Autotekniikan kehittyminen

Vs: Re: Metroakin voi kehittää

Olen lapsesta asti odotellut, että tavallisia Sedaneita alettaisiin muotoilla urheiluauton näköisiksi. Joku 5-paikkainen gran turismo-auto, esimerkiksi oleellisesti Ferrarin Testarossa perhemallina olisi sellainen, jota ei vain voisi olla ostamatta – toki siis jos pätäkkää löytyisi.

Olenkohan itse jotenkin outo, kun en koe mitään viehtymystä siihen, että alla olisi virtaviivainen auto? Meidän Golf 92 ei ole koskaan ollut ego-ongelma minulle, kun en koe että auto olisi egoni jatke. Ja lisäksi se on vielä vaimon nimissä eikä minun. Minulle tuo on aina ollut puhtaasti utilitaristinen vekotin, jolla ei ole mitään esteettisiä arvoja. No, myönnettäköön että joskus ihan viime aikoina on nolottanut Stockan parkkihallissa laittaa tuota jonkun valtavankokoisen muskeliauton viereen, kun vanhuus alkaa hieman jo Golfissa näkyä, mutta eipä tuo nyt niin kovasti muuten haittaa.

Liikenteessä haittaa on lähinnä siitä, että jotkut egovammaiset lähtevät hulluihin ohituksiin, kun kokevat että oma Fiat on jotenkin kovempi peli kuin meidän Golf. Ihan kuin se herättäisi aggressioita tietynlaisissa ihmisissä. Vai herättääkö aggressioita sittenkin se, että ajan pilkuntarkasti sääntöjen ja nopeusrajoitusten mukaan, ja jostain syystä yrittämättäkin saan valoissa aina nopeimman lähdön, mistä sitten rauhallisesti kiihdytän tasan nopeusrajoitukseen?
 
Vs: Re: Metroakin voi kehittää

Olenkohan itse jotenkin outo, kun en koe mitään viehtymystä siihen, että alla olisi virtaviivainen auto? Meidän Golf 92 ei ole koskaan ollut ego-ongelma minulle, kun en koe että auto olisi egoni jatke. Ja lisäksi se on vielä vaimon nimissä eikä minun. Minulle tuo on aina ollut puhtaasti utilitaristinen vekotin, jolla ei ole mitään esteettisiä arvoja. No, myönnettäköön että joskus ihan viime aikoina on nolottanut Stockan parkkihallissa laittaa tuota jonkun valtavankokoisen muskeliauton viereen, kun vanhuus alkaa hieman jo Golfissa näkyä, mutta eipä tuo nyt niin kovasti muuten haittaa.

Sanoisin, että vuoden 92 VW Golf on hyvää, konstailematonta teollista muotoilua ja kuplavolkkarin jälkeläisenä jopa perinteikästä sellaista. Turha ja epätarkoituksenmukainen ei ole kaunista, jos pistän nyt tähän tämmöisen tiukan modernistisen väittämän. Hävetä pitäisi muskeliauton ostajan.

Ketjun otsikon aiheeseen liittyen osui silmään tämmöinen juttu Audin automaattiautosta, joka pärjäsi vuoristoetapilla varsin kohtuullisesti verrattuna ihmiskilpakuskiin.
 
Vs: Re: Metroakin voi kehittää

Olenkohan itse jotenkin outo, kun en koe mitään viehtymystä siihen, että alla olisi virtaviivainen auto? Meidän Golf 92 ei ole koskaan ollut ego-ongelma minulle, kun en koe että auto olisi egoni jatke.

Nyt täytyy hyödyntää taannoista rekisteröitymistäni tälle foorumille kommentoimalla:
Ihmiset pitää eri asioista, eli tuon perusteella tuskin olet sen oudompi kuin minäkään. Minä puolestani pidän kovasti tehokkaista ja hyvin varustelluista menopeleistä. Tuota puhetta autosta egon tai jonkun muun jatkeena en ole koskaan tajunnut. Enkä tunnusta itseni enkä autofriikkien kavereideni potevan tarvetta egon pönkittämiseen. Tarkoitukseni on siis esittää, ettei uusi/tehokas henkilöauto aina tarkoita kuskinsa huonoa itsetuntoa.



Vai herättääkö aggressioita sittenkin se, että ajan pilkuntarkasti sääntöjen ja nopeusrajoitusten mukaan, ja jostain syystä yrittämättäkin saan valoissa aina nopeimman lähdön, mistä sitten rauhallisesti kiihdytän tasan nopeusrajoitukseen?

Tarkoittaisiko se sitä, että ne muut ei ole tulleet liikennevaloihin kisaamaan vaan odottelemaan matkan jatkumista?:D
Rajoitusten mukaan ajaminen ei pitäisi herättää kenessäkään aggressioita. Oman auton mittarivirhe on hyvä tarkistaa ja tiedostaa,jotta kun haluaa ottaa 80km/h niin varmasti auto kulkee sen eikä 70km/h

---------- Viesti lisätty kello 18:05 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:51 ----------

Hävetä pitäisi muskeliauton ostajan.


Miksi ihmeessä pitäisi?

Tuohon Audi TT-juttuun liittyen; näkisin tekniikkaa tulevan ihmisen avuksi autoihin entistä enemmän tuomaan mukavuutta ja ehkäisemään ihmisen omia virheitä käsittelyssä ja havainnoinnissa sekä onnettomuuden sattuessa lieventämään seurauksia (alati kehittyvät ajovakauden hallintasysteemit esimerkkinä). Siis pikemminkin tämä suunta kuin se, että joku yrittäisi tässä 10-20 vuoden aikana keksiä myyntihitin kuljettajattomasta autosta. Liian kallista, liikaa riskejä.

Nyt jo on monella valmistajalla parkkitutkien lisäksi parkkiavustimia, jolla auto paikoittaa itsensä esim. kadunvarteen taskuparkkiin. Hyviä vehkeitä, mutta en itse uskaltaisi antaa sen tuosta vaan pysäköidä. Kokeiltu on ja helposti sen saisi täräyttämään toiseen autoon ellei itse puuttuisi peliin. Vähän helpommassa paikassa sitten pelaakin hyvin, mutta vahtia pitää. Samalla vaivalla sen olisi heittänyt itse aikaa sitten parkkiin.

Mutta tekniikka kehittyy kuten nämä parkkiassaritkin ja joskus tulevaisuudessa käyttökelpoinen kuljettajaton auto(tai miksi sitä kutsuttaisikaan) varmasti on arkipäivää. Täytyy muistaa ihmisen käyneen kuussakin 40 vuotta sitten. Jos toisen 40 vuoden aikana kurvaillaan näillä automaattimasiinoilla niin en osaisi suuremmin hämmästyä.

---------- Viesti lisätty kello 18:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:05 ----------

Tänään Kauppalehdessä oli linkki Businessweekin

Onko mahdollista että pienistä autoista tehdään tarkoituksella rumia?

Varmaan ovat koittaneet pyrkiä erottumaan saippulaatikkoja muistuttavasta massasta.
Poikkeuksiakin on; ainakin meikäläisen silmään Fiat 500-retroversio on nätti:
http://encyclopedia.thefreedictionary.com/_/viewer.aspx?path=e/e2/&name=Fiat-new-500-front.jpg
 
Vs: Re: Metroakin voi kehittää

Vai herättääkö aggressioita sittenkin se, että ajan pilkuntarkasti sääntöjen ja nopeusrajoitusten mukaan, ja jostain syystä yrittämättäkin saan valoissa aina nopeimman lähdön, mistä sitten rauhallisesti kiihdytän tasan nopeusrajoitukseen?

Itselläni on sama vika, ja ilmeisesti se todellakin saa joidenkin sopat kiehumaan liedelle, kun näyttävät yrittävän kilpailla, vaikka luulisi tyhmemmänkin huomaavan, mikä on pelin henki. Tai ehkä juuri se maltillinen ajo saa jotenkin egoautoilijat luulemaan, että nyt pelataan jotain peliä.

Tänään Kauppalehdessä oli linkki Businessweekin artikkeliin[...]
Mitähän tekemistä muuten 200-sarjan Volvolla on tuolla??!! :eek:
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Re: Metroakin voi kehittää

Olenkohan itse jotenkin outo, kun en koe mitään viehtymystä siihen, että alla olisi virtaviivainen auto? Meidän Golf 92 ei ole koskaan ollut ego-ongelma minulle, kun en koe että auto olisi egoni jatke. Ja lisäksi se on vielä vaimon nimissä eikä minun. Minulle tuo on aina ollut puhtaasti utilitaristinen vekotin, jolla ei ole mitään esteettisiä arvoja.
No siis, mullahan on tämä kyberpunk-filosofia "Tyyli ennen tarkoitusta, asenne ennen kaikkea"… Saatan helposti jättää hankkimatta tarvitsemani teknisen laitteen, jos muotoilu ei miellytä silmää JA jos toiminnot eivät ole riittävän hyviä. Esimerkiksi sopivan printterin olen vasta ihan hiljattain löytänyt, pitäisi vielä ostaa se.

Oikeanlaisella muotoilulla saa houkutettua ostajia: varmoja ja turvallisia, kuuliaisesti töissäkäyviä perheenisiä houkutellaan ehkä enemmän hillityllä ja teknokraattisen optimoidulla muotoilulla, kun taas esteettistä puolta painottavat ostavat sen pelin, joka on pakko saada ihan vain siksi, kun se on niin hieno.

Muotoiluhan ei kerro yhtään, millainen kone siellä kuoren alla hyrrää. Mopoautonkin voi ainakin teoriassa muotoilla virtaviivaiseksi urheiluautoksi ja ysäri-VW Golfistakin on ulkoisesti identtinen turbomalli (ainakin sellaisen kyydissä olen joskus ollut).
 
Vs: Re: Metroakin voi kehittää

ysäri-VW Golfistakin on ulkoisesti identtinen turbomalli (ainakin sellaisen kyydissä olen joskus ollut).

Sportti-Volkkareitahan on niitäkin muokattu jälkeenpäinkin omistajien mieltymysten mukaisesti, joten varmaan niitä turbotettuinakin on runsaasti.
Pirtein tehtaalta lähtenyt tuollainen ns. "kolmoskoppainen" oli kuitenkin vapaastihengittävä 2,8 (ja nelivedon yhteydessä 2,9)litrainen VR6-malli. Sehän on toki nykymittapuunkin mukaan ihan pirteä laite.

1990-luvun lopulla esitelty ns.nelosmallin Golfista löytyi sitten jo tehtaaltakin turboahdettuja versioita.
 
Vs: Re: Metroakin voi kehittää

Tarkoittaisiko se sitä, että ne muut ei ole tulleet liikennevaloihin kisaamaan vaan odottelemaan matkan jatkumista?:D
Rajoitusten mukaan ajaminen ei pitäisi herättää kenessäkään aggressioita. Oman auton mittarivirhe on hyvä tarkistaa ja tiedostaa,jotta kun haluaa ottaa 80km/h niin varmasti auto kulkee sen eikä 70km/h

Tarkennuksena että minä en todellakaan kilpaile lähdön nopeudella valoissa. Se olisi lapsellista ja vaarallista. Mutta olen huomannut, että jostain kohtalon oikusta minulla on kohtuullisen nopeat refleksit. Koskaan en yritä tarkoituksella saada nopeinta lähtöä, mutta yleensä se tapahtuu silti. Tämä tuntuu haittaavan jopa joitakin ammattiautoilijoita, esim. jos viereisellä joukkoliikennekaistalla on taksi, joka jää valoissa jälkeen.

Olen tietoinen mittarivirheestä. Meidän Golfissa se on havaintojeni mukaan aika pieni, ainakin reilusti pienempi kuin joku 10 km/h nyrkkisääntö. Satasen nopeudessa virhe on luokkaa 3 km/h. Käytännössä on helpompi ajaa siten, että mittari näyttää tasan nopeusrajoitusta, vaikka tämä tarkoittaa, että todellinen ajonopeus saattaa jäädä hiuksenhienosti nopeusrajoituksen alle. Nopeusrajoitushan on nimenomaan maksiminopeus eikä miniminopeus. Niin kauan kun ei tarkoituksella aja niin hitaasti, että aiheuttaa vaaraa liikenteelle, "alinopeus" ei ole kiellettyä vaan kaikkien liikenteessä liikkujien tulee sovittaa oma nopeutensa muiden tielläliikkujien nopeuteen. Ei se ole vaikeaa eikä edes käytännössä hidasta matkaa, jos ero nopeusrajoitukseen kaupunkiajossa on esim. luokkaa 1,5-2 km/h.
 
Vs: Re: Metroakin voi kehittää

Tämä tuntuu haittaavan jopa joitakin ammattiautoilijoita, esim. jos viereisellä joukkoliikennekaistalla on taksi, joka jää valoissa jälkeen.

Kyllä. Valitettavasti suomalaisessa liikenteessä esiintyy tosiaan tiettyä agressiivisuutta ja näyttämisenhalua. Sitä en kylläkään aikaisemman kommenttini mukaisesti allekirjoita, että tämä asennevamma olisi tietyntyyppisten autojen kuskeilla.
Kyllä puskurissa roikkumisia, kiilaamisia, kisaamisia ym. harjoittaa jotkut ihan sivistyneen oloiset perheenisätkin työmatkoillaan siinä kuin nuoremmatkin jässikät. Joskus samaa meininkiä huomaa myös kauniimpaa sukupuolta edustavien kuskien taholta..

Asennekasvatus ei taida oikein purra. Voisi johtua siitä, että Suomi on aika tuore autoilumaana ja auto on yleensä aika suuri hankinta myös korkean verotuksen johdosta. Sitten alitajuisesti ihminen saattaisi kokea, että auton pitää isona hankintana tuottaa tiettyä jalustaa rahan vastineeksi? Voin olla arvuutteluineni väärässäkin. Jostainhan johtuu se ero, jonka ainakin minä huomaan liikenteen ilmapiirissä. Tosin kokemukseni rajoittuvat Ruotsissa ja Yhdysvalloissa ajeluun, mutta kuitenkin. Molemmissa maissa omasta mielestäni on aika paljon leppoisampi ja joustavampi tieliikenne. Muistelisin lukeneeni, että tieliikenne on Ruotsissa Suomea jonkunverran turvallisempaa tilastollisesti. Yhdysvalloissa taas sitten taitaakin tuntemastani ilmapiiristä huolimatta olla jonkunverran turvattomampaa?

Tuo kilpailumeininki ei tosiaan sovi liikenteeseen, sen olen itsekin huomannut. Autourheilukerhot on sitä varten. Joskus teininä minulla ja varmaan isolla osalla muillakin tuoreen ajokortin haltijoilla oli harkintakyky aika hukassa ja meno sen mukaista. No vahinkoja ei kohdalleni silti ole tähän mennessä sattunut, mutta tässä 15 vuotta liikennettä seurattuani ajoittain myös ns.ammattiautojen rattien takana voin sanoa, että joskus silloista teiniajokäytöstä muistellessani pelkästään hävettää.


Ei se ole vaikeaa eikä edes käytännössä hidasta matkaa, jos ero nopeusrajoitukseen kaupunkiajossa on esim. luokkaa 1,5-2 km/h.
Ei se hidastakaan, mutta se on se tunne :D Lienee se sama psykologinen tekijä, joka saa ihmiset tekemään maanteillä harkitsemattomia ohituksia ja muuta "yleishyödyllistä". Aika usein sitä huomaa, kun joku on vetänyt verenpaine korkealla ja jalka suorana "kaikista ohi", ja sitten on seuraavalla taukopaikalla kaikessa rauhassa juomassa kahvia kun sinne saapuu niitä ohitettuja n.2 minuuttia myöhemmin..aika turhaa hommaa.
 
Ensimmäinen varteenotettava sähköauto, Nissan Leaf, muuten toimitettiin onnelliselle omistajalleen muutama viikko sitten:

http://www.youtube.com/watch?v=atvB5t3DXxw

Hintaa autolla tulee olemaan Euroopassa noin 35000 euroa, eli aivan ilmainen se ei ole. Yhdellä latauksella ajaa 117 kilometriä, huippunopeus on noin 150 km/h, ja se kiihtyy 0-100 km/h:iin noin seitsemässä sekunnissa, varsin virkeästi siis.

Sähköautojen yleistyminen muuttaa jonkin verran joukkoliikenteen yhtälöitä, sillä niiden hankintahinta on korkea, mutta käyttökustannukset matalat. Sähköautojen ja -bussien yleistyminen vähentää päästöjä ja muita liikenteen ongelmia, esimerkiksi melua, mutta toisaalta lisää kannusteita ajaa autolla. Pitemmällä aikavälillä se voi kiihdyttää kaupunkikeskittymien hajoamista harvemmin asuttuihin naapurikuntiin. Yleistyminen riippuu tietysti ratkaisevasti teknologian kehityksesta ja erityisesti akkujen hinnoista, mutta on todennäköistä, että kehityspanostukset tulevat olemaan merkittäviä, ja akut halpenevat ja paranevat nopeammin kuin uskotaan.
 
Akkutekniikassa on toistaiseksi sellainen kynnys jota kutsutaan litiumiksi. Tehokkaimmat tunnetut akkutekniikat perustuvat litiumiin, jota ei riitä edes kolmannekselle nykyajan autokannasta. Jotta akut halventuisivat oleellisesti, litiumia pitäisi löytää reippaasti lisää tai tulisi keksiä lähes litiumittomia akkuja, jotka silti kelpaavat auton vaatimuksiin.

Tai sitten pitää vain tyytyä siihen, että autoja ei voi olla kuin kolmannes siitä, mitä niitä nyt on. Todennäköisintä on kuitenkin käytännöllisyys, eli bensiinin voittokulun jatkuminen.
 
Akkutekniikassa on toistaiseksi sellainen kynnys jota kutsutaan litiumiksi. Tehokkaimmat tunnetut akkutekniikat perustuvat litiumiin, jota ei riitä edes kolmannekselle nykyajan autokannasta. Jotta akut halventuisivat oleellisesti, litiumia pitäisi löytää reippaasti lisää tai tulisi keksiä lähes litiumittomia akkuja, jotka silti kelpaavat auton vaatimuksiin.

Niin, toistaiseksi. Toisaalta on niinkin, että tällä hetkellä akkuteknologiaan ja valmistuskapasiteettiin sijoitetaan miljardeja euroja, ja minä en lähtisi aliarvioimaan teknologia-alan kykyä tuotekehitykseen ja innovaatioihin. Mitä luonnonvaroihin tulee, yleensä on niin, että kun hinta nousee riittävän korkeaksi, alkaa vaihtoehtojakin löytyä.
 
Tällainen projekti on ollut käynnissä jonkin aikaa. Joukkoliikennettä tavallaan tämäkin ja toisaalta liittyy hyvinkin (auto)tekniikan kehittymiseen.

http://www.autokanta.com/autopokkari/tekniikka_ja_koeajot/?x139047=3024601
http://www.sartre-project.eu/en/Sidor/default.aspx

Testaaja liputtavat mm.autojonon polttoaineen kulutuksen pienenemistä ja ruuhkien pienenemistä. Tuo varmasti pitää kutinsa.

Toinen juttu onkin, onko tuossa järjen pätkääkään liikenneturvallisuuden kannalta:
"Ja koska ajoneuvot kulkevat valtatienopeudella muutaman metrin etäisyydellä toisistaan, automaattinen jonoajo voi vähentää myös ruuhkia."

Kummelin sketsiä mukaillen leukaan sattumisen riski kuulostaa edelleen aika suurelta. Mielenkiintoinen testi silti.
 
Takaisin
Ylös