Kanttaa aina ensin suhteuttaa vähän noita palkkoja. Jos "perus" duunari saa vaikka 2000 Eur/kk ja ylempi toimihenkilö vaikka 5000 Eur/kk, on niillä lisillä suuri merkitys. Kun tässä on vastakkain Linja-autonkuljettaja sekä Tietokoneella työtä tekevä, on vertailu turhaa ja lähes mahdotonta. Linja-autoa kun on hiukan vaikea etänä. Siinä ollaan töissä koko ajan. Toinen tärkeä asia on liiton ja luottamusmiehen rooli. Sopimuksilla ei ole mitään virkaa jos niiden noudattamista ei valvota. Työnantaja kyllä menee sieltä mistä aita on matalin. Mikäli koet tekeväsi palkatonta työtä, on ensin syytä katsoa peiliin ja sen jälkeen omaa TES:iä. Mikäli palkka on muutenkin pieni ja vielä pitäisi ilmaiseksi tehdä ylimääräistä ei se voi olla perusteltua. Jos taas palkka on muutenkin reilu työhön nähden, en näe ongelmaa muutamalla ylimääräisellä tunnilla. Tuolla 43:lla tunnilla viikossa ei kannata kuljetusalalla kerskua. Siellä viikottaiset tunnit on jotain aivan muuta. En vähättele omaa työtäsi, mutta alat ovat niin erilaisia, että vertailua ei kannata tehdä. Itse tiedän alastasi varmasti yhtä vähän kuin sinä minun alasta. Kaikki ei ole niin yksinkertaista miltä se saattaa ulkopuolisesta näyttää. Itse olen saannut kuulla väheksyntää, että eihän siinä tarvise kuin istua ja kääntää rattia. Työn keveydestä saa helposti kuvan, kun istahtaa oman auton rattiin ja ottaa kellosta aikaa. Ensin ajaa vaikka 4,5 tuntia yhtäjaksoisesti ilman ainuttakaan taukoa ja 45 minuutin tauon jälkeen toiset 4,5 tuntia. Kovin pitää autoilua rakastaa jos ei olo päivän jälkeen ole edes hieman väsynyt. Tuosta esimerkistä puuttuu vielä kaikki työhön liittyvä oheistoiminnot. Itse ainakin koen, että ansaitsen palkan jokaisesta minuutista, jonka työnantajalle uhraan. Mainitaan myös että en todellakaan yritä tehdä tässä kenestäkään marttyyria. Monella vaan on tapana väheksyä toisia ilman parempaa tietämystä asioista. Itse nautin auton ajamisesta sekä tällaisista päivistä ja etenkin pitkistä päivistä. Palkallakin pystyy perheen elättämään, joten ei valittamista.