HS: Kaupunginjohtaja J. Pajunen haluaa lisää autoja Helsingin keskustaan

a__m

Suljettu tunnus
Liittynyt
1 Heinäkuu 2005
Viestit
507
Suorastaan tragikoominen sitaatti HS:n netistä:

"Kaupunginjohtaja haluaa lisää autoja Helsingin keskustaan

Helsingin keskustaan pitäisi kaupunginjohtaja Jussi Pajusen mielestä saada lisää autoilijoita.

Pajunen sanoo pelkäävänsä, että Helsinki muuttuu amerikkalaistyyliseksi satelliittikaupungiksi, jonka asukkaat välttävät keskustaan tuloa ja asioivat mieluummin isoissa kauppakeskuksissa. Tämän välttämiseksi hän haluaa houkutella autolla liikkuvia kansalaisia keskustaan.

Autoilevat asiakkaat ovat Pajusen mukaan tärkeitä, koska he käyttävät merkittäviä summia rahaa."
 
Suorastaan tragikoominen sitaatti HS:n netistä:

"Kaupunginjohtaja haluaa lisää autoja Helsingin keskustaan

Helsingin keskustaan pitäisi kaupunginjohtaja Jussi Pajusen mielestä saada lisää autoilijoita.

Pajunen sanoo pelkäävänsä, että Helsinki muuttuu amerikkalaistyyliseksi satelliittikaupungiksi, jonka asukkaat välttävät keskustaan tuloa ja asioivat mieluummin isoissa kauppakeskuksissa. Tämän välttämiseksi hän haluaa houkutella autolla liikkuvia kansalaisia keskustaan.

Autoilevat asiakkaat ovat Pajusen mukaan tärkeitä, koska he käyttävät merkittäviä summia rahaa."

Mutta eikös se ole juuri päivastoin, mitä enemmän autoja keskustassa sitä suurempi "Sirkus"
OHO no olipahan lausunto.
 
Näköjään Kokoomuksen kannattajat haluavat tuhota kotikaupunkinsa... Yhtä aivotonta ajattelua kuin hölmöläisten yritys kantaa säkillä valoa tupaan sisään! :(
 
Tässä nähdään, että kokoomuksen lupaukset ilmastonmuutoksen ottamisesta vakavasti ovat olleet pelkkää pelleilyä. Lausunto myös kertoo siitä, että kaupunginjohtaja pitää kaupunkilaisia pilkkanaan - joukkoliikenne nauttii kaupunkilaisten ylivoimaisen enemmistön suosiota, ja yleistä tietoa on myös liikenteellisten ongelmien selkeä yhteys lisääntyvään yksityisautoiluun. Erityiset onnittelut tässä yhteydessä vihreille, jotka jaksavat vuodesta toiseen olla kokoomusvetoisissa valtuustoissa äänettöminä yhtiömiehinä.

Visioineen Pajunen on tekemässä Helsingistä juuri sellaista autioituvaa satelliittikaupunkia, jollaisen syntymistä väittää puheillaan ehkäisevänsä.
 
Heheh.. Pajunen haluaa seisoa entisistä isommissa ruuhkissa, ja kotimatka Kauppatorilta senkun venyy. :cool: Periaatteessa ymmärrän Pajusen pointin, mutta yhtä lailla ne autoilevat voi hypätä lähijunaan, ja tulla sillä Stadiin rahansa tuhlaamaan. Sitä en vain käsitä, että miksi se Pajunen haluaa ruuhkauttaa Mannerheimintiet sun muut. Asian voi ajetella silloin niinkin, että parempi mennä Kauppakeskukseen kun ilmaisparkki, ei suurempia ruuhkia ja kaikki saman katon alla. Sitten, jos on fiksu, niin menee sinne Kauppakeskukseen julkisilla, ja jättää vielä parkkipaikan hakemisen muille.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tähän voi muuta sanoa, kuin että sillä varmuudella, jonka täydellinen asiantuntemattomuus antaa.

Olisi kiva kuulla, mitä perusteita yrittäjillä on väitteilleen. Maailmalta löytyy useita esimerkkejä keskustojen elvyttämisestä sillä, että autot on häädetty pois kauppakaduilta ja tilalle on tuotu laadukas joukkoliikenne. Historiasta puolestaan on vielä enemmän esimerkkejä siitä, miten keskustat näivettyvät, kun ne yrittävät kilpailla kehäteiden automarketteja vastaan.

Olen jo aiemmin jossain ketjussa kertonut, kuinka Stockmannin johtaja myönsi, etteivät he tiedä, monellako kassalla sama asiakas keskustan tarvaratalossa käy. Eikä heillä ollut myöskään tilastoja, jotka osoittaisivat, että auton omistava kuluttaja käyttäisi enemmän rahaa kuin autoton. Ainoa tilasto osoittaa, että autolla asioiva ostaa kerralla enemmän - tietenkin, kun autoon mahtuu eikä marketreissuilla viitsi käydä kuin harvoin.

Suoraan sanoen nämä yrittäjät eivät ymmärrä sitä, ettei auton omistaminen suinkaan lisää vaan vähentää ostovoimaa. He tukevat vain autoalaa oman menestyksensä kustannuksella.

Antero
 
Saa nähdä miten Kokoomus aikoo vaientaa Pajusen ennen ensi syksyn vaaleja. Luulisi nimittäin että tuollaiset puheet eivät ainakaan lisää kokoomuksen kannatusta niiden joukossa jotka pohtivat äänestääkö kokoomusta vai vihreitä tai ehkäpä demareita.
 
Euroopan-parasta-joukkoliikennettä-Euroopan-parasta-joukkoliikennettä-Euroopan....

Missään demokraattisessa puolueessa ketään ei tarvitse vaientaa. En ole Pajusen kanssa samaa mieltä, mutta on ihan tervettä, että kuullaan erilaisia näkemyksiä. Sittenhän voidaan yhdessä punnita, mikä on näkemyksistä järkevin. Saman hokemista on jo ihan riittävästi.
 
Pajunen sanoo pelkäävänsä, että Helsinki muuttuu amerikkalaistyyliseksi satelliittikaupungiksi, jonka asukkaat välttävät keskustaan tuloa ja asioivat mieluummin isoissa kauppakeskuksissa. Tämän välttämiseksi hän haluaa houkutella autolla liikkuvia kansalaisia keskustaan.

Siinä on kyllä mies käsittämättömän väärässä ollakseen noinkin oikeassa.. eli oireet on tunnistettu oikein ja alkusyykin osittain, mutta lääke onkin sitten pahempi kuin tauti. Jos alistuu kilpailemaan automarkettien kanssa niiden vahvimmalla alueella, ei voi kuin hävitä. Voi miesparkaa.. unohtamatta Helsingin keskusta-parkaa..

- Janne
 
Juurihan Helsingin keskustassa louhitaan lisää laajennuksia jo olemassa oleviin pysäköintihallein. Se ovat kuitenkin se luokan investointeja, että varmasti halutaan myös hyöty eli autoa ne täyttämään ja niiden käyttäjät sitten ostoksille stockmanneille yms. Ihan hyvä visio joo.

Mutta mistä ja mitä väyliä käyttäen henkilöautot saadaan sinne? Parasta olisi kun tuollaiset väylät olisivat maanalla aivan keskustassa (= Keskustatunneli) ja nuo autovrrat käyttävät sitten keskeisiä pääväyliä liikkuessaan paikaista toiseen mahdollisimman ripeästi. Pasilan Orsi, Kehät I,II ja III ovat noita säteittäisiä purkuväyliä. Liittymät suunnitellaan niin ettei liikenteen tarvitse pysähdellä niiden takia (tyylin Tusulan väylä-Kehä I). Otetaan oppia vaikkapa ulkomailta vastavista paikoista.

Helsingin keskustassa kulkevat sitten ratikat, muutama bussilinja ja joitain henkilöautoilukatujakin on.

Laajentunut metro huolehtii suurien joukkojen kuljetuksesta vaivattomasti läpi koko kaupungin ja tunteettomasti maanpäällisille asioille. Samaa asiaa ajaa Pisara-rata, jonka myötä VTY-lähijunaliikenteestä on tullut osa metroa (suuri yleisö ei tiedä eroa "metron" ja "maanlaisen rautatien välilä").

Mä luulen, että se visio menee jotenkin näin.....
 
Mutta mistä ja mitä väyliä käyttäen henkilöautot saadaan sinne? Parasta olisi kun tuollaiset väylät olisivat maanalla aivan keskustassa (= Keskustatunneli) ja nuo autovrrat käyttävät sitten keskeisiä pääväyliä liikkuessaan paikaista toiseen mahdollisimman ripeästi.
Minun puolestani keskustan kauppiaat saavat kyllä rakentaa keskustatunnelin ja parkkiluolansa - kunhan vain maksavat ne myös. Sekä itse rakenteen että tonttimaan. Mutta tätä ei tule koskaan tapahtumaan, koska keskustatunneli ja parkkiluolat ovat kannattamattomia investointeja. Kauppiaiden näkökulmasta ne ovat kannattavia niin kauan, kun heidän ei tarvitse maksaa niistä.

Tästä asiasta voi tehdä laskelmiakin, mutta se ei taida olla tarpeen. Muut ovat tehneet jo. Sponda on päättänyt muuttaa Makkaratalon pysäköintitilan konttoritiloiksi, mikä osoittaa, ettei tilan pitäminen pysäköintiin keskustassa kannata. Stockmann on pättänyt muuttaa maanalaisen parkkiluolansa liiketiloiksi, mikä myös osittaa, ettei tilan pitäminen pysäköintiin keskustassa kannata.

Stockmann rakentaa nyt uutta luolaa, aivan. Mutta ei omistamalleen maalle, kuten oli entisen luolan laita. Mitähän Stockmann olisi päättänyt, jos Mannerheimintien alapuolesta olisi peritty käypää tontinhintaa. Luulenpa, että jos kaupunki perisi tontista käyvän hinnan ja Stockmann voisi sitten sijoittaa liiketilaa sinnekin, pysäköinti ei sitä enää niin kiinnostaisikaan.

Antero
 
Tästä asiasta voi tehdä laskelmiakin, mutta se ei taida olla tarpeen. Muut ovat tehneet jo. Sponda on päättänyt muuttaa Makkaratalon pysäköintitilan konttoritiloiksi, mikä osoittaa, ettei tilan pitäminen pysäköintiin keskustassa kannata. Stockmann on pättänyt muuttaa maanalaisen parkkiluolansa liiketiloiksi, mikä myös osittaa, ettei tilan pitäminen pysäköintiin keskustassa kannata.


Minä en tekisi tuollaista johtopäätöstä. Sekä Makkaratalon nurkilla että Stockmannilla vain muutetaan parkkitilojen paikkaa. Samalla paikat pysyvät ainakin ennallaan.

Makkaratalossa parkkikansi muutetaan toiseen käyttöön, koska Elielinaukion parkki sekä Forumin parkki ovat siirtäneet parkkeerauksen maan alle. Makkaratalon toinen kerros on vaan arvokkaampi liike- ja toimistotilana kuin parkkikantena.

Myös Stockmannilla alakerran parkki muutetaan liiketilaksi ja uudet parkkipaikat rakennetaan halvempaan paikkaan. Se, että tilojen käyttötarkoituksia muutetaan ei tarkoita sitä, ettei joku toiminta kannata.
 
Tietääkseni seuraavat kunnallisvaalit ovat vuonna 2008, ja valveutunut äänestäjä muistaa, mitä poliitikot ovat lausuneet mielipiteinään edellisten vaalien jälkeen. Ja äänestää sen mukaan.

Ihmettelen kaupunginjohtajan esittämää mielipidettä, koska mielestäni nyt on jo keskustassa liikaa ajoneuvoja, varsinkin ruuhaka-aikana. Jos ajoneuvojen määrää lisätään vielä nykyisestä, loppuu katuverkoston välityskyky ja keskusta tuhehtuu 'liikenneinfarktin' johdosta.
 
Takaisin
Ylös