Eri linjojen aikataulujen porrastaminen

Skurubisin

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
236
Koodi:
HH	Min									
9	0	9	9	1	9	10	2	8	2	
10	18	2	18	2	18	2				
11	18	2	19	1	19	1				
12	19	1	19	1	19	1				
13	19	1	19	1	19	1				
14	13	8	5	9	2	10	10			
15	4	11	1	8	4	5	8	1	9	3

Miten aikataulusuunittelija ajettelee?
Tässä on leikkaus yhdestä helsinkiläisestä pysäkkiaikataulusta, jossa kulkee kaksi täysin toisistaan ja muista riippumatonta linjaa, eli niillä ei ole mitään vaihtoja, joihon niiden on kerittävä. Linjat menevät pitkän matkaa samoja katuja pitkin linjojen keskivaiheilla. Yhteisen osuuden päästä toinen linja jatkaa pidemmälle toisessa päässä, ja toinen linja taas toisessa päässä. En halua vielä tässä vaiheessa mainita, mistä linjoista on kyse. Keskellä päivää noin kello 10-14 molemmilla linjoilla on 20 min vuoroväli. Lopputuloksen näette yläpuolella olevassa aikataulussa, jossa ajoneuvot ajavat peräkanaa. Numerot kertoon montako minuuttia on seuraavaan vuoroon. Eihän tossa ole mitään järkeä matkustajan kannalta. Onko liian vaikeaa suunnitella aikatauluja, jotka on matkustajan kannalta palvelevempia, mutta että automäärä pysyy samana?
Miten olisi tämmöinen aikataulu?

Koodi:
HH	Min								
9	7	8	7	8	7	8	10	10	10	
10	10	10	10	10	10	10				
11	10	10	10	10	10	10				
12	10	10	10	10	10	10				
13	10	10	10	10	10	10				
14	10	10	7	8	7	8	7			
15	8	7	8	7	8	7	8	7	8	7

Ainakin matkustajana olisin iloisempi, kun ei tarvitsee odottaa melkein 20 min, huonon suunnittelun vuoksi.

Kaupunkiin suuntaan suunnittelu tuntuu toimivan paremmin:

Koodi:
HH	Min										
9	0	12	8	4	12	4	9	11			
10	9	11	9	11	9	9					
11	9	11	9	11	9	9					
12	9	11	9	11	9	9					
13	9	11	9	12	9	11					
14	9	11	6	8	5	4	9				
15	0	9	4	5	8	1	8	6	1	9	3

/Kyselee ihmettelevä Skurubisin
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Miten aikataulusuunittelija ajettelee.....?

En haluu viellä tässä vaiheessa mainita mistä linjoista on kyse. keskellä päivää noin kello 10-14 molemmilla linjoilla on 20 min vuoroväli.

Olisivatkohan kyseessä kenties Helsingin linjat 1 (spåra) ja 51 (bussi)?
 
Vs: Miten aikataulusuunittelija ajettelee.....?

Olisivatkohan kyseessä kenties Helsingin linjat 1 (spåra) ja 51 (bussi)?

Aivan oikein!

ja homma toimii tietysti niin, että ensi tule 51 ja pari minuuttia sen perässä tulee 1. Mitä järkeä tossa hommassa on? Halutaanko ykkösen matkustajaluvut saada tarkoituksella pienemmiksi?

Pysäkki on Brahenkatu.

/Skurubisin
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Miten aikataulusuunittelija ajettelee.....?

Aivan oikein!

ja homma toimii tietysti niin, että ensi tule 51 ja pari minuuttia sen perässä tulee 1. Mitä järkeä tossa hommassa on? Halutaanko ykkösen matkustajaluvut saada tarkoituksella pienemmiksi?n

Olisiko kyse siitä, että 51:n matkustajille tarjottaisiin vaihtomahdollisuus 1-ratikkaan? Epätodennäköistä, mutta tällainen järjestely on ainakin Pasilassa linjojen 59 ja 50 tms. välillä, kun ihmettelin HKL:lle linjojen kulkemista parin minuutin välillä ja sen jälkeen pitkä tauko.
 
Vs: Miten aikataulusuunittelija ajettelee.....?

Olisiko kyse siitä, että 51:n matkustajille tarjottaisiin vaihtomahdollisuus 1-ratikkaan? Epätodennäköistä, mutta tällainen järjestely on ainakin Pasilassa linjojen 59 ja 50 tms. välillä, kun ihmettelin HKL:lle linjojen kulkemista parin minuutin välillä ja sen jälkeen pitkä tauko.

Jos ajatuksena on vaihtaa 1:ltä 51:lle, niin ihmettelen miten se voi toimia, kun se on 51, joka menee 1 - 2 minutttia ratikan edellä. Eikös ykkösen pitäisi ensin tulla pysäkille ja vasta sen jälkeen 51, joka ottaa ne vaihtomatkustajat kyytiin. Ettei vaan tässä ole ajatuksena heikentää ykkösen elämää...

Onko niin että ratikka-aikataulut ja HKL:n bussiaikataulut suunnittelee ihan eri yksikkö, jotka ei ole mitenkään toistensa kanssa tekemisissä?

/Skurubisin
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Miten aikataulusuunittelija ajettelee.....?

Onko niin että ratikka-aikataulut ja HKL:n bussiaikataulut suunnittelee ihan eri yksikkö, jotka ei ole mitenkään toistensa kanssa tekemisissä?

On. Bussiaikataulut suunnitellaan HKL:n suunnitteluyksikössä, ratikka-aikataulut taas suunnittelee HKL-Raitioliikenne itse.
 
Vs: Miten aikataulusuunittelija ajettelee.....?

On. Bussiaikataulut suunnitellaan HKL:n suunnitteluyksikössä, ratikka-aikataulut taas suunnittelee HKL-Raitioliikenne itse.

Olisko se liikaa vaadittu, että noilla yksiköillä olisi jotain yhteistyötä.:D

Ja kuin aikataulu on tuon näköinen, niin eikös 51 voisi jäädä Käpylään ja ratikka hoitaa keskustaosuuden, niin HKL:n ympäristötavoitteet toteutuisivat. Samalla varmasti säästyisi rahaa!

/Skurubisin
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Miten aikataulusuunittelija ajettelee.....?

Ja kuin aikataulu on tuon näköinen, niin eikös 51 voisi jäädä Käpylään ja ratikka hoitaa keskustaosuuden, niin HKL:n ympäristötavoitteet toteutuisivat. Samalla varmasti säästyisi rahaa!

51-bussi on vähän kummajainen. Se on samalla säteittäislinja, joka kulkee aivan eri reittiä kuin muut Mäkelänkadun bussit, kuin samalla myös pitkä poikittaislinja Kehä I:n tasolla. Mitähän liikennesuunnittelijoilla on ollut tarkoituksena, kun ovat luoneet tuollaisen erikoisen reitin.

Toki on hyvä, että Kallion sisälläkin on liikennetarjontaa alueen reunalla kulkevan Hämeentien lisäksi. Sitä liikennetarjontaa saisi olla paljon enemmän. Ratikka 6 voitaisiin hyvin laittaa kulkemaan Sörnäisistä Helsinginkadulle, josta Brahen kentän kohdalla kääntyisi Karhupuistoa kohti ja siitä Hakaniemeen, niin saataisiin vaihdoton yhteys Sörnäisistä Keski-Kallioon.

Hämeentien varrelle matkustavilla olisi edelleen mahdollisuus käyttää busseja 68, 71 ja 74 Arabian suunnasta, mutta Kallion keskelle matkustavilla vaihtoehdot monipuolistuisivat. Itä-Helsingistä, Koillis-Helsingistä ja Pohjois-Helsingistä Kallion kirjaston lähelle matkustava voisi vaihtaa jo Sörnäisissä Hakaniemen sijaan.

Tässä se nähdään, että Helsingin liikenneverkko perustuu keskustaan suuntautuviin yhteyksiin, kun ei edes kantakaupungin sisällä onnistu vaihdoton matkustus Sörnäisistä Kallion keskelle! Rautatientorillako sitä pitäisi asua, jotta voisi kulkea kätevästi ja vaihdottomasti. Nyt tulee itsellä käytyä enemmän lähiöiden kohteissa, koska Kurvista pääsee paljon paremmin vaihdottomasti lähiöihin kuin keskikaupungille. Ja jopa poikittaislinjoilla helpommin kokonaan eri osiin kantakaupunkia kuin "oman" kaupunginosan keskikohtaan.

Katajanokka on myös vaikea, koska se on pussinperä. Vaihtoja tulee väkisinkin, meni minne tahansa mihin 4:n ratikka ei kuljeta. Lehtisaaresta ja Kuusisaaresta on tiheämpi yhteys Pasilaan, kun taas keskikaupungille voi olla bussiyhteys vain 30 minuutin välein. Entäpä yhteydet Torpparinmäestä? Poikittaisia linjoja ei kulje yhtikäs mitään, moottoritieliittymästä vain lentoaseman työmatkalinja 514. Jokeri II:lle ja vastaaville parannuksille olisi kyllä paljon tarvetta, sen verran pahoja puutteita Helsingissäkin on yhteyksissä muualle kuin Lasipalatsille, Kamppiin ja Rautatieasemalle. Oma kulkemiseni on ok, kun asun julkisen liikenteen solmukohdassa jotta matka-ajat olisivat kilpailukykyisiä oman auton kanssa, mutta entäs heillä jotka eivät näe tarpeelliseksi asua sellaisessa, kun autot on keksitty.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös