Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/18

Viestiketju: Kotikunnan vaikutus kausilippujen hinnoitteluun

  1. #1

    Liittynyt
    27.10.2007
    Viestejä
    353

    oletus Kotikunnan vaikutus kausilippujen hinnoitteluun

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    Muualla Suomessa asuvilla harvemmin on tarvetta YTV-alueen kausilipuille.
    Sittenhän menetys ei olisi suuri jos ulkopaikkakuntalaisten kausilippujen hintoja laskettaisiin. Saattaisi joku ulkopaikkakuntalainen autolla pääkaupunkiseudulla työssäkäyvä vaihtaa autosta joukkoliikenteeseen.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    Lisäksi useimmat muualta Uudeltamaalta junalla tai bussilla Helsingissä töissä käyvät saavat ostaa työmatkalippunsa kylkiäiseksi YTV-alueen kausilipun samaan hintaan kuin YTV-alueen asukkaatkin.
    Uudenmaan ulkopuolelta tulevat joutuvat maksamaan YTV-alueen kausilipuista ulkopaikkakuntalaisen hinnan.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    Joukkoliikenneharrastajana minusta olisi kiva saada ostaa muilla paikkakunnilla edullisia tuettuja sarjalipputuotteita (esimerkiksi Porin 10 matkan kortti). Niitä vain ei ulkopaikkakuntalaisille myydä. Sama koskee myös seutulippuja ja useimpia ellei kaikkia kaupunkikohtaisia kausilippuja.
    Olisi hyvä jos kausilippuja myytäisiin kaikille. Esimerkiksi kesällä monet saattavat olla kesätöissä toisella paikkakunnalla. Esimerkiksi Lappeenrannassa on opiskelijoita jotka asuvat kesällä pääkaupunkiseudulla ja he vaihtavat kotikunnan pääkaupunkiseudulle keväällä, muuttavat kortin asiakasryhmän opiskelijaksi ja sitten syksyllä vaihtavat kotikunnan takaisin opiskelupaikkakunnalle. Kotikunnan vaihtaminen aiheuttaa turhaa vaivaa ja edistää yksityisautoilua.
    Viimeisin muokkaaja Hartsa; 04.12.2008 kello 00:29. Syy: otsikkoa muokattu

  2. #2

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Kotikunnan vaikutus kausilippujen hinnoitteluun

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hartsa Näytä viesti
    Olisi hyvä jos kausilippuja myytäisiin kaikille. Esimerkiksi kesällä monet saattavat olla kesätöissä toisella paikkakunnalla. Esimerkiksi Lappeenrannassa on opiskelijoita jotka asuvat kesällä pääkaupunkiseudulla ja he vaihtavat kotikunnan pääkaupunkiseudulle keväällä, muuttavat kortin asiakasryhmän opiskelijaksi ja sitten syksyllä vaihtavat kotikunnan takaisin opiskelupaikkakunnalle. Kotikunnan vaihtaminen aiheuttaa turhaa vaivaa ja edistää yksityisautoilua.
    Osaako kukaan sanoa, onko Suomi ainoa Euroopan maa jossa kirjoillaolopaikkakunta vaikuttaa joukkoliikenteen kausilipun hintaan? Kun on käyttänyt joukkoliikennettä eri puolella Eurooppaa,niin ei ole tullut pantua merkille että missään muualla olisi tällaista käytäntöä, tai sitten se info joka koskee kanta-asiakkaiden kausilippujen alennuksia on saatavilla vain erikseen pyydettäessä tms. Jotkut entisen itäryhmän maat ovat joukkoliikenteen alennusten osalta oma lukunsa, mutta määräytymisperusteet liittyvät yleensä muihin tekijöihin kuin kirjoillaolopaikkakuntaan.

    t. Rainer

  3. #3

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    362

    oletus Vs: Kotikunnan vaikutus kausilippujen hinnoitteluun

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Osaako kukaan sanoa, onko Suomi ainoa Euroopan maa jossa kirjoillaolopaikkakunta vaikuttaa joukkoliikenteen kausilipun hintaan? Kun on käyttänyt joukkoliikennettä eri puolella Eurooppaa,niin ei ole tullut pantua merkille että missään muualla olisi tällaista käytäntöä, tai sitten se info joka koskee kanta-asiakkaiden kausilippujen alennuksia on saatavilla vain erikseen pyydettäessä tms. Jotkut entisen itäryhmän maat ovat joukkoliikenteen alennusten osalta oma lukunsa, mutta määräytymisperusteet liittyvät yleensä muihin tekijöihin kuin kirjoillaolopaikkakuntaan.
    Toisaalta onko muissa maissa samanlaista kirjoillaolopaikkakuntaan perustuvaa kunnallisverojärjestelmääkään. YTV-alueellahan se paikkakuntalaisten alempi hinta katetaan kunnallisveroista, joten mielestäni on ihan luonnollista että liikennettä veroillaan rahoittavat kunnat panostavat enemmän omiin asukkaisiinsa.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1264

    oletus Vs: Kotikunnan vaikutus kausilippujen hinnoitteluun

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Osaako kukaan sanoa, onko Suomi ainoa Euroopan maa jossa kirjoillaolopaikkakunta vaikuttaa joukkoliikenteen kausilipun hintaan? Kun on käyttänyt joukkoliikennettä eri puolella Eurooppaa,niin ei ole tullut pantua merkille että missään muualla olisi tällaista käytäntöä, tai sitten se info joka koskee kanta-asiakkaiden kausilippujen alennuksia on saatavilla vain erikseen pyydettäessä tms. Jotkut entisen itäryhmän maat ovat joukkoliikenteen alennusten osalta oma lukunsa, mutta määräytymisperusteet liittyvät yleensä muihin tekijöihin kuin kirjoillaolopaikkakuntaan.
    Asuin kesän 1999 Lyypekissä, kun olin siellä työharjoittelussa. Paikallinen liikennelaitos eli Stadtwerke Lübeck uskoi muitta mutkitta minun olevan opiskelija - niin kuin olinkin - ja niinpä minulle myönnettiin opiskelijalipun kantaosa sen kummemmin kyselemättä. ...Saksalaisetko tarkkoja? Eivät ainakaan jos vertaa Vantaan joukkoliikennetoimistoon: tuohon aikaan Vantaan joukkoliikennetoimisto oli sen sijaan sitä mieltä, että vantaalaiset opiskelijat, joiden opinahjo sijaitsee silloisen YTV -alueen ulkopuolella, eivät tarvitse opiskelijahintaisia matkalippuja liikkuessaan kotikuntansa alueella. (No, nyt tuo on onneksi korjattu.)
    Viimeisin muokkaaja vko; 05.12.2008 kello 13:41. Syy: lainausta siivottu
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  5. #5

    Liittynyt
    27.10.2007
    Viestejä
    353

    oletus Vs: Kotikunnan vaikutus kausilippujen hinnoitteluun

    Erityisen epäoikeudenmukaista kotikuntaan perustuva hinnoittelu on niitä kohtaan jotka asuvat YTV-alueen ulkopuolella mutta opiskelevat YTV-alueella sijaitsevassa oppilaitoksessa. Pääradan varressa asuva ja esim. Otaniemessä opiskeleva pääsee joukkoliikenteellä kulkemaan mutta kuukausilipusta hän joutuu maksamaan ulkopaikkakuntalaisen hinnan.

    Sama juttu Tampereella. Pääradan varressa asuva ei saa opiskelijahintaista lippua jolla voi kulkea Rautatieasemalta Hervantaan.

  6. #6

    Liittynyt
    23.10.2006
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    534

    oletus Vs: Kotikunnan vaikutus kausilippujen hinnoitteluun

    Kai tuo ratkeaisi sillä, että kotikunta alkaisi maksaa osan lipusta. En minä halua vantaalaisena maksaa järvenpääläisten opiskelijoitten alennuksia. Verot menevät heiltä kumminkin Järvenpäähän, Järvenpää maksakoon jos alennus halutaan myöntää.

    Liityntälipun junasta ytv-alueelle taitaa yleensä kumminkin saada jo alennettuun pääkaupunkiseudun asukkaan hintaan. En kyllä näe asiassa mitään suurta epäoikeudenmukaisuutta. Ulkopaikkakuntalainen pääsee halvalla normaalihintaisella kausilipulla nauttimaan kohtuullisen hyvästä ja kuntien voimakkaasti tukemasta joukkoliikennepalvelusta nykyäänkin.

  7. #7

    Liittynyt
    28.07.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    174

    oletus Vs: Kotikunnan vaikutus kausilippujen hinnoitteluun

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jussi Näytä viesti
    Toisaalta onko muissa maissa samanlaista kirjoillaolopaikkakuntaan perustuvaa kunnallisverojärjestelmääkään. YTV-alueellahan se paikkakuntalaisten alempi hinta katetaan kunnallisveroista, joten mielestäni on ihan luonnollista että liikennettä veroillaan rahoittavat kunnat panostavat enemmän omiin asukkaisiinsa.
    Ainakin täällä Ruotsissa ja myös Saksassa on vastaavanlainen kuntavero-systeemi.
    Saksassa tosi kunnat eivät saa kilpailla alhaisella verolla joten kaikissa kunnissa on sama vero koko Liittovaltiossa.

    Ja Ruotissahan se on Landstinget joka vastaa joukkoliikenteestä, Landsting on yleensä sama geograafisesti kuin lääni. (Siitä on muutama poikkeus, esim. Gotland jolla ei ole Landstingiä vaan siellä kunta vastaa liikenteestä ja terveydenhoidosta).
    Viimeisin muokkaaja antaeus; 17.12.2008 kello 22:32.

  8. #8
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Joukkoliikenne ja alueellinen itsehallinto

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antaeus Näytä viesti
    Ja Ruotissahan se on Landstinget joka vastaa joukkoliikenteestä, Landsting on yleensä sama geograafisesti kuin lääni. (Siitä on muutama poikkeus, esim. Gotland jolla ei ole Landstingiä vaan siellä kunta vastaa liikenteestä ja terveydenhoidosta).
    Gotlanti onkin siitä jännä, että siellä lääni koostuu vain yhdestä kunnasta. Joten ei ihme, ettei maakäräjiä tarvita.

    Täällä "Itämaassa" vastaava maakuntahallintojärjestelmä saattaa joskus tulla, mutta ainakin seuraavat 5 vuotta tultaneen toimeen systeemillä, jossa joukkoliikenteen osalta kunnat päättävät itse, mikä taho on toimivaltainen viranomainen: peruskunta, seutukunnan/kaupunkiseudun kuntayhtymä, erillinen kuntayhtymä, maakunta vai valtion "Ellu"-virasto (elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskus, joka muodostuu yhden tai enintään muutaman maakunnan alueesta).

    Toivoisin itse sopivan moniportaista hallintoa. Valtion alue- ja paikallishallinnolle saisi riittää yksi, selkeä taso. Itsehallinnollisten maakuntien, seutukuntien/kaupunkiseutujen ja peruskuntien valtuustot valittaisiin vaaleilla ja kullakin näistä olisi selkeä toimiala.

    Peruskunnat hoitaisivat vain alueensa sisäisiä tehtäviä, joita ei ole perusteltua hoitaa maantieteellisesti laajemmalla alueella (esimerkiksi asemakaavoitus ja palvelujen mikromanagerointi), seutukunnat ja kaupunkiseudut seudullisesti vaikuttavia asioita (yleiskaavoitus, joukkoliikenne, palveluverkon allokaatio) ja maakunnat nykyisiä maakuntaliittojen, sairaanhoitopiirien ym. kuntayhtymien ja myös joitain valtion nykyisiä aluehallintotehtäviä Kainuun kokeilun hengessä. Myös maakunta olisi joukkoliikenteen osalta toimivaltainen viranomainen, mutta mahdollisesti vähemmin reguloiva kuin kaupunkiseudut, jotka luultavasti ainakin jollain aikavälillä siirtynevät tilaaja-tuottaja-malliin oman etunsa vuoksi.

    Tämä keskustelu tosin rupeaa jo rönsyilemään kotikunta-kausilippu-kysymyksestä, joten keskustelun mahdollisesti jatkuessa mode varmaan siirtää keskustelun ao. ketjuun.
    Sakari Kestinen

  9. #9

    Liittynyt
    27.10.2007
    Viestejä
    353

    oletus Vs: Kotikunnan vaikutus kausilippujen hinnoitteluun

    Lainaus Alunperin kirjoittanut LateZ Näytä viesti
    Kai tuo ratkeaisi sillä, että kotikunta alkaisi maksaa osan lipusta. En minä halua vantaalaisena maksaa järvenpääläisten opiskelijoitten alennuksia. Verot menevät heiltä kumminkin Järvenpäähän, Järvenpää maksakoon jos alennus halutaan myöntää.
    Onko se keneltäkään pois jos järvenpääläinen opiskelija matkustaisi ytv-alueella alennusryhmä 2 hinnalla? Pääkaupunkiseudulla on käytössä tilaaja-tuottaja järjestelmä jossa lisämatkustajat eivät juuri kustannuksia lisää mikäli liikennevälineissä on tilaa. Ymmärrän että muualla Suomessa opiskelija-alennusta ei haluta ulkopaikkakuntalaisille myöntää koska kaupunki joutuu maksamaan jokaisesta tehdystä matkasta LVM-taksan mukaan liikennöitsijälle.

  10. #10
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Joukkoliikenne ja alueellinen itsehallinto

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Peruskunnat hoitaisivat vain alueensa sisäisiä tehtäviä, joita ei ole perusteltua hoitaa maantieteellisesti laajemmalla alueella (esimerkiksi asemakaavoitus ja palvelujen mikromanagerointi), seutukunnat ja kaupunkiseudut seudullisesti vaikuttavia asioita (yleiskaavoitus, joukkoliikenne, palveluverkon allokaatio) ja maakunnat nykyisiä maakuntaliittojen, sairaanhoitopiirien ym. kuntayhtymien ja myös joitain valtion nykyisiä aluehallintotehtäviä Kainuun kokeilun hengessä.
    Kainuun kokeilussa tehtiin se virhe, että palvelujen järjestämisvastuu laitettiin maakunnalle, mutta verotulojen kerääminen jätettiin kunnille. Tässä mahdollistuu se, että yksi kunta luistaa yhteisvastuusta laskemalla omaa veroprosenttiaan, jolloin muiden kuntien vastuulle tulee yhä suurempi osa tämän kunnan peruspalvelujen kustannuksista. Olisi pitänyt laittaa verojen kerääminenkin maakunnalle, mutta jostain syystä tämä jätettiin keräämättä. Kokeilu oli kuitenkin hyvä siinä, että ollaan saatu kokemusta tällaisen järjestelyn toimivuudesta opiksi muun Suomen järjestelyjä varten. Vielä kun kyseessä on pieni ja kuihtuva maakunta, joka suureksi osaksi elää muun Suomen tuella, niin vahingotkaan eivät jää suuriksi, jos kokeilu ei toimisi. Tässä tullaankin siihen, että kun tilanne on tarpeeksi vaikea, niin saadaan ajettua läpi sellaisia tärkeitä uudistuksia, joita ei saataisi läpi asioiden ollessa hyvin.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  11. #11
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Kotikunnan vaikutus kausilippujen hinnoitteluun

    Lainaus Alunperin kirjoittanut LateZ Näytä viesti
    Kai tuo ratkeaisi sillä, että kotikunta alkaisi maksaa osan lipusta. En minä halua vantaalaisena maksaa järvenpääläisten opiskelijoitten alennuksia. Verot menevät heiltä kumminkin Järvenpäähän, Järvenpää maksakoon jos alennus halutaan myöntää.
    Tällainen ajattelu on haitallista, koska todellisuudessa koko seutu on samaa suurkaupunkia. Samalla tavallahan minä voisin ajatella, että koska satun asumaan kantakaupungilla, niin en haluaisi maksaa kuukausilipussani koillishelsinkiläisten kalliiksi käyviä bussilinjoja keskikaupungille. Ei kuitenkaan voi napsia vain parhaita paloja asioista, vaan on osallistuttava myös yhteisen hyvän maksamiseen. Vantaalaisenkin etu on, että se järvenpääläinen ei tuki henkilöautollaan Vantaan autoväyliä matkallaan Helsinkiin. Turha luoda korkeita muureja kuntarajoille, kun ne ovat kuitenkin vain ihmisen keksimiä keinotekoisia rajoja, aivan kuten valtionrajatkin.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  12. #12

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    362

    oletus Vs: Kotikunnan vaikutus kausilippujen hinnoitteluun

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hartsa Näytä viesti
    Onko se keneltäkään pois jos järvenpääläinen opiskelija matkustaisi ytv-alueella alennusryhmä 2 hinnalla? Pääkaupunkiseudulla on käytössä tilaaja-tuottaja järjestelmä jossa lisämatkustajat eivät juuri kustannuksia lisää mikäli liikennevälineissä on tilaa.
    Vastaus tähän riippuu luonnollisesti siitä, hankkiiko tämä opiskelija joka tapauksessa ytv-alueen lipun. Jos hän opiskelee pk-seudulla, hän todennäköisesti myös hankkii jonkinlaisen lipun. Nyt hän vain maksaa siitä täyden hinnan, joten lipunmyynnistä tulevat tulot kasvavat. Eli alennus on taloudellisesti kannattavaa myöntää vain jos kyseinen opiskelija ei muuten hankkisi lippua lainkaan.

  13. #13
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Kotikunnan vaikutus kausilippujen hinnoitteluun

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jussi Näytä viesti
    Vastaus tähän riippuu luonnollisesti siitä, hankkiiko tämä opiskelija joka tapauksessa ytv-alueen lipun. Jos hän opiskelee pk-seudulla, hän todennäköisesti myös hankkii jonkinlaisen lipun. Nyt hän vain maksaa siitä täyden hinnan, joten lipunmyynnistä tulevat tulot kasvavat. Eli alennus on taloudellisesti kannattavaa myöntää vain jos kyseinen opiskelija ei muuten hankkisi lippua lainkaan.
    Meidän on muistettava myös sosiaalipoliittinen näkökulma. Opiskelijan tuet ovat vähäisiä. Jos Järvenpäässä asuminen käy liian kalliiksi, niin tämä opiskelija on pian kuormittamassa Helsingin asuntojonoja. On kai meillekin edullisempaa, että tämä opiskelija voi asua Järvenpäässä ja käydä sieltä käsin koulua Helsingissä, kuin että asuntopula pahentuisi täällä Helsingissä entisestään.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  14. #14
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Kotikunnan vaikutus kausilippujen hinnoitteluun

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Meidän on muistettava myös sosiaalipoliittinen näkökulma.
    Sosiaalipolitiikan sotkeminen tähän asiaan on vähän ongelmallista, rajanveto on hyvin hankalaa. Pitäisikö samanlaiset oikeudet kuin mitä tässä on j-pääläisille spekuloitu taata myös hyvinkääläisille, lahtelaisille, kuusamolaisille ... ?

  15. #15
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Kotikunnan vaikutus kausilippujen hinnoitteluun

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Sosiaalipolitiikan sotkeminen tähän asiaan on vähän ongelmallista, rajanveto on hyvin hankalaa. Pitäisikö samanlaiset oikeudet kuin mitä tässä on j-pääläisille spekuloitu taata myös hyvinkääläisille, lahtelaisille, kuusamolaisille ... ?
    Kyllä, jos tarvetta on. Tarkoitushan on käsittääkseni mataloittaa kuntarajojen merkitystä, ei lisätä sitä entisestään. Kuntarajojen tulisi palvella ihmisiä, eikä olla esteenä järkeville toimenpiteille. Todennäköisesti tarve ulkokuntalaisten opiskelijoiden osalta on niin vähäinen, että sallimisella eivät matkustajamäärät suuresti lisääntyisi. On vaikea ymmärtää, miksi keravalainen opiskelija matkustaa edullisesti koko matkan alennetulla YTV-hinnalla, mutta järvenpääläinen maksaa täyden hinnan sekä kuukausilipustaan VR:lle, että Helsingin sisäisestä lipustaan.
    Yöbussissa on tunnelmaa

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan
    kirjoittanut petteri foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 216
    Viimeisin viesti: 13.03.2013, 19:31
  2. Etätyön vaikutus kaupunkirakenteeseen ja työmatkustukseen
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 35
    Viimeisin viesti: 28.04.2011, 11:24
  3. Kampin terminaali, vaikutus matkustajamääriin
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 69
    Viimeisin viesti: 20.02.2009, 18:25
  4. Metron vaikutus liikenneturvallisuuteen
    kirjoittanut R.Silfverberg foorumissa Metrot
    Vastauksia: 13
    Viimeisin viesti: 23.04.2008, 20:27
  5. Polttoaineiden hinnan vaikutus joukkoliikenteeseen
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 19
    Viimeisin viesti: 08.08.2006, 10:29

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •