Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Näytetään tulokset 31-43/43

Viestiketju: HKL:n yhtiöittäminen

  1. #31
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7480

    oletus Vs: HKL:n yhtiöittäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    No millä tavoin mun riski pienenisi siitä, että tulisit osakkaaksi yritykseeni? Ja oltaisiinko me sen jälkeen enemmän samaa mieltä yritystä koskevista asioista kuin että jos et olisi omistaja?
    Noh, mun mielestä homma menisi siitä mahdollisesti vain entistä enemmän solmuun. Teoriassa kai taloudelliset riskit jaettais ja sitä rataa, mutta käytännössä voisi vallan hyvin käydä niin, että me ei päästäisi oikein mistään yhteisymmärrykseen ja vähemmistöosakkaana onnistuisin pahimmassa tapauksessa pistämään koko firman hyrskynmyrskyn, kun päätöksenteosta ei tahtoisi tulla enää mitään mun sooloiluitteni takia. Oltaisiin eri mieltä kaikesta mahdollisesta, eikä niin pientä asiaa löytyisikään, ettemme voisi siitä kinata. Jos ei muuten, niin ihan vaan periaatteesta. Ja jos sitten enemmistöosakkaana jyräisit kaiken läpi oman tahtosi mukaan, niin mitäs hyötyä siitä mun vähemmistöosuudestani sitten olisi enää meille kummallekaan?

    Tietysti pyrkimys olisi varmasti toisenlainen, ainakin teoriassa ja juhlapuheissa, mutta kun tietää esimerkiksi metron ja jokerin suunnitteluhistoriaa ja sitä kamalaa kissanhännänvetoa, niin se on ihme, että kissa on ylipäätään hengissä enää.

    Kuukanko nosti hyvin esiin sen, miten jokainen erillishanke on johtanut omaan hallintomalliinsa. Länsimetro Oy:sta nyt ainakin opittiin se, että se ei ole toimiva malli.

    Meillä lähtöasetelma, HKL ja YTV, on ollut vähän erilainen kuin Länsi-Euroopan kaupunkiseuduilla, ja kun HKL+YTV muodostivat HKL+HSL:n, niin tuossa kohtaa olisi kai pitänyt tehdä vain pelkkä HSL, joka eurooppalaisen mallin mukaan hoitaisi sitten kaiken (paitsi ehkä sen operoinnin).

    Pakko kuitenkin vielä lisätä, että vaikka pelkkä HSL olisi mallina selkeä ja "oikea", niin tietäen millaiset painopistealueet sitä lafkaa kiinnostavat on kyllä onni, että niin ei käynyt.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  2. #32
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    1801

    oletus HKL:n työnseisaus

    Linkin uutisessa kerrotaan että työntekijät ovat huolissaan työehtojen heikkenemisestä. Toisaalta tämän foorumin pohdintaa sopii luontevasti myös, millä tavalla mahdolliset yhtiöittämistoimenpiteet vaikuttavat liikenteen suunnitteluun.

    Foorumilla on ammattikuljettajia, joten on mielenkiintoista kuulla, onko kuljettajien huoli aiheellinen. En itse ole niin tarkkaan perehtynyt tämän aiheen uutisointiin, että osaisin muodostaa oman näkemyksen.

    https://yle.fi/uutiset/3-12095340
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 14.09.2021 kello 14:02. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  3. #33

    Liittynyt
    06.08.2020
    Viestejä
    18

    oletus Vs: HKL:n yhtiöittäminen

    Kuljettajien huoli on turha.
    Syystä että työolot on jo niin huonot ettei niitä huonommiksi voi enää saada.
    Jokainen voi googlettaa mitä on nykypäivänä metronkuljettajan duuni.

  4. #34
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    4079

    oletus Vs: HKL:n yhtiöittäminen

    Helsingin kaupunginvaltuusto päätti keskiviikkona kokouksessaan yhtiöittää HKL:n toiminnan.
    Päätös syntyi äänin 64-21. Yhtiöittämistä vastustivat vasemmistoliitto, perussuomalaiset ja kristillisdemokraatit.
    https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008283166.html

  5. #35
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    1801

    oletus Vs: HKL:n yhtiöittäminen

    Valtuusto päätti kokouksen äsken ja toimenpiteet yhtiöittämisen jatkamiseksi hyväksyttiin. Yhtiöittämistä vastusti Vasemmistoliitto ja Perussuomalaiset.

    Sinnemäen suurin peruste näytti olevankin Vantaan raitiovaunuhankkeen edistäminen, oikeastaan suoranainen painostaminen. Mielestäni marssijärjestyksen pitäisi olla se että Vantaa ensin itse selvittää ensin tarvitsevatko he raitiolinjoja vai ei. Jostain kertoo kun osa valtuutetuista kertoo että Vantaan raitiovaunuhanke on jo päätetty ja siihen tarvitaan osakeyhtiö.

    Näin siis härskisti Helsingin valtuusto haluaa päättää Vantaan raitiovaunusta.

  6. #36

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    1132

    oletus Vs: HKL:n yhtiöittäminen

    Helsingissä tietysti on itäisten lähiöiden ja niiden kehittämisen myötä vahva intressi Vantaan ratikkaan. Paitsi että Mellunmäen ja Jakomäen saavutettavuus ja kiinnostavuus kohenisivat Vantaan ratikasta, se avaisi uusia mahdollisuuksia myös Malmin raitiotielle. Sen puolesta ihan luonnollista, että Helsingissä ollaan valmiita tulemaan Vantaata vastaan HKL:n yhtiöittämisen verran.

  7. #37

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2156

    oletus Vs: HKL:n yhtiöittäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Näin siis härskisti Helsingin valtuusto haluaa päättää Vantaan raitiovaunusta.
    Se, että Helsinki kerrankin ei ole poikkiteloin estämässä ja hidastamassa yhteistyön syntymistä kaikin keinoin ei ole Vantaan puolesta minkään asian päättämistä.

    Vaikka yhtiöittäminen on ilman muuta ensiaskel sitä kohti että Vantaa (ja Espoo, ym. kunnat) voivat ylipäätään ryhtyä HKL:n osakaskunniksi, tälläistä sitoutumista tai riippuvuussuhdetta ei tiettävästi ole. Eikä sellaista tarvitse syntyä. Mutta jos kuitenkin naapurikunnat päättävät haluavansa HKL:n osakkaiksi myöhemmin, sen ei tarvitse olla ehdollinen yhtiöittämisprosessille ja siihen liittyvään poliittiseen kädenvääntöön epävarmuustekijöineen täydessä laajuudessaan, koska se on jo käyty läpi.

  8. #38
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    1801

    oletus Vs: HKL:n yhtiöittäminen

    Seurasin tuon valtuuston kokouksen kokanaisuudessaan verkosta. Anni Sinnemäki puheenvuorossaan selvästi lähtee siitä että raitiovaunu Vantaalle tulee. En yleensä Perussuomalaisia ihaile, mutta eilisessä kokouksessa he ihan oikeutetusti toivat esille, että Vantaan raitiovaunusta ei ole vielä päätetty.

    Kaiken objektiivisuuden ja demokratian nimissä täytyy keskustelussa tässä vaiheessa myös pitää mukana se vaihtoehto että Vantaa tulee siihen päätökseen, että raitovaunua ei tällä hetkellä tarvita.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 19:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:58 ----------

    Vantaan ratikasta näkyy olevan oma viestiketju, jossa onkin ihan mielenkiintoista luettavaa.

    Vantaan ratikka

  9. #39
    kivisuo avatar
    Liittynyt
    24.04.2008
    Viestejä
    111

    oletus Vs: HKL:n yhtiöittäminen

    Plus ça change, plus c'est la même chose.

    Eli tässä tavallaan palataan 31.12.1944 tilanteeseen, kun HKL viimeksi oli kaupungin osakeyhtiö. Tietenkään ei voida ottaa uudelleen käyttöön entistä nimeä Helsingin Raitiotie ja Omnibus Oy.
    Lisää tehoa joukkoliikenteeseen: matkakortteihin varret!

  10. #40

    Liittynyt
    15.01.2014
    Viestejä
    307

    oletus Vs: HKL:n yhtiöittäminen

    Onko missään hyvää kuvausta keskitien kulkijan tekemänä mitä yhtiöttäminen tulee aiheuttamaan veronmaksajalle, työntekijälle jne. Itse haluaisin aina olla rationaalinen, usein kuitenkin tietää että ei tästä seuraa mitään hyvää taaskaan..... kiitos jo etukäteen.

  11. #41

    Liittynyt
    30.09.2020
    Viestejä
    354

    oletus Vs: HKL:n yhtiöittäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut samulih Näytä viesti
    Onko missään hyvää kuvausta keskitien kulkijan tekemänä mitä yhtiöttäminen tulee aiheuttamaan veronmaksajalle, työntekijälle jne. Itse haluaisin aina olla rationaalinen, usein kuitenkin tietää että ei tästä seuraa mitään hyvää taaskaan..... kiitos jo etukäteen.
    Tampereella raitio yhtiö on ollut 4 vuotta kaupungin (jatkossa myös ympäristökuntien) oy, eikä mitään seurauksia ole veronmaksajille seurannut, joten pelko pois.

  12. #42

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    395

    oletus Vs: HKL:n yhtiöittäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut laurira Näytä viesti
    Tampereella raitio yhtiö on ollut 4 vuotta kaupungin (jatkossa myös ympäristökuntien) oy, eikä mitään seurauksia ole veronmaksajille seurannut, joten pelko pois.
    Tampereellahan liikennöinti on valtion omistaman osakeyhtiön (VR) hoitamaa, joten siinä suhteessa tilanne on eri kuin Helsingissä.

    Mutta itseänikin kyllä kiinnostaisi ne uhkakuvat joihin yhtiöittämisen vastustaminen perustuu. Huolen ymmärtäisi paremmin jos yhtiö myytäisiin yksityisille sijoittajille, mutta nythän omistaja on pysymässä ihan samana enkä ole mistään suunnitelmistakaan nähnyt aikeita ottaa osakkaiksi muita kuin HSL-kuntia.

  13. #43

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    788

    oletus Vs: HKL:n yhtiöittäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut samulih Näytä viesti
    Onko missään hyvää kuvausta keskitien kulkijan tekemänä mitä yhtiöttäminen tulee aiheuttamaan veronmaksajalle, työntekijälle jne. Itse haluaisin aina olla rationaalinen, usein kuitenkin tietää että ei tästä seuraa mitään hyvää taaskaan..... kiitos jo etukäteen.
    Suurimmat erot on se, että yhtiön toiminta on salaista, sen ei tarvitse noudattaa hyvän hallinnon periaatteita eikä sen tekemistä päätöksistä voi valittaa. Jos ajattelee vaikka VR:ää, eihän missään ole saatavana mitään VR:n kokousten pöytäkirjoja tai listoja VR:n pomojen tekemistä päätöksistä eikä VR:n tarvitse kuulla ketään ennen päätöksentekoa. Riittää, että muutokset ilmoitetaan pari viikkoa ennen.

    Yhtiöittäminen on siksi tarkoituksenmukaista vain, jos se kilpailee oikeiden yksityisten yhtiöiden kanssa. HKL:n tyyppisessä tapauksessa voidaan muodostaa kuntayhtymä, jota koskee pääasiassa sama lainsäädäntö kuin yksittäistä kuntaa.
    Viimeisin muokkaaja Minä vain; 29.09.2021 kello 14:42.

Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •