Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/23

Viestiketju: Pääkaupunkiseudun kuntaliitokset joukkoliikenteen kannalta

  1. #1
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    822

    oletus Pääkaupunkiseudun kuntaliitokset joukkoliikenteen kannalta

    Eikös tässä olisi parannusta joukkoliikenteelle: http://www.kuntalehti.fi/default.asp?sc=3397&sa=95734, Vantaa on lämpenemässä liittymään Helsinkiin.

  2. #2
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Kuntaliitokset ja joukkoliikenteen kehittäminen

    Vantaa pääsisi veloistaan. Vastineeksi Helsinki saisi (rakennus)maata.

  3. #3

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Kuntaliitokset ja joukkoliikenteen kehittäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JSL Näytä viesti
    Eikös tässä olisi parannusta joukkoliikenteelle: http://www.kuntalehti.fi/default.asp?sc=3397&sa=95734, Vantaa on lämpenemässä liittymään Helsinkiin.
    Olen kertonut kaikille halukkaille kuulijoille, ja vielä useammille ei niin halukkaille, että Helsinki - Vantaa fuusion kipupisteisiin on elegantti joukkoliikenneratkaisu. Kaksi erillistä ongelmaa:
    - Vantaalaisilla on velkaa, ei nyt tosin niin kauheasti, mutta kuitenkin se kieltämättä pistää helsinkiläisen veronmaksajan miettimään.
    - VR ylihinnoittelee, metron ja lähijunan integraatio ei etene, jne.

    Yksi ratkaisu: Valtio lahjoo, eiku siis kannustaa yhdistymiseen lahjoittamalla uudelle kaupungille sen alueelle olevan Kehäradan ja kaupunkiradat, joidenka arvo on muuten suurinpiirtein samaa luokkaa kuin Vantaan suhteellisesti suuremmat velat, tuetaanhan sitä muitakin kuntaliitoksia. Helsinki sitten yhdistää ja muuttaa nämä metroksi, tai metron lähijunaksi, ihan sama sinänsä, jota operoi HKL. Ministerit ja muut voivat sitten patsastella metrokaupungin, jonka kaikki olennaiset keskukset yhdistää yksi rataverkko, avajaisissa, kehitys kehittyy, kaikki on tyytyväisiä, ja muutenkin on tosi hienoa.

  4. #4
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun kuntaliitokset joukkoliikenteen kannalta

    Nämä vaalit jäävät Vantaan viimeisiksi vaaleiksi. Hyvä niin. Onneksi Espookin purkaa kaupungintalonsa, uutta tuskin enää ehditään tarvita. Pohjois-Espalla on tilaa ja tuoleja jokaiselle.

  5. #5

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3667

    oletus Vs: Kuntaliitokset ja joukkoliikenteen kehittäminen

    Helsingin ja Vantaan liitoshanke on nyt liikkeellä ja tuskin enää pysähtyy. Näkee vaan, millainen on seuraava näytös. Annetaanko Espoon ja Kauniaisten todellakin jäädä ulos kuntaliitoksesta ja poimia vain rusinoita pullista? Minä veikkaan, että ei anneta.

    Minä veikkaisin, että valtioneuvosto asettaa selvitysmiehen tekemään selvityksen pääkaupunkiseudun kuntaliitoksen vaikutuksista ja parhaasta toteutustavasta. Ja jos selvitysmies asetetaan, on varsin todennäköistä, että hän ehdottaa erityislakia, jolla Helsinki, Vantaa, Espoo ja Kauniainen liitetään yhteen.

    Kun Turussa, Tampereella ja Oulussa on myös pahoja kuntarajaongelmia, sivustatukea Helsingille ja Vantaalle löytynee.

    Katsotaan, miten tässä lopulta käy. Vapaavuori, Kiviniemi ja Brax ovat kaikki kovia luita, eivätkä kuntien pakkoliitokset ole nykyisessä poliittisessa ilmapiirissä enää ihan mahdottomia.

  6. #6
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun kuntaliitokset joukkoliikenteen kannalta

    Kehärata ja kaupunkiradat (se on samaa kehärataa koko rata pasilan pohjoispuolella) voitaisiin integroida metroksi. Tosin käytännön ongelmia on paljon, esim: lähijuna on liian korkea nykyiseen metrotunneliin, nykyinen metrojuna on liian leveäkorinen rhk:n radoille ja laiturikorkeus on eri metrolla ja lähijunalla. Ilman suurremonttia siitä ei päästä. Halvempaa ja kätevämpää taitaa olla liikennöidä kahta järjestelmää. Valtio välttämättä omistaan luovu. Viikin metrohaara voidaan ulottaa Vantaalle asti, ehkä haarottaakin. Samoin Vantaalle on menossa toisen metrolinjan toinen haara eli Maunulasta Vantaanporttiin.

  7. #7
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun kuntaliitokset joukkoliikenteen kannalta

    Puhut petteri täyttä asiaa. Vaaleissa ääneni saa vain yhdistysmistä kannattava ehdokas.
    Helsingin seudun asunto- ja liikenneongelmat ovat jo niin vakavia, että jotain on pian tehtävä. Ansio ongelmista kuuluu erityisesti hajakaavoitusta harrastavalle Espoolle sekä kaikenlaiselle nimby-rettelöitsijäporukalle, joka vastustaa esim. länsimetroa ja kehärataa ja ratikoitakin.

  8. #8

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    362

    oletus Vs: Kuntaliitokset ja joukkoliikenteen kehittäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Helsingin ja Vantaan liitoshanke on nyt liikkeellä ja tuskin enää pysähtyy. Näkee vaan, millainen on seuraava näytös. Annetaanko Espoon ja Kauniaisten todellakin jäädä ulos kuntaliitoksesta ja poimia vain rusinoita pullista? Minä veikkaan, että ei anneta.
    Kun kysymys asetaan noin, niin minäkin arvelen että ei anneta.

    Mutta kun miettii pääkaupunkiseudun rakennetta, niin Vantaa ainakin vaikuttaisi olevan huomattavasti enemmän riippuvainen Helsingistä kuin Espoo. Yksi syy tähän on varmaankin kaupunkirakenteessa: lentokenttä jakaa Vantaan selkeästi kahteen osaa. Yhteydet Leppävaarasta Tapiolaan ovat huomattavasti paremmat kuin Myyrmäestä Tikkurilaan. Vantaa on keskittynyt kahden rautatien varteen, joten ihmisten luonnollinen kulkusuunta on kohti Helsingin keskustaa.

    Lisäksi merenranta ja suurten yritysten pääkonttorit houkuttelevat Espooseen hyvätuloisia veronmaksajia. Itse näkisin mielelläni pääkaupunkiseudulla kaksi kaupunkia: Helsinki ja Espoo. Helsinkiin liitettäisiin Vantaa sekä osa Sipoosta, Espooseen Kauniainen ja Kirkkonummi.

  9. #9
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun kuntaliitokset joukkoliikenteen kannalta

    Espoosta pitäisi liittää vähintään Leppävaara-Tapiola-Westend Helsinkiin vuosikymmeniä sitten tehtyjen kaavailujen mukaan.

  10. #10
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun kuntaliitokset joukkoliikenteen kannalta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Espoosta pitäisi liittää vähintään Leppävaara-Tapiola-Westend Helsinkiin vuosikymmeniä sitten tehtyjen kaavailujen mukaan.
    Mitähän mahtaisivat Espoon pomot tuumata, jos veropotti Westendistä menisinkin Hesalaisten taskuun? Itse en kannata, että jotain tiettyjä osia Espoosta liittettäisiin Helsinkiin. Espoolaisethan ovat olleet aika nihkeitä suhtautumisessaan kuntaliitoksiin. Itse en kyseiseen asiaan ota kantaa. Mutta ainahan sitä voi toki jossitella, mitä JOS vaikka Forssa liitettäisiin Helsinkiin..
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  11. #11

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun kuntaliitokset joukkoliikenteen kannalta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Kehärata ja kaupunkiradat (se on samaa kehärataa koko rata pasilan pohjoispuolella) voitaisiin integroida metroksi. Tosin käytännön ongelmia on paljon, esim: lähijuna on liian korkea nykyiseen metrotunneliin, nykyinen metrojuna on liian leveäkorinen rhk:n radoille ja laiturikorkeus on eri metrolla ja lähijunalla. Ilman suurremonttia siitä ei päästä. Halvempaa ja kätevämpää taitaa olla liikennöidä kahta järjestelmää.
    Onhan tätä täällä veivattu, mutta jos kustannukset olisivta jotenkin tolkulliset, sanotaan nyt vaikka 100-200 miljoonaa, niin kyllä tämä luultavasti kannattaisi. Tuo summa tulisi takaisin varmaan jo Pisaran rakennuskustannuksissa, jatkettaisiin vain Kampin kääntöraiteet Pasilaan ja Hakaniemestä myös. Ei tarvitisi tehdä kahta uutta asenaa.

  12. #12
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Kuntaliitokset ja joukkoliikenteen kehittäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jussi Näytä viesti
    Lisäksi merenranta ja suurten yritysten pääkonttorit houkuttelevat Espooseen hyvätuloisia veronmaksajia. Itse näkisin mielelläni pääkaupunkiseudulla kaksi kaupunkia: Helsinki ja Espoo. Helsinkiin liitettäisiin Vantaa sekä osa Sipoosta, Espooseen Kauniainen ja Kirkkonummi.
    Mitä etua olisi, jos olisivat erikseen Helsinki ja Espoo, kuin jos kaikki kaupungit liitettäisiin yhdeksi kunnaksi? En näe muuta perustelua tälle, kuin halun päästä halvemmilla kunnallisveroilla ja jättää köyhempi väki Helsingin huollettavaksi. Tämä ei ole oikeudenmukaista ja rikkaille ei sitä paitsi kunnallisveron suuruudella ole niin paljoa väliä, tärkeämpää on turvallisempi asuinympäristö ja tällaiset seikat. Turvallinen asuinympäristö tulee siitä, että köyhemmistäkin pidetään huolta, jotta he eivät muutu rauhattomaksi väeksi kokiessaan sortoa yhteiskunnan taholta.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  13. #13

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Kuntaliitokset ja joukkoliikenteen kehittäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Mitä etua olisi, jos olisivat erikseen Helsinki ja Espoo, kuin jos kaikki kaupungit liitettäisiin yhdeksi kunnaksi? En näe muuta perustelua tälle, kuin halun päästä halvemmilla kunnallisveroilla ja jättää köyhempi väki Helsingin huollettavaksi. Tämä ei ole oikeudenmukaista ja rikkaille ei sitä paitsi kunnallisveron suuruudella ole niin paljoa väliä, tärkeämpää on turvallisempi asuinympäristö ja tällaiset seikat. Turvallinen asuinympäristö tulee siitä, että köyhemmistäkin pidetään huolta, jotta he eivät muutu rauhattomaksi väeksi kokiessaan sortoa yhteiskunnan taholta.
    Olen itse espoolainen, eikä se minua häiritsisi jos kaikki pk-seudun 4 kaupunkia liitettäisiin yhteen. Ne haitat joita se aiheuttaisi olisivat kokonaisuudessaan vähäisemmät kuin mitä sillä hyötyisi.

    Olen tosin syntynyt Helsingissä ja asunut Helsingissä yhteenlaskettuna pidempään kuin missään toisessa kunnassa, että ehkä se vaikuttaa kantaani?

    t. Rainer

  14. #14
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun kuntaliitokset joukkoliikenteen kannalta

    Espoon tulisi lähteä kuntaliitokseen mukaan joko kokonaan tai sitten palana. Jos palana niin rajat voisivat olla kutakuinkin tällaiset:

    kartta

    (tässä otetaan kantaa vain hki-van-esp yhdisymiseen, ei kaikkien pääkaupunkiseudun kuntien)
    Viimeisin muokkaaja vko; 21.08.2008 kello 20:10.

  15. #15
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun kuntaliitokset joukkoliikenteen kannalta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    (tässä otetaan kantaa vain hki-van-esp yhdisymiseen, ei kaikkien pääkaupunkiseudun kuntien)
    Itse ehdotan taas pakettia, jossa yhdistettäisiin Kirkkonummi, Espoo, Kauniainen, Vantaa, Helsinki ja Etelä-Sipoo. Pohjoisemmasta yhdistettäisiin Klaukkala, joka on enemmän pääkaupunkiseutua kuin Nurmijärveä. Samaten liitettäisiin Nummela, joka on liittynyt kiinteästi pääkaupunkiseudun työssäkäyntialueeseen. Nurmijärven muu osa, Hyvinkää, Tuusula, Järvenpää, Kerava ja Pohjois-Sipoo muodostaisivat Keski-Uudenmaan kunnan. Jäljellejäävä osa Vihdistä jaettaisiin Lohjan, Karkkilan ja pääkaupunkiseudun kesken.

    Järkevintä voisi olla kyllä koko Uudenmaan, Itä-Uudenmaan ja Hämeen eteläosien liittäminen yhdeksi isoksi alueeksi, koska sitähän ne käytännössä ovat. Pitäisi vain pitää huoli, että lähidemokratia toteutuu ja palveluita on riittävästi lähellä asukkaita. Etäisyyspulmaa ei tällä alueella niin pahasti ole, koska etäisyydet ovat loppujen lopuksi aika lyhyitä, kulkuyhteydet pelaavat ja asukkaita on paljon, joten harvoilla olisi kohtuuttoman pitkä matka palveluihin, vaikka niitä harvennettaisiinkin nykyisestä.
    Yöbussissa on tunnelmaa

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kuntaliitokset ja joukkoliikenteen kehittäminen
    kirjoittanut LateZ foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 13.08.2008, 23:32
  2. Pääkaupunkiseudun lähijunien lipunmyynti
    kirjoittanut Ville O. Turunen foorumissa Junat
    Vastauksia: 50
    Viimeisin viesti: 25.07.2007, 12:53
  3. Eduskuntavaalitulos 2007 joukkoliikenteen kannalta
    kirjoittanut vristo foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 93
    Viimeisin viesti: 03.06.2007, 16:01
  4. Pääkaupunkiseudun kombiratikkaverkko?
    kirjoittanut jhaarni foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 21.02.2007, 14:04
  5. Pääkaupunkiseudun bussikuvasto
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 08.12.2005, 18:09

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •