Näytetään tulokset 1-2/2

Viestiketju: Suomen Liikenneliitto: Öljyriippuvuus estää joukkoliikenteen kehittämisen

  1. #1

    Liittynyt
    26.08.2005
    Sijainti
    Etelä-Suomi
    Viestejä
    36

    oletus Suomen Liikenneliitto: Öljyriippuvuus estää joukkoliikenteen kehittämisen

    Suomen Liikenneliitto SuLi ry. Tiedote 18.9.2008.
    Julkaisuvapaa heti

    Suomen Liikenneliitto: Öljyriippuvuus estää joukkoliikenteen kehittämisen

    Suomen Liikenneliitto SuLi ry on huolissaan suomalaisen joukko- ja hyötyliikenteen öljyriippuvuudesta. Ikävänä esimerkkinä öljyriippuvuuden aiheuttamasta yllättävästä hintavaihtelusta toimii suurille kaupungeille myönnetyn joukkoliikennetuen hupeneminen kasvaneisiin polttoainekuluihin. SuLin pitkäaikaisena tavoitteena ollutta joukkoliikennetukea ei voida kallistuneen polttoaineen vuoksi käyttää tuen alkuperäiseen tarkoitukseen - joukkoliikenteen kehittämiseen. Nyt tuki riittää ainoastaan ylläpitämään joukkoliikenteen aiemman palvelutason.

    SuLi vaatii Helsinkiä ottamaan pikaisesti käyttöön raitioverkon laajennukset esikaupunkeihin ja nopeuttamaan raitioverkkoa nykyaikaisemmalle tasolle. Espoossa, Vantaalla sekä suurilla ja keskisuurilla kaupunkiseuduilla on välittömästi aloitettava toimet raitioteiden tai johdinautojen toteuttamiseksi. Hyväksi esimerkiksi käy ruotsalainen 30000 asukkaan Karlskronan kaupunki, joka rakensi tuulivoimasähköä käyttävän johdinbussijärjestelmän sekä 120000 asukkaan Norrköping joka on ylläpitänyt ja laajentanut raitiotieverkkoa. Paikallinen energiantuotanto on hintavaihteluiltaan huomattavasti vähäisempää kuin öljy, jolloin kustannustasoltaan vakaata joukkoliikennettä voidaan kehittää huomattavasti nykyistä pitkäjänteisemmin.

    Uusia asuinalueita kaavoitettaessa ja rakennettaessa on alusta saakka kiinnitettävä huomiota joukkoliikenneverkon toimivuuteen. Näin saamme paitsi energiatehokkaita myös viihtyisiä, turvallisia ja haluttuja asuinalueita. Koko maassa öljyriippuvuuden vähentämiseksi tulee lisäksi aloittaa välittömät toimenpiteet kävelyyn ja pyöräilyyn kannustamiseksi. Kevyenliikenteen käyttäjäryhmien liikenneturvallisuutta on niin ikään johdonmukaisesti parannettava.

    SuLi toivoo, että kasvavissa bioenergiakuljetuksissa siirrytään energiaystävälliseen vesi- ja rautatieliikenteeseen, jolloin öljyn hinta vaikuttaa vähäisesti bioenergian hintaan. Keinoina SuLi näkee kilpailun edistämisen rautateiden tavaraliikenteessä ja johdonmukaiset investoinnit sisävesiteiden bioenergiakuljetuksiin. Rauta- ja vesiteihin panostaminen auttaa myös Sisä-Suomen teollisuutta toimimaan alhaisemmin ja tasaisemmin kuljetuskustannuksin.

    Suomen Liikenneliitto - SuLi ry. on valtakunnallinen kestävän liikenteen edunvalvontajärjestö. SuLi:n tavoitteena on turvallinen, sujuva ja vähän ympäristöä rasittava liikennekulttuuri. SuLi:n yksi keskeinen tehtävä on toimia joukkoliikenteen käyttäjien edunvalvontajärjestönä.

    Puheenjohtaja Elmeri Kollanus GSM: 050 5995033, Email: elmeri.kollanus@sci.fi
    http://www.suli.org/

  2. #2

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki, Hamina
    Viestejä
    676

    oletus Vs: Suomen Liikenneliitto: Öljyriippuvuus estää joukkoliikenteen kehittämisen

    Tarkoittaisko Landskronaa eikä Karlskronaa. Tämä johdinbussijärjestelmä on yksi kolmen bussin linja noin vaan tarkennuksena.
    antti

Vastaavia viestiketjuja

  1. Suomen raitiovaunukunnat
    kirjoittanut Samppa foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 35
    Viimeisin viesti: 24.04.2014, 09:50
  2. Suomen Turistiauto
    kirjoittanut Tuomas foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 11.05.2010, 00:09
  3. Suomen tuontibussit
    kirjoittanut killerpop foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 08.05.2010, 23:57
  4. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 24.02.2010, 10:16

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •