
Alunperin kirjoittanut
Suomen Liikenneliitto SuLi ry 7.11.2007
Kannanotto
Hallituksen on lisättävä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta
Hallitus valmistelee parhaillaan liikennepoliittista selontekoa.
Henkilöliikenteen suorite ja siitä aiheutuvat kasvihuonekaasut,
ilmansaasteet, melu ja turvallisuusongelmat lisääntyvät etenkin suurilla
ja keskisuurilla kaupunkiseuduilla. Näillä seuduilla kävelyn, pyöräilyn
ja joukkoliikenteen osuuden merkittävään lisäämiseen on kaikki
edellytykset.
Suomen liikennepolitiikassa sanat ja teot eivät kohtaa. Valtion toiminta
on 1960-luvulta tähän asti yksipuolisesti pakottanut auton käyttöön.
Kaupunkiseutujen hajauttamista kiihdyttäviin tieinvestointeihin on saatu
helposti rahaa. Valtio ei ole investoinut paikalliseen
joukkoliikenteeseen lainkaan Pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Kävelyyn ja
pyöräilyyn valtio on panostanut vain tieverkon varressa. Valtion
rahoitus on ohjannut kuntia autoriippuvaisiin liikenne- ja
kaavoitusratkaisuihin.
Liikennepoliittista selontekoa varten annetuissa lausunnoissa kolme
vaatimusta on korostunut ylitse muiden: Ilmastonmuutosta on torjuttava.
Yhdyskuntarakenteen ja liikenteen vuorovaikutus on huomioitava. Kävelyn,
pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta on lisättävä
Ehdotamme, että hallitus toteuttaa näitä tavoitteita seuraavin keinoin.
Hallituksen tulee antaa selkeä ohjeistus siitä, että kuntien on
ohjattava maankäyttö kävely- pyöräily- ja joukkoliikennevyöhykkeille,
joilla kestävillä liikennemuodoilla pääsee asioille, kauppaan, töihin,
kouluun ja harrastuksiin. Suuret kauppakeskukset on ohjattava
kaupunkikeskustoihin ja aluekeskuksiin, joihin pääsee pyörällä tai
joukkoliikenteellä.
Hallituksen tulee perustaa kaupunkiseudulliset
joukkoliikenneviranomaiset, jotka suunnittelevat ja kilpailuttavat
liikenteen, päättävät lipunhinnan ja maksavat julkisen tuen. Kunnille
tulee säätää velvoite järjestää taajama-alueille koko- ja jokapäiväinen
joukkoliikenne. Seudullisten viranomaisten tulee voida kilpailuttaa
paikallisjunaliikenne. Ilman tällaisia uudistuksia kaupunkiseuduilla ei
ole työkaluja lisätä merkittävästi joukkoliikenteen tarjontaa ja käyttöä.
Suurilla ja keskisuurilla kaupunkiseuduilla kaupunkimaisille alueille
tulee toteuttaa kymmenen minuutin välein arkisin busseilla tai
raideliikenteellä liikennöitävä runkolinjasto, jonka matka-ajat
keskuksiin ovat kilpailukykyiset henkilöautoon nähden. Pääkaupunkiseudun
raideliikenneinvestoinneille tarvitaan valtion tukea. Turun ja Tampereen
seutujen paikallisjunaliikenteen ja pikaraitiotien toteuttamisesta ja
valtionrahoituksesta tulee tehdä periaatepäätös. Keskisuurille
kaupunkiseuduille tarvitaan valtion tukea linjastouudistuksiin sekä
kaista- ja valoetuuksiin. Joukkoliikenteessä on siirryttävä esteettömään
kalustoon ja toteutettava esteettömiä pysäkkejä.
Kaupunkiseutujen välisessä liikenteessä bussien ja junien tulee kulkea
suurimpien seutujen välillä tunnin välein ja muiden seutujen välillä
kahden tunnin välein.
Valtioneuvoston tulee tehdä periaatepäätös kävelyn ja pyöräilyn
edistämisestä liikennemuotoina. Suomalaiset ovat halukkaita kulkemaan
kävellen ja pyöräillen, koska se edistää terveyttä. Valtion tulisi tukea
kaupunkikeskustojen kävelyn, pyöräilyn ja esteettömyyden
edistämispaketteja. Valtion tulisi toteuttaa ripeästi tieverkon varren
puuttuvat kevyen liikenteen väylät sekä tieverkon ja rataverkon
yli/alikulut kaupunkialueilla.
Suomen liikenneliitto SuLi:n hallituksen valtuuttamina sen puolesta,
Elmeri Kollanus, puheenjohtaja
Mikko Laaksonen, hallituksen jäsen