Näytetään tulokset 1-4/4

Viestiketju: Autoilu kaupungin elävöittäjänä

  1. #1

    Liittynyt
    28.07.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    174

    oletus Autoilu kaupungin elävöittäjänä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Mieluummin kokonaan autot pois, jotta eteläpuolikin saadaan liitettyä keskustaan. Onhan siellä eteläpuolella kuitenkin vielä paljon liikkeitä ja kahden korttelin päässä mm. Roobertin kävelykatu. Kaivakoot autoilijat metromyyrän kaverina ajotunnelia Erottajan parkkiluolaan, niin kadulla muut sitten voivat kävellä, kulkea pyörällä tai ratikalla. Ja jos joku vielä näinä aikoina hevoskärryillä haluaa tulla, niin sallitaan toki sekin, sillä nämäkin kuuluivat alkuperäisiin suunnitelmiin.
    Minusta kyllä myös autot kuuluvat elävään kaupunkiin; määrästä voi tietysti tehdä polemiikkia mutta aivan autoton keskusta olisi varsin kuollut paikka.
    Vertaapa vaikka täällä Stokiksessa lähiöitä jossa on tehty liikenteen separointi aivan 100 %:sti.
    Elävään kaupunkiin kuuluvat niin bussit, ratikat, autot ja kävelijät.
    Mutta autot eivät tietenkään saa ottaa yliotetta muilta muodoilta.
    Ja autoja tulee olemaan olemassa, vaikka niitä ei bensalla enää sitten ajetakaan. Joukkoliikennettä ei koskaan voida luoda sellaiseksi että henkilöauton kaltaisia vempeleitä ei ollenkaan tarvittaisi.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 30.06.2008 kello 19:43. Syy: jaettu omaksi ketjukseen

  2. #2
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antaeus Näytä viesti
    Vertaapa vaikka täällä Stokiksessa lähiöitä jossa on tehty liikenteen separointi aivan 100 %:sti.
    Tämä 100 %:n erottelu oli yksi funktionalistisen kaupunkisuunnittelun ajatus, jota toteutettiin 1970-luvulla Helsingissä Merihaassa ja Itä-Pasilassa ja siellä täällä muuallakin Suomessa, mm. Raisiossa, josta rakenteet on lähes täysin jo purettu.

    Ajatus täydellisestä erottelusta yritettiin toteuttaa tekemällä autojen ja jalankulkijoiden tasot. Ajatuksessa unohtui kokonaan se, että autonkuljettaja muuttuu jalankulkijaksi heti astuessaan ulos autostaan. Mutta eihän hän siitä saman tien hyppää jalankulkutasolle. Mikä johti siihen, että autotasolla piti kuitenkin järjestää jalankulkua ja toisaalta jalankulkutasolle ajettiin ja ajetaan edelleen atuoilla.

    Paljon paremmin erottelu toteutuu Euroopan lukuisissa kävelykeskustoissa. Kun asemakaava ja kaupunki on rakennettu jalankulkijoille, se toimii jalankulkijoille edelleen. Autot vain jätetään jalankululla toimivan alueen ulkopuolelle tai joissain tapauksissa ajetaan sen alle sieltä ulkopuolelta.

    Tätä periaatetta voi vallan hyvin soveltaa uudessakin kaupunkisuunittelussa - jos vain halutaan. Ja sitä sovelletaan nykyään kauppakeskuksissa, tosin onnettoman pienessä mittakaavassa verrattuna pieneenkin kävelykeskustaan. Kauppakeskusten kokoa kun rajoittaa se, että sen sisällä tulevat kävelymatkat liian pitkiksi. Mutta vielä ei ole ymmärretty, että sitä varten on olemassa joukkoliikenne, joka on jo käytössä kävelykeskustoissa.

    Antero

  3. #3

    Liittynyt
    04.07.2007
    Viestejä
    148

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antaeus Näytä viesti
    Minusta kyllä myös autot kuuluvat elävään kaupunkiin; määrästä voi tietysti tehdä polemiikkia mutta aivan autoton keskusta olisi varsin kuollut paikka.
    Vertaapa vaikka täällä Stokiksessa lähiöitä jossa on tehty liikenteen separointi aivan 100 %:sti.
    Lähiöt ja keskusta ovat olennaisesti erilaisia alueita. Keskustasta ei tule "kuollutta" vaikka autoliikenne sieltä poistettaisiinkin, koska sinne pääsee mm. joukkoliikennevälineillä ja palvelut (kahvilat, ravintolat, liikkeet) houkuttelevat joka tapauksessa ihmisiä paikalle. Autottomana keskustasta tulee jopa elävämpi, koska sinne mahtuu enemmän ihmisiä, kun autoille ei tarvitse varata tilaa. Lisäksi alueesta tulee viihtyisämpi, mikä houkuttelee ihmisiä viettämään siellä enemmän aikaa.

    Tämä nähdään myös Tukholmassa, jossa elävimmät alueet ovat mielestäni Gamla Stan ja sen "jatkeena" toteutetut autottomat tai lähes autottomat kadut pohjoisessa (Drottningatan) ja etelässä (Götgatan).

    Kari

  4. #4

    Liittynyt
    28.07.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    174

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kari Näytä viesti
    Lähiöt ja keskusta ovat olennaisesti erilaisia alueita. Keskustasta ei tule "kuollutta" vaikka autoliikenne sieltä poistettaisiinkin, koska sinne pääsee mm. joukkoliikennevälineillä ja palvelut (kahvilat, ravintolat, liikkeet) houkuttelevat joka tapauksessa ihmisiä paikalle. Autottomana keskustasta tulee jopa elävämpi, koska sinne mahtuu enemmän ihmisiä, kun autoille ei tarvitse varata tilaa. Lisäksi alueesta tulee viihtyisämpi, mikä houkuttelee ihmisiä viettämään siellä enemmän aikaa.

    Tämä nähdään myös Tukholmassa, jossa elävimmät alueet ovat mielestäni Gamla Stan ja sen "jatkeena" toteutetut autottomat tai lähes autottomat kadut pohjoisessa (Drottningatan) ja etelässä (Götgatan).
    Gamla Stan on tosiaan varsin viihtyisä, mutta se johtunee siitä että siellä on paljon asuntoja, periaattessa kaikilla kaduilla.
    Ja kaupunginosan geometria on niin erikoinen että ei niitä autoja saisi sinne mahtumaan vaikka kuinka änkäisi.

    Drottningsgatan sitä vastoin, nyt puhun siitä pätkästä Klarabergsgatanilta Riksdagenille asti on hyvinkin epäviihtyisä! Krims-krams-liikkeitä, taskuvarkaita ja harhautettuja turisteja! En koskaan suosittele omia vierailijoitani sinne päin jos haluaa nähdä 'aitoa' Stokista! Ne korttelit ovat aivan kuolleita n kl 18.00 jälkeen kun viimeinen turkkilaismyyjä joka myy halpoja t-paitoja on sulkenut butiikkinsa.
    Drottninggatan PUBista pohjoiseen on sitä vastoin hyvinkin viihtyisä: varsinkin Centralbadetin jälkeen on paljon pikkuisia kauppoja ja suuremmat liikeketjut loistavat poissaolollaan.
    Ja onhan se autottomuus ihan kiva ominaisuus, mutta ei kaikkea parantava asia.
    Viimeisin muokkaaja vko; 07.07.2008 kello 22:24. Syy: poistettu lainatun kirjoittajan allekirjoitus

Vastaavia viestiketjuja

  1. Seitsemän kaupungin suunnitelma
    kirjoittanut ollienne foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 19
    Viimeisin viesti: 29.06.2011, 09:56
  2. Audimies säästää kaupungin rahaa?
    kirjoittanut teme foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 24.06.2010, 00:26
  3. Kysely: Maaseudun ja kaupungin rajalla
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 30.11.2009, 10:30
  4. Helsingin kaupungin meluselvitys
    kirjoittanut TeHo foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 29.05.2008, 10:44

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •