Näytetään tulokset 1-7/7

Viestiketju: Tukholman joukkoliikenne ylenaikaisessa

  1. #1
    Tunnistettu jäsen b10m55 avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    115

    oletus Tukholman joukkoliikenne ylenaikaisessa

    Kaupallisia radioasemia on joskus moitittu höpö-höpö-journalismista, mutta osaa se YLEkin. Viime viikolla oli ylenaikaisen aamuaiheena Tukholman joukkoliikenne. Toimittaja oli lähetetty koko viikoksi naapurimaan pääkaupunkiin antamaan raportteja. Ensimmäisenä aamuna raportoija oli bussipysäkillä odottamassa ja kertoi, että Tukholmassa bussinkuljettajat eivät enää myy kertalippuja. Aamutoimittaja Suomen päässä oli tästä aivan äimistynyt eikä ollut koskaan kuullutkaan sellaisesta, ettei lippuja saisi kuin automaatista.

    Toisena päivänä toimittaja oli kokeillut metroa ja pikaraitiotietä. Metro oli ollut moderni ja siisti, mutta pikaraitiotievaunu oli jokin museosta kaivettu 50-lukulainen rakkine. Ja taas ihmeteltiin. Joukkoliikenteen korkeita maksuja kummasteltiin myös ja hinnoista puhuttiin tietenkin kertamaksulähtöisesti. Toimittaja selitteli vyöhykkeitä ja muisteli että Helsingistä vyöhykkeet poistettiin jo 1970-luvulla - ei kai ymmärtänyt eroa koko Tukholman läänin ja Helsingin sisäisen liikenteen välillä.

    Joka aamu opeteltiin myös jokin ruotsin uudissana. Eräänä aamuna se oli tvärbanan. Helsingin päässä toimittajalla ei ollut mitään käsitystä mitä se voisi tarkoittaa. Myös tukholmanmatkaajalle se oli ollut täysin outo, mutta sitten oikeaksi vastaukseksi oli kerrottu "kehärata".

    Nämä aamuiset raportit kestivät kukin n. 5-10 minuuttia. Aiheina olivat myös tietullit ja kaupunkipyörät. Kunnollisella valmistelulla ja asiantuntemuksella ohjelmista olisi voinut olla paljonkin hyötyä. Nyt ei näistä pätkistä saatu juuri mitään faktatietoa.

    Toivottavasti toimittajalla oli jokin hyödyllisempikin missio tälle viikon tukholmanreissulle, ettei tämä nollainformaatio-aamuviihde ollut matkan koko kuva.

  2. #2
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Tukholman joukkoliikenne ylenaikaisessa

    Kuuntelin itse samoja raportteja Ylen Aikaisesta ja ihmettelin myös niiden täydellistä tietämättömyyttä. Kun tuota raporttiviikkoa edeltävällä vikkolla toimittajan matkaa mainostettin ja kerrottiin, että "hän menee tutkimaan ja antaa raportteja Tukhoman maailmankuulusta joukkoliikenteestä", niin odotukseni olivat suht korkealla. Mutta mitä saatiinkaan lopputulokseksi? Täysin mitäänsanomattomia, suorastaan uusavuttomien toimittajien hassuja kommentteja; "Tukholman joukkoliikenne on kallista, toivottavasti Helsinki ei ota mallia, pikaratikka olikin vanha 50-luvun rotisko, jne". Ei voi kuin ihmetellä, onko tavallisen joukkoliikennekäyttäjän, vaikkakin kokeneiden radiotoimittajien, joukkoliikennetietämys ja -taidot yleensäkin tällaista luokkaa? Ovatko "tavisten" joukkoliikenneajatukset yleensäkin tätä tasoa? Mieleni teki jopa lähettää palautetta Ylen Aikaiselle, että ottaisivat edes selvää eri lipputyypeistä, niiden hinnoista sekä saatavuudesta ennen moista rapottimatkaa, mikä on suht helppoa esimerkiksi internetistä (http://www.sl.se/templates/PriceList.aspx?id=4190). Kaipa se YTV-alueellakin olisi aika kallista, jos aina matkustelisi kertalipuilla maksaen.

    Missäs Tukholmassa muuten ajetaan "pikaratikkaa" vielä vanhalla A30B sekä B30B-kalustolla? Ettei vaan Ylen Aikaisen Tukholman joukkoliikennerapotteja toimittanut toimittaja ajellut vahingossa ja tietämättömyyttään Nockebybanalla tai Lidingöbanalla? Muuten en kyllä ymmärrä miten Tukholman ainoa oikean pikaratikkaradan modernia eli Bombardierin Flexity Swift-kalustoa nimitetään tuollaisilla käsitteillä (kuten rakkine tai rotisko). Ei taida tosin olla Nockebybanallakaan vanhaa kalustoa enää.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 19.10.2008 kello 11:15.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  3. #3
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Tukholman joukkoliikenne ylenaikaisessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Ei taida tosin olla Nockebybanallakaan vanhaa kalustoa enää.
    18.8. tänä vuonna piipahdin tuolla ja päivällä ruuhkien välisenä aikana koko liikenne perustui tämän näköiseen kalustoon. On ilmeistä, että toimittaja on puhunut jostain muusta kuin Tvärbananista kalustoa luonnehtiessaan.

    En seurannut ketjussa käsiteltävää raporttisarjaa silloin kun se radiosta tuli ulos. Täällä kerrotun perusteella voi havaita hyvin sen, kuinka keskivertoihminen toisinaan kokee joukkoliikenneasiat täysin eri tavoin kuin ammattilaiset tai alan harrastajat. Ammattilaisharrastajana olen vuosien ja vuosikymmenten kuluessa joutunut kohtaamaan kaikenlaista. Enpä nyt tuosta jaksa sen kummemmin innostua. Yllättävän monesta asiasta itse itseään asiantuntijana pitävätkin näyttävän olevan varsin "pihalla" aika ajoin - ihan itsekin olen tämä itseni kohdalla päässyt kokemaan...

  4. #4

    Liittynyt
    28.07.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    174

    oletus Vs: Tukholman joukkoliikenne ylenaikaisessa

    Voiko näytä lähetyksiä ladata pod-radiona? Onko kellään tarkkaa osoitetta?
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 19.10.2008 kello 14:33. Syy: poistettu pitkä lainaus

  5. #5
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Tukholman joukkoliikenne ylenaikaisessa

    Ylen Aikaisen arkistosta löytyy ainakin osa noista raporteista:

    Bussilippujen hinnat Tukholmassa

    Tukholman kaupunkipyörät

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu
    18.8. tänä vuonna piipahdin tuolla ja päivällä ruuhkien välisenä aikana koko liikenne perustui tämän näköiseen kalustoon. On ilmeistä, että toimittaja on puhunut jostain muusta kuin Tvärbananista kalustoa luonnehtiessaan.
    Joo, kiitos Rattivaunu. Taitaa olla aika ilmeistä, että toimittaja on noussut väärään "pikaratikkaan" vaihtaessaan Alvikin asemalla.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 19.10.2008 kello 15:49.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  6. #6

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Tukholman joukkoliikenne ylenaikaisessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    18.8. tänä vuonna piipahdin tuolla ja päivällä ruuhkien välisenä aikana koko liikenne perustui tämän näköiseen kalustoon.
    No, johan on... Itse kävin Nockebyssä sunnuntaina 24.8., jolloin kalustona näkyi olevan pelkkiä tällaisia. Tarkoitukseni oli siis mennä kuvaamaan A30- ja B30-vaunuja

  7. #7

    Liittynyt
    19.12.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    296

    oletus Vs: Tukholman joukkoliikenne ylenaikaisessa

    A30/B30-vaunuthan ovat oikeastaan 40-lukulaisia, nehän on "renuveerattu" A24/B24-vaunuista. Sinänsä varsin hyvä esimerkki kaluston kestävyydestä. Kuinkahan monta 40- tai 50-luvun henkilöautoa toimittaja näki liikenteessä?

    Museoversion (A24C nr 373) voi nähdä Djurgårdin linjalla.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tukholman raitiotiet
    kirjoittanut Albert foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 172
    Viimeisin viesti: 03.04.2017, 22:07
  2. Tukholman Citybanan
    kirjoittanut late- foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 18
    Viimeisin viesti: 13.09.2014, 19:45
  3. Tukholman Spårväg Syd
    kirjoittanut Vesa Nurminen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 25.05.2009, 21:57
  4. Tukholman raitiotiet
    kirjoittanut Vesa Nurminen foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 02.04.2009, 09:36
  5. Tukholman ratikkahankkeista
    kirjoittanut JE foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 02.11.2005, 21:20

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •