Mainittu pikaraitiotien haara näkyy Lindegrenin ja Kråkströmin vuoden 1955 esikaupunkiratasuunnitelmassa. Kannelmäkeä vastaava Etelä-Kaarelan asema ei suunnitelmassa ole pääteasema, vaan rata jatkuu Pohjois-Kaarelaan ja sieltäkin mahdollisesti silloisen maalaiskunnan puolelle vielä.
Linjaus asemineen / pysäkkeineen on sangen mielenkiintoinen. Kantakaupungin osuus on osa maanalaista U-maista lenkkiä. Se tulee Hakaniemen suunnalta Kruununhaan kautta Erottajalle, jatkuu Töölöön edelleen maan alla kulkien mm. Töölöntorin alta, ja jatkuu Meilahteen edelleen tunneliratana. Suunnilleen nykyisen Paciuksenkaaren kohdalla rata nousee maanpinnalle kulkien Munkkiniemen, Munkkivuoren ja Etelä-Haagan kautta Pohjois-Haagaan niin että Haagassa mentäisiin likimain nykyistä Jokerin uraa. Kartalla näkyviä asemia: - Hakaniemi - Liisankatu - Senaatintori - Kaartinkaupunki - Erottaja - Kolme Seppää - Hesperia - Töölöntori - Meilahti - Munkkiniemi - Munkkivuori - Etelä-Haaga - Laajasuo - Pohjois-Haaga - Etelä-Kaarela = Kannelmäki - Pohjois-Kaarela -. Munkkiniemi ja sen jälkeen tulevat pysähdyspaikat ovat pinta-asemia, muut tässä luetellut tunneliasemia. Verkolla oli myös idässä Mellunkylään ja lännessä mm. Tapiolaan ulottuvat haarat. Koko systeemillä on mitä ilmeisimmin ajateltu liikennöitävän vaunuilla 331 - 375 ja noihin aikoihin tilatuilla vaunuilla 1 - 30...