Vanhoja Tukholman linjakarttoja

Tukholman Raitiotiemuseon kotisivulla on julkaistu vanhoja linjakartoja. Karttoja voi zoomata.

Linkki: http://sl.se/templates/page.aspx?id=8588

Löysin nämä itsekin viikko sitten, kun etsiskelin Örbybananin reittiä. Kartan avulla löysin sitten tuosta lähimetsästä vanhan Svedmyran kääntöpaikan. Muutenkin on selvästi havaittavissa linja T19:n (jota käytän nyt, kun meidän linja on remontissa) yhteneväisyys entiseen raitiolinja 19:n.
 
Ostin itse ko museosta SL:n linjakartan vuodelta 1981.
Onko missään sellasta karttaa tai raidekaaviota, jossa olis esim. sinisen ja vihreen linjan välinen yhdysraide Fridhelmsplaanin ja Thorhildsplaanin välillä, Tvärbaanan ja Banverketin yhdyskohdat sekä muita eri ratojen yhtymäkohtia?

PS: 1987 kartassa http://sl.se/upload/sparvagsmuseet/Karta_1986_1987_staden/1986_1987_staden.html näkyy miten Saltsjöbaanalta pääsi nykyisen Viking-terminaalin kautta Södermalmin kiertämällä eteläiselle asemalle.
 
Viimeksi muokattu:
SRS:n jäännöshuutokaupassa, joka on muuten juuri meneillään, on esimerkiksi seuraavia Tukholman liikennekarttoja huudettavana, lähtöhinta yksi euro:

Stockholmskartan 1968
Stockholmskartan 1978-79
Stockholmskartan 1980-81
Stockholmskartan 1982-83
Stockholmskartan 1984-85
Stockholmskartan 1986-87
Stockholmskartan 1987-88
Stockholmskartan 1988 april
Stockholmskartan 1989 april
Stockholmskartan 1991 maj
Stockholmskartan 1992 maj
Stockholmskartan 1995 augusti
Stockholmskartan 1998 augusti
Stockholmskartan 1999 augusti
SL Länskartan 1978-79
Stockholm trafikkarta 1995
Stockholm trafikkarta 2001

Ja onhan siellä paljon muutakin, kenties jotain noin 450 kohdetta lähtien Suomesta kiertäen maapallon Down-Under-New-Zealandiin saakka. Huutokauppalistan saa tilattua osoitteesta huuto@raitio.org .

Huutokauppa sulkeutuu sunnuntaina 23.8.2009 klo 24.00, eli tarjoukset sitä ennen.
 
Ostin itse ko museosta SL:n linjakartan vuodelta 1981.
Onko missään sellasta karttaa tai raidekaaviota, jossa olis esim. sinisen ja vihreen linjan välinen yhdysraide Fridhelmsplaanin ja Thorhildsplaanin välillä, Tvärbaanan ja Banverketin yhdyskohdat sekä muita eri ratojen yhtymäkohtia?

PS: 1987 kartassa http://sl.se/upload/sparvagsmuseet/Karta_1986_1987_staden/1986_1987_staden.html näkyy miten Saltsjöbaanalta pääsi nykyisen Viking-terminaalin kautta Södermalmin kiertämällä eteläiselle asemalle.

Saltsjöbanalla ei ole ollut koskaan asemaa Tegelvikshamnilla ja radan minkä näet SB:n alla oli vanhoja rautatieratoja jotka johtivat satamaan ennen kuin siitä tuli puhdas matkustajasatama.
SB-junat eivät ole koskaan voineet käyttää niitä ratoja tai kääntyä Hammarbvyhamnin suuntaan.
 
Saltsjöbanalla ei ole ollut koskaan asemaa Tegelvikshamnilla ja radan minkä näet SB:n alla oli vanhoja rautatieratoja jotka johtivat satamaan ennen kuin siitä tuli puhdas matkustajasatama.
SB-junat eivät ole koskaan voineet käyttää niitä ratoja tai kääntyä Hammarbvyhamnin suuntaan.

Mulla on sellainen muistikuva että yhdysraide Saltsjöbananin ja satamaraiteiden välillä oli olemassa (kartan mukaan Stadsgårdshamnenin makasiinin länsipuolella) , mutta satamaraiteethan eivät olleet sähköistettyjä ja siksi yhdysraidetta käytettiin todennäköisesti vain kaluston siirtoon tai ratatyöjunia varten jos oli tarvetta.

t. Rainer
 
Mulla on sellainen muistikuva että yhdysraide Saltsjöbananin ja satamaraiteiden välillä oli olemassa (kartan mukaan Stadsgårdshamnenin makasiinin länsipuolella) , mutta satamaraiteethan eivät olleet sähköistettyjä ja siksi yhdysraidetta käytettiin todennäköisesti vain kaluston siirtoon tai ratatyöjunia varten jos oli tarvetta.

Se on totta että on ollut yhteys, mutta se lienee hävinneen aika monta vuotta sitten.
Ratahan on purettu monesta kohdasta ja Alsnögatanin kohdalla on jopa rakennettu kaksi taloa radan 'päälle'. Lähempänä Skansbrogatania rata on jätetty, ilmeisestikin ihan sen vuoksi että se ei ole mitenkään tiellä, samoin kuin koko Norra Hammarbyhamnin alueella.

Mutta mistään vaunujen tms transportista en ole koskaan kuullut. Mutta ehkäpä sitä käytettiin silloin kun SB:llä oli jopa omia postivaunuja.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mutta mistään vaunujen tms transportista en ole koskaan kuullut.

Tavaraliikenne loppui vuonna 1992. Uusin dieselveturi on Transtechilla valmistettu Move 250B eli SL:n Z66 nro 16.

Tietoa Saltsjöbananista on ainakin seuraavilla sivuilla:

http://www.cybis.se/mv15/ ja

http://www.jarnvag.net/banguide/Slussen-Saltsjobaden.asp

Move tallissaan: http://vaunut.org/kuva/52783

Sitä edeltänyt Kockums näkyy tässä kuvassa taaempana: http://vaunut.org/kuva/44122
 
Tavaraliikenne loppui vuonna 1992. Uusin dieselveturi on Transtechilla valmistettu Move 250B eli SL:n Z66 nro 16.

Tietoa Saltsjöbananista on ainakin seuraavilla sivuilla:

http://www.cybis.se/mv15/ ja

http://www.jarnvag.net/banguide/Slussen-Saltsjobaden.asp

Move tallissaan: http://vaunut.org/kuva/52783

Sitä edeltänyt Kockums näkyy tässä kuvassa taaempana: http://vaunut.org/kuva/44122

Tarkoitin lähinnä vaunujen jms siirtämisestä 'normaaliin' rautatieverkkoon tai liikennöimisestä yhteisillä vaunuilla.
 
Tarkoitin lähinnä vaunujen jms siirtämisestä 'normaaliin' rautatieverkkoon tai liikennöimisestä yhteisillä vaunuilla.

No eikös se juuri sitä tarkoita, SJ:n verkostoon ja sieltä tänne tavanomaisilla ruotsalaisilla yleisen liikenteen tavaravaunuilla?
 
No eikös se juuri sitä tarkoita, SJ:n verkostoon ja sieltä tänne tavanomaisilla ruotsalaisilla yleisen liikenteen tavaravaunuilla?

Tarkoitin sitä että silloin kun oli tavaraliikennettä (ilmeisesti vuoteen 92) en silloinkaan kuullut mistään vaunujen jms siirtämisestä Stadsgårdenin vaihteen kautta. Sehän kulkee Stadsgårdsledenin yli ja se olisi vaikeaa käyttää kun se väylä on 'varsin' liikennöity ihan sen vuoksi että se on koko Sydöst-sektorin tärkein väylä keskikaupungilta.
 
Tarkoitin sitä että silloin kun oli tavaraliikennettä (ilmeisesti vuoteen 92) en silloinkaan kuullut mistään vaunujen jms siirtämisestä Stadsgårdenin vaihteen kautta. Sehän kulkee Stadsgårdsledenin yli ja se olisi vaikeaa käyttää kun se väylä on 'varsin' liikennöity ihan sen vuoksi että se on koko Sydöst-sektorin tärkein väylä keskikaupungilta.

Stadsgårdenin asemalla, joka oli alun perin SSnJ:n pääteasema kaupungissa, on ollut suurehko satamatavararatapiha. Joskus v. 1956 paikkeilla poistettiin tavaraliikenteen pääyhteys Stadsgårdenin kohdalta, Fåfänganin tunnelin (rak. 1939) kautta oli edelleen yhteys SJ:n rantaratapihan ja SSnJ:n välillä. Radan vilkkain tavaraliikennevuosi on ollut v. 1950, rahtia kuljetettiin 77.000 tonnia. Radan varrella on ollut kaikenlaista teollisuutta, etupäässä lähellä kaupunkia olevien liikennepaikkojen varsilla; hiivatehdas, De Laval, Atlas Diesel, Esso, Casco yms. Tavaraliikenne ei tosin tietenkään ollut SSnJ:n peruskivi. Omia tavaravaunuja oli kymmenittäin ja ruotsalaisia valtion- ja yksityisten ratojen vaunuja liikkui myös paljon. Ehkä erikoisemmasta päästä olivat Esson säiliövaunujunat. Tavarajunat ajettiin 1950-luvun lopulle saakka höyryvetureilla.

Kaiken kaikkiaan hyvin mielenkiintoinen rautatie tuo Saltsjöbanaani. Joku saisi tehdä siitä ja sen historiasta suomeksi artikkelin vaikkapa Raitioon.
 
Saltsjöbananin tavaraliikenne käsitti loppuun (1992) saakka yhdysliikennettä SJ:n kanssa, juurikin satamaradan kautta. Lähinnä liikenteessä käytettiin radan omia dieselvetureita, 1970-luvulla lyhyen aikaa tavaraliikenne oli ilmeisesti SJ:n vastuulla. Lisäksi Lidingön radan tavaraliikenteen päätyttyä siirrettiin mainitun radan uudempi sähköveturi nro 201 Saltsjön radalle, jossa sen käyttö jäi kuitenkin lyhytaikaiseksi.
 
Takaisin
Ylös