Tukholman joukkoliikenne ylenaikaisessa

b10m55

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
170
Kaupallisia radioasemia on joskus moitittu höpö-höpö-journalismista, mutta osaa se YLEkin. Viime viikolla oli ylenaikaisen aamuaiheena Tukholman joukkoliikenne. Toimittaja oli lähetetty koko viikoksi naapurimaan pääkaupunkiin antamaan raportteja. Ensimmäisenä aamuna raportoija oli bussipysäkillä odottamassa ja kertoi, että Tukholmassa bussinkuljettajat eivät enää myy kertalippuja. Aamutoimittaja Suomen päässä oli tästä aivan äimistynyt eikä ollut koskaan kuullutkaan sellaisesta, ettei lippuja saisi kuin automaatista.

Toisena päivänä toimittaja oli kokeillut metroa ja pikaraitiotietä. Metro oli ollut moderni ja siisti, mutta pikaraitiotievaunu oli jokin museosta kaivettu 50-lukulainen rakkine. Ja taas ihmeteltiin. Joukkoliikenteen korkeita maksuja kummasteltiin myös ja hinnoista puhuttiin tietenkin kertamaksulähtöisesti. Toimittaja selitteli vyöhykkeitä ja muisteli että Helsingistä vyöhykkeet poistettiin jo 1970-luvulla - ei kai ymmärtänyt eroa koko Tukholman läänin ja Helsingin sisäisen liikenteen välillä.

Joka aamu opeteltiin myös jokin ruotsin uudissana. Eräänä aamuna se oli tvärbanan. Helsingin päässä toimittajalla ei ollut mitään käsitystä mitä se voisi tarkoittaa. Myös tukholmanmatkaajalle se oli ollut täysin outo, mutta sitten oikeaksi vastaukseksi oli kerrottu "kehärata".

Nämä aamuiset raportit kestivät kukin n. 5-10 minuuttia. Aiheina olivat myös tietullit ja kaupunkipyörät. Kunnollisella valmistelulla ja asiantuntemuksella ohjelmista olisi voinut olla paljonkin hyötyä. Nyt ei näistä pätkistä saatu juuri mitään faktatietoa.

Toivottavasti toimittajalla oli jokin hyödyllisempikin missio tälle viikon tukholmanreissulle, ettei tämä nollainformaatio-aamuviihde ollut matkan koko kuva.
 
Kuuntelin itse samoja raportteja Ylen Aikaisesta ja ihmettelin myös niiden täydellistä tietämättömyyttä. Kun tuota raporttiviikkoa edeltävällä vikkolla toimittajan matkaa mainostettin ja kerrottiin, että "hän menee tutkimaan ja antaa raportteja Tukhoman maailmankuulusta joukkoliikenteestä", niin odotukseni olivat suht korkealla. Mutta mitä saatiinkaan lopputulokseksi? Täysin mitäänsanomattomia, suorastaan uusavuttomien toimittajien hassuja kommentteja; "Tukholman joukkoliikenne on kallista, toivottavasti Helsinki ei ota mallia, pikaratikka olikin vanha 50-luvun rotisko, jne". Ei voi kuin ihmetellä, onko tavallisen joukkoliikennekäyttäjän, vaikkakin kokeneiden radiotoimittajien, joukkoliikennetietämys ja -taidot yleensäkin tällaista luokkaa? Ovatko "tavisten" joukkoliikenneajatukset yleensäkin tätä tasoa? Mieleni teki jopa lähettää palautetta Ylen Aikaiselle, että ottaisivat edes selvää eri lipputyypeistä, niiden hinnoista sekä saatavuudesta ennen moista rapottimatkaa, mikä on suht helppoa esimerkiksi internetistä (http://www.sl.se/templates/PriceList.aspx?id=4190). Kaipa se YTV-alueellakin olisi aika kallista, jos aina matkustelisi kertalipuilla maksaen.

Missäs Tukholmassa muuten ajetaan "pikaratikkaa" vielä vanhalla A30B sekä B30B-kalustolla? Ettei vaan Ylen Aikaisen Tukholman joukkoliikennerapotteja toimittanut toimittaja ajellut vahingossa ja tietämättömyyttään Nockebybanalla tai Lidingöbanalla? Muuten en kyllä ymmärrä miten Tukholman ainoa oikean pikaratikkaradan modernia eli Bombardierin Flexity Swift-kalustoa nimitetään tuollaisilla käsitteillä (kuten rakkine tai rotisko). Ei taida tosin olla Nockebybanallakaan vanhaa kalustoa enää.
 
Viimeksi muokattu:
Ei taida tosin olla Nockebybanallakaan vanhaa kalustoa enää.
18.8. tänä vuonna piipahdin tuolla ja päivällä ruuhkien välisenä aikana koko liikenne perustui tämän näköiseen kalustoon. On ilmeistä, että toimittaja on puhunut jostain muusta kuin Tvärbananista kalustoa luonnehtiessaan.

En seurannut ketjussa käsiteltävää raporttisarjaa silloin kun se radiosta tuli ulos. Täällä kerrotun perusteella voi havaita hyvin sen, kuinka keskivertoihminen toisinaan kokee joukkoliikenneasiat täysin eri tavoin kuin ammattilaiset tai alan harrastajat. Ammattilaisharrastajana olen vuosien ja vuosikymmenten kuluessa joutunut kohtaamaan kaikenlaista. Enpä nyt tuosta jaksa sen kummemmin innostua. Yllättävän monesta asiasta itse itseään asiantuntijana pitävätkin näyttävän olevan varsin "pihalla" aika ajoin - ihan itsekin olen tämä itseni kohdalla päässyt kokemaan... ;)
 
Voiko näytä lähetyksiä ladata pod-radiona? Onko kellään tarkkaa osoitetta?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylen Aikaisen arkistosta löytyy ainakin osa noista raporteista:

Bussilippujen hinnat Tukholmassa

Tukholman kaupunkipyörät

Rattivaunu sanoi:
18.8. tänä vuonna piipahdin tuolla ja päivällä ruuhkien välisenä aikana koko liikenne perustui tämän näköiseen kalustoon. On ilmeistä, että toimittaja on puhunut jostain muusta kuin Tvärbananista kalustoa luonnehtiessaan.
Joo, kiitos Rattivaunu. Taitaa olla aika ilmeistä, että toimittaja on noussut väärään "pikaratikkaan" vaihtaessaan Alvikin asemalla.
 
Viimeksi muokattu:
A30/B30-vaunuthan ovat oikeastaan 40-lukulaisia, nehän on "renuveerattu" A24/B24-vaunuista. Sinänsä varsin hyvä esimerkki kaluston kestävyydestä. Kuinkahan monta 40- tai 50-luvun henkilöautoa toimittaja näki liikenteessä?

Museoversion (A24C nr 373) voi nähdä Djurgårdin linjalla.
 
Takaisin
Ylös