- Liittynyt
- 14 Syyskuu 2006
- Viestit
- 66
Helsingin joukkoliikennelautakuntaan tulee ensi tiistain iltakokoukseen 18.3.2008 käsittelyyn lipun hintojen linjaukset. Virasto ehdottaa allekirjoittaneen pitkään puskemaa linjaa siitä, että kanta-asiakkaita tulee palkita ja kertalippujen hinnoittelun tulee olla ohjaavaa: aikaavievästä kuljettajarahastuksesta pitää pyrkiä kohti ennakkoon tai matkakortilla ostettuja matkoja, sillä nopeutetaan liikennettä ja siten parannetaan matkustajien itsensä tärkeimmiksi arvottamia asioita: nopeutta ja täsmällisyyttä. Tavoitetilana tulee olla saada matkakortti jokaisen stadilaisen taskuun vakiotavaraksi.
Tämä tarkoittaa sitä, että kuljettajalta ostettava kertalippu maksaisi vuonna 2009 2,50 € ja 2010 3 €, mutta vastaavasti tekstari-, arvo-, automaatti- ja kausilippujen hintoja laskettaisiin.
Useat ovat pohtineet sitä, miten kuljettajalta ostettavan lipun hinnankorotus vaikuttaisi autoa pääasiallisesti käyttävien matkustuskäyttäytymiseen. Monet väittävät, että jos lippu maksaa suunnitelmien mukaisesti, jättävät autoilevat satunnaiskäyttäjät väliin kokonaan joukkoliikennematkansa. Minä väitän, että se ei pidä paikkaansa. Yhä uudestaan, niin kaikissa tutkimuksissa kuin pärstuntumaltakin nousee esiin se, että satunnaiskäyttäjille tärkeintä ei ole hinta, vaan nopeus, täsmällisyys ja mukavuus. Jos matkustaa pari kertaa vuodessa, on aivan yksi hailea maksaako lippu 2.20 € vai 3 €, etenkin jos liikenne on sujuvaa ja nopeaa.
Ongelmaksi muodostuu tällä hetkellä asetelmassa mielestäni se, että ohjautuvuuden tulisi perustua valintaan, muuten se on eriarvoistavaa. Eli mikäli ajatellaan asiaa satunnaisen kuljettajakertalippuostajan näkökulmasta, bussiliikenteessä hän joutuu tilanteeseen, jossa hänen voidaan ajatella saavan "sanktiota" satunnaisuudestaan. Bussiliikenteessä hänellä ei nimittäin ole välttämättä mitään mahdollisuutta matkakortittomana hankkia ennakkoon lippua ja matkakorttihan tunnetusti vieläpä maksaisi. Tietyllä tavallahan tämä on "p*ska tsägä"-tilanne, mutta sen kaltainen vähättely ei välttämättä ole fiksua uusasiakashankintaa. Ratikassa ja metrossa ongelmaa ei samalla tavalla ole, sillä siellä sentään käy tekstarilippu. Näin ollen uudistuksen yhteyteen olisikin tärkeä liittää kaksi asiaa:
- tekstiviestilipun käytön laajennus koskemaan kaikkia liikennevälineitämme
- matkakortin (ainakin ensimmäisen hankitun) maksuttomuus
Mikäli nämä kaksi seikkaa ovat kunnossa, sen jälkeen tilanne on mielestäni todella aito valinta ja sellaisena oikealla tavalla ohjaava. Tällöin matkustaja, satunnainen tai ei, valitsee maksaa enemmän kun voisi maksaa helposti vähemmän.
Nytpä tahtookin hän kuulla, että mitä mieltä te foorumilaiset olette? Teiltä varmasti tulevat hyvät argumentit puolesta ja vastaan
Edit: HUOM! Voit valita usean eri vaihtoehdon äänestyksessä!
Tämä tarkoittaa sitä, että kuljettajalta ostettava kertalippu maksaisi vuonna 2009 2,50 € ja 2010 3 €, mutta vastaavasti tekstari-, arvo-, automaatti- ja kausilippujen hintoja laskettaisiin.
Useat ovat pohtineet sitä, miten kuljettajalta ostettavan lipun hinnankorotus vaikuttaisi autoa pääasiallisesti käyttävien matkustuskäyttäytymiseen. Monet väittävät, että jos lippu maksaa suunnitelmien mukaisesti, jättävät autoilevat satunnaiskäyttäjät väliin kokonaan joukkoliikennematkansa. Minä väitän, että se ei pidä paikkaansa. Yhä uudestaan, niin kaikissa tutkimuksissa kuin pärstuntumaltakin nousee esiin se, että satunnaiskäyttäjille tärkeintä ei ole hinta, vaan nopeus, täsmällisyys ja mukavuus. Jos matkustaa pari kertaa vuodessa, on aivan yksi hailea maksaako lippu 2.20 € vai 3 €, etenkin jos liikenne on sujuvaa ja nopeaa.
Ongelmaksi muodostuu tällä hetkellä asetelmassa mielestäni se, että ohjautuvuuden tulisi perustua valintaan, muuten se on eriarvoistavaa. Eli mikäli ajatellaan asiaa satunnaisen kuljettajakertalippuostajan näkökulmasta, bussiliikenteessä hän joutuu tilanteeseen, jossa hänen voidaan ajatella saavan "sanktiota" satunnaisuudestaan. Bussiliikenteessä hänellä ei nimittäin ole välttämättä mitään mahdollisuutta matkakortittomana hankkia ennakkoon lippua ja matkakorttihan tunnetusti vieläpä maksaisi. Tietyllä tavallahan tämä on "p*ska tsägä"-tilanne, mutta sen kaltainen vähättely ei välttämättä ole fiksua uusasiakashankintaa. Ratikassa ja metrossa ongelmaa ei samalla tavalla ole, sillä siellä sentään käy tekstarilippu. Näin ollen uudistuksen yhteyteen olisikin tärkeä liittää kaksi asiaa:
- tekstiviestilipun käytön laajennus koskemaan kaikkia liikennevälineitämme
- matkakortin (ainakin ensimmäisen hankitun) maksuttomuus
Mikäli nämä kaksi seikkaa ovat kunnossa, sen jälkeen tilanne on mielestäni todella aito valinta ja sellaisena oikealla tavalla ohjaava. Tällöin matkustaja, satunnainen tai ei, valitsee maksaa enemmän kun voisi maksaa helposti vähemmän.
Nytpä tahtookin hän kuulla, että mitä mieltä te foorumilaiset olette? Teiltä varmasti tulevat hyvät argumentit puolesta ja vastaan
Edit: HUOM! Voit valita usean eri vaihtoehdon äänestyksessä!
Viimeksi muokattu: