Näytetään tulokset 1-3/3

Viestiketju: Dieselmoottorien hiukkaspäästöt

  1. #1
    Epa
    Epa ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    05.09.2007
    Viestejä
    201

    oletus Dieselmoottorien hiukkaspäästöt

    Tuore saksalais-italialainen tutkimus osoittaa, että uusien dieselmoottorien päästöt ovat vaarallisempia kuin vanhempien autojen päästöt. Aikaisemmin käsitykset ovat olleet täysin päinvastaisia. Ruotsalais-hollantilainen tutkijaryhmä on puolestaan todennut, että hiukkaspäästöt vaikuttavat myös aivojen toimintaan. Kyseessä väitetään olevan läpimurto tutkimuksessa.

    Uusien dieseleiden pienemmät päästöt eivät välttämättä ole vaarattomampia. Uusien dieseleiden hiukkaset ovat kooltaan 5–20 nanometriä. Vanhoista koneista tuprusi tuplasti suurempia hiukkasia. Tutkimus osoittaa yllättävästi, että uusien moottorien hiukkaset ovat myrkyllisempiä, koska ne ovat aikaisempaa pienempiä ja näin ollen tunkeutuvat syvemmälle keuhkoihin Pienhiukkaset myös vahingoittavat herkästi ihmisen solujärjestelmää, jolloin vastustuskyky heikkenee.

    http://www.hs.fi/autot/artikkeli/1135235123055

    Joukkoliikenteellekin uutinen merkinnee uusia haasteita.

  2. #2

    Liittynyt
    27.10.2007
    Viestejä
    353

    oletus Vs: Dieselmoottorien hiukkaspäästöt

    Junaliikenteessä ja bussien kaukoliikenteessä hiukkaspäästöt tuskin ovat kovin suuri ongelma mutta kaupunkien keskustoissa hiukkaspäästöt varmasti ovat haitallisia. Voisivatko kaupunkien paikallisliikenteen bussit olla bensiinikäyttöisiä? Veroton bensa ja diesel ovat suunnilleen samanhintaisia mutta bensiinibussin kulutus olisi hieman suurempi joten se nostaisi jonkin verran kustannuksia. Suurissa kaupungeissa voisi olla myös enemmän maakaasubusseja, johdinautoja ja raideliikennettä.

  3. #3
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Dieselmoottorien hiukkaspäästöt

    Jos modenit hybridibussit, bussissa on sekä sähkö- etta dieselmoottori ja käyttävät siis jarrutusenergiaa hyödykseen, osoittautuvat käyttökelpoisiksi ja ennenkaikkea käyttövarmoiksi, niin niihin voisi panostaa perinteisten dieselbussien sijaan, niillä alueilla, joilla nimenomaan busseja tarvitaan jatkossakin. Pohjois-Amerikassa (Yhdysvalloissa ja Kanadassa siis) niitä on jo tosiaankin tuhansia yksilöitä eri kaupungeissa ja vaikuttaakin siltä, että siellä uudet hankittavat bussisarjat alkavat olla monesti nimenomaan hybrideja. Tässä linkissä Toronton liikennelaitoksen, TTC:n, uusimpia hybridibusseja.
    Helsingin alueella sellaisia testataan ilmeisesti tänä ja ensivuonna. Seuraan mielenkiinnolla, mikä on testin tulos.

    Muuten panostaminen sähköiseen raideliikenteeseen lienee avainsana.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 28.03.2008 kello 21:06. Syy: lisätty skandeja
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •