Joukkoliikenne vs. yksityisautoilu Helsingin kehyskunnissa

Liittynyt
27 Lokakuu 2007
Viestit
353
Muuttajalla ei ole varaa ostaa asuntoa hyvän joukkoliikenteen alueelta, koska siellä asunnot ovat kaikkein kalleimmat. Kehyskunnissa jäädään YTV-alueen ulkopuolelle, jossa palvelu voi olla 2 bussivuoroa päivässä. Kotipitäjässä on jo totuttu auton käyttöön, joten niitä voi olla taloudessa jo valmiiksi ostettuna vähintään kaksi kappaletta. Ole siinä sitten joukkoliikennemyönteinen.

En tiedä pääkaupunkiseudun kehyskuntien tilannetta mutta käsittääkseni joukkoliikenne on siellä melko hyvä. Ainakin Mäntsälästä ja Järvenpäästä on hyvät yhteydet Helsinkiin. Keravan ja Kirkkonummen liittäminen matkakorttialueeseen oli varmasti hyvä parannus näiden kuntien joukkoliikenteelle.

Todennäköisesti muuttaja on kotipitäjässä tottunut auton käyttöön ja niitä voi olla kaksi kappaletta. Ongelma on tiedon puute. Jos muuttajalle annettaisiin hyvä esite jossa kerrottaisiin joukkoliikenteen eduista ja uusille asukkaille annettaisiin ilmainen tutustumistarjous niin autoilija voisi hyvinkin siirtyä joukkoliikenteeseen. Vaikka autoja omistaisi kaksi kappaletta niin kuukausilippu on yleensä niin edullinen että tulee halvemmaksi jättää auto pihaan ja käyttää joukkoliikennettä.

Ainakin Espoossa joukkoliikenne mielestäni on mukavampi vaihtoehto kuin oma auto. Länsiväylällä ja Kehä ykkösellä autojono matelee ruuhka-aikoina todella hitaasti samalla kun bussi menee bussikaistaa ohi. Talvella myös kura lentää.

Voitaisiinhan näille radan varsille kaavoittaa tarpeeksi asutusta ja laittaa busseja kulkemaan, jotta liikenneyhteydet pelaavat. Kaavoitettaisiin valmiisiin radan varren taajamien lähelle, joissa on hyvät valtatieyhteydetkin, junat olisi sitten helppo tarvittaessa ottaa käyttöön.

Ja jos eivät ihmiset muuten usko, että tulevaisuus on rautateiden, sen kuin tuhlaavat rahansa Nurmijärven korpiasuntoihin, ainakin valistuneet kansalaiset tajuavat ostaa asuntonsa ratojen varsilta ja kaupunkien keskustojen tietämistä palvelujen läheltä.

Olisi viisasta kaavoittaa ratojen varsille ja laittaa busseja kulkemaan. Ihmisiä tosin saattaisi ärsyttää se että vieressä menee rata joka aiheuttaa melua mutta juna ei pysähdy.

Suurimmalla osalla ihmisistä ei ole aavistustakaan öljyhuipusta. Asiaa ei mediassa juuri käsitellä ja kehitys menee koko ajan yhteen suuntaan. Junavuoroja vähennetään, asemia suljetaan, bussivuoroja lakkautetaan, automarketteja ja ideaparkkeja rakennetaan, Turun raitiotiet purettiin ja autojen määrä lisääntyy koko ajan. Kun kehitys on viimeiset 40 vuotta mennyt yhteen suuntaan niin vaikea tuosta on tehdä johtopäätöksiä että autoilu kävisi mahdottomaksi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Re: Miksi junavuoroa ei voitaisi aloittaa puhtaalta pöydältä

Suurimmalla osalla ihmisistä ei ole aavistustakaan öljyhuipusta. Asiaa ei mediassa juuri käsitellä ja kehitys menee koko ajan yhteen suuntaan. Junavuoroja vähennetään, asemia suljetaan, bussivuoroja lakkautetaan, automarketteja ja ideaparkkeja rakennetaan, Turun raitiotiet purettiin ja autojen määrä lisääntyy koko ajan. Kun kehitys on viimeiset 40 vuotta mennyt yhteen suuntaan niin vaikea tuosta on tehdä johtopäätöksiä että autoilu kävisi mahdottomaksi.

Päättäjien tehtävä on siksi olla viisaampia ja kaukokatseisempia kuin kansalaiset. Senhän takia heidät sinne valitaan, että tekevät viisaita päätöksiä, jotta äänestäjien ei tarvitsisi vaikeita asioita miettiä. Nyt päättäjät ovat mokanneet, kun ovat antaneet kaavoittaa kestämätöntä yhdyskuntarakennetta. Ministeri Vapaavuori on osoittanut kiitettävää aktiivisuutta, koska masinoi Sipoon liittämisen Helsinkiin ja aikoo estää Vihdin Ideaparkin. Sanoista tekoihin, hieno periaate.
 
Takaisin
Ylös