Aikataulukirjat

Liittynyt
19 Syyskuu 2007
Viestit
841
Tietäisikö joku...

Miksi VR:n kaukoliikenteen "taskuaikataulun" kannessa lukee alv 22%? Eikö kirjojen alv ole 8%?

Miksi YTV:n aikataulukirjoilla on ISBN-numero (etukannen sisäpuolella)? Tai toisin päin: miksi HKL:n, Tampereen joukkoliikenteen ym. aikataulukirjoilla ei ole ISBN-numeroa?

:eek:
 
Vs: Pari vähäpätöistä pikkuseikkaa

Miksi VR:n kaukoliikenteen "taskuaikataulun" kannessa lukee alv 22%? Eikö kirjojen alv ole 8%?

Kyllä, mutta aikataulut ovat kausijulkaisu, jota 8 % ei koske (arvonlisäverolaki 85 a §).

Liittyisikö tuo 22% alv aikatalukirjan hintaan, joka taitaa olla 80 senttiä.

Veroprosentti ei määräydy hinnan mukaan. Arvonlisäverolaissa ei ole erityissäädöksiä minkään hintaisille tuotteille.

(Eräänlainen poikkeus on yksityinen tuonti, jossa vero jätetään kantamatta, jos se alittaa tietyn määrän; olisiko ollut 10 euroa vero ja tulli yhteensä.)
 
Tampereen talviaikataulukirjan hinta on 0,50 euroa. Alv-prosenttia ei kerrota, joten se lienee sitten 22%. Kesäaikataulu oli ilmainen. Sitä kuitenkaan "ei voitu" lähettää postitse. Onneksi Tampere on Oulun ja Helsingin välisen radan varressa, niin ilmaisen aikataulun hankintakustannus ei kasvanut mahdottomaksi.

Matkahuollon asemat muuten lähettävät alueensa aikatauluja, kun tekee pyynnön kirjeitse ja laittaa mukaan jonkin verran postimerkkejä kuluja varten. Suoraan jos lähettää sähköpostia bussiyhtiöihin ja pyytää "aikataulukirjaa", niin vastaukset ovat vaihtelevia.
 
Miksi YTV:n aikataulukirjoilla on ISBN-numero (etukannen sisäpuolella)? Tai toisin päin: miksi HKL:n, Tampereen joukkoliikenteen ym. aikataulukirjoilla ei ole ISBN-numeroa?

ISBN-koodista löytyy lisätietoa Wikipediasta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/ISBN

En löytänyt tarkkaa tietoa pikaisella haulla, mutta käsittääkseni ISBN-koodi on täysin vapaaehtoinen identifiointitapa painotuotteille kuten pääasiassa kirjoille (aikakausjulkaisuille on yleensä vastaava ISSN-koodi). Sen tarkoitus on helpottaa tilaamista, arkistointia jne., eikä esim. Finlexistä löytyvä vapaakappalelaki (=jokaisesta painotuotteesta on luovutettava tietty määrä vapaakappaleita Helsingin yliopiston kirjastolle ja muille määritellyille vapaakappalekirjastoille kansallisen kulttuuriperinnön säilyttämiseksi) edellytä sitä.

Veikkaukseni on, että vähäisempien aikatauluteosten julkaisijat eivät ole pitäneet tarpeellisena hakea julkaisulleen ISBN-koodia johtuen siitä, että jakelukanava on käytännössä lähes kokonaan ko. tahojen omassa hallussa eikä näin ollen ole tarvetta tilauskäsittelyn sujuvoittamiselle uniikilla id-koodilla.

Jos joku tietää paremmin, niin saa tarkentaa.
 
Euroopan eri rautateiden aikataulukirjoja myydään täällä: http://www.timetables.ch
Tälle vuodelle ei myydä Saksan ja Ranskan (moniosaisia) aikataulukirjoja. Ovatko DB ja SNCF lopettaneet paperisen aikataulukirjan julkaisun? DB:n aikataulukirja on kyllä netissä pdf-tiedostoina (yhteensä useita tuhansia sivuja). Espanjassa, Portugalissa ja Kreikassa painetun aikataulukirjan julkaisu on ehkä lopetettu jo aiemmin. Portugalin juna-aikataulut ovat CP:n sivulla pdf:nä, mutta Kreikan OSE:n sivuilta löysin vain kansainvälisten yhteyksien ja Ateenan lähijunien aikatauluja.

Mielestäni perinteiset rataosakohtaiset taulukkoaikataulut soveltuvat aikatauluharrastukseen paljon paremmin kuin "aikatauluhaut". Ranskan SNCF:n ja Espanjan Renfe:n sivuilta en löytänyt lainkaan taulukkoaikatauluja - onkohan jonkun toisen etsintä ollut tuloksekkaampaa?
 
Onko joku muuten kiinnostunut vanhoista (1990-luvun loppu-nykypäivä) YTV:n ja HKL:n aikataulukirjoista sekä VR:n taskuaikatauluista? Minulla on niitä laatikollinen tuossa lattialla ja jossain välissä käyn ne läpi ja valikoin arkistoitavat ja poistettavat.
 
No niin, tällaiselta listalta olisi saatavissa aikataulukirjoja hyvään kotiin:

VR Kaukoliikenne:

1 kpl 31.5.1998–10.1.1999
1 kpl 10.1.2000–3.6.2000
4 kpl 4.6.2000–7.1.2001
3 kpl 8.1.2001–9.6.2001
1 kpl 10.1.2001–6.1.2002
4 kpl 2.6.2002–11.1.2003
2 kpl 12.1.2003–31.5.2003
3 kpl 1.6.2003–10.1.2004
2 kpl 9.1.2005–4.6.2005
2 kpl 5.6.2005–7.1.2006
2 kpl 8.1.2006–2.9.2006
3 kpl 3.9.2006–6.1.2007
2 kpl 7.1.2007–2.6.2007
6 kpl 3.6.2007–8.12.2007
1 kpl 9.12.2007–31.5.2008
4 kpl 1.6.2008–13.12.2008

VR Lähiliikenne:

2 kpl 4.6.2000–13.8.2000
1 kpl 8.1.2001–9.6.2001
1 kpl 12.1.2003–31.5.2003
1 kpl 1.6.2003–10.1.2004
2 kpl 3.9.2006–2.6.2007
1 kpl 12.8.2007–8.12.2007

Helsinki:

1 kpl Syksy 1998–Kevät 1999 + 2 kpl kartta (fi) + 1 kpl (en)
1 kpl Syksy 1999–Kevät 2000 + 1 kpl kartta (fi)
3 kpl Syksy 2000–Kevät 2001 + 3 kpl kartta (fi)
2 kpl Syksy 2001–Kevät 2002 + 3 kpl kartta (fi)
1 kpl Kesä 2001
2 kpl Syksy 2002–Kevät 2003 + 3 kpl kartta (en)
2 kpl Syksy 2003–Kevät 2004 + 3 kpl kartta (fi)
1 kpl Kesä 2004
1 kpl Syksy 2004–Kevät 2005 + 1 kpl kartta (fi) + 1 kpl (en)
1 kpl Kesä 2005
1 kpl Syksy 2007–Kevät 2008

Espoo (YTV):

1 kpl Syksy 1998–Kevät 1999 + 1 kpl kartta
2 kpl Syksy 1999–Kevät 2000
1 kpl Kesä 2000
2 kpl Syksy 2000–Kevät 2001 + 1 kpl kartta
1 kpl Kesä 2001
1 kpl Syksy 2001–Kevät 2002
2 kpl Syksy 2002–Kevät 2003
2 kpl Syksy 2003–Kevät 2004 + 1 kpl kartta
1 kpl Syksy 2004–Kevät 2005 + 2 kpl kartta
1 kpl Kesä 2005
1 kpl Syksy 2005–Kevät 2006
1 kpl Syksy 2006–Kevät 2007
2 kpl Kesä 2008

Vantaa (YTV):

3 kpl Syksy 1998–Kevät 1999
2 kpl kartta syksy 2000
1 kpl Kesä 2001
2 kpl kartta syksy 2002
1 kpl kartta syksy 2003
2 kpl Syksy 2004–Kevät 2005 + 2 kpl kartta

Jospa kiinnostuneet laittaisivat vaikka yksityisviestejä tulemaan.
 
European Rail Timetable Summer 2010 Edition

Jos aikoo Inter-Railille tai muulle eurooppalaiselle junamatkalle (tai vain harrastaa aikatauluja), niin on aika alkaa suunnitella aikataulukirjan hankintaa. Thomas Cook -kustantamon European Rail Timetable Summer 2010 Edition taitaa olla ainoa kysymykseen tuleva opus. Jos ei halua käydä joka päivä tarkastamassa kirjakaupan hyllyä, sen voi tilata verkkokirjakaupasta. Nyt näyttäisi siltä, että Bookplus.fi:n 16,95e (+ 2,95e toimitus) on paras hinta. Esimerkiksi Akateemisen alennettu hinta on 29,02e ja Suomalainen.com:n siltä väliltä. Kustantamon nettisivulta tilattuna hinta on GBP 14,39 plus toimitus Suomeen GBP 3,5. Tämä on enemmän kuin Bookplussan hinta, mutta kirja on ehkä ennemmin perillä. Joka tapauksessa kannattaa varautua, että kirja ei tule 1.6. mennessä.

Mielestäni taulukkoaikataulu(kirja) soveltuu paremmin omatoimiseen reitin suunnitteluun ja junavuoron valintaan kuin muodissa olevat matkahaut.
 
Vs: European Rail Timetable Summer 2010 Edition

Mielestäni taulukkoaikataulu(kirja) soveltuu paremmin omatoimiseen reitin suunnitteluun ja junavuoron valintaan kuin muodissa olevat matkahaut.
Olen samaa mieltä ja väitellyt tästä aiheesta säännöllisin väliajoin esimerkiksi Pallontallaajissa. :) Yksikään nettihaku ei ole vielä toistaiseksi tarjonnut yhtä hyvää kokonaiskuvaa junatarjonnasta. Aikaisemmin argumenttini oli myös, että aikataulukirjaa on mukava lueskella esimerkiksi sängyllä maaten, mutta onnistuuhan nettiaikataulujen katsominen sängyllä maaten puhelimesta tänä päivänä jo jotenkuten.

Aikataulukirjoista löytää mielenkiintoisia vaihtoehtoreittejä, joita aikatauluhaut eivät tarjoa kuin vahingossa.

Alkuperäiseen aiheeseen liittyen, eikö muka tosiaankaan kaiman lisäksi ketään muuta kiinnosta tuolla ylempänä listatut vanhat aikataulut? Niitä siis annetaan hyvään kotiin. Ei millään raaskisi heittää niitä paperinkeräykseen. :(
 
Vs: European Rail Timetable Summer 2010 Edition

Thomas Cook -kustantamon European Rail Timetable Summer 2010 Edition ... Nyt näyttäisi siltä, että Bookplus.fi:n 16,95e (+ 2,95e toimitus) on paras hinta ... Kustantamon nettisivulta tilattuna hinta on GBP 14,39 plus toimitus Suomeen GBP 3,5. Tämä on enemmän kuin Bookplussan hinta, mutta kirja on ehkä ennemmin perillä. Joka tapauksessa kannattaa varautua, että kirja ei tule 1.6. mennessä.

Otsikon aikataulukirja tuli Bookplussan kautta juhannuksen jälkeisenä maanantaina. Oikein etanatoimitus.
 
Vs: Aikatauluja

Alkuperäiseen aiheeseen liittyen, eikö muka tosiaankaan kaiman lisäksi ketään muuta kiinnosta tuolla ylempänä listatut vanhat aikataulut? Niitä siis annetaan hyvään kotiin. Ei millään raaskisi heittää niitä paperinkeräykseen. :(
Helsinki, Espoo ja Vantaa lensivät muuton yhteydessä paperinkeräykseen, listan mukaiset VR:n aikataulukirjat löytyvät vielä toistaiseksi kotoa.
 
Turisti loppumassa?

Fahrplancenter näyttää kirjoittavan myytävien aikataulukirjojen luettelossa:

"FINNLAND / SUOMI
VR, wird 2011 nicht mehr gedruckt
Aikataulut, Kursbuch gross"

Tarkoittakohan tämä, että VR:n eripainosta Turistista ei paineta enää ensi vuonna? Vai onko Turisti loppumassa kokonaan?

Moni pääsee kännykällään internetin aikatauluhakuihin. Mitä mieltä olet painettujen aikataulukirjojen tarpeellisuudesta internetin aikakaudella?

Turistin uutuus liikennekartta sivuilla 229-243 on hyvä lisäys. Toivottavasti se ei ole loppurutistus.
 
Olen ikävä kyllä kuullut eräältä editalaiselta, että Turistin julkaiseminen todella loppuisi ensi Talvituristin jälkeen. Kirjan selvästi suurin ostaja, VR, on kuulemma päättänyt olla jatkossa hankkimatta Turisteja henkilökuntansa käyttöön. :-(
 
Valitettavasti näin on. VR ei enää tilaa virkaturistia ja tavallisen turistin painosmäärä on niin marginaalinen, että turisti loppuu kokonaan. (...a) juttu. Eniten harmittaa juuri se, että linja-autovuoroja on vastedes varsinkin pöndellä vaikea löytää, kun jokaisella liikennöisijällä on oma aikatauluvihkonsa eikä tunnetusti kannata "turhaan" tahdä sellaisia alkatauluja jossa olisi yhteysvälin kaikki vuorot.
 
Takaisin
Ylös