- Liittynyt
- 19 Syyskuu 2007
- Viestit
- 841
Syyskuussa Akateemisen kirjakaupan nettikauppa myi eioota, kun yritti tilata Antero Alkun kirjaa Mennäänkö metrolla. Taitaa olla melkoinen best seller.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Syyskuussa Akateemisen kirjakaupan nettikauppa myi eioota, kun yritti tilata Antero Alkun kirjaa Mennäänkö metrolla. Taitaa olla melkoinen best seller.
Kiitos vihjeestä.Tilaapa Rautatiemuseon web-kaupasta Mennäänkö metrolla
Selvitin tilannetta jokin aika sitten itse, jolloin selvisi, että lisää oli yritetty tilata, mutta ei oltu saatu. Syynä ilmeisesti tilausten teko faksilla, joka ei ole enää toiminnassa.Syyskuussa Akateemisen kirjakaupan nettikauppa myi eioota, kun yritti tilata Antero Alkun kirjaa Mennäänkö metrolla. Taitaa olla melkoinen best seller.
Kiitos vihjeestä.
"Rautatie on mahdollisuus" kirja on niin hyvä, että siitä voisi ottaa toisen painoksen.
Kiitos arviostasi.Antero Alkun ja kumppaneiden tekemät kirjat tuntuvat hyvin asiantuntevilta. Suomessa ei paljon muuta asiantuntevaa kirjallisuutta tunnu olevan aiheesta. Enkä tiedä, onko maailman mitassakaan paljoa julkiseen liikenteeseen liittyvää tutkimusta.
Niinpä. Mutta laske, kuinka paljon Hesarissa on automainontaa ja paljonko joukkoliikennettä. Auto-liite on puhtaasti businesta. Ja niinpä viikko toisensa jälkeen pohditaan samoja asioita eri merkkisistä autoista ja ylläpidetään mielikuvaa siitä, miten auto on välttämätön osa jokaisen elämää.Kansalaisia olisi myös jotenkin saatava sivistettyä näistä liikenneasioista. Hesari voisi vaihtaa Autoilu-palstansa nimen Liikenne-palstaksi. Siellä voitaisiin sitten tehdä joka viikko kiperiä kysymyksiä liikennesuunnittelijoille, yhdyskuntasuunnittelijoille ja käydä tutkimassa, millaisia mielenkiintoisia ratkaisuja maailmalla on tehty joukkoliikenteestä. Joukkoliikenteen ammattilaiset voisivat selittää asioita helppotajuisesti maallikoille ja korjata vääriä käsityksiä.
Joukkoliikennettä voisi markkinoida ja mainostaa aivan samalla tavalla, ihmeellisillä mielikuvilla, jotka saavat ihmiset tahtomaan. Mutta kun se ei ole kenenkään kaupallinen etu, vaan se on "vain" meidän jokaisen etu paremmasta ympäristöstä.
Näinpä se taitaa olla. Hämmästyttävän paljon autoja markkinoidaan missä vaan verrattuna mihin tahansa muihin tuotteisiin. Jopa metron kyljessä on joskus tainnut olla automainoksia.Mutta laske, kuinka paljon Hesarissa on automainontaa ja paljonko joukkoliikennettä. Auto-liite on puhtaasti businesta.
Tjoo....SNCF:llä on ainakin paljon oppimista siinä, miten rautatieliikennettä voitaisiin hoitaa huomattavasti paremmin. Ranskan pohjoinen rajanaapuri Belgia ja koillinen rajanaapuri Saksa olkoon esimerkkeinä Ranskalle rautatieliikenteen järjestämisessä/järkeistämisessä.Ranska on tässä joukkoliikenneasiassa toiminut jo jonkin aikaa esitaistelijana, siellä auton markkinaosuus on vähentymään päin. Kun ilmastotietoisuus leviää, tullaan varmaankin muista maista katsomaan, mitä ihmettä Ranskassa tehdään, kun täällä Suomessa ainakin ajatellaan monesti, että henkilöauton voittokulku on väistämätöntä.
Joukkoliikennettä voisi markkinoida ja mainostaa aivan samalla tavalla, ihmeellisillä mielikuvilla, jotka saavat ihmiset tahtomaan. Mutta kun se ei ole kenenkään kaupallinen etu, vaan se on "vain" meidän jokaisen etu paremmasta ympäristöstä.
Olet aivan oikeassa. Yksi räikeimmistä vääristä mielikuvista on mielikuva joukkoliikenteen hinnasta. Pari päivää sitten jopa hyvä tuttuni selitti minulle, miten joukkoliikenne on kamalan kallista, kun edestakainen matka maksaa 4 euroa. Sitä en tiedä, olivatko hänen tietonsa omasta kokemuksesta vain taannoin mediassa julkaistusta eri kaupunkien joukkoliikenteen hintavertailusta, joka myös perustui kertalippuihin. Mutta eipä ainakaan HKL:n mainoskampanja noin 1,50 eurosta / päivä ole mennyt perille. Itse olen katsellut niitä mainoksia metroasemilla. Mitä ne siellä tekevät? Bensa-asemilla HKL:n pitäisi mainostaa!Joukkoliikennettä pitäisi ehdottomasti mainostaa enemmän. Ihmisillä on joukkoliikenteestä vääränlaisia mielikuvia ja moni ei edes tiedä minkälaisia joukkoliikenneyhteyksiä paikkakunnalla on.
Linjalupaliikenteessä luulisi mainonnan kiinnostavan liikennöitsijää, mutta ostoliikenteessä (kuten YTV, Turku ja Tampere) liikennöitsijän ei kannata mainostaa kuluttajalle, koska firmat tekevät kaupat osto-organisaation kanssa (siis YTV, HKL tai joukkoliikennetoimisto). Kuluttajille matkat myy osto-organisaatio, jonka intressi mainonta olisi.Eikö joukkoliikenteen matkustajamäärät ole kenenkään kaupallinen etu? Eikö linja-autoyhtiöt halua busseihinsa matkustajia? Pienellä mainonnalla voisi saada lisää maksavia asiakkaita. Onko ongelma siinä että alueella on useita liikennöitsijöitä joiden pitäisi tehdä yhteinen mainos?
Esimerkiksi Hämeenlinnan kuukausilipun ja sarjalipun hintoja ei netissä ole lainkaan vaan hinnoista ja lipputuotteista saa tietoa vain kävelemällä linja-autoasemalle. Kotisivujen tekeminen ei paljoa maksaisi.
Onko ongelma siinä että alueella on useita liikennöitsijöitä joiden pitäisi tehdä yhteinen mainos?