Ihan hyviä pointteja.
Teoilla viittasin jo tehtyyn. Espoo olisi voinut vuosikymmenten saatossa parantaa joukkoliikennettään, kuten Helsinki on tehnyt. Espoohan on hajanainen, koska siitä on haluttu tehdä hajanainen, joka taas ei ole hyvä julkiselle liikenteelle.
Leppävaaraan onkin hyvä liikenne, koska junia menee aika hyvin, kiitos raskaan raideliikenteen. Helsinki on metron lisäksi ollut aikoinaan voimakkaasti ajamassa YTV:tä ja seutulippua sekä yhteistä jätehuoltoa. Kumpaakin Espoo vastusti. YTV:tä ei suinkaan perustettu Helsingin omavaltaisuuden suitsimiseksi, vaan nimenomaan hiukan katsomaan näiden kahden vallattoman veijarin, Espoon ja Vantaan perään..
Kyse oli kuitenkin siitä alunperin, että toivoit joukkoliikennepäätöksiin tolkkua ja syytit Helsinkiä omavaltaisuudesta. Mielestäni on enemmän tolkkua pitää yllä Espoota huomattavasti parempaa (rahamäärä suhteuttettuna asukaslukuun) joukkoliikennejärjestelmää kuin vaatia lisää moottoritietä, kuten Espoo. Helsingissä on tehty paljon tyhmää, muttei ehkä kuitenkaan niin autoilumyönteistä henkeä ole kuin Espoossa. Vai millainen on Espoon sisäinen liikenne? Onko liikkuminen Espoossa vaikkapa poikittain minkälaista?
Espoo on itse tehnyt päätöksenä ja muokannut kaupunkia tiettyyn suuntaan.
Niin. Voiko tästä jotain muuta päätellä?