Lippujen hinnoittelun painotukset

Mikä lippuhinnoitteluvaihtoehto on mielestäsi paras?


  • Äänestäjiä yhteensä
    54
Liittynyt
14 Syyskuu 2006
Viestit
66
Helsingin joukkoliikennelautakuntaan tulee ensi tiistain iltakokoukseen 18.3.2008 käsittelyyn lipun hintojen linjaukset. Virasto ehdottaa allekirjoittaneen pitkään puskemaa linjaa siitä, että kanta-asiakkaita tulee palkita ja kertalippujen hinnoittelun tulee olla ohjaavaa: aikaavievästä kuljettajarahastuksesta pitää pyrkiä kohti ennakkoon tai matkakortilla ostettuja matkoja, sillä nopeutetaan liikennettä ja siten parannetaan matkustajien itsensä tärkeimmiksi arvottamia asioita: nopeutta ja täsmällisyyttä. Tavoitetilana tulee olla saada matkakortti jokaisen stadilaisen taskuun vakiotavaraksi.

Tämä tarkoittaa sitä, että kuljettajalta ostettava kertalippu maksaisi vuonna 2009 2,50 € ja 2010 3 €, mutta vastaavasti tekstari-, arvo-, automaatti- ja kausilippujen hintoja laskettaisiin.

Useat ovat pohtineet sitä, miten kuljettajalta ostettavan lipun hinnankorotus vaikuttaisi autoa pääasiallisesti käyttävien matkustuskäyttäytymiseen. Monet väittävät, että jos lippu maksaa suunnitelmien mukaisesti, jättävät autoilevat satunnaiskäyttäjät väliin kokonaan joukkoliikennematkansa. Minä väitän, että se ei pidä paikkaansa. Yhä uudestaan, niin kaikissa tutkimuksissa kuin pärstuntumaltakin nousee esiin se, että satunnaiskäyttäjille tärkeintä ei ole hinta, vaan nopeus, täsmällisyys ja mukavuus. Jos matkustaa pari kertaa vuodessa, on aivan yksi hailea maksaako lippu 2.20 € vai 3 €, etenkin jos liikenne on sujuvaa ja nopeaa.

Ongelmaksi muodostuu tällä hetkellä asetelmassa mielestäni se, että ohjautuvuuden tulisi perustua valintaan, muuten se on eriarvoistavaa. Eli mikäli ajatellaan asiaa satunnaisen kuljettajakertalippuostajan näkökulmasta, bussiliikenteessä hän joutuu tilanteeseen, jossa hänen voidaan ajatella saavan "sanktiota" satunnaisuudestaan. Bussiliikenteessä hänellä ei nimittäin ole välttämättä mitään mahdollisuutta matkakortittomana hankkia ennakkoon lippua ja matkakorttihan tunnetusti vieläpä maksaisi. Tietyllä tavallahan tämä on "p*ska tsägä"-tilanne, mutta sen kaltainen vähättely ei välttämättä ole fiksua uusasiakashankintaa. Ratikassa ja metrossa ongelmaa ei samalla tavalla ole, sillä siellä sentään käy tekstarilippu. Näin ollen uudistuksen yhteyteen olisikin tärkeä liittää kaksi asiaa:
- tekstiviestilipun käytön laajennus koskemaan kaikkia liikennevälineitämme
- matkakortin (ainakin ensimmäisen hankitun) maksuttomuus

Mikäli nämä kaksi seikkaa ovat kunnossa, sen jälkeen tilanne on mielestäni todella aito valinta ja sellaisena oikealla tavalla ohjaava. Tällöin matkustaja, satunnainen tai ei, valitsee maksaa enemmän kun voisi maksaa helposti vähemmän.

Nytpä tahtookin hän kuulla, että mitä mieltä te foorumilaiset olette? Teiltä varmasti tulevat hyvät argumentit puolesta ja vastaan ;)

Edit: HUOM! Voit valita usean eri vaihtoehdon äänestyksessä!
 
Viimeksi muokattu:
Vastasin kuljettajarahastuksen lopettamisen puolesta. Syinä mm. kuljettajan turvallisuus ja matkustusnopeusnäkökohdat. Tuohon vaan ei taida vielä löytyä riittävää tahtotilaa.
 
Jos Helsingin kertalippu on 3 euroa, niin onko hajua paljonko seutulippu maksaisi? 3.10 e??

Sinänsä aika hassua näinä päivinä, että toiset haluavat ilmaisen liikenteen ja toiset lipun hinnaksi kolme euroa!
 
Vastasin 1 ja 2.

Tarkoitit varmaan että matkakortin tulee halveta tai tulla ilmaiseksi, että itse kortin, ei siihen ladatavan matkustusoikeuden.

Matkakortista voisi periä panttimaksu joka on nykyisen kortin hintainen, jonka saa pois jos kortista luopuu ja kortin vaihdon pitäisi olla ilmaista.

Harvoin matkustaville pitäis olla tarjolla matkailijalippu tai kimppalippuja.

t. Rainer
 
Kaupungissa on runsain määrin pysäköintilippuautomaatteja, jotka toimivat kesät talvet ja joita yksinkertaisimmankin autoilijan (mahdollisen satunnaismatkustajan) oletetaan osaavan käyttää. Samanlainen laite pysäkille kertalippujen myyntiin (kerrankin voisi jonkin järkevän jutun apinoida Tukholmasta). Katoksella varustetuille pysäkeille on jo vedetty sähköt mainosvaloja varten ja muillakin kaduilla menee sähköpiuhaa jalkakäytävän alla, joten ei ole ongelma panna tällaista automaattia katoksettomallekaan pysäkille.

Sitten voidaan kuljettajarahastus lopettaa ja matkat nopeutuvat pysäkkiajan lyhentyessä. Satunnaismatkustajat ovat tottuneet ostamaan muitakin (juna-, lento-, pääsy- jne) lippuja ennakkoon.

Hinnoittelupolitiikan pitäisi suosia ennakkoon ladattuja kausi-, arvo- ja päivälippuja (tietenkin on pidettävä huolta, että niiden myyntipaikkoja on tarpeeksi ja aukioloajat riittävän pitkät). Ja HKL:n (tai mikä se tuleva tilaajaviranomainen onkaan) pitäisi myös tiedottaa edullisemmista lipuista huomattavasti nykyistä aktiivisemmin. Lehdistö kun valitettavasti kuitenkin aina kirjoittelee vain kertalippujen hinnasta.

("Kertalippu" on muuten huono nimi, kun se ei ole mikään kertakäyttölippu, vaan antaa tunnin verran matkustusaikaa järjestelmässä. Kertalippu-nimi on siitäkin huono, että se innostaa puheisiin yhden matkan pituuden mittaamisesta.)
 
"Kertalippu" on muuten huono nimi, kun se ei ole mikään kertakäyttölippu, vaan antaa tunnin verran matkustusaikaa järjestelmässä. Kertalippu-nimi on siitäkin huono, että se innostaa puheisiin yhden matkan pituuden mittaamisesta.)

Jatkan hyvää kirjoitusta. Kertalippu-nimi tosiaankin pois ja nimeksi Tuntilippu. Matkailijalippu-nimi myös pois ja nimeksi Päivälippu (vaikka onkin 24 tuntia voimassa). Tällaisia nimiä on käytössä useissa ulkomaisissa kaupungeissa. Yöliikenteessä käytetään sitten oman hintaista Yölippua.

Matkailijalippua vierastavat hyvin monet useampaa kertalippua päivässä tarvitsevat kaupunkilaiset. Tulee ajatus, että ostohetkellä kai kysytään mistäpäin maalta ollaan kotoisin yms. Päivälippu olisi älyttömän hyvä ja halpa kun on tilapäinen vuorokauden liikkumistarve.
 
Kannatan kuljettajarahastuksen lopettamista. Tämän jälkeen huumeidenkäyttäjät eivät enää haaveile bussikuskin ryöstämisestä parin euron toivossa.
 
Vastasin joku muu, koska mielestäni mikään ei oikein sopinut.

Näiden tunnin matkustusoikeuden tarjoavien "kertalippujen" kuljettajamyynnin voisi lopettaa kokonaan. Kuljettajalta voisi ostaa pelkästään 24 tunnin lippuja sopivaksi katsottuun hintaan. Esimerkiksi tasaraha, 10 euroa, voisi olla hyvä (joka tapauksessa hinnan tulisi olla selvästi ennakkoon ostettua kalliimpi).

Perustelut:
1) Automaattien ja myyntipisteiden määrää ei tarvitse lisätä paljoa, koska eksoottisemmista paikoista, eksoottisiin aikoihin liikuttaessakin on mahdollista maksaa rahallakin, jollei lippua muualta saa ostettua.

2) Ennakkoon ostettuja lippuja suosittaisiin halvemmin hinnoin (ja mahdollisesti monipuolisemmin vaihtoehdoin)

3) Lipunmyyntitapahtumien määrä laskisi jo sen vuoksi, että "paluulippua" ei tarvitsisi ostaa

4) Suuremmilla hinnoilla (vuorokausilippu) ihmisiä kiinnostaa huomattavasti enemmän hinta-ero etukäteen ostetun ja kuskilta ostetun lipun välillä (muutamien kymmenien senttien erot eivät kiinnosta, mutta euro lienee maaginen rajapyykki).

5) Luottokorttien ja pankkikorttien käyttökin tulee suhteessa edullisemmaksi kun transaktiot ovat suurempia -> rahan kanssa häslääminen saattaa vähentyä. Nykyäänhän ei taida olla mahdollista maksaa kortilla bussissa?

6) Satunnainen matkustaja joutuu maksamaan varsin kovan hinnan, mutta saa toisaalta vastinettakin rahalleen, kun pääsee matkustamaan koko vuorokauden.

Haittapuoliakin varmaan on, mutta jätänpä ne muiden keksittäväksi :)

Kari
 
Kirjoitin blogiisi jo viime kesänä asiasta;

"Vielä lippujen hinnoista.

Kuljettajalta ostettu lippu lisää kaikkien matka-aikaa, joten se on harmillinen tapahtuma vaunussa jo olevien matkustajien kannalta. Esimerkiksi 20 kertalipunostajaa ( ihan tavallinen määrä Messukeskuksesta ym. )vie helposti 2-5 min. Tämä aika on pois sekä liikennevälineen liikkumisesta että jo kydissä olevilta matkustajilta.

Korotuksista; Tämä lippujen hintakeskustelu toistuu tosiaan joka vuosi.. Teen ehdotuksen tuleviksi lipun hinnoiksi ( kuljetajan näkökulmasta ):

1.1.2008
Kertalippu 3.0 eur
Raitiovaunulippu 2.50 eur

Tasaiset, selkeät hinnat, eikö vaan ?. Tällainen korotus heräisi varmasti vastustusta joten realistisempi korotus voisi olla

Kertalippu 2.50 eur
Raitiovaunulippu 2.20 eur

Suunniteluyksikössä osataan varmasti laskea tällaisen korotuksen taloudelliset vaikutukset. Lipputuloihin, matkustajamääriin jne. Missään tapauksessa minkäänlaiset "murtohinnat" eli kertalippu 2.65 eur ja raitiovaunulippu 2.35 eur eivät ole hyväksyttäviä. Näen jo sieluni silmillä sen pikkurahojen kanssa puljaamisen. EI kiitos.

Mielellään selkeät ja selvät lippujen hinnat. Vaikka ne aluksi aiheuttaisivatkin vastustusta.

Ratikkakuski

kesäkuu 08, 2007"

Samaa mieltä edelleen. Jotenkin aavistelin tätä asiaa jo kesällä :)

Henkilökohtaisesti en näe kuljettajarahastuksesta loppumista mahdolliseksi ennen matkakorttijärjestelmän uusimista. Vasta joustava ja monimaksutapainen järjestelmä voi lopettaa kuljettajarahastuksen kokonaan. Heitetään tähän nyt aika-arviokin; 2014. Viimeistään silloin uusi järjestelmä on nähdäkseni käytössä, ja noin kolmenkymmenen vuoden kuljettajarahastuksen aika voidaan lopettaa ( viimeiset rahastajat poistuivat 1:sen linjalta 1985).

:arrow: Kannatan siis esitystäsi.
 
Kannatan kertalipun hinnan nostoa suhteessa matkakortilla ja automaatista ostettuihin matkoihin. Tällä voidaan katsoa, paljonko kuljettajarahastusta saadaan vähennettyä, ja jos tällä ei saada riittävän hyvää tulosta, voidaan sitten pohtia järeämpiä keinoja (esim. kuljettajarahastuksen lopettaminen myös busseista, ratikoista se toivottavasti poistuu jo ennen tätä hintamuutosta).

Tekstiviestilipun kelpoisuuden laajentaminen ja ilmainen/halvempi matkakortti ovat molemmat ilmeisesti tulossa joka tapauksessa. Molemmat luovat lisää edellytyksiä kuljettajalipunmyynnin vähenemiselle.
 
Kannatan kuljettajarahastuksesta luopumista. Samalla pitäisi kulkuvälineisiin asentaa lippuautomaatit, jotka toimisivat kolikoilla ja sirukortilla. Matkakortin lukulaite hoitaisi myös arvolipulla maksamisen.

Ruotsissahsn ollaan luopumassa kuljettajien lipunmyynnistä kokonaan ilmesisesti turvallisuussyistä. Samalla pysäkkiajatkin lyhenevät.
 
HKL:n ja YTV:n pitäisi tiedottaa matkakortista paremmin. Luulen että autoilijat ja ulkopaikkakuntalaiset eivät tiedä matkakortista tarpeeksi. Moni ulkopaikkakuntalainen käy silloin tällöin Helsingissä mutta ei tiedä että matkakortin voisi ostaa esimerkiksi R-Kioskilta. Kortti nopeuttaa ja helpottaa maksamista paljon ja koska se on 8 vuotta voimassa niin sellainen kannattaa hankkia vaikka joukkoliikennettä käyttäisi pari kertaa vuodessa.
 
Tarkoitit varmaan että matkakortin tulee halveta tai tulla ilmaiseksi, että itse kortin, ei siihen ladatavan matkustusoikeuden.

Kyllä, juuri sitä tarkoitin :)

Matkakortista voisi periä panttimaksu joka on nykyisen kortin hintainen, jonka saa pois jos kortista luopuu ja kortin vaihdon pitäisi olla ilmaista.
Vaihdosta uusiin ensi vuonna tulee ilmaista, se meille on lautakunnassa luvattu kun asiaa jokin aika sitten kyselin.
 
Tekstiviestilipun kelpoisuuden laajentaminen ja ilmainen/halvempi matkakortti ovat molemmat ilmeisesti tulossa joka tapauksessa. Molemmat luovat lisää edellytyksiä kuljettajalipunmyynnin vähenemiselle.

Ilmainen/halvempi matkakortti on kyllä tulossa, mutta YTV haraa jostain syystä laajennusta vastaan. Ovat kuulema valmiita laajentamaan junaliikenteeseen, mutta eivät bussiliikenteeseen... Syy lienee se, että bussikuskin ei uskota kykenevän tarkastamaan tekstarilippua, mutta jos metron automaatista ostettu pikkupräntätty liuska kelpaa niin luulisi kännykän näytönkin luvun onnistuvan? Toki, väärennöksiä varmasti ilmaantuisi, mutta tuntuu hiukka kestämättömältä, että palvelua ei voida laajentaa mahdollisen marginaalisen väärinkäyttäjäryhmän takia. Väärentäjät keksivät aina keinon kiertää järjestelmää kuin järjestelmää.
 
Takaisin
Ylös