Näytetään tulokset 1-14/14

Viestiketju: Vanhoja Tukholman linjakarttoja

  1. #1

    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki Lauttasaari
    Viestejä
    543

    oletus Vanhoja Tukholman linjakarttoja

    Tukholman Raitiotiemuseon kotisivulla on julkaistu vanhoja linjakartoja. Karttoja voi zoomata.

    Linkki: http://sl.se/templates/page.aspx?id=8588
    Est modus in rebus.

  2. #2

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    2001

    oletus Vs: Vanhoja Tukholman linjakarttoja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hape Näytä viesti
    Tukholman Raitiotiemuseon kotisivulla on julkaistu vanhoja linjakartoja. Karttoja voi zoomata.

    Linkki: http://sl.se/templates/page.aspx?id=8588
    Löysin nämä itsekin viikko sitten, kun etsiskelin Örbybananin reittiä. Kartan avulla löysin sitten tuosta lähimetsästä vanhan Svedmyran kääntöpaikan. Muutenkin on selvästi havaittavissa linja T19:n (jota käytän nyt, kun meidän linja on remontissa) yhteneväisyys entiseen raitiolinja 19:n.

  3. #3
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    829

    oletus Vs: Vanhoja Tukholman linjakarttoja

    Ostin itse ko museosta SL:n linjakartan vuodelta 1981.
    Onko missään sellasta karttaa tai raidekaaviota, jossa olis esim. sinisen ja vihreen linjan välinen yhdysraide Fridhelmsplaanin ja Thorhildsplaanin välillä, Tvärbaanan ja Banverketin yhdyskohdat sekä muita eri ratojen yhtymäkohtia?

    PS: 1987 kartassa http://sl.se/upload/sparvagsmuseet/K...87_staden.html näkyy miten Saltsjöbaanalta pääsi nykyisen Viking-terminaalin kautta Södermalmin kiertämällä eteläiselle asemalle.
    Viimeisin muokkaaja JSL; 10.08.2009 kello 22:49.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2209

    oletus Vs: Vanhoja Tukholman linjakarttoja

    SRS:n jäännöshuutokaupassa, joka on muuten juuri meneillään, on esimerkiksi seuraavia Tukholman liikennekarttoja huudettavana, lähtöhinta yksi euro:

    Stockholmskartan 1968
    Stockholmskartan 1978-79
    Stockholmskartan 1980-81
    Stockholmskartan 1982-83
    Stockholmskartan 1984-85
    Stockholmskartan 1986-87
    Stockholmskartan 1987-88
    Stockholmskartan 1988 april
    Stockholmskartan 1989 april
    Stockholmskartan 1991 maj
    Stockholmskartan 1992 maj
    Stockholmskartan 1995 augusti
    Stockholmskartan 1998 augusti
    Stockholmskartan 1999 augusti
    SL Länskartan 1978-79
    Stockholm trafikkarta 1995
    Stockholm trafikkarta 2001

    Ja onhan siellä paljon muutakin, kenties jotain noin 450 kohdetta lähtien Suomesta kiertäen maapallon Down-Under-New-Zealandiin saakka. Huutokauppalistan saa tilattua osoitteesta huuto@raitio.org .

    Huutokauppa sulkeutuu sunnuntaina 23.8.2009 klo 24.00, eli tarjoukset sitä ennen.

  5. #5

    Liittynyt
    28.07.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    186

    oletus Vs: Vanhoja Tukholman linjakarttoja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JSL Näytä viesti
    Ostin itse ko museosta SL:n linjakartan vuodelta 1981.
    Onko missään sellasta karttaa tai raidekaaviota, jossa olis esim. sinisen ja vihreen linjan välinen yhdysraide Fridhelmsplaanin ja Thorhildsplaanin välillä, Tvärbaanan ja Banverketin yhdyskohdat sekä muita eri ratojen yhtymäkohtia?

    PS: 1987 kartassa http://sl.se/upload/sparvagsmuseet/K...87_staden.html näkyy miten Saltsjöbaanalta pääsi nykyisen Viking-terminaalin kautta Södermalmin kiertämällä eteläiselle asemalle.
    Saltsjöbanalla ei ole ollut koskaan asemaa Tegelvikshamnilla ja radan minkä näet SB:n alla oli vanhoja rautatieratoja jotka johtivat satamaan ennen kuin siitä tuli puhdas matkustajasatama.
    SB-junat eivät ole koskaan voineet käyttää niitä ratoja tai kääntyä Hammarbvyhamnin suuntaan.

  6. #6

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5916

    oletus Vs: Vanhoja Tukholman linjakarttoja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antaeus Näytä viesti
    Saltsjöbanalla ei ole ollut koskaan asemaa Tegelvikshamnilla ja radan minkä näet SB:n alla oli vanhoja rautatieratoja jotka johtivat satamaan ennen kuin siitä tuli puhdas matkustajasatama.
    SB-junat eivät ole koskaan voineet käyttää niitä ratoja tai kääntyä Hammarbvyhamnin suuntaan.
    Mulla on sellainen muistikuva että yhdysraide Saltsjöbananin ja satamaraiteiden välillä oli olemassa (kartan mukaan Stadsgårdshamnenin makasiinin länsipuolella) , mutta satamaraiteethan eivät olleet sähköistettyjä ja siksi yhdysraidetta käytettiin todennäköisesti vain kaluston siirtoon tai ratatyöjunia varten jos oli tarvetta.

    t. Rainer

  7. #7

    Liittynyt
    28.07.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    186

    oletus Vs: Vanhoja Tukholman linjakarttoja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Mulla on sellainen muistikuva että yhdysraide Saltsjöbananin ja satamaraiteiden välillä oli olemassa (kartan mukaan Stadsgårdshamnenin makasiinin länsipuolella) , mutta satamaraiteethan eivät olleet sähköistettyjä ja siksi yhdysraidetta käytettiin todennäköisesti vain kaluston siirtoon tai ratatyöjunia varten jos oli tarvetta.
    Se on totta että on ollut yhteys, mutta se lienee hävinneen aika monta vuotta sitten.
    Ratahan on purettu monesta kohdasta ja Alsnögatanin kohdalla on jopa rakennettu kaksi taloa radan 'päälle'. Lähempänä Skansbrogatania rata on jätetty, ilmeisestikin ihan sen vuoksi että se ei ole mitenkään tiellä, samoin kuin koko Norra Hammarbyhamnin alueella.

    Mutta mistään vaunujen tms transportista en ole koskaan kuullut. Mutta ehkäpä sitä käytettiin silloin kun SB:llä oli jopa omia postivaunuja.
    Viimeisin muokkaaja vko; 19.08.2009 kello 10:05. Syy: lainausta siivottu

  8. #8
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2209

    oletus Vs: Vanhoja Tukholman linjakarttoja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antaeus Näytä viesti
    Mutta mistään vaunujen tms transportista en ole koskaan kuullut.
    Tavaraliikenne loppui vuonna 1992. Uusin dieselveturi on Transtechilla valmistettu Move 250B eli SL:n Z66 nro 16.

    Tietoa Saltsjöbananista on ainakin seuraavilla sivuilla:

    http://www.cybis.se/mv15/ ja

    http://www.jarnvag.net/banguide/Slus...ltsjobaden.asp

    Move tallissaan: http://vaunut.org/kuva/52783

    Sitä edeltänyt Kockums näkyy tässä kuvassa taaempana: http://vaunut.org/kuva/44122

  9. #9

    Liittynyt
    28.07.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    186

    oletus Vs: Vanhoja Tukholman linjakarttoja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Tavaraliikenne loppui vuonna 1992. Uusin dieselveturi on Transtechilla valmistettu Move 250B eli SL:n Z66 nro 16.

    Tietoa Saltsjöbananista on ainakin seuraavilla sivuilla:

    http://www.cybis.se/mv15/ ja

    http://www.jarnvag.net/banguide/Slus...ltsjobaden.asp

    Move tallissaan: http://vaunut.org/kuva/52783

    Sitä edeltänyt Kockums näkyy tässä kuvassa taaempana: http://vaunut.org/kuva/44122
    Tarkoitin lähinnä vaunujen jms siirtämisestä 'normaaliin' rautatieverkkoon tai liikennöimisestä yhteisillä vaunuilla.

  10. #10
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2209

    oletus Vs: Vanhoja Tukholman linjakarttoja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antaeus Näytä viesti
    Tarkoitin lähinnä vaunujen jms siirtämisestä 'normaaliin' rautatieverkkoon tai liikennöimisestä yhteisillä vaunuilla.
    No eikös se juuri sitä tarkoita, SJ:n verkostoon ja sieltä tänne tavanomaisilla ruotsalaisilla yleisen liikenteen tavaravaunuilla?

  11. #11
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Vanhoja Tukholman linjakarttoja

    Viimeisin muokkaaja vko; 19.08.2009 kello 10:08. Syy: linkki korjattu

  12. #12

    Liittynyt
    28.07.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    186

    oletus Vs: Vanhoja Tukholman linjakarttoja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    No eikös se juuri sitä tarkoita, SJ:n verkostoon ja sieltä tänne tavanomaisilla ruotsalaisilla yleisen liikenteen tavaravaunuilla?
    Tarkoitin sitä että silloin kun oli tavaraliikennettä (ilmeisesti vuoteen 92) en silloinkaan kuullut mistään vaunujen jms siirtämisestä Stadsgårdenin vaihteen kautta. Sehän kulkee Stadsgårdsledenin yli ja se olisi vaikeaa käyttää kun se väylä on 'varsin' liikennöity ihan sen vuoksi että se on koko Sydöst-sektorin tärkein väylä keskikaupungilta.

  13. #13
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2209

    oletus Vs: Vanhoja Tukholman linjakarttoja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antaeus Näytä viesti
    Tarkoitin sitä että silloin kun oli tavaraliikennettä (ilmeisesti vuoteen 92) en silloinkaan kuullut mistään vaunujen jms siirtämisestä Stadsgårdenin vaihteen kautta. Sehän kulkee Stadsgårdsledenin yli ja se olisi vaikeaa käyttää kun se väylä on 'varsin' liikennöity ihan sen vuoksi että se on koko Sydöst-sektorin tärkein väylä keskikaupungilta.
    Stadsgårdenin asemalla, joka oli alun perin SSnJ:n pääteasema kaupungissa, on ollut suurehko satamatavararatapiha. Joskus v. 1956 paikkeilla poistettiin tavaraliikenteen pääyhteys Stadsgårdenin kohdalta, Fåfänganin tunnelin (rak. 1939) kautta oli edelleen yhteys SJ:n rantaratapihan ja SSnJ:n välillä. Radan vilkkain tavaraliikennevuosi on ollut v. 1950, rahtia kuljetettiin 77.000 tonnia. Radan varrella on ollut kaikenlaista teollisuutta, etupäässä lähellä kaupunkia olevien liikennepaikkojen varsilla; hiivatehdas, De Laval, Atlas Diesel, Esso, Casco yms. Tavaraliikenne ei tosin tietenkään ollut SSnJ:n peruskivi. Omia tavaravaunuja oli kymmenittäin ja ruotsalaisia valtion- ja yksityisten ratojen vaunuja liikkui myös paljon. Ehkä erikoisemmasta päästä olivat Esson säiliövaunujunat. Tavarajunat ajettiin 1950-luvun lopulle saakka höyryvetureilla.

    Kaiken kaikkiaan hyvin mielenkiintoinen rautatie tuo Saltsjöbanaani. Joku saisi tehdä siitä ja sen historiasta suomeksi artikkelin vaikkapa Raitioon.

  14. #14
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1224

    oletus Vs: Vanhoja Tukholman linjakarttoja

    Saltsjöbananin tavaraliikenne käsitti loppuun (1992) saakka yhdysliikennettä SJ:n kanssa, juurikin satamaradan kautta. Lähinnä liikenteessä käytettiin radan omia dieselvetureita, 1970-luvulla lyhyen aikaa tavaraliikenne oli ilmeisesti SJ:n vastuulla. Lisäksi Lidingön radan tavaraliikenteen päätyttyä siirrettiin mainitun radan uudempi sähköveturi nro 201 Saltsjön radalle, jossa sen käyttö jäi kuitenkin lyhytaikaiseksi.
    terveisin
    JE

Vastaavia viestiketjuja

  1. Vanhoja linjakarttoja
    kirjoittanut killerpop foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 31.07.2015, 13:15
  2. Vanhoja Helsingin liikennekarttoja
    kirjoittanut Wille70 foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 01.12.2009, 08:31
  3. Viron linjakarttoja
    kirjoittanut jtm foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 19
    Viimeisin viesti: 23.07.2008, 20:21
  4. Vanhoja karttoja
    kirjoittanut Resiina foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 02.04.2008, 14:06
  5. Vanhoja ratikoita?
    kirjoittanut munkka foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 25.02.2008, 14:14

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •