Havaintoja ja mietteitä Raahen retkeltä

Liittynyt
19 Syyskuu 2007
Viestit
841
MH-aikatauluhaku kertoo, että vuodenvaihteesta alkaen Turku-Oulu-yöpikavuorolla ei ole enää matkustajien ottorajoitusta Raahessa. Bussi lähtee Raahesta 7.00 ja on Oulussa 8.05. Haaransillalta auto ajaa suoraan moottoritietä Ouluun. Haaransilta on moottoritien eteläpää nelos- ja kasiteiden risteyksessä. Autosta ei siis voi poistua Kempeleessä, jossa pikavuoropysäkki on vanhan tien varressa. Olisiko kannatusta sillä, että Kempeleen moottoritieliitymän yhteyteen rakennettaisiin pysäkkipari jolloin muutkin pikavuorot voisivat ajaa moottoritietä Kempeleen kohdalla? Matka nopeutuisi niillä, jotka matkustavat Kempeleen ohi eli melkein kaikilla. Tarvittaessa moottoritiepysäkin läheltä voisi jatkaa Oulun seudun paikallislinjoilla 9 ja 13 eri puolille Kempelettä.

Tästäpä tulikin mieleeni, että en ole tällä vuosituhannella vielä käynytkään naapurikaupungissa Raahessa bussiliikennettä ihmettelemässä. Myös taajamajunaa olisi mukava havaita Raahen asemalla, mutta se ei nyt oikein onnistu. Tästä huolimatta päätin tehdä syysretken Raaheen tänään maanantaina.

Oulusta pääsee Raaheen suoraan kasitietä bussilla vähän päälle tunnissa, mutta mukavan kiertoajelun voi tehdä Lumijoen ja Siikajoen kautta M-L kulkevilla muutamalla vuorolla. Valitsin menomatkaa varten 11.30 vuoron, jota ajaa Pohjolan Matka niin kuin useimpia muitakin Oulun ja Raahen välillä. Muutamaa ajaa Käkelän Liikenne eli Oulaisten Liikenne ja Turku-Oulu-vuoroissa on PM:n apuna kumppaneita. Vuorossa oli vähänlaisesti matkustajia, niin kuin keskellä päivää voisi olettaakin:
Oulu-Raahe 2 kpl
Kempele-Lumijoki 1
Liminka-Lumijoki 1
Lumijoki-Raahe 1
Lumijoki-Siikajoki 1
Siikajoki-Raahe 1
Merikylä th -Raahe 1
Matkustajia oli siis yhteensä 8, joista enimmillään 5 yhtä aikaa kyydissä. Luulen, että tämä on melko tavallinen määrä keskellä päivää maaseutuvuorossa. Matkustamossa selkänojien takataskuissa oli Pohjolan Matkan asiakaslehteä "Matkalle!" numero 1/2008. Lehden 68 sivusta suuri osa liittyi PM:n matkatoimiston tuotteisiin, mutta olipa lehti mm. testannut talven uutuuspipot, joita näytti olevan monenmoisia.

Limingan linja-autoasema on iso katos, joka on kahdelta puolelta auki: toiselta lähdetään Ouluun ja toiselta muihin suuntiin. En ole muualla nähnyt sellaista. Siikajoen Salessa näytti olevan sekä posti että MH-asiamies. Raahessa on "vain" asiamies, vaikka kaupunki on suuri verrattuna moniin MH:n omien asemien sijaintikaupunkeihin. Näytti myös siltä, että MH-toiminta oli pääasiallinen bisnes. Raahen paikallisliikenteen painettu aikataulu maksoi euron ja sen voimassaolo näytti alkaneen viime vuoden elokuussa. Tulkitsen tämän niin, että sen jälkeen ei ole liikennettä vähennetty, mikä on myönteistä. Myös junalippuja myytiin. Seinällä oli palvelumaksuhinnasto: jos junalippu maksaa alle 20e, palvelu maksaa yhden euron; jos alle 40e, niin 2e ja jos lippu on vielä kalliimpi, niin palvelumaksu on 3 euroa. Onkohan tämä tavallinen taksa junalipun myynnissä? Myös Vihannin MH kertoi ulkoseinässään myyvänsä junalippuja.

Raahen paikallisliikenteessä on käytössä linjanumerot 10, 11, 20, 21, 30, 40, 50-55. Ensimmäinen numero periaatteessa kertoo suunnan, jonne linja kulkee. Mielestäni numerointi voisi olla näin pienessä kaupungissa toisenlainen. Ehkä kirjoitan tästä tarkemmin joskus toiste. Aikataulut ja reittikartta Käkelän Liikenteen nettisivulla.

Matkustin kokeeksi linjalla 10 kello 14.40 vuorolla. Menomatkalla matkustajia oli 5 ja palatessa 4. Linjan toisessa päässä kierrettiin suurehko silmukka. Palonkylällä on kumma asemakaava, kun puolen kilometrin matkalla bussi kääntyi viidessä kadunkulmassa, vaikka ajoi suorinta reittiä. Silmukan varrelta laskin 13 pysäkkiparia ja muulta osuudelta 17.

Raahesta palasin bussi+juna-kyydillä Vihannin kautta, kun en ollut ennen niin tehnyt. Lipun olin ostanut jo Oulussa junamaatista. Kello 15.50 vuorolla Raahesta Vihantiin oli sama auto ja kuljettaja kuin äsken linjalla 10. Tosiaan, auto oli nro 90, eikä mikään matalalattiainen ja moniovinen kaupunkibussi. Vihannin asemalla kyydistä jäi 10 matkustajaa. Vihannissa on puoli viiden jälkeen yhtäaikaa kumpaankin suuntaan menevä IC. Se on kätevää, kun sekä etelän että pohjoisen matkustajat voivat käyttää samaa liityntäbussia.

Miksihän IC 47 jää Ouluun ja Rovaniemelle jatkaa Kajaanista tuleva P703? Eikö matkustajia kannattaisi houkutella uudella kalustolla sen sijaan, että IC jää yöksi Ouluun. Lisäksi: jos IC 47 jatkaisi Rovaniemelle ja tulisi seuraavan päivänä takaisin IC 54:nä, niin nykyinen Rovaniemi-Kajaani-Rovaniemi-juna 703/708 lyhenisi välille Oulu-Kajaani-Oulu ja sen voisi ajaa samalla kalustolla kuin Kajaani-Oulu-aamujunan ja Oulu-Kajaani-iltajunan. Tällöin säästysi se sininen kalusto, joka on nyt Rovaniemi-Kajaani-Rovaniemi-junaparissa. Ehkä sinisiä vaunuja on niin paljon, ettei niitä kannata säästellä. Vai olisiko niin, että Oulu-Kajaani-Oulu-junien vaunut olisivat jo osa jotain kiertoa?

Täällä Oulun tienoolla ensilumi satoi viime perjantaina illalla eli Pyryn nimipäivän aattona. Siikajoella tie oli paikoitellen sekä valkoisen että mustan jään peitossa. Onpa hyvä, ettei tarvinnut itse siellä tasapainoilla, vaan sen teki ammattilainen.:smile:
 
Takaisin
Ylös