Berliinin kuvauskohteet

Muutamia ajatuksia:
- Berliinistä pääsee S-junalla Potsdamiin, jossa on oma ja omaperäinen ratikkaverkko
- Alexanderplatzin tuntumassa on mittavaa sekä raitiotie, S-juna että metroliikennettä. Myös muut keskustan solmukohdat kuten Hackescher Markt, Kurfurstendamm, Potsdamer Platz ym. ovat kiintoisia kuvauskohteita.
- Vanhimmilla metrolinjoilla on mielenkiintoista metalliarkkitehtuuria
- Erilliset Woltersdorfin, Schöneichen ja Strausbergin raitiotiet ovat sinällään käymisen arvoisia kohteita

Raitiotie keskittyy entisen Itä-Berliinin puolelle, jossa on sekä todella nykyaikaista raitiotietä että varsin eksoottisia ratkaisuja, jopa yksisuuntaista liikennettä kaksisuuntaisella kadulla (!)
 
Länsipuolen ratikoista on jäljellä mm. entinen varikko, Meilenwerk, joka toimii nykyään vanhojen autojen keskuksena ja museona. Bussi 27 vie lähelle ja S-verkon asema Beusselstraße on kävelymatkan päässä. Siellähän ei ole paljoakaan nähtävää, joten suosittelen käymään vain, jos olet lähettyvillä.

Ehdoton suosikkini Berliinissä on tekniikan museo, jossa on monta junaa, lentokonetta ja muuta ihmeellistä. Museon pihaan kuuluu vanha olutpanimo ja ratapiha, jossa on useita vanhoja halleja. Ihmeteltävää riittää. U-linjojen asemat Möckernbrücke ja Gleisdreieck lienevät parhaimmat pysäkit museoon mentäessä.

Berliini on mielettömän suuri ja on vaikea antaa vinkkejä lukuisten kohteiden joukosta. Ehkä jonkun MetroTramin lähiöreitti voisi olla mielenkiintoinen, tai sitten vanhat U-bahn-asemat. Tuo Mikon mainitsema Potsdam kannattaa kyllä ehdottomasti käydä katsomassa. Ei pelkästään raitioverkko, vaan myös vanha kaupunki ja jättimäiset puutarhat, joista löytyy useita linnoja ja muuta jännää. Jos ostaa kaikkien vyöhykkeiden liput, pääsee Potsdamiin asti S-bahnilla.
 
Onkohan Strausbergissä vielä sähkökäyttöinen lautta. Siis tavallaan trolleylaiva. Muutaman sadan metrin kävelymatka Stausbergin keskustan S-Bahnasemalta vasemmalle, kun ollaan tulossa Berliinistä.

Strausbergiin pääsee joko ratikalla tai S-Bahnilla. S-Bahn muuttuu siellä yksiraiteiseksi ja on kuin mikäkin paikallisrata, mutta sivukiskovirroituksella. Jos Ratikalla mielit Strausbergiin, niin pitää jäädä S-Bahnista pois jo ennen Strausbergiä, josta Stausbergin ratikka lähtee. Asema selviää linjakartasta.

Strausbergin raitiotien linjanumero on 89. Raitiotie on oikeasti rautatie, jolla on ainakin ollut tavaraliikennettä ja siten yhteys DB:n rataverkkoon.

Strausbergissä on 8-akselisia Tatran KT8-nivelvaunuja sekä DDR-ajan 2-akselisia Reko- veto- ja jälkivaunuja.

Woltersdorfissa (linja 87) ajetaan myös DDR-ajan 2-akselisilla. Mutta siellä on myös ajokuntoisia vielä museaalisempia vaunuja. Vanhin taitaa olla 1800-luvun puolelta. Tämä vaunu on kunnostettu muutama vuosi sitten.

Antero
 
Metrossa mielenkiitoinen on mielestäni U5 Hönowiin. Rata kulkee loppumatkan maan pinnalla Euroopan suurimmalla elementtitaloalueella. 12-kerroksisia aavetaloja, joita ei ole purettu.
Myös U2 Pankowiin sekä toinen pää Ruhlebenin hautausmaalle ovat kivoja. Maan alla kulkevista suosikkilinjani on U7 Rudow-Spandau.
 
Potsdamin osalta unohtui tosiaan mainita se, että siellähän on vanha Preussin kuninkaan (= Saksan keisarin) linnakompleksi. Potsdamissa linjojen 92 ja 96 eteläpää on suurissa lähiöissä, joissa on pikaraitiotiemäisiä ratkaisuja.

Matkat seudun laidalta toiselle ovat pitkiä.

Paikan päällä kannattaa ostaa BVG:n Berlin Atlas und Mehr - karttakirja, jossa on hyvä kaupunkikartta sekä linjakartta.

Köpenickin ympäristössä on hyvin omaperäinen kaupunkiratikkaverkon osa, jossa on monia erikoisuuksia.
 
Strausbergissa on tavaraliikenne ilmeisesti loppunut. Reko-vaunut on samoin korvattu yhdellä Tatran telivaunulla.
 
Takaisin
Ylös