edistää terveyttä. Valtion tulisi tukea
    kaupunkikeskustojen kävelyn, pyöräilyn ja esteettömyyden
    edistämispaketteja. Valtion tulisi toteuttaa ripeästi tieverkon varren
    puuttuvat kevyen liikenteen väylät sekä tieverkon ja rataverkon
    yli/alikulut kaupunkialueilla.

    Suomen liikenneliitto SuLi:n hallituksen valtuuttamina sen puolesta,

    Elmeri Kollanus, puheenjohtaja
    Mikko Laaksonen, hallituksen jäsen
    Viimeisin muokkaaja Mikko Laaksonen; 10.11.2007 kello 07:03. Syy: kirjoitusvirhe

  2. #2
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4909

    oletus Vs: SuLi: Hallituksen on lisättävä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta

    Kannanotto on mielestäni hyvä. SuLi voisi tietenkin olla huolissaan myös vastikään tehdystä päätöksestä alentaa autoverotusta ja linja-autoliikennöitsijöiden tulevaisuuden vaarantamisesta dieselpottoaineen verotusta kiristämällä. Oma pelkoni on, että viimeksi mainituista syistä autoilu tulee kasvamaan lähitulevaisuudessa entistä räjähdysmäisemmin.

  3. #3
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: SuLi: Hallituksen on lisättävä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta

    Kannanoton sisällöstä oli varsinaisesti päätetty jo ennen veroratkaisuja, jonka
    vuoksi siinä ei otettu kantaa verotukseen.

    Toisaalta kannanotossa keskityttiin enemmän niihin organisaatiouudistuksiin ja investointihankkeisiin, joilla kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta voitaisiin nostaa. Näin siksi, että tämä jää liian usein vero- ja hinnoittelukeskustelun alle.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7552

    oletus Vs: SuLi: Hallituksen on lisättävä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    SuLi voisi tietenkin olla huolissaan myös vastikään tehdystä päätöksestä alentaa autoverotusta ja linja-autoliikennöitsijöiden tulevaisuuden vaarantamisesta dieselpottoaineen verotusta kiristämällä. Oma pelkoni on, että viimeksi mainituista syistä autoilu tulee kasvamaan lähitulevaisuudessa entistä räjähdysmäisemmin.
    En itse ymmärrä miksi autoveropäätös oli tehtävä niin, että autoveron kokonaistuotto laski ja päästöraja on kaukana EU:n tavoitteesta. Mutta jos tavoite on siirtää autoilun verotuksen painopistettä käytön eli polttoaineen verotukseen, siirtyminen ei voi tapahtua pelkästään siten, että odotetaan öljyn hinnan nousua. Sehän on tapahtunut itsestään jo vuosikausia, eikä kehitys ole ohjannut autoilua kuten olisi toivottavaa.

    Linja-autoliikenteen reagointia pidän yliampuvana. Polttoaine ei ole ratkaiseva kustannus, ja niin ennen verouudistusta kuin sen jälkeenkin autoilu on edelleen ratkaisevasti kalliimpaa kuin joukkoliikenne. Kun autoilijat vertaavat aina vain bensaa ja bussin kertalippua, eihän silloin auton hankintahinta ole ratkaiseva kulkutavan valinnan päätökselle - jos valinta ylipäätään on mahdollinen.

    Haluaisin myös kuulla, mitä linja-autoalan hyväksi sitten pitäisi tehdä, jos verotuksen siirtäminen käyttöön ei olekaan hyvä ajatus. Jos linja-autoilta poistetaan verotus, lipunhinnat eivät kuitenkaan laske halvemmiksi kuin bensa. Siten joukkoliikenteen käyttöön ei vaikuteta, mutta liikennöitisijäyritysten tulos voi siitä huolimatta parantua. Se ei ole joukkoliikennepoliittinen tavoite, vaan joukkoliikenteen käytön nostaminen.

    Antero

  5. #5

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3814

    oletus Vs: SuLi: Hallituksen on lisättävä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    En itse ymmärrä miksi autoveropäätös oli tehtävä niin, että autoveron kokonaistuotto laski ja päästöraja on kaukana EU:n tavoitteesta. Mutta jos tavoite on siirtää autoilun verotuksen painopistettä käytön eli polttoaineen verotukseen, siirtyminen ei voi tapahtua pelkästään siten, että odotetaan öljyn hinnan nousua. Sehän on tapahtunut itsestään jo vuosikausia, eikä kehitys ole ohjannut autoilua kuten olisi toivottavaa.

    Jos likennettä halutaan ohjata autoista joukkoliikenteeseen pitää sekä auton käytön että omistamisen olla kallista.

    Auton vuosittaisen käyttömaksun erittäin voimakas nostaminen olisi yksi tapa vähentää autoilua. Ikävä kyllä Keskustan vaatimuksesta käyttömaksu pysyy matalana. Esimerkiksi 100 euroa/kuukausi käyttömaksu keskimääräiselle autolle tekisi auton omistamisesta nykyistä vähemmän houkuttelevaa.

  6. #6
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7376

    oletus Vs: SuLi: Hallituksen on lisättävä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta

    Minusta SuLi:n kannanottoja vaivaa aika usein fokuksen puute. Tässäkin kannanotossa mainitaan lukuisia eri keinoja kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen edistämiseen, mutta oikeastaan mitään niistä ei saada esiteltyä ollenkaan. Kannanotossa riittäisi aineksia vaikka kymmeneen erilliseen kannanottoon (valtion tierahoituksen vaikutus kaavoitukseen, suurten kauppakeskusten sijainti, kaupunkiseudulliset joukkoliikenneviranomaiset, jokapäiväisen joukkoliikenteen merkitys, paikallisjunaliikenteen kilpailutus, kaupunkiseutujen runkolinjastot, valtion tuki paikallisiin joukkoliikennehankkeisiin, esteettömyyden lisääminen, kaupunkiseutujen väliset joukkoliikenneyhteydet, kävelyn ja pyöräilyn edistäminen), joissa asioista voisi kertoa tarkemmin.

  7. #7
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: SuLi: Hallituksen on lisättävä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Minusta SuLi:n kannanottoja vaivaa aika usein fokuksen puute.
    No, tässä tehtiin "kauppalistaa" hallituksen liikennepoliittiseen ohjelmaan.
    Kärki on kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen lisääminen kaupungeissa. Keinoista on listattu ne, jotka ohjelmaan halutaan.

    Fokusoidummin voidaan ottaa kantaa esimerkiksi sitten, kun henkilöliikennelainsäädännön uudistus on ajankohtainen.

  8. #8
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2209

    oletus Vs: SuLi: Hallituksen on lisättävä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Suomen Liikenneliiton...
    Tietääkö kukaan kuka tätä yhdistystä nykyään hallinnoi, onko paljonkin jäseniä ja toimiiko se millälailla? Koetin etsiä netistä yhdistyksen kotisivuja, mutta ei löytynyt. Lieneekö yhdistys kuivahtanut puheenjohtaja Hanu Luukkaisen siirryttyä kokoomuksen kirjoille viime vuonna? Luukkaisen tuorein vaaliteema: "Kaupunkilaisjärkeä politiikkaan - Kokoomus".

    Lieneekö Enemmistö näistä tällaisista kantaaottavista-yhdistyksistä uskottavampi tapaus kuin Suomen Liikenneliitto. Komealta kalskahtavampi nimi tosin jälkimmäisellä yhdistyksellä on

    Ja kuinkas ei täällä JLF:ssä ole muuten ketään enemmistöläistä äänessä, joka toisi esille sikäläisiä teemoja ja julkilausumia? Sehän näkyy kuitenkin oikeasti myös toimivan tässä yhteiskunnassa nykyajan tekniikoita hyödyntäen. Miksei SuLi:n nykyistä "vaisua" toimintaa voisi yhdistää Enemmistöön?

  9. #9
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1471

    oletus Vs: SuLi: Hallituksen on lisättävä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Ja kuinkas ei täällä JLF:ssä ole muuten ketään enemmistöläistä äänessä, joka toisi esille sikäläisiä teemoja ja julkilausumia? Sehän näkyy kuitenkin oikeasti myös toimivan tässä yhteiskunnassa nykyajan tekniikoita hyödyntäen.
    Minusta on hiukan liioiteltua kutsua tuota lähinnä päänsärkyä aiheuttavaa nettisivuston irvikuvaa nykyajan tekniikoiden hyödyntämiseksi. Olen useammankin kerran surrut Enemmistö ry:n kyvyttömyyttä tuottaa itselleen verkkoon edustavaa julkisivua. Toisaalta järjestön toiminta tuntuu muutenkin olevan nykyisin aika olematonta.

    Suomen Liikenneliitolla ei näytä menevän verkossa sen paremmin.

  10. #10
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2209

    oletus Vs: SuLi: Hallituksen on lisättävä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Suomen Liikenneliitolla ei näytä menevän verkossa sen paremmin.
    Suli:lla menee verkossa kyllä aika lailla reilusti huonommin.

  11. #11
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: SuLi: Hallituksen on lisättävä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Tietääkö kukaan kuka tätä yhdistystä nykyään hallinnoi, onko paljonkin jäseniä ja toimiiko se millälailla?
    Yhdistyksen hallituksen kokoonpano:

    Pj Elmeri Kollanus
    Varapj Antero Naskila

    Muut jäsenet
    Antero Alku
    Liisa Ansala
    Mikko Laaksonen
    Pähkinä Katainen
    Juhani Tenhunen
    Anna-Maija Urhonen

    Suomen Liikenneliitto on luonteeltaan kansalaisjärjestöverkosto.
    Jäseniä ovat mm. seuraavat rekisteröidyt yhdistykset

    Suomen Ylioppilaskuntien liitto (SYL)
    Enemmistö
    Maan Ystävät
    Dodo
    Meidän Turku
    Luonto-Liiton Kaakkois-Suomen piiri
    Ympäristö- ja kuluttajapoliittinen yhdistys
    Kaakkois-Suomen vihreät
    Pohjois-Kymenlaakson Vihreät
    Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitto ry
    Kevytkulkuneuvojen ystävät

    Enemmistö ja SuLi ovat siis jo alun alkaen yhdistäneet voimansa.

    Kolme kommenttia toimintaan liittyen:
    - Yhdistyksen kotisivut http://www.suli.org/ on ollut jo pitkään tarkoitus päivittää mutta projekti ei ole edennyt.
    - Yhdistyksen sääntöjä on viime vuosikokouksessa päätetty muuttaa siten, että yhdistykseen saa liittyä myös henkilöjäseneksi, tarkoituksena aktivoida toimintaa.
    - Yhdistyksen toimintaa on syytä tehostaa. Tässä voinkin esittää mainospalan: jos kellään foorumilaisella on kontakteja jäsenyhdistyksiin, voi esittää kestävää liikennettä (esim. joukkoliikennettä, kävelyä tai pyöräilyä) koskevan tilaisuuden järjestämistä omassa kotikaupungissaan halutulla teemalla yhteistyössä SuLi:n kanssa.

  12. #12
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2209

    oletus Vs: SuLi: Hallituksen on lisättävä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Yhdistyksen hallituksen kokoonpano...
    Kiitos Mikolle selkeästä tilannearviosta! Mukana näkyy olevan tunnettuja ja arvostettuja asiansatietäviä henkilöitä ja lukuisia järjestöjä. Toivotaan SuLille menestystä ja aktiivisuutta myös rutiinien (esim. netti) päivittämisessä!

  13. #13
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: SuLi: Hallituksen on lisättävä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Toisaalta järjestön toiminta tuntuu muutenkin olevan nykyisin aika olematonta.
    Miksi näin on? 1970-luvullahan yhdistys halusi tuhota autot, vaikka silloin niitä oli vielä kovin vähän. Kun taas nykyään autojen tuhoamiselle olisi paljon enemmän syitä, mutta vastarinta tuntuu menettäneen terävimmän kärkensä. Juuri päinvastoin kuin luulisi.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  14. #14

    Liittynyt
    26.08.2005
    Sijainti
    Etelä-Suomi
    Viestejä
    36

    oletus Vs: SuLi: Hallituksen on lisättävä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta

    Pitää vähän korjata jäsenlistaa, useampi Mikon sanoma järjestö on jäsenenä valtakunnalisesti kuten Luonto-Liitto yms. ei vain puheenjohtajan taustaryhmien osalta.

    Näin puheenjohtajan uskallan sanoa, että Sulia vaivaa sama kuin muitakin "keskusjärjestöjä", ainoastaan hallitus tekee töitä. Ketään palkattuhan meillä ei nyt ole. Eli työt tehdään omien töiden lisänä.

    Olemmekin pyrkineet asiantuntijatoimintaan, ja siinä olemme mielestämme pärjänneet hyvin. Tästä osoituksena hallitusohjelmaan vaikuttaminen. Asiantuntevuutta ryhmästä kyllä löytyy, kuten joku jo sanoikin, onhan meille tullut hallitukseen jäsenjärjestöjen edustajia Pyöräilykuntien verkostosta, Kynnyksestä sekä kuluttaja- ja asukasjärjestöistä osan vain mainitakseni. Lisänä tietty asiantuntijajäsenemme.

    jos jotain toimintaa suunnittelee, kannattaa tietty olla meihin yhteydessä.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Uuden hallituksen liikennepolitiikka?
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 230
    Viimeisin viesti: 15.07.2016, 18:43
  2. Seuraavan hallituksen liikenneinvestoinnit
    kirjoittanut I-Tuovinen foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 08.01.2011, 09:18
  3. SuLi: Kannanotto liikennepoliittiseen selontekoon
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 29.06.2007, 00:23
  4. SuLi: Suurille kaupungeille joukkoliikennerahoitusta
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 30.08.2006, 15:09
  5. SuLi: Yöjunaliikenne säilytettävä!
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Junat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 30.08.2006, 15:02

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •