Raitio-lehti

SRS-uutisissa http://www.raitio.org/news/uutis13/uutis131.htm kerrotaan, että tamperelaiset museotrollikat ovat siirtyneet Kaupunkiliikennehistoriallinen seura ry:n omistukseen. En ole tuollaisesta seurasta kuullutkaan, mutta ilmeisen vakavasti otettava seura se on, kun kaupunkikin luovuttaa sille kalustoaan. Olisikohan tuo eräiden kirjoittajien kaipaama laaja-alainen kaupunkiliikenneystävien yhdistys? Näkyy olevan kohta 20-vuotias.

Sekin taitaa olla vain pienen porukan kahvipöytäseura.
 
Tämä Kaupunkiliikennehistoriallinen Seura on kolmen harrastelijan perustama yhdistys ainoana tarkoituksena säilyttää vanhoja lähinnä kaupunkiliikenteen linja-autoja. Ei siis mitään muuta toimintaa, eikä liioin tarvetta kasvattaa jäsenmäärää. Autojen ( ainakin 12 kpl) vaihtoehto olisi ollut paalaus, elikkä näiden harrastelijoiden melkoista kulttuurityötä
 
Jos hämmästelette .de -päätettä, niin tiedoksenne. Tuolla on raskaita pdf-tiedostoja aika liuta. Ja maailmalta saa levytilaa pilkkahinnalla verrattuna kotimaiseen tarjontaan. Lehdet eivät olisi mitenkään mahtuneet raitio.orgin levytilaan kaiken muun lisäksi. Vaikka on .de, niin pääkonttori on Britanniassa! (One.com)
 
Raitio-lehden toimituskunta on laatinut lukijakyselyn, joka on tarkoitettu kaikille lehden lukijoille. Kyselyyn voi vastata osoitteessa www.raitio.org/kysely.

Lehden tavoitteenahan on kertoa monipuolisesti suomalaisesta raitio- ja metroliikenteestä niin menneisyydestä, nykyhetkestä kuin tulevaisuudestakin. Kerro meille miten olemme tavoitteessamme onnistuneet! Toimituskunta toivoo, että jokainen lukija osallistuisi SRS:n internetsivuilta löytyvaään lukijakyselyyn. Kyselyn täyttäminen vie aikaasi vain muutaman minuutin, mutta tarjoaa meille tärkeää tietoa siita, mihin suuntaan jäsenistö toivoo, että lehteä kehitetään.

Kaikkien 15.4.2014 mennessä kyselyyn osallistuneiden ja yhteystietonsa jättäneiden kesken arpoo toimituskunta vapaavuoden SRS:n jäsenmaksusta (arvo 20 €). Arvonta koskee luonnollisesti vain SRS:n jäseniä, sen sijaan kysely on avoin muillekin lukijoille.

Kiitos osallistumisestasi!
 
SRS:n sivuille on vastikään ladattu jäsentiedotteita Seuran alkutaipaleelta. http://raitio.de/lehdet/index.htm Tiedotteessa 12/76 on minulle yllättävä tieto. Siellä annetaan ymmärtää, että Raitio-lehden nimeksi piti tulla Sarvilyhty. Olisi ollut osuva nimi, joka olisi varmasti herättänyt uteliaisuutta nykypäivänä jäsenistössä. (Sarvilyhdyt ovat kaksiakselisten vaunujen katoilla olleita värivalovalaisimia. Värivalolla ilmaistiin linjatunnus (linjaväri) myös pimeän aikaan. Vaunussa SR50 on sarvilyhdyt ja niissä vihreät linssit, linjassa vihreiden linjakilpien kanssa.)

Mutta miksi tuosta mainiosta nimestä luovuttiin? Raitio on tietysti suurelle yleisölle ymmärrettävämpi, ja hyvä niinkin.
 
SRS:n sivuille on vastikään ladattu jäsentiedotteita Seuran alkutaipaleelta. http://raitio.de/lehdet/index.htm Tiedotteessa 12/76 on minulle yllättävä tieto. Siellä annetaan ymmärtää, että Raitio-lehden nimeksi piti tulla Sarvilyhty. Olisi ollut osuva nimi, joka olisi varmasti herättänyt uteliaisuutta nykypäivänä jäsenistössä. (Sarvilyhdyt ovat kaksiakselisten vaunujen katoilla olleita värivalovalaisimia. Värivalolla ilmaistiin linjatunnus (linjaväri) myös pimeän aikaan. Vaunussa SR50 on sarvilyhdyt ja niissä vihreät linssit, linjassa vihreiden linjakilpien kanssa.)

Mutta miksi tuosta mainiosta nimestä luovuttiin? Raitio on tietysti suurelle yleisölle ymmärrettävämpi, ja hyvä niinkin.

Lehden perustamisvaiheessa 1977, ja toki myöhemminkin, kaikenlaisten lehtien niminä käytettiin mitä eriskummallisimpia nimiä, jotka liittyivät jollaintavalla kunkin lehden kiinnostuksenkohteeseen nappaamalla nimeksi jokin yksityiskohta aiheesta. Autolehtiä oli vaikkapa "Tuulilasi", "Moottori" jne., naistenlehtiä mm. "Hopeapeili", rikoslehtiä esim. "Alibi", rautatieharrastuslehti oli "Resiina" ja bussiharrastajilla myöhemmin "Hetku". Pohjoismaissa harrastajilla oli mm. lehtiä "Koltåget" (Hiilijuna"), "Tåg" (Juna) jne. "Sarvilyhty" oli siis jotain hyvin erityistä ja ratikkamaista. Termiä ei käytetty missään muussa yhteydessä kuin ratikassa.

Tarkemmin ajateltuna se oli kuitenkin aivan liian erikoinen ja nimeksi valikoitui kaiken heti ilmaiseva "Raitio", jota oli käytetty toisaalta jo heti SRS:n perustamisvuonna 1972.

Kyseisen nimi on ollut käytössä 16.4.1972 alkaen SRS:n tiedotteissa:
http://raitio.de/lehdet/resiina14_3_1972.pdf ja
http://raitio.de/lehdet/Raitio_1_2_4_5_1972.pdf
Varsinainen Raitio-lehti ilmestyi ensikerran numerona 1-4/1977.
 
Joo, olisihan se Sarvilyhty aika erikoinen nimi. Kyllä Raitio on kuvaavampi. Kiitos asian valotuksesta!
 
Joo, olisihan se Sarvilyhty aika erikoinen nimi. Kyllä Raitio on kuvaavampi. Kiitos asian valotuksesta!
Esimerkiksi jos "Hetku" olisi vaikkapa "Bussi", sen lehden nimi olisi informatiivisempi yleisellä tasolla. Nyt se on tuota sarvilyhty-tyyliä... ja hauska!
 
Esimerkiksi jos "Hetku" olisi vaikkapa "Bussi", sen lehden nimi olisi informatiivisempi yleisellä tasolla. Nyt se on tuota sarvilyhty-tyyliä... ja hauska!

Lehden nimenä "Hetku" taas viittaa selvästi historiaan, samoin kuin Suomen Linja-autohistoriallisen Seuran nimi. "Sarvilyhty"-nimi olisi yhtä lailla vahvasti historiaan viittaava ja voisi antaa väärän kuvan lehdestä, joka kertoo myös nykyajasta ja tulevaisuudesta. Minä ainakin vierastaisin tuonnimistä lehteä, koska olen itse kiinnostunut ensisijaisesti nykyhetkestä ja tulevasta.
 
Hetku-lehti on aloittanut jo vuonna 1978. Silloin uusista busseista oikeastaan yllättävänkin suuri osa oli rakenteeltaan "hetkuja". Väittäisin että vielä ennen BR116S:n läpimurtoa Scanian rekisteröidyistä busseista suurin osa oli nokkakoneisia. Volvonkin hetkuja myytiin noihin aikoihin täyttä häkää myös etelän kasvukeskuksiin Espooseen ja Vantaalle. Toki oli näköpiirissä se, että etukoneratkaisu on taantuva rakenne ja valmistajien todellisena motiivina oli jo pitkään ollut tuottaa niitä alustoja lähinnä kehitysmaihin. Siinä mielessä nimi Hetku ei lehteä perustettaessa kuulostanut niin historialliselta kuin miltä se nyt kuulostaa.
 
Esimerkiksi jos "Hetku" olisi vaikkapa "Bussi", sen lehden nimi olisi informatiivisempi yleisellä tasolla. Nyt se on tuota sarvilyhty-tyyliä... ja hauska!

Mä ostin ekan Raitio-lehden irtonumeron joskus v 1979 paikkeilla, muistaakseni Akateemisesta, ja olisi luultavasti jäänyt ostamatta jos lehden nimi olisi ollut "Sarvilyhty". Tuosta "Hetkusta" en ole tiennyt mitä sekään tarkoitta, olin kuvitellut että se on jonkun muinaisen korinvalmistajan slanginimitys?

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös