Raitio-lehti

Compact

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
20 Heinäkuu 2005
Viestit
2,244
Tänä vuonna Raitio-lehti täytti 30 vuotta!

Tässä eräs ohilaukaisu kolmenkymmenen vuoden takaa maaliskuulta 1977 Itä-Pasilasta: HKL 182 ja kakkosen linjan ruuhkavaunu lähdössä hallireitille Vallilan halliin. Rahastaja on juuri poistunut pömpelistään ja suuntaa askeleensa määrätietoisesti kuljettajan luo etusillalle kertaamaan päivän tapahtumia.

Toivotan RAITIOlle menestystä tuleville ilmestymisvuosille!
 

Liitetiedostot

  • PAS 182 000377.JPG
    PAS 182 000377.JPG
    129.7 KB · Lukukerrat: 914
Vs: Johdinautot

Voisihan Raitio esitellä myös raitioteitä eteläeurooppalaisten kaupunkien toimivana liikenneratkaisuna. Ovathan raitiotiet kuitenkin ylivoimainen kaupunkiliikenteen kehitystrendi Euroopassa liki sadalla uudella järjestelmällä ja noin 600-700 vuosittaisella myydyllä uudella vaunulla. Raitioon saisi loppumattoman artikkelisarjan uusien raitiovaunukaupunkien esittelystä, jos joka numerossa esiteltäisiin yksi kaupunki.

Milloinka artikkelisarja alkaa?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Johdinautot

Artikkelisarja raitiotiekaupungeista voidaan aloittaa heti kun Raition päätoimittaja sitä jäsenistöltä tiedustelee. Materiaalia löytyy esim. allekirjoittaneelta juttuun riittävästi noin 10-20 kaupungista.
Johdinautopaikkakunnistakin löytyy materiaalia, jos sitä halutaan. Esim. Vilna ja Kaunas ovat oikein hauskoja trolleypaikkakuntia.
 
Vs: Johdinautot

Artikkelisarja raitiotiekaupungeista voidaan aloittaa heti kun Raition päätoimittaja sitä jäsenistöltä tiedustelee.
Eihän edellinenkään sarja vielä ole päättynyt. Vastahan esittelimme Karlsruhen, ja jonossa on monta kaupunkia vielä. Tosin tämä ei liity millään tavoin tähän ketjuun.
 
Vs: Johdinautot

Johdinautot ovat ratikoihin verrrattuna marginaali-ilmiö. Mutta onhan se hienoa pitää heikomman puolta.

Älähän nyt sotke asioita. Raitio on harrastajalehti eikä mikään selvitys sopivista joukkoliikennehankkeista! Artikkelivalinnat perustuvat lukijoiden mielenkiintoon ja tyypillisesti marginaaliset järjestelmät herättävät kiinnostusta painoarvoaan vähemmän. Eikä pelkästään kuriositeettiarvonsa takia vaan myös yksinkertaisesti siksi, että sellaisista järjestelmistä lukijoilla on vähemmän henkilökohtaista kokemusta ja tietoa ylipäätään on vaikeampi saada.
 
Vs: Johdinautot

Älähän nyt sotke asioita. Raitio on harrastajalehti eikä mikään selvitys sopivista joukkoliikennehankkeista! Artikkelivalinnat perustuvat lukijoiden mielenkiintoon ja tyypillisesti marginaaliset järjestelmät herättävät kiinnostusta painoarvoaan vähemmän.
Mutta ovatko raitiotieharrastajat eli lehden lukijat yhtä kiinnostuneita (trolley)busseita kuin lehden tekijät? Olen kuullut Compactin viestin tapaista palautetta siitä, että Raition lukijat eivät ole niinkään kiinnostuneita busseista kuin raitiovaunuista. Ja silloin tulee mieleen, miksi lehti käyttää tilaa niin paljon busseihin kuin on käyttänyt.

Itse en pane pahakseni sitä, että Raitio olisi joukkoliikennelehti. Ja että se ottaisi myös kantaa, kuten monet muut laajalle lukijakunnalle eli siten käytönnössä etupäässä harrastajille suunnatut eurooppalaiset lehdet. Mielelläni nostaisin myös lehden tasoa siihen suuntaan kuin esim. tilaamani Strassenbahn Magazine, eli ammattimaisempaan suuntaan. Raitio on minusta nyt lehti, jota harrastajat tekevät toisilleen, mutta se voisi antaa lukijoilleen paljon enemmän, jos lehden tekijät olisivat ammattilaisempia kuin lukijat. Näinhän yleensä on teknisten lehtien kanssa, mutta ymmärrän kyllä, että ilmaistyönä tehtävän yhdistyslehden on vaikea asettaa tekijöilleen korkeita laatuvaatimuksia, jos kysymys on ensisijaisesti siitä, kuka suostuu tekemään jäsenlehteä.

Antero
 
Vs: Johdinautot

Mutta ovatko raitiotieharrastajat eli lehden lukijat yhtä kiinnostuneita (trolley)busseita kuin lehden tekijät?
Kyllä se minusta oli laadukas ja hyvä juttu mielenkiintoisista joukkoliikennevälineistä ja ihan tervetullut sellaisenaan.

Olen kuullut Compactin viestin tapaista palautetta siitä, että Raition lukijat eivät ole niinkään kiinnostuneita busseista kuin raitiovaunuista. Ja silloin tulee mieleen, miksi lehti käyttää tilaa niin paljon busseihin kuin on käyttänyt.
Kaupunkiliikenteen bussit kuuluvat mielestäni ihan yhtälailla Raition sisältöön kuin urbaaniraideliikennekin.

Itse en pane pahakseni sitä, että Raitio olisi joukkoliikennelehti. Ja että se ottaisi myös kantaa, kuten monet muut laajalle lukijakunnalle eli siten käytönnössä etupäässä harrastajille suunnatut eurooppalaiset lehdet. Mielelläni nostaisin myös lehden tasoa siihen suuntaan kuin esim. tilaamani Strassenbahn Magazine, eli ammattimaisempaan suuntaan. Raitio on minusta nyt lehti, jota harrastajat tekevät toisilleen, mutta se voisi antaa lukijoilleen paljon enemmän, jos lehden tekijät olisivat ammattilaisempia kuin lukijat. Näinhän yleensä on teknisten lehtien kanssa, mutta ymmärrän kyllä, että ilmaistyönä tehtävän yhdistyslehden on vaikea asettaa tekijöilleen korkeita laatuvaatimuksia, jos kysymys on ensisijaisesti siitä, kuka suostuu tekemään jäsenlehteä.
Kun ajatellaan, että Raitio-lehti on nykyään mm. Akateemisessa Kirjakaupassa myytävänä oleva korkeatasoinen suomenkielinen joukkoliikennejulkaisu, siihen verrattuna, että se oli vajaa 30 vuotta sitten kasa A4-monisteita niitattuna nipuksi, on kehitys mielestäni melkoinen. Joukkoliikenneharrastuksestakin on tullut, entisen "hörhöilyn" sijaan, ihan oikea harrastus muiden joukossa. Raitio-lehdellä ja Suomen Raitiotieseuralla on suuri merkitys tähän kehitykseen, eikä vähiten sen nykyisen johtokunnan ja ennenkaikkea Raitio-lehden päätoimituksen aikana.

Raitio-lehti on ennenkaikkea poliittisesti sitoutumaton ja kantaaottamaton lehti, joka on tarkoitettu joukkoliikenneharrastajille ja muille joukkoliikenteestä kiinnostuneille. Mielestäni siellä on ihan syytä esitellä kaikkea kaupunkiliikenteen joukkoliikennemuotoja, kuten nyt viimeisessä numerossaan johdinautoja, joita ei ole aiemmin tuossa laajuudessa käsittelty. En ymmärrä kritiikkiä, joka siihen kohdistuu juuri tähän kaksiosaiseen artikkelisarjaan, kun kuitenkin ratikka-artikkelit ovat ollut näiden vuosikymmenien aikana hallitsevia. Ja on aivan varmaa, että niitä on jatkossakin, johan päätoimittajakin totesi keskieurooppalaisten raitiotiekapunkien esittelyjen jatkuvan.

Raitio-lehteä ja sitä tuetaan luetaan melkoisen korkealla tasolla kuntien poliittisten päättäjien keskuudessa ja mielestäni on tärkeää, ettei ko. lehden artikkelit mene "heidän tonteilleen" ja ota esimerkiksi kantaa tuleviin ja suunnitteilla oleviin joukkoliikenneratkaisuihin. Tällaiset tärkeät tuet loppuvat hyvin pikaisesti, jos päättäjätasolla tunnetaan kiusautuneisuutta lehden artikkeleita lukiessa. Eikä soi unohtaa, että eräs Helsingin kaupungin apulaiskapunginjohtajistamme on tärkeä tukijamme ja fanimme. Hänenhän vastuualueellaan on juurikin joukkoliikenne.

Muunlaisia ratkaisuja en toivo Raitio-lehden nykyisen päätoimituksen aikakaudella. Mutta ainahan asioista voidaan toki keskustella ja kääntää katse tulevaisuuteen. Suomen kaltaisessa pienissä maassa en kuitenkaan näe järkeä siinä, että olisi Raitio-lehti, Bussit-lehti ja vaikkapa Trollikka-lehti, vaan kyllä kaikkien edun nimissä nuo kaikki on mahduttava samojen kansien sisälle. Muuten palataan taas sitten nidottuun A4-kopiopaperiseen aikakauteen.
Nythän Raitio on tosiaankin miltei paraatipaikalla Akateemisen Kirjakaupan lehtihyllyllä, ylpeänä muiden kansainvälisten julkaisujen keskellä.
 
Viimeksi muokattu:
Raitio-lehdestä

jos kysymys on ensisijaisesti siitä, kuka suostuu tekemään jäsenlehteä.
En kuulu toimituskuntaan. Mutta uskon, että sinut otettaisiin avosylin vastaan asiantuntija-artikkeleita tekemään. Tosin kirjoituspalkkioita tuskin on luvassa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Johdinautot

Raitiotieseuran nettisivujen avaussivulla lukee seuran "liikeidea" eli SRS on kaupunki-ja lähiliikenneharrastajien valtakunnallinen yhdistys. Joten täytyy todeta Raitio-lehden täyttävän monipuolisesti seuran tarkoitusperää. Ja vaikea kuvitella sitä ihan harrastelijavoimin tehdyksi, niin korkeatasoinen se on nytkin. http://www.raitio.org/
 
Vs: Johdinautot

Raitio on minusta nyt lehti, jota harrastajat tekevät toisilleen,..
Tällaiseksi lehti on alunpitäenkin tarkoitettu.

Ei kai mikään estäne esimerkiksi Sinua perustamasta nk. ammattilehteä? Harrastusyhdistyksen jäsenlehti on harrastusyhdistyksen harrastuslehti ja lehden avustajista suurin osa on "vain" harrastajia. Lehden vetäjä toki on alan pitkäaikainen ammattilainen ja alan palvelujärjestemiä kehittelevän yrityksen esimiestehtäviä hoitava henkilö.
 
Olikos se Menoks! vai mikä se olikaan jokunen vuosi sitten tämmöinen ns. ammattilehti. En katsonut mitä piti sisällään. Taisi kuolla pian synnyttyään moinen.
 
Ei kai mikään estäne esimerkiksi Sinua perustamasta nk. ammattilehteä?
Kyllä estää :). Ihmisen resurssit ovat rajalliset ja minunkin on valittava, mihin ainoan aikani käytän. Ja olen valinnut käyttää sen joukkoliikenteen ja yhdyskuntarakenteen kehittämiseen, en joukkoliikenteestä kertomiseen. Olen tosin tehnyt sitäkin kahden kirjan ja 4650 JLF-viestin verran.

Suomessahan julkaistaan Paikallisliikenne-lehteä, joka on ammattilehti, jota julkaisee liikenteenharjoittajayritysten järjestö. Mutta on aika ymmärrettävää, että siellä raideliikenteen osuus ei ole kovin suuri, kun henkilöraideliikennealalla Suomessa toimivia yrityksiä on vain kaksi. Sitten Suomessa julkaistaan HETKU-lehteä, joka taas on bussiharrastajien lehti. Siellä tuskin on ensimmäistäkään juttua raitioteistä.

Kun siis Raitio jää ainoaksi lehdeksi joka jo nimensä puolesta kirjoittaisi runsaasti raitioteistä, ei liene yllätys, jos kaikki eivät ilahdu runsaista bussijutuista. Enkä myöskään ihmettele sitä, että joku haluaisi Suomen Raitiotieseuran olevan raitiotieseura, kun bussiharrastajillakin saa olla oma bussiseura.

Raitio-lehti on ennenkaikkea poliittisesti sitoutumaton ja kantaaottamaton lehti, joka on tarkoitettu joukkoliikenneharrastajille ja muille joukkoliikenteestä kiinnostuneille.
Tämä ei tarkoita sitä, ettei lehdellä olisi omaa kantaansa joka näkyy lehden sisällössä. Johan itse yhdistykselläkin on selvä kanta kun se on sitoutunut toimintansa tarkoitukseen ja lehti on siinä vain yksi väline. Onhan pelkkää hurskastelua sanoa, ettei esimerkiksi Tekniikan Maailma olisi selkeästi autoilua kannattava lehti runsaalla autoista myönteisesti kertovalla sisällöllään.

Olikos se Menoks! vai mikä se olikaan jokunen vuosi sitten tämmöinen ns. ammattilehti.
Menoks! oli Suomen Liikenneliitto SuLi ry:n yritys luoda tähän maahan yleinen joukkoliikennettä käsittelevä ja sen puolesta oleva kuluttajille suunnattu lehti. Menoks!-lehden tarkoitus ei ollut olla ammattilehti vaan aatteellinen lehti. Näytenumero tuotti niin vähän tilauksia, että lehti lopahti heti alkuunsa. Näytenumero postitettiin mm. joukkoliikennettä sivuavien harrastusyhdistysten jäsenille, kuten SRS:n jäsenille. SLHS ei halunnut lehteä postitettavaksi heidän jäsenilleen.

Raitiotieseuran nettisivujen avaussivulla lukee seuran "liikeidea" eli SRS on kaupunki-ja lähiliikenneharrastajien valtakunnallinen yhdistys.
Olin itse SRS:n alkuvuosina mukana toiminnassa, ja silloin haluttiin luoda nimenomaan raitiotieseuraa. Vaikka olenkin itse sillä kannalla, että joukkoliikenne kaikissa muodoissaan on osa liikennejärjestelmää, en näe mitään paheksuttavaa siinä, että jotkut haluavat harrastaa vain raitioteitä ja haluavat jäsenlehden joka käsittelee heidän omaa harrastustaan eikä myös toisten bussiharrastusta. Minusta siihen on ihan sama oikeus kuin pelkkien bussienkin harrastamiseen.

Jos joku suomalainen pitää raitiovaunuista ihan muuten vaan, miksi tällaiset ihmiset eivät saisi tehdä raitioteistä kertovaa lehteä, joka olisi sen verran asiantunteva, että sieltä löytyisi jopa päteviä perusteluita sille, että ratikoissa on muutakin hyvää kuin vain se, että ne ovat harrastajien mielestä kivoja. Minusta tässä keskustelussa on asetettu tämä asia kyseenalaiseksi ja oltu sitä mieltä, että kyllä ratikkaharrastajan pitää tykätä myös busseista ja siksi niistä pitää olla juttuja ratikkaharrastajien lehdessä. Eikä ole sopivaa arvostella sitä, että niitä bussijuttuja on.

Totta kai bussijuttujen arvostelu on sopivaa, myös SRS:n jäsenille ja Raition lukijoille. Suomessa on mielipiteen vapaus, ja se pätee myös ratikkaharrastajiin, ei vain bussiharrastajiin.

Antero
 
Suomen raitiotieseura r.y sanoi:
2 § Yhdistyksen tarkoituksena on kuljetusliikettä harjoittamatta ylläpitää ja kehittää jäsentensä harrastusta raitioteihin, sähköistettyihin rautateihin ja teollisuusratoihin sekä muihin lähiliikenteen joukkokuljetusvälineisiin ja niillä toteutettuun liikenteeseen. Mainittuihin päämääriin yhdistys pyrkii, paitsi julkaisutoiminnan kautta, pitämällä illanviettoja, järjestämällä jäsenilleen tutustumiskäyntejä ja -matkoja sekä keräämällä asiatieto-, kuva- ja esinemateriaalia.

Eikö tuosta riittävän hyvin selviä, että kaikki kaupunkiliikenteen joukkokuljetusvälineet ovat samalla viivalla yhdistyksen toiminnassa? Lehden linja tukee säännöissä määriteltyä yhdistyksen tarkoitusta.
 
Tämä ei tarkoita sitä, ettei lehdellä olisi omaa kantaansa joka näkyy lehden sisällössä. Johan itse yhdistykselläkin on selvä kanta kun se on sitoutunut toimintansa tarkoitukseen ja lehti on siinä vain yksi väline. Onhan pelkkää hurskastelua sanoa, ettei esimerkiksi Tekniikan Maailma olisi selkeästi autoilua kannattava lehti runsaalla autoista myönteisesti kertovalla sisällöllään.
Mielestäni SRS:ssä ja Raitiossa valittu neutraali linja on hyvä. Tällä foorumilla on nähty, kuinka joukkoliikenneharrastajilla on paljon eriäviä mielipiteitä joukkoliikenneasioista ja olisi valitettavaa, jos muutenkin pieni kaupunki- ja lähiliikenneharrastajien porukka ei mahtuisi yhteen yhdistykseen sen takia, että yhdistys tai sen lehti alkaa esittää kannanottoja, joista kaikki jäsenet eivät ole samaa mieltä.

Vaikka Tekniikan Maailmassa on paljon autoilusta myönteisesti kertovaa sisältöä, ei sielläkään silti esitetä, että tienrakennusrahoja olisi lisättävä. Lukijalle teksti välittyy ihan erilaisena siitä riippuen, esitetäänkö asiat puolueettomasti vai omaa mielipidettä esilletuoden. Mielestäni Raitio on hyvä puolueettomasti asioista kertovana lehtenä, kukin voi sitten tuoda esiin omia mielipiteitään muilla palstoilla. Jos Raitio muuttuu mielipidelehdeksi, syntyy sitten helposti tilausta perustaa uusi puolueeton kaupunki- ja lähiliikenneharrastajien lehti.

Minusta tässä keskustelussa on asetettu tämä asia kyseenalaiseksi ja oltu sitä mieltä, että kyllä ratikkaharrastajan pitää tykätä myös busseista ja siksi niistä pitää olla juttuja ratikkaharrastajien lehdessä.
Minusta tässä keskustelussa ei ole sanottu, että ratikkaharrastajien pitäisi tykätä myös busseista.

Minä näen asian niin, että harrastajilla on erilaisia mielenkiinnon kohteita. Jotkut ovat kiinnostuneita pelkistä ratikoista, jotkut pelkistä busseista, mutta hyvin monet kaikista kaupunkiliikenteen muodoista. Jos minua ei kiinnosta joku aihealue, jota Raitiossa käsitellään, voin hyvin jättää sen jutun lukematta. Raitiossa tuskin kuitenkaan olisi nykyistä enempää ratikkajuttuja, vaikka bussijutut jätettäisiinkin pois.
 
Sinä päivänä kun Suomen Raitiotieseura ry ja sen jäsenlehti, Raitio, alkaisi hyljeksiä muita kaupunkijoukkoliikenteen muotoja kuin nimensä mukaista raitioliikennettä, minä katson, ettei oma jäsenyyteni siinä ole enää sen arvoista. Moinen nurkkakuntaisuus ei kiinnosta. Itse pidän sitä kuitenkin nimenomaan harrasteseurana, jonka kiinnostuksen kohteena on kaupunki- ja paikallisjoukkoliikenne, niin valtakunnallisesti kuin kansainvälisestikin ja liikennevälineistä tai järjestelmistä riippumatta.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös