(Jatkoa tämän ketjun ensimmäiseen viestiin.)
Haaparannan linja-autoaseman vieressä on ruokakauppa ja polarbröd on hyvää. "originalet från norr". Ruotsalaiset ovat keksineet muutakin kuin jakoavaimen ja kuulalaakerin. Koti-ikävä alkaa patistaa kohti Torniota. Melkein rajaviivaan kiinni on valmistumassa kauppakeskus joulumarkkinoille. Matkailutoimisto on joen rannassa, mutta Ruotsin junien aikataulun hylly ammottaa tyhjänä. Vieressä on Länstrafikenin talviaikataulua melkoinen pino. Gold Linen vihkoa jonkinverran, kannessa paras näkemäni aikataulun kansikuva: bussi lumen osaksi peittämässä avoimessa tunturimaisemassa Suomen maanteiden korkeimmalla kohdalla Kilpisjärven lähellä. Jos se on myös vertauskuva, niin kyllä on "kabussin" tavoitteet korkealla ja kunnianhimoiset.
Lukiokadulla parkissa Kylmäsen Liikenne, linjakilvessä Särkinärä. Onko Kylmänen laajentanut liikennealuettaan Tyrnävältä Tornioon? Linja-autoasemalla Ylimäki, sekin lähdössä Särkinärään. Sitä ennen lähtee kuitenkin kaksi muuta Ylimäkeä eri reittejä Karunkiin. Myös äskeinen Kylmänen on löytänyt asemalle, mutta linjakilpi on vaihtunut. Jussila on ilman linjakilpeä lähdössä jonnekin. Tornion kaupunki taitaa olla lupaviranomainen Jussilan ja Ylimäen linjoille kaupungin keskustasta haja-asutusalueelle. Varsinaista kaupunkimaista paikallisliikennettä Torniossa ei ole.
Salmela aloittaa 14.05 Kemiin. Ensin käydään Hannulan koululla ja sitten tehdään viiden minuutin pisto Raumon koululle. Vuoro ajetaan M-P: käydäänköhän Raumon koululla myös lomapäivinä? Hannulan koulua ei aikataulussa mainita. Matkustajia jätetään 14.27 alkaen 18 pysäkille ennen Keminmaan rajaa. Kemiin saavutaan viisi minuuttia myöhässä. Puoli tuntia myöhemmin lähtenyt moottoritievuoro on perillä minuutin tai pari myöhemmin.
Kemissä on iltapäiväruuhka kolmen ja neljän jälkeen. Tunti kuluu Heiskasen kyydissä Ajoksen omakotialueelle ja takaisin. Matkan hinta 3,5 euroa. Onkohan Mawitaanissa kilometritaksa vai tasataksa? Aamun sarjakuva pulpahtaa mielen pinnalle. Mennessä matkustajia 14 ja lähdön jälkeen päätepysäkki on neljästoista pysähdys. Palatessa vastaavat luvut 10 ja 10. Ouluntien tasoristeyksessä odotetaan, että ohi ajaa tavarajuna 34 vaununsa kanssa. Aamulla samassa tasoristeyksessä odotteli saman linjan auto Kolarin junan ohikulkua. Veitsiluodossa bussi ajaa puomeilla suljetun tehdasalueen läpi. Ajoreittiä on muutettu aiempaa etelämmäs. Ajoksen päätepysäkille tultaessa kuljettaja herättelee nimeltä tuntemansa matkustajan. Ennen kerrottiin, että Ajoksen asukkaat saivat autolleen ilman muuta luvan tehdasalueen läpiajoon, koska heidän kunnalliset ja ehkä muutkin palvelut olivat Rytikarissa tehtaan takana. Kierto mantereen kautta olisi ollut pituudeltaan moninkertainen. Ennen Veitsiluodossa saattoi käydä bussilla vaikka vuorotöissä sekä Kemistä että Simosta, josta ajoi Salmela jopa joulupäivänä! Nyt kyytiä on vain päivätyöhön M-P.
Kemin paikallisliikenne -ketjussa pidin Gold Linen tapaa ajaa (Kemin pohjoisella paikallislinjalla 10) keskustakierros mennen tullen parempana kuin Heiskasen tapaa ajaa (tällä eteläisellä linjalla 2/2A) kierros vain saavuttaessa. Nyt näyttää siltä, että Heiskasen ajoaika on niin pitkä, että pysyäkseen tunnin vuorovälissä se ei ehdi tehdä kierrosta lähtiessä. Julkaistusta aikataulusta saa mielestäni kuitenkin käsityksen, että ajoaika linja-autoasemalta Ajokseen on 25 minuuttia. Nytkin lähtö Ajoksesta tapahtuu kuusi minuuttia myöhässä.
Kokkolan junan lähtöä Kemin asemalla odotellessa tulee mieleen aikaisempi saman junan odotuskerta: aseman yli kiirehti Finncomm Airlines -nimisen liikennöitsijän joukkoliikenneväline. Jokohan Finnair avaa uuden kaukoreitin Mawitaaniin? Mustanaamio varmaan vaihtaisi viidakkorummut matkapuhelimiin. Kokkolan junan pysähdyspaikkoja vähennettiin kahteen otteeseen. Matkustajamäärät pieniä pikkutaajamissa. Mutta onhan syykin tiedossa: aikataulu mahdollistaa päiväkäynnin vain Kemiin tai Rovaniemelle, mutta ei Ouluun, joka kuitenkin on pääsuunta kyydin kysynnässä.
Tältä näytti yhden päivän ekskursio syntymäkotiseudulle "joukkoliikennesilmälasien" läpi. Mawitaanissa olisi ehkä aurinkolasit olleet tarpeen. En tarkoita, että joukkoliikenne muuttaisi maailman paremmaksi, mutta se ehkä tekee maailmasta vähän siedettävämmän ... mahdollisimman monelle, omnibus - kaikille.