Eri joukkoliikennemuotojen kuljettajien palkkaus

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,557
Enemmän metrojunankuljettaja tienaa kuin esim. osa sairaanhoitajista, lähihoitajista ja muista sosiaalialan työntekijöistä.

Mutta veturinkuljettaja tienaakin enemmän kuin esim. osa johtajista. Se sitten näkyykin, kun vertaillaan eri liikennemuotojen tuotantokustannuksia.
 
Vs: Automaattinen metro

Mutta veturinkuljettaja tienaakin enemmän kuin esim. osa johtajista. Se sitten näkyykin, kun vertaillaan eri liikennemuotojen tuotantokustannuksia.

Niinpä. On jossain määrin jopa käsittämättömiä nuo veturinkuljettajien palkat. Olisi ihan mielenkiintoista sinänsä tietää miten ne ovat tuollaisiksi päässeet edes kehittymään? Onko aina työ aina vain ollut niin arvostettua vai mikä on syynä?

Taitavat veturinkuljettajat palkkatasollaan painia lähinnä lentäjien ja laivan kapteenien kanssa, jos siis puhutaan ammateista joissa tarkoituksena on liikutella isoja ihmismassoja. Vaikka vastuu ja tarvittava ammattitaito ei minusta kuitenkaan minusta ihan yhtenevä.
 
Vs: Automaattinen metro

Niinpä. On jossain määrin jopa käsittämättömiä nuo veturinkuljettajien palkat. Olisi ihan mielenkiintoista sinänsä tietää miten ne ovat tuollaisiksi päässeet edes kehittymään? Onko aina työ aina vain ollut niin arvostettua vai mikä on syynä?

Taitavat veturinkuljettajat palkkatasollaan painia lähinnä lentäjien ja laivan kapteenien kanssa, jos siis puhutaan ammateista joissa tarkoituksena on liikutella isoja ihmismassoja. Vaikka vastuu ja tarvittava ammattitaito ei minusta kuitenkaan minusta ihan yhtenevä.

No onhan se sama traditio muissakin maissa, veturinkuljettaja on hyvä ammatti jossa on motivoiva palkkaus, ketä se haittaa? Mielestäni käsittämättömiä ovat Fortumin johtajien optiot, niin kuin työn vaativuuteen verrattuna. En keksi yhtäkkiä miten Liliuksen työpanos on miljardien arvoinen. Joutavaa höpinää on sen sijaan kadehtia tavallisten työläisten palkkoja. Eikö se ole hyvä, että työnteollakin voi tienata hyvin. Ihmettelen että haluat kehittää joukkoliikennettä siihen suuntaan, että tulosta parannetaan palkkausta pienentämällä.
 
Vs: Automaattinen metro

Ihmettelen että haluat kehittää joukkoliikennettä siihen suuntaan, että tulosta parannetaan palkkausta pienentämällä.
Sitähän luullaan kehitettävän vähentämällä työpaikkoja. Tosiasiassa kuljettajattoman ajon vaatima investointi maksaa enemmän kuin mitä pääasiassa henkilökuluissa uskotaan säästettävän. Muu lautakunnalle esitetty ”kannattavuus” ei pidä paikkaansa. Se ei vastaa metrosta saatua kokemusta eikä liikennetekniikan tietämystä.

Antero
 
Vs: Automaattinen metro

No onhan se sama traditio muissakin maissa, veturinkuljettaja on hyvä ammatti jossa on motivoiva palkkaus, ketä se haittaa? Mielestäni käsittämättömiä ovat Fortumin johtajien optiot, niin kuin työn vaativuuteen verrattuna. En keksi yhtäkkiä miten Liliuksen työpanos on miljardien arvoinen. Joutavaa höpinää on sen sijaan kadehtia tavallisten työläisten palkkoja. Eikö se ole hyvä, että työnteollakin voi tienata hyvin. Ihmettelen että haluat kehittää joukkoliikennettä siihen suuntaan, että tulosta parannetaan palkkausta pienentämällä.

Hieno hommahan se on, että "rehellistä" työtä tekemällä voi ansaita. En sitä sano missään nimessä. Onhan työ myös työajoiltaan hyvinkin rasittavaa ja päivät pitkiä jne jne. Mutta silti minusta palkka on aika koholla verrattuna työn vastuuseen, mutta niin on monella muullakin alalla suhteessa muihin.

En minä olisi kenenkään palkkausta pienentämässä, ellen sitten niiden Fortumin johtajien.
 
Vs: Automaattinen metro

Mutta silti minusta palkka on aika koholla verrattuna työn vastuuseen, mutta niin on monella muullakin alalla suhteessa muihin.

Täytyy sanoa, että veturinkuljettajat eivät paini palkoissa läheskään lentokapteenien tasolla. Mutta toisaalta palkkaus on parempi kuin esim bussikuskeilla. Ja eiköhän vastuukin ja vaatimustasokin korreloi aika hyvin palkkaan nähden. Eli vaativuustaso lisääntyy seuraavanlaisesti: bussi-ratikka-metro-juna-lentokone/laiva. Samoin tekee palkka.

Ai miksi metron kuljettaminen ei ole yhtä vaativaa kuin junan, vaikka kiskoilla liikutaankin? No siksi, että metrot ajavat 80 km/h ja junat 160 km/h, pendoliinot jopa 220 km/h. Se kuuluisa aika käy vähemmäksi näissä nopeuksissa oikeiden päätösten tekemiseen.

Lisäksi veturin+vaunujen käsittely vaatii enemmän osaamista, kuin esim helposti käskyjä totteleva metrojuna. Nojoo, totteleehan se lähijunakin käskyjä, mutta se on vain yksi työkalu muun kaluston joukossa.

Protokollan mukaista toimintaa ja sääntöjä on vr:llä huomattavasti enemmän, joiden muistaminen ja soveltaminen on jo vaativaa sinänsä. Lisäksi kuljettajan täytyy tuntea paljon laajempi rataverkko. Sitten esim pitkään ic-junaan mahtuu moninkertaisesti enemmän matkustajia kuin yhteen metroon.

Näin lopuksi, kyllä se juna silti edelleen kaukana lentoliikenteestä on, ja niin on palkkakin.
 
Vs: Automaattinen metro

En siis kyllä missään välissä kinunut itselleni palkankorotusta, vaikka olisihan se kiva tietenkin niin paljon tienata ;) Enkä verrannut metroa veturinkuljettajaan, muussa kuin siinä mielessä miksi VR:n hommat varmasti vetää sakkia enemmän.

Tottakai ymmärrän että veturihommissa enemmän tienataan, mutta minusta hieman liikaa enemmän ;)

Yksi kaveri lentäjäksi opiskelee ja kun häneltä tuopin äärellä kyselin palkkoja ja kerroin verrokiksi veturinkuljettajan lähtöpalkan, niin kyllä hän väitti että lentäjän alkupalkka ainakin finskillä on kuulemma hitusen pienempi. En nyt enää lukuja muista, mutta näin väitti hän. Tähän siis perustin lentäjävertaukseni. Tietenkin tiedän sen, että lentäjä varmasti voi tienata enemmän.

Mutta eiköhän tämän sivuraiteille nyrjähtäneen keskustelun voi lopettaa tähän ;)
 
Palkat pubissa

Tottakai ymmärrän että veturihommissa enemmän tienataan, mutta minusta hieman liikaa enemmän ;)

Yksi kaveri lentäjäksi opiskelee ja kun häneltä tuopin äärellä kyselin palkkoja ja kerroin verrokiksi veturinkuljettajan lähtöpalkan, niin kyllä hän väitti että lentäjän alkupalkka ainakin finskillä on kuulemma hitusen pienempi. En nyt enää lukuja muista, mutta näin väitti hän. Tähän siis perustin lentäjävertaukseni. Tietenkin tiedän sen, että lentäjä varmasti voi tienata enemmän.

Mutta eiköhän tämän sivuraiteille nyrjähtäneen keskustelun voi lopettaa tähän ;)
Ei nyt tähän lopeteta, kun on kerran alkuun päästy.

Kerro ne palkat meille muillekin! Mitä saa metrokuski, veturinkuljettaja ja lentäjä. Ja on tähän säikeeseen laivankuljettajatkin jossain vaiheessa vedetty mukaan, eli nekin kiinnostavat. Taksikuskit ne vasta tienaakin!

Tästä kun ei jouda tuopin ääreen kuuntelemaan palkkafaktoja, kun pitää tätä mielenkiintoista jlf:ää seurata tarkkana selvin päin...
 
Vs: Palkat pubissa

Ei nyt tähän lopeteta, kun on kerran alkuun päästy.

Kerro ne palkat meille muillekin! Mitä saa metrokuski, veturinkuljettaja ja lentäjä. Ja on tähän säikeeseen laivankuljettajatkin jossain vaiheessa vedetty mukaan, eli nekin kiinnostavat. Taksikuskit ne vasta tienaakin!

Tästä kun ei jouda tuopin ääreen kuuntelemaan palkkafaktoja, kun pitää tätä mielenkiintoista jlf:ää seurata tarkkana selvin päin...

Naurettavaa keskustelua kerassaan. Lentäjän alkupalkka on veturinkuljettajan palkkaa hieman pienempi mutta muutaman vuoden kuluttua mennään ohi ja kauas. Veturinkuljettaja tienaa vuodessa noin 40000-55000 euroa, riippuen uran vaiheesta eli ei nyt mitenkään erityisen paljon. Linja-auton kuljettajan palkka on käsittämättömän pieni, puhuttaisiin mieluummin niiden korottamisesta kuin normaalipalkkaisten palkkojen laskemisesta. Hienoa että vaununhinaaja saa leivän päälle myös hieman makkaraa, itse ainakin olen heidän puolestaan iloinen.
 
Työvoimakustannuksista puheenollen: onko kellään käsitystä, tilattaisiinko kiskobussiliikennettä enemmän (esimerkiksi Pieksämäki-Savonlinna-välille), jos olisi tilattavissa liikennöintiä, jossa kuljettaja rahastaisi?

----

Kiva kun jotkut tienaa hyvin. Omat vuosituloni ovat alle kymppitonnin, mutta toisaalta ei minun tarvitse mitään tehdäkään.
 
Vs: Palkat pubissa

Naurettavaa keskustelua kerassaan.
Samaa mieltä.
Jos retostellaan erilaisilla kuljettajapalkoilla, niin sopisi siinä yhteydessä kyllä mainita hieman niitä euromääriäkin.
Haittatyöstä (yötyö yms.) kertyvä lisäpalkkio voikin olla se suurin erojen selittäjä.
 
Työvoimakustannuksista puheenollen: onko kellään käsitystä, tilattaisiinko kiskobussiliikennettä enemmän (esimerkiksi Pieksämäki-Savonlinna-välille), jos olisi tilattavissa liikennöintiä, jossa kuljettaja rahastaisi?
Periaatteessa yhden henkilön kustannuksen jääminen pois merkitsee varsin paljon. Kun operoinnin vuosikustannus on luokkaa 1,5 M€, niin yhden junahenkilön kustannus (palkka + sivukulut) ovat hyvinkin 250.000-300.000 €. Toinen henkilö junassa kun ei tarkoita, että palkataan yksi henkilö lisää, vaan 7 päivää viikossa ja ehkä 16 h vuorokaudessa on noin 3 henkilöä per liikenteessä oleva juna vuorotyölisineen.

Mutta ei se Suomessa ole tästä kiinni, vaan ongelmana on kaluston ja vapaan kilpailun puute.

Antero
 
Kiskobusseilla liikennöitiin jonkin aikaa välillä Seinäjoki-Jyväskylä. Missäs käytössä ne kiskobussit nyt ovat? Joutilaina?
Kaikki ovat sijoitettuna. Sijoittamisen tehokkuutta voi tietenkin pohtia, kun esim. Hangon ja Karjaan välille on sijoitettu 2 moottorivaunua, mutta toista tarvitaan vain muutamissa viikon junissa kaksinajossa. Mutta minkäs teet. Huippukuorma mitoittaa kalustotarpeen. Eikä auta ajaa huippukuormaa veturijunallakaan, koska sitten se seisoisi jouten silloin, kun ajetaan moottorivaunua.

Antero
 
Ihan muuten vain mielenkiinnosta kysyisin mm. nimimerkki TheKrakenilta seuraavaa:

Tuleeko metrojunankuljettajien palkkaus jotenkin muuttumaan heidän siirtyessään junanvalvojiksi automaation myötä? Hehän ovat edelleen (tarvittaessa) kuljettajia. Onko tästä ollut puhetta?
 
Takaisin
Ylös