Mutta toveri Antero, itsehän mainitsit Suomessa olevan yhdistyksen, joka on vahvasti joukkoliikennettä varten - SuLi
Nimensä mukaan Liikenneliitto on ollut liitto, eli jäsenyhdistysten yhdistys. Jäsenenä mm. SYL. Pari vuotta on ollut mahdollisuus myös henkilöjäseniin, mutta niitä on vasta muutama, lähinnä yhdistyksen muutama pitkäaikainen aktiivi. SuLi:n www-sivuilla lukee, että ne on vasta uusittu. Jos ei jotain tietoa löydy, kannattaa lähettää palautetta SuLi:iin. Henkilöäjäsenmaksu on muistaakseni ollut 20 €.
Antero
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 06.03.2013 kello 22:28. Syy: jaettu viesti kahtia
Mutta toveri Antero, itsehän mainitsit Suomessa olevan yhdistyksen, joka on vahvasti joukkoliikennettä varten - SuLi
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 06.03.2013 kello 22:27. Syy: jaettu viesti kahtia
antti
Eikös ole olemassa myös Paikallisliikennehistoriallinen seura eli PLHS ry? Muistaakseni kyseinen porukka jopa omistaa yhden vanhan TKL:n bussin.
Sakari Kestinen
Mun mielestä Raitio-lehden suunta nykyisellään on hyvä. SRS:hän on tietysti raitiopainoitteinen seura, siitä johtuen ei hirveästi mitään bussiretkiä/artikkeleita olekkaan (trollikat ymmärrän kyllä, ovat toisaalta hyvin ratikan-tapaisia). Itsehän liityin SRS:ään samasta syystä kuin SRHS:ään, raide-painoitteisen harrastukseni vuoksi ja molemmilla on aiheeseen sopivat lehdet ja tapahtumat. Raitio on mun mielestä erittäin hyvä lehti, ja kyllä sitä tulee odotettua joka ikinen kerta kun julkaisu lähestyy (ei vain sen takia että siellä välillä mun kuvia kun eräs mukava henkilö pyytää sitä), koska siellä on mielenkiintoisia kuvia, tekstejä jne. Tämä linja, jonka joku toinenkin sanoi, että hiukan menneisyyttä, nykyisyyttä ja tulevaisuutta ja myös ulkomailta on hyvä.
SLHS:lla on linja-autolehti, ja mun mielestä juuri niille bussiharrastajille suunnattu. Eihän toista sellaista nyt tarvita... Jos SLHS:n lehdessä on liian vähän paikallisliikenteestä, niin kai heille voi palautetta antaa? Sinänsä ymmärrän ettei siellä oikein esim. HSL:n bussiliikenteestä juttua ole, onhan se pieni asia kokonaismittakaavassa kuitenkin...
Mutta kiitos Raitio-lehden sekä SRS:n sivujen ja liikenneuutisten kaikille vapaaehtoistoimijoille hyvästä työstä ja mukavaa että jaksatte hoitaa hommaa!![]()
Niin, kyllä SuLi minusta sitä on. Siksi olen itse ollut sen toiminnassa mukana ja olen henkilöjäsen. SuLi ei ole ollut näkyvästi julkisuudessa ja mielestäni se olisi voinut tomia aktiivisemmin. Mutta ei se ihan turha pourkka ole ollut. SuLi on esim. ollut mukana LVM:n työryhmissä, joissa on kehitetty liikennepolitiikkaa. Viimeksi mm. Liikennepoliittisen selonteon valmistelussa. Eikä edes tyhjän tähden, vaan selontekoon saatiin mukaan asioita, joita myös SuLi sinne ajoi.
Mutta SuLi on nimenomaan liikennepoliittinen yhdistys. Jos haluaa valokuvata busseja ja junia, pongata niiden käyttöä ja omistajia jne. se ei ole ollut SuLin toimintaa. Ja mikäli ymmärsin, kenkä puristi siitä, että kun tällaista asiaa ei ole kylliksi Raitiossa eikä SLHS:ssä, niin sitten yksi porukka on orpona.
Antero
Jos koko suomeen katsoo niin ei ole mitään järkeä että pelkkä HSL-liikke veisi paljon tilaa lehdestä. Koko suomi on täynnä bussiliikennettä, ehkä oienemmässä mittakaavassa. Mutta ei muankiinnosta mitä Hetkussa on, kunhan vaan ilmoitin että kannattaa varmaan sen puoleen olla yhteydessä jos on liian vähän HSL bussijuttui.
Raitio-lehti on vain eräs osa-alue Suomen Raitiotieseura ry:n jäsenilleen tarjoamaa jäsenpalvelua. SRS:n viime vuoden toimintakertomus on julkaistu netissä ja siitä voidaan lukea kuinka paljon kaikenlaista toimintaa on järjestetty jäsenille 20 euron jäsenmaksulla ilman lisämaksuja, ja sitten on se Raitio-lehti vielä neljästi vuodessa kotiinkannettuna. Lehden sisältö tukee mielestäni hyvin seuran käytännön jäsentoimintaa. Olisi perin outoa, jos lehti olisi kovasti toisenlainen kuin mitä jäsenistölle jo vuosikymmeniä perinteisesti järjestetty aktiivitoiminta on ollut.
Jos joku ei ole vielä tutustunut Raitio-lehteen, sitä voi käydä selaamassa Pääkirjaston lehtisalissa tai vilkaisemassa Akateemisen kirjakaupan lehtihyllystä.
Yleisesti ajattelen, että jos yhdistys saa toiminnallaan kriittisen massan jäseniä niin, että toiminta on mielekästä, voi yhdistyksen toiminta olla hyvinkin spesifiä. Pelkkiin raitioteihin ja metroihin keskittyvä yhdistys voi hyvinkin saada riittävästi jäseniä pitääkseen toiminnan virkeänä.
Minun alkuperäinen kritiikkini Raitio-lehteä kohtaan kohdistuikin siihen, että minusta lehden juttujen taso on laskenut. Arvelin sen johtuvan siitä, että kapeammalla fokuksella ei löydy enää samaa määrää laadukkaita juttuja kuin ennen. Sinänsä lehti olisi minusta mielenkiintoinen vain raideliikenteeseenkin keskittyvänä, jos siinä olisi runsaasti mielenkiintoisia artikkeleita.
Turun ja Tampereen kirjastot eivät lehteä ole tilanneet, mutta nehän tilaavat tietenkin sitä mitä kuntalaiset sinne tilattavaksi toivovat ja kirjastolautakunnat päättävät.
Kummankin kaupungin Akateemiset kirjakaupat tilaavat hyllyihinsä myös sitä mikä kauppansa tekee. Kannattaa esittää paikallisille sisäänostajille, että Helsingissä se on valikoimassa eli olisi uusille myymälöillekin helppo sisäinen hankinta, kun niitä ketjulla jo ennestään varastossa on.
Vuosien 1977-1994 raitiot löytyy yhdistyksen kotisivuilta
http://raitio.de/lehdet/index.htm
Valitettavasti ei voi, kun ne eivät pidä lehteä valikoimissaan. Kuten Compact sanoi, asiaa auttaisi varmasti, jos siellä käytäisiin ahkerasti sitä kyselemässä. Poikkeuksellisesti Akateeminen on ottanut yhden numeron (Turku-spesiaalin) myyntiin Turkuun vuonna 2008 ja samoin yhden numeron Tampereelle vuonna 2011. Ko. numerossa oli kattava artikkeli Tampereen ratikkahankkeesta.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Ihan selvennyksenä, Tampere on tuleva raitiotiekaupunki, Turku on raitiotiekaupunki, jossa on kyse vain virhepäätöksen seurauksena lakkautetun raitiotieliikenteen palauttamisesta. Toivottavasti tauko jää tällä kertaa alle 50 vuoden mittaiseksi.
Tirtysti toivon että Raitio olisi luettavissa molempien kaupunkien kirjastoissa. Ainakin Turun yliopiston kirjastossa voi tutustua vapaakappaleisiin.
SRS-uutisissa http://www.raitio.org/news/uutis13/uutis131.htm kerrotaan, että tamperelaiset museotrollikat ovat siirtyneet Kaupunkiliikennehistoriallinen seura ry:n omistukseen. En ole tuollaisesta seurasta kuullutkaan, mutta ilmeisen vakavasti otettava seura se on, kun kaupunkikin luovuttaa sille kalustoaan. Olisikohan tuo eräiden kirjoittajien kaipaama laaja-alainen kaupunkiliikenneystävien yhdistys? Näkyy olevan kohta 20-vuotias.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa