Pääkaupunkiseudun kuntaliitokset joukkoliikenteen kannalta

Vs: Kuntaliitokset ja joukkoliikenteen kehittäminen

Vantaa pääsisi veloistaan. Vastineeksi Helsinki saisi (rakennus)maata.
 
Vs: Kuntaliitokset ja joukkoliikenteen kehittäminen

Eikös tässä olisi parannusta joukkoliikenteelle: http://www.kuntalehti.fi/default.asp?sc=3397&sa=95734, Vantaa on lämpenemässä liittymään Helsinkiin.
Olen kertonut kaikille halukkaille kuulijoille, ja vielä useammille ei niin halukkaille, että Helsinki - Vantaa fuusion kipupisteisiin on elegantti joukkoliikenneratkaisu. Kaksi erillistä ongelmaa:
- Vantaalaisilla on velkaa, ei nyt tosin niin kauheasti, mutta kuitenkin se kieltämättä pistää helsinkiläisen veronmaksajan miettimään.
- VR ylihinnoittelee, metron ja lähijunan integraatio ei etene, jne.

Yksi ratkaisu: Valtio lahjoo, eiku siis kannustaa yhdistymiseen lahjoittamalla uudelle kaupungille sen alueelle olevan Kehäradan ja kaupunkiradat, joidenka arvo on muuten suurinpiirtein samaa luokkaa kuin Vantaan suhteellisesti suuremmat velat, tuetaanhan sitä muitakin kuntaliitoksia. Helsinki sitten yhdistää ja muuttaa nämä metroksi, tai metron lähijunaksi, ihan sama sinänsä, jota operoi HKL. Ministerit ja muut voivat sitten patsastella metrokaupungin, jonka kaikki olennaiset keskukset yhdistää yksi rataverkko, avajaisissa, kehitys kehittyy, kaikki on tyytyväisiä, ja muutenkin on tosi hienoa.
 
Nämä vaalit jäävät Vantaan viimeisiksi vaaleiksi. Hyvä niin. Onneksi Espookin purkaa kaupungintalonsa, uutta tuskin enää ehditään tarvita. Pohjois-Espalla on tilaa ja tuoleja jokaiselle.
 
Vs: Kuntaliitokset ja joukkoliikenteen kehittäminen

Helsingin ja Vantaan liitoshanke on nyt liikkeellä ja tuskin enää pysähtyy. Näkee vaan, millainen on seuraava näytös. Annetaanko Espoon ja Kauniaisten todellakin jäädä ulos kuntaliitoksesta ja poimia vain rusinoita pullista? Minä veikkaan, että ei anneta.

Minä veikkaisin, että valtioneuvosto asettaa selvitysmiehen tekemään selvityksen pääkaupunkiseudun kuntaliitoksen vaikutuksista ja parhaasta toteutustavasta. Ja jos selvitysmies asetetaan, on varsin todennäköistä, että hän ehdottaa erityislakia, jolla Helsinki, Vantaa, Espoo ja Kauniainen liitetään yhteen.

Kun Turussa, Tampereella ja Oulussa on myös pahoja kuntarajaongelmia, sivustatukea Helsingille ja Vantaalle löytynee.

Katsotaan, miten tässä lopulta käy. Vapaavuori, Kiviniemi ja Brax ovat kaikki kovia luita, eivätkä kuntien pakkoliitokset ole nykyisessä poliittisessa ilmapiirissä enää ihan mahdottomia.
 
Kehärata ja kaupunkiradat (se on samaa kehärataa koko rata pasilan pohjoispuolella) voitaisiin integroida metroksi. Tosin käytännön ongelmia on paljon, esim: lähijuna on liian korkea nykyiseen metrotunneliin, nykyinen metrojuna on liian leveäkorinen rhk:n radoille ja laiturikorkeus on eri metrolla ja lähijunalla. Ilman suurremonttia siitä ei päästä. Halvempaa ja kätevämpää taitaa olla liikennöidä kahta järjestelmää. Valtio välttämättä omistaan luovu. Viikin metrohaara voidaan ulottaa Vantaalle asti, ehkä haarottaakin. Samoin Vantaalle on menossa toisen metrolinjan toinen haara eli Maunulasta Vantaanporttiin.
 
Puhut petteri täyttä asiaa. Vaaleissa ääneni saa vain yhdistysmistä kannattava ehdokas.
Helsingin seudun asunto- ja liikenneongelmat ovat jo niin vakavia, että jotain on pian tehtävä. Ansio ongelmista kuuluu erityisesti hajakaavoitusta harrastavalle Espoolle sekä kaikenlaiselle nimby-rettelöitsijäporukalle, joka vastustaa esim. länsimetroa ja kehärataa ja ratikoitakin.
 
Vs: Kuntaliitokset ja joukkoliikenteen kehittäminen

Helsingin ja Vantaan liitoshanke on nyt liikkeellä ja tuskin enää pysähtyy. Näkee vaan, millainen on seuraava näytös. Annetaanko Espoon ja Kauniaisten todellakin jäädä ulos kuntaliitoksesta ja poimia vain rusinoita pullista? Minä veikkaan, että ei anneta.
Kun kysymys asetaan noin, niin minäkin arvelen että ei anneta.

Mutta kun miettii pääkaupunkiseudun rakennetta, niin Vantaa ainakin vaikuttaisi olevan huomattavasti enemmän riippuvainen Helsingistä kuin Espoo. Yksi syy tähän on varmaankin kaupunkirakenteessa: lentokenttä jakaa Vantaan selkeästi kahteen osaa. Yhteydet Leppävaarasta Tapiolaan ovat huomattavasti paremmat kuin Myyrmäestä Tikkurilaan. Vantaa on keskittynyt kahden rautatien varteen, joten ihmisten luonnollinen kulkusuunta on kohti Helsingin keskustaa.

Lisäksi merenranta ja suurten yritysten pääkonttorit houkuttelevat Espooseen hyvätuloisia veronmaksajia. Itse näkisin mielelläni pääkaupunkiseudulla kaksi kaupunkia: Helsinki ja Espoo. Helsinkiin liitettäisiin Vantaa sekä osa Sipoosta, Espooseen Kauniainen ja Kirkkonummi.
 
Espoosta pitäisi liittää vähintään Leppävaara-Tapiola-Westend Helsinkiin vuosikymmeniä sitten tehtyjen kaavailujen mukaan.
 
Espoosta pitäisi liittää vähintään Leppävaara-Tapiola-Westend Helsinkiin vuosikymmeniä sitten tehtyjen kaavailujen mukaan.

Mitähän mahtaisivat Espoon pomot tuumata, jos veropotti Westendistä menisinkin Hesalaisten taskuun? Itse en kannata, että jotain tiettyjä osia Espoosta liittettäisiin Helsinkiin. Espoolaisethan ovat olleet aika nihkeitä suhtautumisessaan kuntaliitoksiin. Itse en kyseiseen asiaan ota kantaa. Mutta ainahan sitä voi toki jossitella, mitä JOS vaikka Forssa liitettäisiin Helsinkiin..
 
Kehärata ja kaupunkiradat (se on samaa kehärataa koko rata pasilan pohjoispuolella) voitaisiin integroida metroksi. Tosin käytännön ongelmia on paljon, esim: lähijuna on liian korkea nykyiseen metrotunneliin, nykyinen metrojuna on liian leveäkorinen rhk:n radoille ja laiturikorkeus on eri metrolla ja lähijunalla. Ilman suurremonttia siitä ei päästä. Halvempaa ja kätevämpää taitaa olla liikennöidä kahta järjestelmää.
Onhan tätä täällä veivattu, mutta jos kustannukset olisivta jotenkin tolkulliset, sanotaan nyt vaikka 100-200 miljoonaa, niin kyllä tämä luultavasti kannattaisi. Tuo summa tulisi takaisin varmaan jo Pisaran rakennuskustannuksissa, jatkettaisiin vain Kampin kääntöraiteet Pasilaan ja Hakaniemestä myös. Ei tarvitisi tehdä kahta uutta asenaa.
 
Vs: Kuntaliitokset ja joukkoliikenteen kehittäminen

Lisäksi merenranta ja suurten yritysten pääkonttorit houkuttelevat Espooseen hyvätuloisia veronmaksajia. Itse näkisin mielelläni pääkaupunkiseudulla kaksi kaupunkia: Helsinki ja Espoo. Helsinkiin liitettäisiin Vantaa sekä osa Sipoosta, Espooseen Kauniainen ja Kirkkonummi.

Mitä etua olisi, jos olisivat erikseen Helsinki ja Espoo, kuin jos kaikki kaupungit liitettäisiin yhdeksi kunnaksi? En näe muuta perustelua tälle, kuin halun päästä halvemmilla kunnallisveroilla ja jättää köyhempi väki Helsingin huollettavaksi. Tämä ei ole oikeudenmukaista ja rikkaille ei sitä paitsi kunnallisveron suuruudella ole niin paljoa väliä, tärkeämpää on turvallisempi asuinympäristö ja tällaiset seikat. Turvallinen asuinympäristö tulee siitä, että köyhemmistäkin pidetään huolta, jotta he eivät muutu rauhattomaksi väeksi kokiessaan sortoa yhteiskunnan taholta.
 
Vs: Kuntaliitokset ja joukkoliikenteen kehittäminen

Mitä etua olisi, jos olisivat erikseen Helsinki ja Espoo, kuin jos kaikki kaupungit liitettäisiin yhdeksi kunnaksi? En näe muuta perustelua tälle, kuin halun päästä halvemmilla kunnallisveroilla ja jättää köyhempi väki Helsingin huollettavaksi. Tämä ei ole oikeudenmukaista ja rikkaille ei sitä paitsi kunnallisveron suuruudella ole niin paljoa väliä, tärkeämpää on turvallisempi asuinympäristö ja tällaiset seikat. Turvallinen asuinympäristö tulee siitä, että köyhemmistäkin pidetään huolta, jotta he eivät muutu rauhattomaksi väeksi kokiessaan sortoa yhteiskunnan taholta.

Olen itse espoolainen, eikä se minua häiritsisi jos kaikki pk-seudun 4 kaupunkia liitettäisiin yhteen. Ne haitat joita se aiheuttaisi olisivat kokonaisuudessaan vähäisemmät kuin mitä sillä hyötyisi.

Olen tosin syntynyt Helsingissä ja asunut Helsingissä yhteenlaskettuna pidempään kuin missään toisessa kunnassa, että ehkä se vaikuttaa kantaani?

t. Rainer
 
Espoon tulisi lähteä kuntaliitokseen mukaan joko kokonaan tai sitten palana. Jos palana niin rajat voisivat olla kutakuinkin tällaiset:

kartta

(tässä otetaan kantaa vain hki-van-esp yhdisymiseen, ei kaikkien pääkaupunkiseudun kuntien)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
(tässä otetaan kantaa vain hki-van-esp yhdisymiseen, ei kaikkien pääkaupunkiseudun kuntien)

Itse ehdotan taas pakettia, jossa yhdistettäisiin Kirkkonummi, Espoo, Kauniainen, Vantaa, Helsinki ja Etelä-Sipoo. Pohjoisemmasta yhdistettäisiin Klaukkala, joka on enemmän pääkaupunkiseutua kuin Nurmijärveä. Samaten liitettäisiin Nummela, joka on liittynyt kiinteästi pääkaupunkiseudun työssäkäyntialueeseen. Nurmijärven muu osa, Hyvinkää, Tuusula, Järvenpää, Kerava ja Pohjois-Sipoo muodostaisivat Keski-Uudenmaan kunnan. Jäljellejäävä osa Vihdistä jaettaisiin Lohjan, Karkkilan ja pääkaupunkiseudun kesken.

Järkevintä voisi olla kyllä koko Uudenmaan, Itä-Uudenmaan ja Hämeen eteläosien liittäminen yhdeksi isoksi alueeksi, koska sitähän ne käytännössä ovat. Pitäisi vain pitää huoli, että lähidemokratia toteutuu ja palveluita on riittävästi lähellä asukkaita. Etäisyyspulmaa ei tällä alueella niin pahasti ole, koska etäisyydet ovat loppujen lopuksi aika lyhyitä, kulkuyhteydet pelaavat ja asukkaita on paljon, joten harvoilla olisi kohtuuttoman pitkä matka palveluihin, vaikka niitä harvennettaisiinkin nykyisestä.
 
Takaisin
Ylös