Joukkoliikennefundamentalismi

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Vs: M.V. Wikström myyty Pohjolan Liikenteelle

Itse asiassa yhteiskunta maksaa verovähennyksiä oman auton käytöstä työmatkoilla silloin kun julkinen liikenne ei ole käytettävissä.

Eli kaupungeissa tuetaan julkista liikennettä ja maaseudulla tuetaan henkilöautoliikennettä. Lopputulos plus miinus nolla. Kaikki henkilöautoilun tuet saisi lopettaa, niin Nurmijärvi-ilmiökin laantuisi ja ihmisille alkaisi taas kelvata kerrostaloasunto metron varrelta, kuten ennen vanhaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: M.V. Wikström myyty Pohjolan Liikenteelle

Eli kaupungeissa tuetaan julkista liikennettä ja maaseudulla tuetaan henkilöautoliikennettä.

Työmatkojen verovähennysoikeus ei riipu siitä, asuuko taajamassa vai ei. Ja yllätys yllätys, ei siitäkään kulkeeko joukkoliikenteellä vai omalla autolla - matkakustannukset vähennetään halvimman kulkuneuvon mukaan. Mikä sitten on missäkin tilanteessa "halvin", on verottajan päätettävissä. Allekirjoittaneelle se on oma auto. Enkä asu maalla, vaan 300 metrin päässä juna-asemalta.


Kaikki henkilöautoilun tuet saisi lopettaa, niin Nurmijärvi-ilmiökin laantuisi ja ihmisille alkaisi taas kelvata kerrostaloasunto metron varrelta, kuten ennen vanhaan.

Hyvä kemkim, joukkoliikennefundamentalismisi on melkein pelottavaa. En oikein tiedä kumpi minua tyrmistyttää enemmän, vannoutuneiden yksityisautoilijoiden ajatusmaailma vai sinun. Mihin tahansa asiaan liittyvä yksisilmäinen, mustavalkoinen ajattelu ei ole kovin hedelmällistä. Eipä henkilöautoilu nyt kuitenkaan ole yhteiskuntamme suurin ongelma.

Ja ai että ennen vanhaan? 1982 eteenpäin siis?
 
Viimeksi muokattu:
Vs: M.V. Wikström myyty Pohjolan Liikenteelle

Hyvä kemkim, joukkoliikennefundamentalismisi on melkein pelottavaa. En oikein tiedä kumpi minua tyrmistyttää enemmän, vannoutuneiden yksityisautoilijoiden ajatusmaailma vai sinun. Mihin tahansa asiaan liittyvä yksisilmäinen, mustavalkoinen ajattelu ei ole kovin hedelmällistä. Eipä henkilöautoilu nyt kuitenkaan ole yhteiskuntamme suurin ongelma.

Kiitos, otin tuon kohteliaisuutena, että JOUKKOLIIKENNEfoorumilla joku sanoo minua joukkoliikennefundamentalistiksi. Jos tällä foorumilla ovat Suomen innokkaimmat joukkoliikenteen kannattajat, niin taitaa vaatia aika paljon saada fundamentalistin titteli täällä :)

Eiköhän tässä yhteiskunnassa autoliikennefundamentalismi ole paljon suurempi ongelma ja monet eivät näe sitä edes huonona asiana. Olen nähnyt, mihin autoilun kritiikitön palvonta on johtanut Yhdysvalloissa ja monissa paikoissa Suomessakin, se on pelottavaa katseltavaa. Ihmisten elinympäristöt uhrataan yksityisautoille. Täällä Kalliossakin huomaa, miten autot valloittavat joka paikat jalkakäytävistä lähtien. Autoilussa kuolee satoja ihmisiä vuodessa Suomessakin, on joitakin läheisiänikin kuollut ja monia loukkaantunut. En tiedä mitään muuta asiaa, joka olisi aiheuttanut niin pahoja seurauksia kuin autoilu.

Vielä kun mukaan lasketaan ilmastonmuutos, joka on planeettamme vakavin uhka tulevaisuudessa, en näe mitään syytä suhtautua myönteisesti autoiluun. Joukkoliikenne on ympäristölle ja kaupunkien eläväisyydelle erittäin tärkeä asia ja olen sen puolesta valmis taistelemaan, oli siitä hyötyä tai ei. Autoilun ja öljyteollisuuden ylivalta on käsittämätöntä, se on maailman suurin teollisuudenala ja siellä on valtavat määrät rahaa lobbaamassa ilmastonmuutostutkijoita. Suomessa ei oteta koko ilmastonmuutosta vakavasti, ajatellaan että muutosten tekeminen on muiden asia. Kyllä jotain vastavoimaa pitää tälle saastuttamiselle olla, vaikka vähäistäkin. Niitä autoilun ja perussuomalaisen elämäntavan kannattajia on ihan tarpeeksi tämän foorumin ulkopuolella, mielestäni täällä voidaan pitää vähän urbaanimpaa ja vihreämpää linjaa, missä sitten ellei täällä.

Sanokaapa, mitä kamalaa seuraisi, jos tämä fundamentalismini johtaisi tuloksiin ja autot kiellettäisiin Suomesta ja yhteiskuntarakenne tehtäisiin joukko- ja kevyen liikenteen varaan? Syttyisikö sisällissota vai tulisivatko ihmiset hulluiksi, kun eivät pääsisi auton rattiin? Romahtaisiko hyvinvointi?

Ja ai että ennen vanhaan? 1982 eteenpäin siis?

1960-luvulta 1980-luvuille. Silloin oli yleistä, että perheet asuivat urbaanisti kerrostalossa, kävivät lähikaupoissa ja kulkivat ilman autoja. Maaseudullekin mentiin bussilla mökille monissa tapauksissa. Julkinen liikenne korkeatasoista ja kerrostalot yleinen asumismuoto. Luonnon kannalta tämä oli nykyistä kestävämpää elämää. Ruotsissa ja entisissä itäblokin maissa on vieläkin tuollainen autoton elämäntyyli kohtuuyleistä, mutta Suomi on luisunut Yhdysvaltojen suuntaan kaavoituksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: M.V. Wikström myyty Pohjolan Liikenteelle

Eli kaupungeissa tuetaan julkista liikennettä ja maaseudulla tuetaan henkilöautoliikennettä. Lopputulos plus miinus nolla. Kaikki henkilöautoilun tuet saisi lopettaa, niin Nurmijärvi-ilmiökin laantuisi ja ihmisille alkaisi taas kelvata kerrostaloasunto metron varrelta, kuten ennen vanhaan.

Ei kehä 3:n sisällä asuvat ihmiset ole koko suomi, on ihmisiä muuallakin. Sitäpaitsi maalta pk seudulle muuttaminen tuo omat ongelmansa. Liikenne kasvaa, lisää ruuhkia yms. Toisaalta se etelän `varis´ niinkuin maalla sanotaan on se pohjoisen roskaaja. Roskat ja jätteet jätetään lojumaan luontoon yms.
Itsekkin joudun käyttämään joskus omaa autoa koska työt alkavat kovin aikaisin ja joukkoliikenteen käyttö on siten mahdotonta vaikka asuu pk seudulla
 
Vs: M.V. Wikström myyty Pohjolan Liikenteelle

Kaikki henkilöautoilun tuet saisi lopettaa, niin Nurmijärvi-ilmiökin laantuisi ja ihmisille alkaisi taas kelvata kerrostaloasunto metron varrelta, kuten ennen vanhaan.


Eipä taida Nurmijärvi-ilmiö ihan sillä loppua. Nurmijärveltä on kuitenkin sen verran hyvät julkiset yhteydet Helsinkiin niillä, joilla on tavallinen 8-16 työaika, että tuskinpa monenkaan kohdalla verottaja hyväksyy omaa autoa työmatkoihin. Jos on varaa ostaa omakoti-, tai rivitalo Nurmijärveltä niin sitten on varaa maksaa työmatkatkin omasta lompakosta ilman yhteiskunnan tukia.
 
Vs: M.V. Wikström myyty Pohjolan Liikenteelle

Eipä henkilöautoilu nyt kuitenkaan ole yhteiskuntamme suurin ongelma.

Henkilöautoilu on yhteiskuntamme näkyvin ja kuuluvin ongelma.

En tunne henkilökohtaisesti yhtään joukkoliikennefanaatikkoa mutta kyllä melkoisen joukon vannoutuneita henkilöautoilijoita.

Joukkoliikenne on ympäristöystävällistä ja liikenneturvallista. Se lisää myös alueellista ja sosiaalista tasa-arvoa. Lisäksi sen työllistävä vaikutus on suhteellisesti suurempi kuin yksityisautoilun, joka työllistää lähinnä Kaukoidän autotehtaissa.

Mitä useampi käyttää joukkoliikennettä, sitä enemmän kaduilla on tilaa myös henkilöautoille. Joukkoliikenteen sopiva suosiminen on myös henkilöautoilijan edun mukaista.:smile:
 
Vs: M.V. Wikström myyty Pohjolan Liikenteelle

Eipä henkilöautoilu nyt kuitenkaan ole yhteiskuntamme suurin ongelma.

Kirjoittelit joskus:
"Työmatkat tulee ajettua etenkin talvisin, kun fillarilla ei uskalla kulkea, ja pääsääntöisesti joukkoliikenne ei palvele; mökki- ja kyläilymatkat hoituvat useimmiten autolla; kaupassa tulee toisinaan käytyä autolla, varsinkin jos on kuljetustarvetta ja/tai matka suuntautuu kauempana sijaitsevaan erikoisliikkeeseen; pienen muksun kanssa yksityisautoilu on myös joustavampaa. Auto on aika iso ja rehellisesti sanottuna turhan tehokas."

Kyllä varmaan sieltä Espoosta käsin on helppo sanoa, että autoilu ei ole ongelma. Siellähän se on kansalaisvelvollisuus melkein. Koko Espoo on rakennettu yhteiskunnan suunnittelijoiden taholta autokaupunki-pientalomatoksi, niin eihän se bussi siellä kilpailukykyinen olekaan. Espoolaiset myös ajavat isoilla ja tehokkailla autoilla, sen näkee Länsiväylän aamuruuhkassa ja niitä autoja parkkeerattu pitkin Helsingin keskikaupungin jalkakäytäviä.
 
Vs: M.V. Wikström myyty Pohjolan Liikenteelle

Eikö ole olemassa peliohjelmia, joilla matkitaan autolla-ajoa? Eivätkö henkilöautoilijat voisi pelailla sellaisilla ja jättää turhat ajelut vähemmälle?

Jopa Kainuun korkeudella Viitostien käyttö kävelyyn ja pyöräilyyn on vaikeaa, kun vähän väliä menee autoja ohi "tuhatta ja sataa" käsivarren mitan päässä. Eräässä pienessä Kainuun kunnassa olisi Valtion varoilla tullut Viitostien varteen taajaman kahta puolta jonkin matkaa pyörä- ja kävelytietä, mutta se kaatui kunnan vastustukseen, jonka syynä oli se, että pyörätie olisi muka tullut liian lähelle jonkin paikallispoliitikon tai hänen hyvän tuttavansa omakotitaloa.

Viitostien varteen tuli kyllä tievalot pitemmälle matkalle valaisemaan yöllä autiota tietä. Pysäkkikatoksia on koko kunnan alueella vain kolme tai neljä, vaikka sataa ja tuulee. Henkilöautoilijoiden ja Etelän "varisten" yllätykseksi Viitostiellä kulkee jopa Kainuussa linja-autoja. Tosin noin kolmasosasta pitää kiittää Lääninhallitusta.

Tämmöistä se on täällä "poronhoitoalueen" rajalla.
 
Vs: M.V. Wikström myyty Pohjolan Liikenteelle

Eipä henkilöautoilu nyt kuitenkaan ole yhteiskuntamme suurin ongelma.
Kyllä varmaan sieltä Espoosta käsin on helppo sanoa, että autoilu ei ole ongelma. Siellähän se on kansalaisvelvollisuus melkein.

No, enhän minä niin sanonut, kuten yltä näkyy.

Niitä autoilun ja perussuomalaisen elämäntavan kannattajia on ihan tarpeeksi tämän foorumin ulkopuolella, mielestäni täällä voidaan pitää vähän urbaanimpaa ja vihreämpää linjaa, missä sitten ellei täällä.

Kieltämättä erittäin hyvä pointti! Onhan noita tuulilasifoorumeitakin tässä maassa ihan tarpeeksi...


Henkilöautoilu on yhteiskuntamme näkyvin ja kuuluvin ongelma.

Työttömyys, syrjäytyminen, terveydenhuollon aliresurssointi, nuorison mielenterveysongelmat, lisääntyvä köyhyys, globalisaation paikalliset vaikutukset (vrt. Kemijärvi), päihdeongelmat, itsemurhat, perheväkivalta, yhteisöllisyyden katoaminen, vanhustenhoidon kurjistuminen, piilorasismi.

Yksityisautoilu ja kaupunkirakenteen hajoaminen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: M.V. Wikström myyty Pohjolan Liikenteelle

Työttömyys, syrjäytyminen, terveydenhuollon aliresurssointi, nuorison mielenterveysongelmat, lisääntyvä köyhyys, globalisaation paikalliset vaikutukset (vrt. Kemijärvi), päihdeongelmat, itsemurhat, perheväkivalta, yhteisöllisyyden katoaminen, vanhustenhoidon kurjistuminen, piilorasismi.

Jostain näkökulmasta on hyvä, jos "näkyvin ja kuuluvin" ongelma on "vain" yksityisautoilu. Omasta mielestäni lainauksessa mainitut ongelmat pitäisi (ainakin yrittää) ratkaista ennen kuin niistä tulee "näkyviä ja kuuluvia".
 
Vs: M.V. Wikström myyty Pohjolan Liikenteelle

Omasta mielestäni lainauksessa mainitut ongelmat pitäisi (ainakin yrittää) ratkaista ennen kuin niistä tulee "näkyviä ja kuuluvia".

Kyllä nuo ongelmat todellakin näkyvät ja kuuluvat, niin Espoossa kuin Helsingissäkin. Ihan vaikkapa jo joukkoliikenteessäkin, JLF:n aihepiiriin sopivasti. Rapajuopot ja avohoitopotilaat vaivaavat ja suruttavat ainakin minua enemmän kuin audimiehet moottoriteillään.
 
Joukkoliikennefoorumin asema liikennepohdinnoissa

Kieltämättä erittäin hyvä pointti! Onhan noita tuulilasifoorumeitakin tässä maassa ihan tarpeeksi...

Täällä Joukkoliikennefoorumilla lähes kaikilla on jokseenkin realistinen näkymys liikenteestä ja perehtyneisyyttä asiaan. Autoilufoorumeilla taas autoiluun suhtaudutaan hyvin tunnepohjaisesti ja argumentit ovat kestämättömiä. Sellaisella foorumilla sanan "bussi" mainitsemin aiheuttaisi naurunremakan. Ihmiset kehoittaisivat käyttämään autoa, koska se on heidän mielestään parempi näissä olosuhteissa. Täällä voimme ottaa esille autoilun haittapuolia, joista usein vaietaan ja miettiä, miten autoilua voisi vähentää. Yrittää miettiä, miten liikenne voitaisiin hoitaa tarkoituksenmukaisesti ja miten sitä voitaisiin vähentää. Visioida 30 vuoden päähän kolmen kuukauden sijaan.

Ei hyödytä kehua autoilua täällä, koska sitä tehdään jo ihan tarpeeksi tavallisten kansalaisten ja öljyteollisuuden lobbareiden kautta. Liikenteestä kiinnostuneita on pieni joukko ja meillä ei ole resursseja vastata tuollaiseen, mutta järkevällä argumentoinnilla voimme valistaa tämän foorumin lukijoita, kuinka kehittäisimme nimenomaan tätä altavastaajaa eli joukkoliikennettä. Uskon, että tätä foorumia luetaan liikennesuunnittelijoiden ja arkkitehtien puolelta ja he voivat saada täältä hyviä ideoita. Aivan kuten Talo Forum, jossa keskustellaan arkkitehtuurista kunnolla asiaan paneutuen.

Talofoorumista puheen ollen siellä on myös arkkitehtuurin ohella oma palsta kaupunkisuunnittelulle ja liikenteelle, joilla on näkynyt moni JLF:ltäkin tuttu nimimerkki:
http://taloforum.fi/index.php

Erityisen mieltä kiihottava alue siellä tuntuu olevan otsikko "Yksityisautoilu vs. julkinen liikenne", joka on kirvoittanut 130 viestiä, samoin "Metron laajennus" on houkutellut 187 vastausta. Tampereen raideliikenne 119 viestiä. Sieltä voi käydä poimimassa hyviä ideoita tämänkin foorumin pohdintoihin, jos kiinnostusta löytyy.

Työttömyys, syrjäytyminen, terveydenhuollon aliresurssointi, nuorison mielenterveysongelmat, lisääntyvä köyhyys, globalisaation paikalliset vaikutukset (vrt. Kemijärvi), päihdeongelmat, itsemurhat, perheväkivalta, yhteisöllisyyden katoaminen, vanhustenhoidon kurjistuminen, piilorasismi.

Yksityisautoilu ja kaupunkirakenteen hajoaminen.

Yksityisautoilu liittyy muuten eräällä tavalla syrjäytymisen kasvuun. Jos ihmiset eivät uskalla matkustaa syrjäytyneiden kanssa bussilla ja eivät tykkää kun näkevät kadulla asunnottomia ja alkoholisteja, he haluavat eristäytyä omaan autoonsa. Jos asuinalueella alkaa näkyä syrjäytymistä, muutetaan turvaan omakotitaloon syrjäalueelle. Näin voi unohtaa koko syrjäytymisen.

Ostoksilla tietysti käydään Jumbossa, koska syrjäytyneet pyörivät lähiöostareilla, mutta eivät pääse bussiyhteyksien puutteen vuoksi Jumboon. Eikä se heitä kiinnostakaan, koska vartijat häätäisivät heidät heti pois sieltä.

Syrjäytyneiden ja menestyvien maailmat ovat järkyttävän eriytyneitä. Köyhät käyvät julkisessa terveydenhuollossa, rikkailla on yksityinen työterveyshuolto. Kohta varmaan on köyhillä omat heikkotasoiset koulutkin, kun rikkaat kyllästyvät julkisten koulujen heikkoon tasoon.

Rikkaiden lapset elävät omassa pienessä maailmassaan, eivätkä kestä nähdä syrjäytymistä. Tämä aiheuttaa yhteishengen rapautumista, kun kaikki ovat linnoittautuneita omiin asemiinsa. Tiedän tämän, koska tunnen useita nuoria jotka inhoavat köyhyyttä ja tahtovat sen pois omista silmistä, mutta ei väliä onko sitä sitten jossain muualla. Afrikan köyhyyttä taivastelevat, mutta suomalaisten köyhyys on heidän mielestään aina laiskuutta. Suomen yhteiskunta on kuitenkin kylmempi paikka köyhälle, Afrikassa kaikki ovat köyhiä ja yhteisöllisyys pelaa, Suomessa köyhä on pitkälti yksin ja tuntee huonommuutta, koska ympärillä olevilla ihmisillä menee paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Joukkoliikennefoorumin asema liikennepohdinnoissa

Ei hyödytä kehua autoilua täällä, koska sitä tehdään jo ihan tarpeeksi tavallisten kansalaisten ja öljyteollisuuden lobbareiden kautta.

Ei tässä kyse minkään liikennemuodon kehumisesta tai haukkumisesta ole. Se mihin kommentoin, oli kehotuksesi henkilöautoilun tukemisen (ehkäpä tarkoitit juuri työmatkavähennyksiä, jotka siis eivät nimenomaisesti kohdistu henkilöautoiluun) poistamisesta ja toiveestasi asuttaa ihmiset metroradan varteen kerrostaloihin.

Kaavoittamisen lähtökohtana näkemyksesi on puutteellinen. Toki on oltava korkean asukastiheyden alueita, mutta niille vastapainona myös väljemmin kaavoitettuja seutuja. Kestävän kaavoituksen on pakko ottaa huomioon myös ihmisten toiveet ja halut. Asukkaiden elämäntilanteet ja sen mukana näkemykset hyvästä asuinympäristöstä muuttuvat. Kaavoittaja, joka ei osaa kaavoittaa "jokaiselle jotakin", ei tee työtään hyvin.

He, jotka eivät halua asua elementtikerrostalossa, mutta jotka eivät ole riittävän varakkaita, muuttavat sitten sinne Nurmijärvelle, kiitos täkäläisen laiskan kaavoittamisen ja sen myötä korkean hintatason.

On toki selvää, että mitä väljempää kaavoitus on, sitä enemmän yksityisautoilun merkitys korostuu. Joukkoliikenteen hyvä suunnittelu on siis tärkeää, mistä olemme varmasti samaa mieltä. Itse näkisin, että koska a) bussiliikenteen houkuttelevuus ei ole hyvä, ja b) juna/metroradanvarsi ei kaikille ole mieleen, tulisi pyrkiä pikaraitiotie-tyyppisellä ratkaisulla yhdistämään bussiliikenteen kattavuus ja raideliikenteen luotettavuus sekä nopeus. Tällä foorumilla varmasti hyvin tunnetaan TramWest -konsepti, joka ansaitsee varauksettoman kiitoksen hyvin ja ennakkoluulottomasti tehdystä työstä.

Nähdäkseni pienkerrostalo/yhteenkytketty pientalo -tyyppinen perinteistä okt-rakentamista tehokkaampi ratkaisu olisi luonteva monin paikoin pk-seudulla.
 
Epäsosiaalisuus ja joukkoliikenne

Kyllä nuo ongelmat todellakin näkyvät ja kuuluvat, niin Espoossa kuin Helsingissäkin.

Mihinkähän nuo ongelmat on Oulussa talveksi lakaistu, kun ei näy bussissa eikä kuulu kadulla? Tosin en matkusta kaikilla linjoilla tai vuorokaudenaikoina enkä kävele kaikilla kaduilla. Joskus harvoin on ollut kolikonpyytäjä jossain keskikaupungilla. Lämpimänä vuodenaikana on joidenkin lähiökauppojen lähistöllä pari oluenjuojaa, mutta minusta he aiheuttavat haittaa lähinnä itselleen eikä ympäristölleen, vaikka heistä joskus valitetaankin paikallislehdissä. Tietysti heille itselleen olisi parempi, jos olisi jotain parempaa tekemistä.

Tämä Foorumi on kyllä sisällöltään aika painokkaasti YTV/HKL-foorumi.

Kokemukseni ja havaintojeni mukaan joukkoliikenteen käyttö on yleensä asennekysymys. Ymmärrän kyllä, että jos huomenaamulla 90% henkilöautoilijoista pyrkisi bussin kyytiin, niin kaikki eivät mahtuisi busseihin.

Epäsosiaalisia ovat liikenneruuhkassa yksinään autoilevat: valtava määrä ihmisiä - jokainen yksin omassa peltikotelossaan.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Epäsosiaalisuus ja joukkoliikenne

Mihinkähän nuo ongelmat on Oulussa talveksi lakaistu, kun ei näy bussissa eikä kuulu kadulla?

Paha mennä sanomaan. Ylipäänsä suurin osa sosiaalisista ongelmista ilmentyy ihmisten kodeissa ja muissa yksityisissä tiloissa. Se osa joka näkyy ja kuuluu kadulla, on vain jäävuoren huippu - ilmentymä syvemmästä ja vaikeammin havaittavasta ja hoidettavasta ongelmasta. Jos sosiaaliset ongelmat maassamme rajoittuisivatkin siihen, että pari juoppoa tai narkkaria riehuu kadulla, olisivat asiat itse asiassa aika hyvin.

Kokemukseni ja havaintojeni mukaan joukkoliikenteen käyttö on yleensä asennekysymys.

Tai kuten omassa tapauksessani, yksityisautoilu on pakon sanelemaa. Niinpä on mielestäni aivan oikein ja kohtuullista, että verottaja hyvin ystävällisesti tukee tätä liikkumismuotoani rahallisesti. Kaikki eivät yksinkertaisesti voi tehdä sellaisia töitä, joihin pääsee kulkemaan julkisilla.
 
Takaisin
Ylös