Tornion Itäiseltä Ajoksen omakotialueelle

Liittynyt
19 Syyskuu 2007
Viestit
841
Tapahtuu 2.10.2008 Oulussa ja Haaparannalla sekä junassa ja linja-autossa niiden välillä.

Kello 5.00 alkaa kelloradio elämöidä ja matkapuhelin vaatia huomiota osakseen. Pysäkillä palelemassa 5.36, onneksi ei sada. 5.44 ysitoista tulee, kymmenen minuuttia myöhemmin pois kyydistä Joukkoliikennekadulla. Miksi Oulussa ei tehty pysäkkejä niin kuin Jyväskylässä Vapaudenkadulla tai Kuopiossa torin ympärillä? Onhan kadulla pituutta! Sampolan Pirssin taukotuvan luona yksinäinen mittariauto odottelee myöhäistä tai aikaista kyydin tarvitsijaa. Tosiaan: Oulussa joukkoliikenneharrastaja turvautuu taksiin vain myöhään tai aikaisin. Tai kun kädet eivät riitä matkatavaroiden raahaamiseen. Juna Helsingistä Kolariin myöhässä: osoittautuu, että seitsemän minuuttia. Myös lähtö myöhästyy saman verran. Veturin vaihtoon kuluva aika on taidettu laskea tosi tarkasti, mutta eikö Kemissä ole vetureita vaihdettavaksi?

Konduktööri myy lipun Tornion Itäiselle. Ikkunan ulkopuolella yö vielä jatkuu, joten matkalukeminen esiin. Mikäs on rassannut Kalevan pääkirjoittajaa eilisiltana? ... Mustanaamio se jaksaa tänäänkin parantaa maailmaa - omalla tavallaan: ei yritä vaikuttaa syihin, vaan korjailee seurauksia. Onhan aita siinä matalin, kenelle tahansa. Mutta eikö Bangallassa kulje junia? Minkähän verran mahtaa raiteita olla Mawitaanin asemalla? Onko se savuton alue?

Ravintolavaunussa neljä rautatieherraa puhelee omiaan. Jätän referaatin tässä julkaisematta. Kemin jälkeen paikalle ilmestyy toimittaja sekä kuvaajakin. Isoin herra arvelee toimittajalle, että torniolaiset matkustavat Ylläkselle junalla.

Torniota lähestyttäessä aamu on jo valjennut. Kaakamossa, Kemin ja Tornion puolivälissä, entinen asemarakennus on siinä missä jo sata vuotta. Juna lipuu Tornion Itäiselle kolme minuuttia myöhässä. Laiturilla kaksi pysäkkikatosta, joista toisessa soittokunta. Viidessä minuutissa on puheet pidetty ja soitot soitettu. Juna jatkaa matkaa. Seisakkeelta alkaa autotie ja pyörätie jonnekin. Seisakkeelle päin ei ole mitään opasteita (vielä?). Onkohan Mawitaanissakin ainoa seisake epämääräisen teollisuusalueen laidalla tuntemattoman sivukujan päässä?

Vartin kävelymatkan jälkeen maha täyteen liikennemyymälän aamiaisella. 9.35 Luotomäelle K-kaupan eteen ihmettelemään, missä Tornion kaupungin palvelulinja kulkee. Ei ainakaan täällä. Aikataulu on Haaparannan(!) kunnan sivulla. Luotomäen kohdalla ei ole pysäkkiä päätiellä. Seuraava risteys häämöttää lännen suunnalla. Siellä saakin odottaa Salmelan autoa. Pysäkille pysähtyy Orajärvi eli Ylitornion tilausajot pienoisbussillaan ja Salmela sen perään vasta 9.58. Onkohan Rovaniemen myöhempi yöjuna ollut myöhässä? Orajärvessä ei ole minkäänlaista linjakilpeä, mutta eiköhän se ole junan jatkoyhteys Äkäslompoloon. Salmela on menossa Haaparannalle, joten Matkahuollon 44 matkan kortti alle kuudelle kilometrille saa kyytiä. Suomalaisella matkakortilla ulkomaille!

Haaparannalla on mukava ihmetellä kaukoliikenteen linjanumeroita, joita ei ole Suomessa vielä keksitty. Paikallista aikaa 9.10 lähtee kaksikerroksinen KustBussen linjalle 20 Uumajaan ja melkein samannäköinen Norrlandskusten 11.20 linjalle 100 Sundsvalliin. Länstrafiken Norrbottenin trikoloribussi aloittaa 10.40 linjalle 53 kohti Kiirunaa. Näyttää tarkemmin olevan Wälimaas Buss. Rahtia puretaan rekasta, jonka kyljessä lukee Bussgods-Pilen. Bussiaseman edessä mainos toivoo, että ostaisimme junaliput rakennuksessa olevasta matkatoimistosta.

(Jatkoa seuraa.:smile:)
 
(Jatkoa tämän ketjun ensimmäiseen viestiin.)

Haaparannan linja-autoaseman vieressä on ruokakauppa ja polarbröd on hyvää. "originalet från norr". Ruotsalaiset ovat keksineet muutakin kuin jakoavaimen ja kuulalaakerin. Koti-ikävä alkaa patistaa kohti Torniota. Melkein rajaviivaan kiinni on valmistumassa kauppakeskus joulumarkkinoille. Matkailutoimisto on joen rannassa, mutta Ruotsin junien aikataulun hylly ammottaa tyhjänä. Vieressä on Länstrafikenin talviaikataulua melkoinen pino. Gold Linen vihkoa jonkinverran, kannessa paras näkemäni aikataulun kansikuva: bussi lumen osaksi peittämässä avoimessa tunturimaisemassa Suomen maanteiden korkeimmalla kohdalla Kilpisjärven lähellä. Jos se on myös vertauskuva, niin kyllä on "kabussin" tavoitteet korkealla ja kunnianhimoiset.

Lukiokadulla parkissa Kylmäsen Liikenne, linjakilvessä Särkinärä. Onko Kylmänen laajentanut liikennealuettaan Tyrnävältä Tornioon? Linja-autoasemalla Ylimäki, sekin lähdössä Särkinärään. Sitä ennen lähtee kuitenkin kaksi muuta Ylimäkeä eri reittejä Karunkiin. Myös äskeinen Kylmänen on löytänyt asemalle, mutta linjakilpi on vaihtunut. Jussila on ilman linjakilpeä lähdössä jonnekin. Tornion kaupunki taitaa olla lupaviranomainen Jussilan ja Ylimäen linjoille kaupungin keskustasta haja-asutusalueelle. Varsinaista kaupunkimaista paikallisliikennettä Torniossa ei ole.

Salmela aloittaa 14.05 Kemiin. Ensin käydään Hannulan koululla ja sitten tehdään viiden minuutin pisto Raumon koululle. Vuoro ajetaan M-P: käydäänköhän Raumon koululla myös lomapäivinä? Hannulan koulua ei aikataulussa mainita. Matkustajia jätetään 14.27 alkaen 18 pysäkille ennen Keminmaan rajaa. Kemiin saavutaan viisi minuuttia myöhässä. Puoli tuntia myöhemmin lähtenyt moottoritievuoro on perillä minuutin tai pari myöhemmin.

Kemissä on iltapäiväruuhka kolmen ja neljän jälkeen. Tunti kuluu Heiskasen kyydissä Ajoksen omakotialueelle ja takaisin. Matkan hinta 3,5 euroa. Onkohan Mawitaanissa kilometritaksa vai tasataksa? Aamun sarjakuva pulpahtaa mielen pinnalle. Mennessä matkustajia 14 ja lähdön jälkeen päätepysäkki on neljästoista pysähdys. Palatessa vastaavat luvut 10 ja 10. Ouluntien tasoristeyksessä odotetaan, että ohi ajaa tavarajuna 34 vaununsa kanssa. Aamulla samassa tasoristeyksessä odotteli saman linjan auto Kolarin junan ohikulkua. Veitsiluodossa bussi ajaa puomeilla suljetun tehdasalueen läpi. Ajoreittiä on muutettu aiempaa etelämmäs. Ajoksen päätepysäkille tultaessa kuljettaja herättelee nimeltä tuntemansa matkustajan. Ennen kerrottiin, että Ajoksen asukkaat saivat autolleen ilman muuta luvan tehdasalueen läpiajoon, koska heidän kunnalliset ja ehkä muutkin palvelut olivat Rytikarissa tehtaan takana. Kierto mantereen kautta olisi ollut pituudeltaan moninkertainen. Ennen Veitsiluodossa saattoi käydä bussilla vaikka vuorotöissä sekä Kemistä että Simosta, josta ajoi Salmela jopa joulupäivänä! Nyt kyytiä on vain päivätyöhön M-P.

Kemin paikallisliikenne -ketjussa pidin Gold Linen tapaa ajaa (Kemin pohjoisella paikallislinjalla 10) keskustakierros mennen tullen parempana kuin Heiskasen tapaa ajaa (tällä eteläisellä linjalla 2/2A) kierros vain saavuttaessa. Nyt näyttää siltä, että Heiskasen ajoaika on niin pitkä, että pysyäkseen tunnin vuorovälissä se ei ehdi tehdä kierrosta lähtiessä. Julkaistusta aikataulusta saa mielestäni kuitenkin käsityksen, että ajoaika linja-autoasemalta Ajokseen on 25 minuuttia. Nytkin lähtö Ajoksesta tapahtuu kuusi minuuttia myöhässä.

Kokkolan junan lähtöä Kemin asemalla odotellessa tulee mieleen aikaisempi saman junan odotuskerta: aseman yli kiirehti Finncomm Airlines -nimisen liikennöitsijän joukkoliikenneväline. Jokohan Finnair avaa uuden kaukoreitin Mawitaaniin? Mustanaamio varmaan vaihtaisi viidakkorummut matkapuhelimiin. Kokkolan junan pysähdyspaikkoja vähennettiin kahteen otteeseen. Matkustajamäärät pieniä pikkutaajamissa. Mutta onhan syykin tiedossa: aikataulu mahdollistaa päiväkäynnin vain Kemiin tai Rovaniemelle, mutta ei Ouluun, joka kuitenkin on pääsuunta kyydin kysynnässä.

Tältä näytti yhden päivän ekskursio syntymäkotiseudulle "joukkoliikennesilmälasien" läpi. Mawitaanissa olisi ehkä aurinkolasit olleet tarpeen. En tarkoita, että joukkoliikenne muuttaisi maailman paremmaksi, mutta se ehkä tekee maailmasta vähän siedettävämmän ... mahdollisimman monelle, omnibus - kaikille.
 
Haaparannan Ringlinjen-pienoisbussin kuva on syystä tai toisesta juuttunut Gallerian sensuuriin. Auto taisi olla "Österbergs" ja rekisteri XWR-791.

Lisää kertomuksen kuvitusta löytyy Gallerian kaikista bussikategorioista sekä muista joukkoliikennekuvista. Kemistä on neljä kuvaa kaupunkiliikennebusseista ja Torniosta on kaksi kuvaa kaukoliikennebusseista. Haaparannalta on yksi lisäkuva. Torniosta ja Kemistä on kummastakin yksi kuva "muissa kuvissa". Näiden kaikkien lisäyspäivä on 11.10.2008. Ne on otettu "kumisaapastehtaan yleiskoneella" ja niiden tekninen laatu yllätti ainakin itseni.
 
Takaisin
Ylös