Sivu 4 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 46-60/65

Viestiketju: Eri joukkoliikennemuotojen kuljettajien palkkaus

  1. #46

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    970

    oletus Vs: OnniExpress

    Linja-autonkuljettajan keskiansio on 2715 euroa, pääkaupunkiseudulla 3070 euroa, tietää kertoa Oikotie. Millä tahansa alalla palkka on aloittelijalla pienempi kuin kokeneemmilla, eikä anna oikeaa kuvaa, jos käydään keskustelua sen pienimmän mahdollisimman luvun pohjalta. Valitettavan usein vastaan tuleva käsitys linja-autoalasta matalapalkka-alana on suuresti haitaksi kun halutaan houkutella alalle fiksuja ja hyviä työntekijöitä.

    https://tyopaikat.oikotie.fi/toimial...tuslogistiikka
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 28.12.2014 kello 04:03. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  2. #47
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: OnniExpress

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani Näytä viesti
    Linja-autonkuljettajan keskiansio on 2715 euroa, pääkaupunkiseudulla 3070 euroa, tietää kertoa Oikotie.
    Tuo on itse asiassa aika hyvä keskipalkka. Se tarkoittaa että parhaiten tienaavat saavat vielä aika paljon enemmän, kun toisaalta taas vasta-alkajat ilman lisiä kituvat niillä parin tonnin palkoilla.

    Ajattelemisen aihetta antaa esimerkiksi se, että jos hypoteettisessa perheessä on vaikka kaksi helsinkiläistä bussikuskia niin nuo yhdessä tienaavat n. 6000 €. Verojen jälkeenkin siitä jää ihan kivasti käteen, kun tulo jakautuu kahdelle, ja käytössä on yksilöverotus. Jos taas on hypoteettinen valkokaulustyöntekijä, joka tienaa vaikka sen 6000 € ja puoliso on vaikka kotia hoitamassa ilman ansioita (tai sitten ei ole puolisoa eli on yksinhuoltaja), niin jää käteen paljon vähemmän, kun veroprosentti on paljon kovempi. Luvut sinänsä voivat toki olla yhtä lailla 2500 € ja 5000 €, tai 2000 € ja 4000 €, sama ongelma tulee vastaan silti.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 28.12.2014 kello 04:04. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  3. #48
    Hatka avatar
    Liittynyt
    23.05.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    63

    oletus Vs: OnniExpress

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani Näytä viesti
    Linja-autonkuljettajan keskiansio on 2715 euroa, pääkaupunkiseudulla 3070 euroa, tietää kertoa Oikotie. Millä tahansa alalla palkka on aloittelijalla pienempi kuin kokeneemmilla, eikä anna oikeaa kuvaa, jos käydään keskustelua sen pienimmän mahdollisimman luvun pohjalta. Valitettavan usein vastaan tuleva käsitys linja-autoalasta matalapalkka-alana on suuresti haitaksi kun halutaan houkutella alalle fiksuja ja hyviä työntekijöitä.

    https://tyopaikat.oikotie.fi/toimial...tuslogistiikka
    Keskiansion lisäksi täytyy ottaa huomioon myös työssä vietetty aika. Kuljettajalla on tunnin päivittäinen palkaton katko ja sen lisäksi ns sidonnaisuusaikaa, josta maksetaan yksinkertainen palkka, mutta sitä ei lasketaa työaikaan. Esim. itselläni viime talvikaudella sidonnaisuusaika, jota ei siis lasketa työajaksi, oli n. 20 tuntia kahdeksan viikon jaksossa sekä lisäksi 40 tuntia palkatonta katkoa. Ts. työssä vietetty viikottainen aika oli n. 47,5 h.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 28.12.2014 kello 04:05. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  4. #49
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6004

    oletus Vs: OnniExpress

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lasse Näytä viesti
    Juuri se mitä tälläkin foorumilla on pitkään yritetty siinä ilmeisesti onnistumatta kertoa, työehtosopimuksen mukainen palkka ja muu sen mukaan eläminen on alalla yleisesti katseon kaukana itsestäänselvyydestä.
    Nämä uudet toimijat eivät kuitenkaan kai ole luoneet tuota tilannetta, vaan se on vallinnut jo pitkään? Eikä siitä voi syyttää kuin työntekijöitä itseään. Ammattiliitto varmasti auttaisi jäseniään työehtosopimuksen mukaisen palkan perinnässä vaikka jälkikäteen, jos työntekijät lähtisivät vaatimaan palkkojaan.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 28.12.2014 kello 04:37.

  5. #50
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    886

    oletus Vs: OnniExpress

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Nämä uudet toimijat eivät kuitenkaan kai ole luoneet tuota tilannetta, vaan se on vallinnut jo pitkään? Eikä siitä voi syyttää kuin työntekijöitä itseään. Ammattiliitto varmasti auttaisi jäseniään työehtosopimuksen mukaisen palkan perinnässä vaikka jälkikäteen, jos työntekijät lähtisivät vaatimaan palkkojaan.
    "AKT ei Halvarin mukaan voi tehdä asialle mitään muuta, kuin käsitellä yksitellen tapaukset, joista työntekijä ilmoittaa liittoon.

    –Tämä on vähän ei-toivottu tilanne, koska ihmiset ovat yleensä vähän arkoja pitämään puoliaan tällaisissa tilanteissa, koska pelkäävät, että jäävät sitten ilman työtä, Halvari kertoo."

    Ja olihan eräälle kesätyöntekijälle, joka vaati jälkikäteen pyhälisät maksettavaksi kerrottu työnantajan toimesta että et tule enää saamaan alalta töitä kun on pienet piirit ja sana kulkee "vaikeasta työntekijästä"... En ole kyllä vielä ollut yhdessäkään työpaikassa jossa ei pyhälisiä olisi maksettu automaattisesti, joten mahtanee ko. työnantajalla tosiaan olla pienet piirit.

  6. #51

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: OnniExpress

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Halvari
    AKT ei Halvarin mukaan voi tehdä asialle mitään muuta, kuin käsitellä yksitellen tapaukset, joista työntekijä ilmoittaa liittoon.
    Öh. miksi ei muka voi? Kyllä ammattiliitoilla on lukuisia vaikutusmahdollisuuksia, joita se voi ottaa käyttöön aivan oma-aloitteisesti.

  7. #52
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    886

    oletus Vs: OnniExpress

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Öh. miksi ei muka voi? Kyllä ammattiliitoilla on lukuisia vaikutusmahdollisuuksia, joita se voi ottaa käyttöön aivan oma-aloitteisesti.
    Mites ammattiliitto voisi lähteä ajamaan yksittäisen jäsenen asiaa ilman että jäsen ensiksi ilmoittaa liittoon ongelmasta? Toisekseen liitoilla ei ole kanneoikeutta joten se ei voi lähteä ajamaan asiaa oikeudessa ilman jäsenen suostumusta, vaikka halua olisikin.

  8. #53
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Eri joukkoliikennemuotojen kuljettajien palkkaus

    Miksi ammattiliitot ovat olemassa ja valvovat jäsentensä oikeuksia tai työnantajan velvollisuuksia? Miksi pidämme huolta, että palkat maksetaan ajallaan ja voimassaolevien sopimuksien mukaisesti ja yleissitovasti yhdenmukaisesti.

    Allaolevan linkin takana oleva uutinen on laitonta meillä Suomessa, mutta ei välttämättä jossain muualla. Jossain muualla, jos ei homma kelpaa "orjapalkalla", aina on tilalletulijoita. "Jos homma ei kelpaa, tuolla on ovi!".

    Tämä vain esimerkkinä.

    http://m.iltalehti.fi/uutiset/2014123018960670_uu.shtml

    Me järjestäytyneet työntekijät valvomme, ettei Suomen työmarkkinoista tule ikinä sellaista.

    Pitäkää vain kärjistyksenä, niin sen tarkoitinkin.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  9. #54

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Eri joukkoliikennemuotojen kuljettajien palkkaus

    Kuka valvoo, ettei Suomen työmarkkinoista tule sellaista ettei nuori tai työtön pääse ollenkaan töihin? Jokainen vakituisten etu on vakipaikkaa saamattomien haitta.

  10. #55
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Eri joukkoliikennemuotojen kuljettajien palkkaus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Kuka valvoo, ettei Suomen työmarkkinoista tule sellaista ettei nuori tai työtön pääse ollenkaan töihin? Jokainen vakituisten etu on vakipaikkaa saamattomien haitta.
    Mitä sitten sinun mielestäsi pitäisi tehdä?

    Haluaisitko siis oman palkkaluokan nuorille/työttömille? Mihin ikävuoteen saakka?
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  11. #56

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Eri joukkoliikennemuotojen kuljettajien palkkaus

    Itse ratkaisisin ongelman perustulolla ja räjäyttäisin liittojen erityisaseman palkkaneuvotteluissa. Minimielintaso tulee jo perustulosta, joten töitä saa tehdä vaikka palkatta jos suostuu. Mutta tälläinen kaikille suomalaisille paikan työelämään rakentava ratkaisu tuntuu olevan mahdoton ajatus politiikassa. Kiitos näistä, ammattiyhdistykset.

  12. #57
    Tunnistettu jäsen Rehtori avatar
    Liittynyt
    02.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    259

    oletus Vs: Eri joukkoliikennemuotojen kuljettajien palkkaus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Itse ratkaisisin ongelman perustulolla ja räjäyttäisin liittojen erityisaseman palkkaneuvotteluissa. Minimielintaso tulee jo perustulosta, joten töitä saa tehdä vaikka palkatta jos suostuu. Mutta tälläinen kaikille suomalaisille paikan työelämään rakentava ratkaisu tuntuu olevan mahdoton ajatus politiikassa. Kiitos näistä, ammattiyhdistykset.
    Tämä malli tappaisi ahkeruuden ja lisäisi yhteiskunnan varoilla elävien osuutta. Työn palkkauksen tulee olla kannustavaa niin että koulutus sekä ahkeruus mahdollistavat paremman tulotason. Töiden tekemisen tulee aina mahdollistaa parempi tulotaso kuin kotona istuminen. Työttömien osalta ansiosidonnainen takaa riittävän ajan hyvän elitason. Tällä varmistetaan että eläkkeemme maksetaan myös tulevina vuosina.

    Ammattiyhdistyksillä on tärkeä rooli yhteiskunnassa enkä missään nimessä kannata sopimusyhteiskunnan romuttamista. Kuitenkin tuloerojen kasvaminen on omiaan edistämään talouden toimeliaisuutta.

  13. #58

    Liittynyt
    02.08.2010
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    45

    oletus Vs: Eri joukkoliikennemuotojen kuljettajien palkkaus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rehtori Näytä viesti
    Tämä malli tappaisi ahkeruuden ja lisäisi yhteiskunnan varoilla elävien osuutta. Työn palkkauksen tulee olla kannustavaa niin että koulutus sekä ahkeruus mahdollistavat paremman tulotason. Töiden tekemisen tulee aina mahdollistaa parempi tulotaso kuin kotona istuminen. Työttömien osalta ansiosidonnainen takaa riittävän ajan hyvän elitason. Tällä varmistetaan että eläkkeemme maksetaan myös tulevina vuosina.

    Ammattiyhdistyksillä on tärkeä rooli yhteiskunnassa enkä missään nimessä kannata sopimusyhteiskunnan romuttamista. Kuitenkin tuloerojen kasvaminen on omiaan edistämään talouden toimeliaisuutta.
    Menee jo offtopiciksi, mutta menkööt.

    1. Koulutus ei välttämättä nykyään enää takaa parempaa elintasoa (prekaarius).
    2. Tuloerojen kasvaminen kasvattaisi myös köyhyyden määrää ja yhteiskunnallista epävakautta.
    3. Pitkäaikaistyöttömyys on nykyään ongelma, toisin sanoen, kaikki eivät saa ansiosidonnaisen aikana työtä. Oletko sitä mieltä että heilläkin on ollut "riittävän aikaa" hyvä elintaso ja että he eivät sitä (hyvää elintasoa) enää tarvitse?
    4. Tarkalleen ottaen miten perustulojärjestely "tappaisi ahkeruuden"? Minusta tuntuu siltä että ennemminkin yrittäjyyden määrä kasvaisi, koska olisi olemassa turvaverkko sen varalta jos bisnes meneekin huonosti. Kannattamatonta yritystoimintaa kun ei tueta, mikä tarkoittaa sitä että yksityisyrittäjän on lopetettava yrityksensä jos haluaa toimeentulotukea. Siinä menee sitten hukkaan tuloerojen kasvamisen aiheuttama talouden toimeliaisuus(?)
    5. Kaikilta näyttää unohtuvan se seikka että työn palkkauksen kannustavuuden lisäksi tulisi olla töitä. Kannustavasti palkattujen työpaikkojen vähyys on perimmäinen ongelma.
    6. Mitä tarkoitat sillä että "Kuitenkin tuloerojen kasvaminen on omiaan edistämään talouden toimeliaisuutta"? Kenen eduksi?

  14. #59

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Eri joukkoliikennemuotojen kuljettajien palkkaus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rehtori Näytä viesti
    Tämä malli tappaisi ahkeruuden ja lisäisi yhteiskunnan varoilla elävien osuutta.
    Ei tapa. Nykymalli tappaa. Vaikka kuinka olisi ahkera mutta työn tuottavuus ei ylitä minimipalkkakynnystä, ei ahkeruus palkitse. Tervetuloa yrittämään.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rehtori Näytä viesti
    Työn palkkauksen tulee olla kannustavaa niin että koulutus sekä ahkeruus mahdollistavat paremman tulotason. Töiden tekemisen tulee aina mahdollistaa parempi tulotaso kuin kotona istuminen.
    Niinpä. Siksi perustulo pitää toteuttaa korvaten kotona istumista kannustavat ja ahkeruutta rankaisevat toimeentulotuet.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rehtori Näytä viesti
    Työttömien osalta ansiosidonnainen takaa riittävän ajan hyvän elitason.
    Enpä tästä tiedä, kun en ikinä ole ansiosidonnaista saanut.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rehtori Näytä viesti
    Tällä varmistetaan että eläkkeemme maksetaan myös tulevina vuosina.
    Mitkä eläkkeet? Minulla ei ole luottamusta siihen, että Suomen valtio tulisi minulle maksamaan penniäkään eläkkeitä.

  15. #60
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Eri joukkoliikennemuotojen kuljettajien palkkaus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Mitkä eläkkeet? Minulla ei ole luottamusta siihen, että Suomen valtio tulisi minulle maksamaan penniäkään eläkkeitä.
    Mitä sitten tulee tapahtumaan? Valtio nimeltä Suomi lakkaa olemasta? Kaikki kaatuu?
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

Vastaavia viestiketjuja

  1. Joukkoliikennemuotojen luokittelua
    kirjoittanut R.Silfverberg foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 10.09.2009, 11:12
  2. Eri joukkoliikennemuotojen energiankulutus
    kirjoittanut teme foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 30.08.2008, 16:10
  3. Veturinkuljettajien palkkaus
    kirjoittanut Murzu foorumissa Junat
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 05.11.2007, 21:15
  4. Eri joukkoliikennemuotojen päällekkäinen tarjonta
    kirjoittanut late- foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 18
    Viimeisin viesti: 20.08.2005, 20:21
  5. Joukkoliikennemuotojen arvostus
    kirjoittanut marX foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 18.08.2005, 23:56

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •