Helsingin puolueiden vaaliohjelmat

Suunnittelu menee Helsingissäkin YTV:lle.

Käsittääkseni ei mene YTV:lle. Sekä HKL:n että YTV:n tilaajaorganisaatiot tullaan lopettamaan ja tilalle perustetaan uusi organisaatio, joka suunnittelee ja kilpailuttaa liikenteen nykyisen YTV:n ja Helsingin alueella.
 
Otetaan nyt sitten demarit käsittelyyn, suht tuore ohjelma on pitkä ja seikkaperäinen:
Helsingin SDP sanoi:
6. Joukkoliikennekaupungissa voidaan hyvin
Liikkumisen tasa-arvoa ympäristöä säästäen
Hyvät joukkoliikennepalvelut turvaavat elinvoimaisen ja viihtyisän Helsingin. Toimiva joukkoliikenne mahdollistaa tasa-arvoisen liikkumisen ympäristöä säästäen. Liikenne on kaupunki-ilman merkittävä saastuttaja. Siksi yksityisautoilu on pidettävä seudun pääliikenneväylillä. Töihin tai vapaa-ajan rientoihin kaupungin keskustaan tullaan joukkoliikennevälineillä tai polkupyörillä. Pyöräilyn sujuvuutta ja turvallisuutta parannetaan koko kaupungissa. Haluamme tehdä mahdolliseksi liityntäpysäköinnin voimassaolevalla matkakortilla rautatie- ja metroasemien tuntumaan koko pääkaupunkiseudulla. Liityntäpysäköintipaikoissa huomioidaan myös pyöräilijät.

Ruuhkamaksuilla torjumme ilmastonmuutosta vähentämällä henkilöautoliikennettä ja estämme liiallisen automäärän tunkeutumisen viihtyisää kaupunkielämää häiritsemään. Ruuhkamaksutulot on suunnattava toteutuessaan pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen kehittämiseen. Joukkoliikenteen sujuessa emme tarvitse keskustatunnelia. Keskustatunneliin suunniteltu rahoitus on käytettävä ensi vuosikymmenen uusiin joukkoliikennettä parantaviin investointeihin. Autottomassa kävelykeskustassa elämä on rentoa ja kauppa käy.

Rahaa raideliikenteeseen ja poikittaisliikenteeseen
Haluamme rakentaa toimivan raideliikenneverkon. Haluamme, että metrolla pääsee Vuosaaresta Kivenlahteen - ja tulevaisuudessa myös Mellunmäestä itään. Uusien metrolinjojen suunnittelu on aloitettava välittömästi. Lähijunaliikenteen palvelukykyä lisätään kehäradalla ja uudella kalustolla. Tiheällä aikataululla toimivalla liityntäliikenteellä metro- ja rautatieasemille saadaan joukkoliikennepalveluiden tarjonta kaikkien lähelle. Raitioliikenneverkostoa on kehitettävä ja laajennettava nykyisen kantakaupungin ulkopuolelle, myös uusille asuinalueille.

Poikittaisliikennettä on kehitettävä voimakkaasti. Esimerkiksi perustetaan uusi Jokeri-linja Vuosaaresta Myyrmäkeen ja huolehditaan hyvistä joukkoliikenneyhteyksistä toimintansa aloittavaan satamaan. Pysäkit on sijoitettava turvallisiin paikkoihin enintään 300 metrin kävelymatkan päähän kotoa ja työpaikalta. Joukkoliikennevälineiden, asemien ja pysäkkien turvallisuuteen ja siisteyteen on kiinnitettävä erityistä huomiota.

Puolitetaan matkalipun hinta
Haluamme puolittaa matkustajan maksaman matkalipun hinnan sekä Helsingissä että koko pääkaupunkiseudulla. Joukkoliikenteen tariffitukea on nostettava. Kanta-asiakkaille haluamme erityisetuina lisäalennuksia. Alle 16-vuotiaat matkustavat ilmaiseksi. Helsingin seudun lippujärjestelmästä on tehtävä yksinkertainen ja matkustamaan houkutteleva. Palautamme seutuliikenteeseen kohtuuhintaisen vyöhykelisälipun. Joukkoliikenteen opiskelijahinta on luonteeltaan tarveharkintainen etuus, joka liittyy opiskelijastatukseen, ei ikään. Siksi opiskelija-alennuksen on koskettava kaikkia, myös yli 30-vuotiaita opiskelijoita

Helsingin seudulle tulee perustaa vahva joukkoliikenteen palveluista ja taloudesta kokonaisvastuun ottava organisaatio. Seudun yhteisen joukkoliikenteen kehittämistyössä on oltava asukkaiden mielipiteitä kuuleva ja poliittisesti edustava päätöksenteko. Valtio on saatava vihdoin osallistumaan maan pääkeskuksen elinvoiman kannalta tärkeän joukkoliikenteen hoidon kustannuksiin. Kaupungin joukkoliikenteen tariffikehitykseen vaikuttavaa tukea on nostettava. Joukkoliikennekaupungissa asukkaat ja ympäristö voivat hyvin. http://www.stadindemarit.fi/vaalit/index.php/vaaliohjelma
Tätä lipun hintojen puolitusta vaatii nyt vaalien alla sekä vihreät että demarit, eli jos ei nyt vaalipäivänä tapahdu mitään kummallista niin asia on sillä selvä :)¨

Mutta ei tuo noin periaatetasolla hullummalta kuulosta, tosin 300 metriä pysäkille on jo turhankin tiuha pysäkinväli. Rahoitus on tässäkin mysteeri, ruuhkamaksut tai ei, missäköhän on ne "keskustatunneliin varatut rahat"?
 
Takaisin
Ylös