TKL tekikin ovelat, ja muuttaa nimensä Tampereen Kaupunkiliikenne liikelaitokseksi. Helsingin kaupungin HKL-liikelaitos kuulostaa todella tönköltä. Lyhenne avattuna se on siis "Helsingin kaupungin Helsingin kaupungin liikennelaitos-liikelaitos".
Niinpä ensi vuonna ei Helsingissä enää ole Joukkoliikennelautakuntaa, vaan Helsingin kaupungin HKL -liikelaitoksen johtokunta.Alunperin kirjoittanut Khs
HKL-liikelaitoksen johtosääntö
Hyväksytty valtuustossa.
TKL tekikin ovelat, ja muuttaa nimensä Tampereen Kaupunkiliikenne liikelaitokseksi. Helsingin kaupungin HKL-liikelaitos kuulostaa todella tönköltä. Lyhenne avattuna se on siis "Helsingin kaupungin Helsingin kaupungin liikennelaitos-liikelaitos".
Sakari Kestinen
Onko tuo virallinen koko nimi oikeasti "Helsingin kaupungin HKL-liikelaitos"? Epäilen, että koko nimi on kuitenkin vaan HKL-liikelaitos. Siinähän se "Helsingin kaupungin" jo tulee ilmaistuksi.
Tai toinen vaihtoehto: ehkäpä HKL ei enää tarkoitakaan Helsingin kaupungin liikennelaitosta, ihan niin kuin VR:kään ei enää tarkoita Valtion Rautateitä. Ovatpahan vain kirjaimista muodostuvia epäsanoja, jotka kansa ennakolta tuntee.
Elikä tuo esittämäni vaihtoehto 2 näkyy olevan sitten todellisuutta. HKL ei enää tarkoita mitään, se on vaan nimi jonkka kirjaimet eivät tule mistään.
Tuo välilyönti on ihan oikein, koska nimi on "Helsingin kaupungin HKL" ja sitten sana liikelaitos liitetään tuohon pakettiin, jolloin siihen tulee välilyönti. "Helsingin kaupungin HKL -liikelaitos".
Jos liikelaitoksen nimi olisi HKL vailla edeltävää genetiiviattribuuttia, tai jos tällaista epävirallista muotoa halutaan joskus käyttää, niin sitten se on "HKL-liikelaitos".
HKL-Liikelaitos on ollut olemassa ihan virallisena nimenä vuodesta 1995 alkaen, kun tilaaja- ja tuottajapuolet erotettiin HKL:ssä. HKL-Liikelaitos muodostaa tilaajapuolen, tuottajapuolina ovat sitten HKL-Raitioliikenne ja HKL-Metroliikenne (sekä aikaisemmin HKL-Bussiliikenne).
Ihmettelen, että miksi täällä ei voitaisi TKL:n esimerkin mukaan voitaisi muuttaa HKL:n kirjaimien "sisältö" Helsingin kaupunkiliikenne liikelaitokseksi. Tällöin voitaisiin edelleen puhua tavallistenkin pulliaisten suuhun paremmin sopivasta HKL:stä. HKL-liikelaitos kun vaan tuntuu hieman väkisin väännetyltä nimeltä.
HKL tulee joka tapauksessa markkinoimaan itseään jatkossakin HKL-HST:nä. Ilmeisesti HKL seuraa VR:n jalanjälkiä ja hylkää kirjaimiensa merkityksen.
Sakari Kestinen
Tämä on hieno uutinen! Mutta ilo on lyhytaikainen, sillä HKL:n johtokunta kai lakkaa olemasta jo vuonna 2010, kun uusi HSL perustetaan. Tai itse asiassa varmaan se johtokunta sinänsä jatkaa, mutta sen päätösvalta muuttuu minimaaliseksi, kun jäljelle jäävät suurin piirtein vain nykyiset raitioliikenne- ja metroliikenneyksiköiden asiat. Kaikki suunnitteluyksikön asiat, eli ne merkittävät, siirtyvät HSL:n hallitukselle.
HSL:ssä ylintä valtaa käyttävän hallituksen kokoonpanosta ja kokoonpanoperiaatteista ei juuri ole tietoa. Puolueittain ja kunnittain tuo hallitus rakentuu, mutta se, millä perusteella sinne valitaan jäseniä, ei ole ainakaan minun tiedossani.
Muutenkin olen huolissani siitä harvainvallasta, jota HSL:n hallitus tulee käyttämään. Hallitus päättää aivan kaikesta muusta paitsi infran rakentamisesta. Siis esim. Helsingin sisäisten lippujen hinnoista. Näin ollen Helsingin vaaleilla valittu valtuusto ei enää saa sanoa yhtään mitään lippujen hinnoista, joukkoliikenteen palvelutasosta taikka reiteistä ym.
Aika ristiriitaiselta tuo teksti vaikuttaa.
Jäsenet siis valitaan puolueittain ja kunnittain, miten siis valtuusto (= alunperin äänestäjä) ei voisi vaikuttaa edustajien valintaan ja edustajiensa kautta näihin asioihin?
Erilaisissa ja erilaisten alojen kuntayhtymissä (= niiden hallituksissa) varmasti kuunnellaan ja otetaan huomioon jäsenkuntien (= valtuustojen) näkemykset ja mielipiteet kulloinkin käsillä oleviin asioihin.
Maksajat yleensä rulettaa![]()
Kovasti olet optimistinen, mutta muista miten nyt kävi vaikkapa tekstarilipun kanssa. Helsingin sisäinen liikenne, Helsingin bussit, Helsingin tekstarilippu, Helsingin valtuusto, kaupunginhallitus ja joukkoliikennelautakunta asian takana. Vaan eipä käy tekstarilippu busseissa, koska YTV:n hallitus ei halua.
HSL:n hallituksen jäsenet, vaikka ovatkin puolueiden asettamia, eivät välttämättä ole valtuutettuja eikä valtuustoryhmä päätä, keitä se sinne lähettää. Valtuusto voi toivoa ja esittää, vähän kuin joku afrikkalainen parlamentti, mutta siinä se. Demokratia on tuollaisesta päätöksenteosta kaukana.
Niinhän sitä luulisi. Vaan nyt ollaankin kunnallispolitiikassa.